본 연구는 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전문제해결능력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 미치는 효과가 어떠한지를 알아보기 위해 서울시 G구에 소재한 D어린이집의 만 4세반 유아 16명(실험집단)과 R어린이집의 만 4세반 유아 16명(비교집단)을 대상으로 진행되었다. 연구대상 중 실험집단은 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시하였고, 비교집단은 누리과정에서의 일상적인 안전교육활동을 실시하였다. 본 연구에서 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이에 사용된 그림책은 2019 개정 누리과정 해설서(교육부. 보건복지부, 2019)에서 제시하는 기본생활영역의 내용을 토대로 유아 안전교육관련 선행연구들(고정완, 최미숙, 2016; 곽은복, 2000; 김미정, 2018; 박미경, 2011)과 유아 안전교육 관련 서적들(권덕수, 2017; 어린이집 안전공제회, 2019; 이민경, 2004)에서 제시하고 있는 안전교육활동의 내용 및 선정기준을 반영하여 안전주제 그림책 12권을 1차로 선정하였다. 이후 유아교육교수 1인과 보육기관의 영‧유아교사 경력 10년 이상으로 유아교육전공 박사과정에 재학 중인 1인, 그리고 경력 5년 이상 유아교사 2인에게 ...
본 연구는 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전문제해결능력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 미치는 효과가 어떠한지를 알아보기 위해 서울시 G구에 소재한 D어린이집의 만 4세반 유아 16명(실험집단)과 R어린이집의 만 4세반 유아 16명(비교집단)을 대상으로 진행되었다. 연구대상 중 실험집단은 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시하였고, 비교집단은 누리과정에서의 일상적인 안전교육활동을 실시하였다. 본 연구에서 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이에 사용된 그림책은 2019 개정 누리과정 해설서(교육부. 보건복지부, 2019)에서 제시하는 기본생활영역의 내용을 토대로 유아 안전교육관련 선행연구들(고정완, 최미숙, 2016; 곽은복, 2000; 김미정, 2018; 박미경, 2011)과 유아 안전교육 관련 서적들(권덕수, 2017; 어린이집 안전공제회, 2019; 이민경, 2004)에서 제시하고 있는 안전교육활동의 내용 및 선정기준을 반영하여 안전주제 그림책 12권을 1차로 선정하였다. 이후 유아교육교수 1인과 보육기관의 영‧유아교사 경력 10년 이상으로 유아교육전공 박사과정에 재학 중인 1인, 그리고 경력 5년 이상 유아교사 2인에게 내용타당도 검증과정을 받아 총 8개의 안전주제 그림책을 최종 선정하였다. 이후 선정된 안전주제 그림책의 내용을 기반으로 한 말 리듬 창작 및 말 리듬 놀이를 구성한 후 유아교육 교수 1인과 경력 5년 이상의 유아 교사 3인에게 내용타당도를 검증받아 최종 8개의 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬을 선정하였다. 본 연구의 실험처치는 2020년 09월 15일부터 2020년 11월 10일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 주 2회, 한 회기당 30분씩 이루어졌으며, 연구절차는 예비연구, 검사자 훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구에서 유아의 안전지식을 측정하기 위한 검사도구는 Pickle(1989)의 안전교육 프로그램(Safety Education Program)을 토대로 곽은복(2000)이 수정․보완하여 사용한 검사도구를 채영란(2016)이 6개의 하위영역인 교통안전(5문항), 실종․유괴((5문항), 약물오남용(5문항), 재난대비(5문항), 폭력․아동학대(5문항), 생활안전(5문항)의 총 30문항으로 수정․보완한 검사도구를 사용하였다. 유아의 안전문제해결능력 정도를 측정하기 위한 검사도구로는 Scott(1992)가「사고예방: 유아용 안전교육과정(Prevention injury:A safety curriculum for preschool-kindergarten)」을 박미경과(2011)과 고정완(2016)이 각각 재수정 보완한 검사도구를 김미정(2018)이 ‘안전하게 생활하기’ 내용범주에 부합하도록 미디어안전 관련 1문항과 ‘비상시 적절하게 대처하기’의 화재 안전관련 1문항을 추가하여 총 14문항으로 수정·보완한 검사도구를 사용하였다. 사전·사후 검사를 통해 수집된 자료는 SPSSWIN 25.0 Program을 사용하여 독립표본 t 검증과 공변량분석(ANCOVA)를 통해 두 집단 간의 차이를 검증하였다.
본 연구를 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시한 실험집단의 유아가 누리과정에서의 일상적인 안전교육활동을 실시한 비교집단의 유아보다 안전지식에 있어 유의미한 효과를 나타내었다. 세부적으로는 안전지식의 하위요인인 생활안전, 교통안전, 약물 오·남용 안전, 실종·유괴 안전, 폭력·아동학대 안전, 재난대비 안전에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다. 둘째, 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시한 실험집단의 유아가 누리과정에서의 일상적인 안전교육활동을 실시한 비교집단의 유아보다 안전문제해결능력에 있어 유의한 효과를 나타내었다. 세부적으로는 안전문제해결능력의 하위요인인 보행안전, 승차안전, 놀이기구 안전, 놀이스포츠 안전, 유괴안전, 성폭력안전, 환경오염, 자연재해, 위험한 물건, 위험한 장소, 동물안전, 식물안전, 미디어안전, 화재안전에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해보면 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 긍정적인 효과를 미쳤음을 알 수 있다. 따라서 유아의 발달 수준과 흥미를 고려한 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 보육현장에서 지속적으로 적용되어 본 연구결과가 유아를 위한 안전지식과 안전문제해결능력의 발달을 돕는 초석이 되길 기대한다.
본 연구는 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 미치는 효과에 대해 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이와 같은 본 연구의 목적을 달성하기 위해 설정한 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
1. 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식에 미치는 효과는 어떠한가? 2. 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전문제해결능력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 미치는 효과가 어떠한지를 알아보기 위해 서울시 G구에 소재한 D어린이집의 만 4세반 유아 16명(실험집단)과 R어린이집의 만 4세반 유아 16명(비교집단)을 대상으로 진행되었다. 연구대상 중 실험집단은 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시하였고, 비교집단은 누리과정에서의 일상적인 안전교육활동을 실시하였다. 본 연구에서 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이에 사용된 그림책은 2019 개정 누리과정 해설서(교육부. 보건복지부, 2019)에서 제시하는 기본생활영역의 내용을 토대로 유아 안전교육관련 선행연구들(고정완, 최미숙, 2016; 곽은복, 2000; 김미정, 2018; 박미경, 2011)과 유아 안전교육 관련 서적들(권덕수, 2017; 어린이집 안전공제회, 2019; 이민경, 2004)에서 제시하고 있는 안전교육활동의 내용 및 선정기준을 반영하여 안전주제 그림책 12권을 1차로 선정하였다. 이후 유아교육교수 1인과 보육기관의 영‧유아교사 경력 10년 이상으로 유아교육전공 박사과정에 재학 중인 1인, 그리고 경력 5년 이상 유아교사 2인에게 내용타당도 검증과정을 받아 총 8개의 안전주제 그림책을 최종 선정하였다. 이후 선정된 안전주제 그림책의 내용을 기반으로 한 말 리듬 창작 및 말 리듬 놀이를 구성한 후 유아교육 교수 1인과 경력 5년 이상의 유아 교사 3인에게 내용타당도를 검증받아 최종 8개의 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬을 선정하였다. 본 연구의 실험처치는 2020년 09월 15일부터 2020년 11월 10일까지 8주 동안 총 16회에 걸쳐 주 2회, 한 회기당 30분씩 이루어졌으며, 연구절차는 예비연구, 검사자 훈련, 사전검사, 실험처치, 사후검사 순으로 진행되었다. 본 연구에서 유아의 안전지식을 측정하기 위한 검사도구는 Pickle(1989)의 안전교육 프로그램(Safety Education Program)을 토대로 곽은복(2000)이 수정․보완하여 사용한 검사도구를 채영란(2016)이 6개의 하위영역인 교통안전(5문항), 실종․유괴((5문항), 약물오남용(5문항), 재난대비(5문항), 폭력․아동학대(5문항), 생활안전(5문항)의 총 30문항으로 수정․보완한 검사도구를 사용하였다. 유아의 안전문제해결능력 정도를 측정하기 위한 검사도구로는 Scott(1992)가「사고예방: 유아용 안전교육과정(Prevention injury:A safety curriculum for preschool-kindergarten)」을 박미경과(2011)과 고정완(2016)이 각각 재수정 보완한 검사도구를 김미정(2018)이 ‘안전하게 생활하기’ 내용범주에 부합하도록 미디어안전 관련 1문항과 ‘비상시 적절하게 대처하기’의 화재 안전관련 1문항을 추가하여 총 14문항으로 수정·보완한 검사도구를 사용하였다. 사전·사후 검사를 통해 수집된 자료는 SPSS WIN 25.0 Program을 사용하여 독립표본 t 검증과 공변량분석(ANCOVA)를 통해 두 집단 간의 차이를 검증하였다.
본 연구를 통해 나타난 연구결과는 다음과 같다.
첫째, 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시한 실험집단의 유아가 누리과정에서의 일상적인 안전교육활동을 실시한 비교집단의 유아보다 안전지식에 있어 유의미한 효과를 나타내었다. 세부적으로는 안전지식의 하위요인인 생활안전, 교통안전, 약물 오·남용 안전, 실종·유괴 안전, 폭력·아동학대 안전, 재난대비 안전에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다. 둘째, 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이를 실시한 실험집단의 유아가 누리과정에서의 일상적인 안전교육활동을 실시한 비교집단의 유아보다 안전문제해결능력에 있어 유의한 효과를 나타내었다. 세부적으로는 안전문제해결능력의 하위요인인 보행안전, 승차안전, 놀이기구 안전, 놀이스포츠 안전, 유괴안전, 성폭력안전, 환경오염, 자연재해, 위험한 물건, 위험한 장소, 동물안전, 식물안전, 미디어안전, 화재안전에 긍정적인 효과를 미친 것으로 나타났다. 이상의 연구결과를 종합해보면 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 유아의 안전지식과 안전문제해결능력에 긍정적인 효과를 미쳤음을 알 수 있다. 따라서 유아의 발달 수준과 흥미를 고려한 안전주제 그림책을 활용한 말 리듬 놀이가 보육현장에서 지속적으로 적용되어 본 연구결과가 유아를 위한 안전지식과 안전문제해결능력의 발달을 돕는 초석이 되길 기대한다.
The Effects of Speech Rhythm Play Using Picture Books with a Theme of Safety on Young Children's Knowledge of Safety and Safety Problem-Solving Skills
Sung, Jin Sook Department in Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpos...
The Effects of Speech Rhythm Play Using Picture Books with a Theme of Safety on Young Children's Knowledge of Safety and Safety Problem-Solving Skills
Sung, Jin Sook Department in Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study was to examine the effects of speech rhythm play using picture books with a theme of safety on young children's knowledge of safety and safety problem-solving skills. Two research questions were posed:
1. What effects does speech rhythm play that uses picture books with a theme of safety have on young children's knowledge of safety? 2. What effects does speech rhythm play that uses picture books with a theme of safety have on young children's safety problem-solving skills?
To determine the effects of speech rhythm play using picture books with a theme of safety on young children's knowledge of safety and safety problem-solving skills, 16 preschoolers each were selected from two different childcare centers located in the same district of Seoul. They were all in classes of four-year-olds. 16 young children from a childcare center were selected as an experimental group, and 16 children from the other were selected as a control group. The experimental group engaged in speech rhythm play utilizing picture books with a theme of safety, and the control group engaged in the routine safety education activities of the Nuri curriculum. As for the picture books used in the speech rhythm play, 12 picture books that dealt with safety were primarily selected on the basis of the basic life area of the revised 2019 Nuri curriculum manual(the Ministry of Education, the Ministry of Health and Welfare, 2019) and by reflecting earlier studies of early childhood safety education(Kho & Choi, 2016; Kwak, 2000; Kim, 2018; Park, 2011) and the content of safety education activities and selection criteria suggested in books on early childhood safety education(Kwon, 2017; Childcare Center Safety & Insurance Association, 2019; Lee, 2004). And then eight picture books were finally selected after their content validity was verified by an early childhood education professor, a Ph.D. student in early childhood education with more than 10 years of infant and early childhood teacher experience and two early childhood teachers with five years or more of experience. Speech rhythms were composed on the basis of the selected picture books with a theme of safety, and speech rhythm play was organized. And then eight speech rhythms were selected using the picture books after their content validity was tested by another early childhood education professor and three early childhood teachers with five years or more of experience. The experiment was implemented 16 times for eight weeks from September 15 through November 10, 2020, twice a week, 30 minutes each. Concerning the procedure of the study, a pilot study, examiner training, a pretest, the experiment and a posttest were carried out in the order listed. The instrument used to assess the safety knowledge of the young children was Chae(2016)'s inventory that modified and complemented Kwak(2000)'s revised version of Pickle(1989)'s Safety Education Program. This inventory consists of 30 items about six subareas: traffic safety(five items), disappearance/kidnap(five), drug abuse(five), disaster preparation(five), violence/child abuse(five) and safety in daily life(five). The instrument used to measure their safety problem-solving skills was Kim(2018)'s inventory that modified and complemented Park(2011)'s and Kho(2016)'s remodified versions of Scott(1992)'s Prevention Injury: A Safety Curriculum for Preschool-Kindergarten. This inventory consisted of 14 items by adding two items that respectively covered media safety and fire safety of "properly responding to emergency" to be suitable for a content category "living in safety." The data that were collected from the pretest and the posttest were analyzed by SPSS version 25.0 for Windows, and independent-samples t-test and ANCOVA were carried out to verify whether there were any differences between the two groups.
The findings of the study were as follows:
First, there were more significant effects in the safety knowledge of young children of the experimental group that engaged in the speech rhythm play using the picture books with a theme of safety than in that of the control group that engaged in the routine safety education programs of the Nuri curriculum. To be specific, that had positive effects on safety in daily life, traffic safety, safety against drug abuse, safety against disappearance/kidnap, safety against violence/child abuse and safety against disasters that were the subfactors of safety knowledge. Second, there were more significant effects in the safety problem- solving skills of the young children of the experimental group that engaged in the speech rhythm play using the picture books with a theme of safety than in those of the control group that engaged in the routine safety education programs of the Nuri curriculum. To be specific, that had positive effects on walking safety, riding safety and safety against rides, sports for play, kidnap, sexual violence, environmental pollution, natural disasters, dangerous things, dangerous places, animals, plants, media and fire. When the above-mentioned findings are synthesized, it's found that the speech rhythm play which utilized the picture books with a theme of safety had positive effects on the young children's safety knowledge and safety problem-solving skills. Therefore, this study is expected to facilitate the development of young children's safety knowledge and safety problem-solving skills if speech rhythm play is applied in the childcare setting on a continual basis using picture books with a theme of safety and in consideration of young children's developmental levels and interest.
The Effects of Speech Rhythm Play Using Picture Books with a Theme of Safety on Young Children's Knowledge of Safety and Safety Problem-Solving Skills
Sung, Jin Sook Department in Early Childhood Education The Graduate School of Education Chongshin University
The purpose of this study was to examine the effects of speech rhythm play using picture books with a theme of safety on young children's knowledge of safety and safety problem-solving skills. Two research questions were posed:
1. What effects does speech rhythm play that uses picture books with a theme of safety have on young children's knowledge of safety? 2. What effects does speech rhythm play that uses picture books with a theme of safety have on young children's safety problem-solving skills?
To determine the effects of speech rhythm play using picture books with a theme of safety on young children's knowledge of safety and safety problem-solving skills, 16 preschoolers each were selected from two different childcare centers located in the same district of Seoul. They were all in classes of four-year-olds. 16 young children from a childcare center were selected as an experimental group, and 16 children from the other were selected as a control group. The experimental group engaged in speech rhythm play utilizing picture books with a theme of safety, and the control group engaged in the routine safety education activities of the Nuri curriculum. As for the picture books used in the speech rhythm play, 12 picture books that dealt with safety were primarily selected on the basis of the basic life area of the revised 2019 Nuri curriculum manual(the Ministry of Education, the Ministry of Health and Welfare, 2019) and by reflecting earlier studies of early childhood safety education(Kho & Choi, 2016; Kwak, 2000; Kim, 2018; Park, 2011) and the content of safety education activities and selection criteria suggested in books on early childhood safety education(Kwon, 2017; Childcare Center Safety & Insurance Association, 2019; Lee, 2004). And then eight picture books were finally selected after their content validity was verified by an early childhood education professor, a Ph.D. student in early childhood education with more than 10 years of infant and early childhood teacher experience and two early childhood teachers with five years or more of experience. Speech rhythms were composed on the basis of the selected picture books with a theme of safety, and speech rhythm play was organized. And then eight speech rhythms were selected using the picture books after their content validity was tested by another early childhood education professor and three early childhood teachers with five years or more of experience. The experiment was implemented 16 times for eight weeks from September 15 through November 10, 2020, twice a week, 30 minutes each. Concerning the procedure of the study, a pilot study, examiner training, a pretest, the experiment and a posttest were carried out in the order listed. The instrument used to assess the safety knowledge of the young children was Chae(2016)'s inventory that modified and complemented Kwak(2000)'s revised version of Pickle(1989)'s Safety Education Program. This inventory consists of 30 items about six subareas: traffic safety(five items), disappearance/kidnap(five), drug abuse(five), disaster preparation(five), violence/child abuse(five) and safety in daily life(five). The instrument used to measure their safety problem-solving skills was Kim(2018)'s inventory that modified and complemented Park(2011)'s and Kho(2016)'s remodified versions of Scott(1992)'s Prevention Injury: A Safety Curriculum for Preschool-Kindergarten. This inventory consisted of 14 items by adding two items that respectively covered media safety and fire safety of "properly responding to emergency" to be suitable for a content category "living in safety." The data that were collected from the pretest and the posttest were analyzed by SPSS version 25.0 for Windows, and independent-samples t-test and ANCOVA were carried out to verify whether there were any differences between the two groups.
The findings of the study were as follows:
First, there were more significant effects in the safety knowledge of young children of the experimental group that engaged in the speech rhythm play using the picture books with a theme of safety than in that of the control group that engaged in the routine safety education programs of the Nuri curriculum. To be specific, that had positive effects on safety in daily life, traffic safety, safety against drug abuse, safety against disappearance/kidnap, safety against violence/child abuse and safety against disasters that were the subfactors of safety knowledge. Second, there were more significant effects in the safety problem- solving skills of the young children of the experimental group that engaged in the speech rhythm play using the picture books with a theme of safety than in those of the control group that engaged in the routine safety education programs of the Nuri curriculum. To be specific, that had positive effects on walking safety, riding safety and safety against rides, sports for play, kidnap, sexual violence, environmental pollution, natural disasters, dangerous things, dangerous places, animals, plants, media and fire. When the above-mentioned findings are synthesized, it's found that the speech rhythm play which utilized the picture books with a theme of safety had positive effects on the young children's safety knowledge and safety problem-solving skills. Therefore, this study is expected to facilitate the development of young children's safety knowledge and safety problem-solving skills if speech rhythm play is applied in the childcare setting on a continual basis using picture books with a theme of safety and in consideration of young children's developmental levels and interest.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.