본 연구는 문학작품을 활용한 영어 읽기 수업이 학생들에게 미치는 효과를 밝히 고 2015 개정 교육과정에 따라 「영미문학 읽기」수업을 개설한 고등학교 교실 에 실질적인 제언을 하고자 한다.「영미문학 읽기」과목은 2015 개정 교육과정 에 따라 고등학교 2-3학년 영어 교과 교육과정에 신설된 진로 선택과목들 중 한 과목이다. 따라서 본 연구는 문학작품을 활용한 원서 읽기 수업이 수업에 참여한 학생들의 정의적 측면에 미치는 영향은 무엇인지, 이러한 수업에 대한 학생들의 만족도와 의견은 무엇인지, 그리고 수업을 진행한 교사가 성찰하는 개선 방안은 무엇인지에 대해 조사한다. 본 연구에서 사용한 수업 사례는 모 광역시에 위치한 한 고등학교의 2학년 학생들 131명을 대상으로 한 달간 진행된 수업이다. 연구 의 결과는 다음과 같다. 첫째, 문학작품을 활용한 원서 읽기 수업은 학습자의 학 습 동기 및 영어 읽기 태도에 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 원서 읽기 수업에 참여한 131명의 학습자 중 118명(90%)은 다음에도 이와 비슷한 수업에 참여할 것이라고 응답하여 이러한 수업 형태에 대한 만족감을 표시하였다. 마지막으로, 원서 읽기 수업을 진행한 교사는 수업의 성찰을 통해 「영미문학 읽기」과목의 수업에 대한 개선 방안을 고민해볼 수 있었다. 하지만, 이와 같은 수업을 한 번 더 하게 된다면 참여할 의향이 없다고 밝힌 학생 13명(10%), 평소 듣던 영어 수 업과 별반 다른 점이 없었다고 답한 학생 8명(6%), 수업 중 가장 좋았던 활동이 없다는 학생(무응답 포함) 10명(8%)의 응답과 수업의 아쉬웠던 점에 대한 학생 들의 의견을 종합해봤을 때, 이러한 수업에 흥미를 느끼지 못하고 영어 읽기 동 기가 부족한 학습자를 보다 더 적극적으로 수업에 참여할 수 있게 하는 요소들 에 대한 후속 연구가 더 필요하다. 다음으로, 그동안 접해보지 못했던 새로운 형 태의 수업에 참여한 학생들이 새로움 추구 경향에 의해 우호적으로 응답했을 가 능성을 고려해 이러한 수업이 학습자의 정의적 측면과 만족도에 미치는 영향에 대한 장기적인 연구가 필요하다. 마지막으로, 지역 간, 고등학교 간, 학년 간, 성 별 간의 차이에 따라 연구의 결과가 다르게 나올 수 있기 때문에 이러한 변인들 을 고려한 비교 연구가 더 필요하다.This study was designed to investigate the educational value of English literature for students and to present practical suggestion for running an elective course 「English Literature」 ...
본 연구는 문학작품을 활용한 영어 읽기 수업이 학생들에게 미치는 효과를 밝히 고 2015 개정 교육과정에 따라 「영미문학 읽기」수업을 개설한 고등학교 교실 에 실질적인 제언을 하고자 한다.「영미문학 읽기」과목은 2015 개정 교육과정 에 따라 고등학교 2-3학년 영어 교과 교육과정에 신설된 진로 선택과목들 중 한 과목이다. 따라서 본 연구는 문학작품을 활용한 원서 읽기 수업이 수업에 참여한 학생들의 정의적 측면에 미치는 영향은 무엇인지, 이러한 수업에 대한 학생들의 만족도와 의견은 무엇인지, 그리고 수업을 진행한 교사가 성찰하는 개선 방안은 무엇인지에 대해 조사한다. 본 연구에서 사용한 수업 사례는 모 광역시에 위치한 한 고등학교의 2학년 학생들 131명을 대상으로 한 달간 진행된 수업이다. 연구 의 결과는 다음과 같다. 첫째, 문학작품을 활용한 원서 읽기 수업은 학습자의 학 습 동기 및 영어 읽기 태도에 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 원서 읽기 수업에 참여한 131명의 학습자 중 118명(90%)은 다음에도 이와 비슷한 수업에 참여할 것이라고 응답하여 이러한 수업 형태에 대한 만족감을 표시하였다. 마지막으로, 원서 읽기 수업을 진행한 교사는 수업의 성찰을 통해 「영미문학 읽기」과목의 수업에 대한 개선 방안을 고민해볼 수 있었다. 하지만, 이와 같은 수업을 한 번 더 하게 된다면 참여할 의향이 없다고 밝힌 학생 13명(10%), 평소 듣던 영어 수 업과 별반 다른 점이 없었다고 답한 학생 8명(6%), 수업 중 가장 좋았던 활동이 없다는 학생(무응답 포함) 10명(8%)의 응답과 수업의 아쉬웠던 점에 대한 학생 들의 의견을 종합해봤을 때, 이러한 수업에 흥미를 느끼지 못하고 영어 읽기 동 기가 부족한 학습자를 보다 더 적극적으로 수업에 참여할 수 있게 하는 요소들 에 대한 후속 연구가 더 필요하다. 다음으로, 그동안 접해보지 못했던 새로운 형 태의 수업에 참여한 학생들이 새로움 추구 경향에 의해 우호적으로 응답했을 가 능성을 고려해 이러한 수업이 학습자의 정의적 측면과 만족도에 미치는 영향에 대한 장기적인 연구가 필요하다. 마지막으로, 지역 간, 고등학교 간, 학년 간, 성 별 간의 차이에 따라 연구의 결과가 다르게 나올 수 있기 때문에 이러한 변인들 을 고려한 비교 연구가 더 필요하다.This study was designed to investigate the educational value of English literature for students and to present practical suggestion for running an elective course 「English Literature」 in Korean high schools. The subject 「English Literature」is one of the electives which high schools in Korea have been able to choose as an optional course since 2020 to help learners make informed career choices. The study examined the effect of English ㅣliterature in an extensive reading approach on 131 Korean high school students’ motivation to learn and attitudes towards reading. A course played as a test drive during four weeks, using regular classes. Also, it investigated students’ opinions about and reactions toward the class and teacher’s self reflection for it. The findings of this study were as follows. First, the English class utilizing English literature had positive influence on students’ motivation to learn and attitudes towards reading. Second, Students showed a high level of satisfaction for the class as 121 of 131 Students(90%) expressed their willingness to take a similar lesson on the next time. Finally, teacher could get an opportunity to carefully consider different ways of improving his English class. In conclusion, there are three suggestions for English class in high school which is planning to run a「English Literature」lesson. First, further research is needed to activate students’ motivation to read and participation in class activity. Then, further longitudinal investigation of relationship between English literature and students’ emotive aspect is needed to maximize the effects of English literature. Finally, various factors such as areas, the sexes, and school years etc might be produce strikingly different results of the study. Thus, further comparative study considering different factors is needed.
본 연구는 문학작품을 활용한 영어 읽기 수업이 학생들에게 미치는 효과를 밝히 고 2015 개정 교육과정에 따라 「영미문학 읽기」수업을 개설한 고등학교 교실 에 실질적인 제언을 하고자 한다.「영미문학 읽기」과목은 2015 개정 교육과정 에 따라 고등학교 2-3학년 영어 교과 교육과정에 신설된 진로 선택과목들 중 한 과목이다. 따라서 본 연구는 문학작품을 활용한 원서 읽기 수업이 수업에 참여한 학생들의 정의적 측면에 미치는 영향은 무엇인지, 이러한 수업에 대한 학생들의 만족도와 의견은 무엇인지, 그리고 수업을 진행한 교사가 성찰하는 개선 방안은 무엇인지에 대해 조사한다. 본 연구에서 사용한 수업 사례는 모 광역시에 위치한 한 고등학교의 2학년 학생들 131명을 대상으로 한 달간 진행된 수업이다. 연구 의 결과는 다음과 같다. 첫째, 문학작품을 활용한 원서 읽기 수업은 학습자의 학 습 동기 및 영어 읽기 태도에 긍정적인 영향을 미친다. 둘째, 원서 읽기 수업에 참여한 131명의 학습자 중 118명(90%)은 다음에도 이와 비슷한 수업에 참여할 것이라고 응답하여 이러한 수업 형태에 대한 만족감을 표시하였다. 마지막으로, 원서 읽기 수업을 진행한 교사는 수업의 성찰을 통해 「영미문학 읽기」과목의 수업에 대한 개선 방안을 고민해볼 수 있었다. 하지만, 이와 같은 수업을 한 번 더 하게 된다면 참여할 의향이 없다고 밝힌 학생 13명(10%), 평소 듣던 영어 수 업과 별반 다른 점이 없었다고 답한 학생 8명(6%), 수업 중 가장 좋았던 활동이 없다는 학생(무응답 포함) 10명(8%)의 응답과 수업의 아쉬웠던 점에 대한 학생 들의 의견을 종합해봤을 때, 이러한 수업에 흥미를 느끼지 못하고 영어 읽기 동 기가 부족한 학습자를 보다 더 적극적으로 수업에 참여할 수 있게 하는 요소들 에 대한 후속 연구가 더 필요하다. 다음으로, 그동안 접해보지 못했던 새로운 형 태의 수업에 참여한 학생들이 새로움 추구 경향에 의해 우호적으로 응답했을 가 능성을 고려해 이러한 수업이 학습자의 정의적 측면과 만족도에 미치는 영향에 대한 장기적인 연구가 필요하다. 마지막으로, 지역 간, 고등학교 간, 학년 간, 성 별 간의 차이에 따라 연구의 결과가 다르게 나올 수 있기 때문에 이러한 변인들 을 고려한 비교 연구가 더 필요하다.This study was designed to investigate the educational value of English literature for students and to present practical suggestion for running an elective course 「English Literature」 in Korean high schools. The subject 「English Literature」is one of the electives which high schools in Korea have been able to choose as an optional course since 2020 to help learners make informed career choices. The study examined the effect of English ㅣliterature in an extensive reading approach on 131 Korean high school students’ motivation to learn and attitudes towards reading. A course played as a test drive during four weeks, using regular classes. Also, it investigated students’ opinions about and reactions toward the class and teacher’s self reflection for it. The findings of this study were as follows. First, the English class utilizing English literature had positive influence on students’ motivation to learn and attitudes towards reading. Second, Students showed a high level of satisfaction for the class as 121 of 131 Students(90%) expressed their willingness to take a similar lesson on the next time. Finally, teacher could get an opportunity to carefully consider different ways of improving his English class. In conclusion, there are three suggestions for English class in high school which is planning to run a「English Literature」lesson. First, further research is needed to activate students’ motivation to read and participation in class activity. Then, further longitudinal investigation of relationship between English literature and students’ emotive aspect is needed to maximize the effects of English literature. Finally, various factors such as areas, the sexes, and school years etc might be produce strikingly different results of the study. Thus, further comparative study considering different factors is needed.
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