장애아전문어린이집의 숲체험활동 운영실태와 교사의 인식 및 요구 The Actual Management of Forest Experience Activities and Teachers' Perceptions and Needs of Such Activities at Specialized Daycare Centers for Children with Disabilities원문보기
본 연구는 장애아전문어린이집의 숲체험활동 운영 실태와 교사의 인식 및 요구를 알아보았다. 이는 장애아전문어린이집에서 숲체험활동이 어떻게 운영되고 있는지, 교사들의 숲체험활동에 대한 인식과 요구는 무엇인지, 분석하는데 목적이 있으며, 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동 운영 실태는 어떠한가? 둘째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 셋째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동에 대한 교사의 요구는 어떠한가?
이러한 연구 목적을 달성하기 위해 전라남도와 전라북도에 소재한 장애아전문어린이집 교사 180명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료를 위해서 ...
본 연구는 장애아전문어린이집의 숲체험활동 운영 실태와 교사의 인식 및 요구를 알아보았다. 이는 장애아전문어린이집에서 숲체험활동이 어떻게 운영되고 있는지, 교사들의 숲체험활동에 대한 인식과 요구는 무엇인지, 분석하는데 목적이 있으며, 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동 운영 실태는 어떠한가? 둘째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 셋째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동에 대한 교사의 요구는 어떠한가?
이러한 연구 목적을 달성하기 위해 전라남도와 전라북도에 소재한 장애아전문어린이집 교사 180명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료를 위해서 SPSS 23.0 통계 프로그램을 이용하였으며 연구대상자는 인구통계학적 요인은 빈도분석으로, 숲체험활동 운영실태는 선택형의 문항들에 대해서 빈도분석을 실시하였고 중복응답문항의 경우는 다중응답분석을 실시하였다. 교사의 인식은 평정척도형 문항들에 대해서 기술통계 분석을 실시하여 평균과 표준편차를 산출하였으며 선택형의 문항들은 빈도 분석으로, 교사의 요구는 빈도분석과 다중응답분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동 운영 실태에 대한 설문 결과, 숲체험활동의 운영 유형으로는 ‘정기 체험형’이 ‘매일형’보다 2배 높았고, 운영 횟수는 월 1회, 주1-2회, 기타, 주 3-4회 순으로 나타났다. 1회 활동 시간은 일 1-2시간이 가장 많은 것으로 나타났다. 이동하는 방법으로는 ‘차를 타고 간다.’가 가장 많았고, 이동 시간은 10-20분 이내가 가장 많았으며, 숲체험활동 계획은 ‘학기 초에 연간/주간 활동 계획안을 구성하여 운영한다.’가 가장 많았다. 장소는 ‘인근 숲 체험장’으로, 숲체험활동에 대한 기관(관리자)의 지원으로 ‘활동 공간 제공’이 가장 많았고, 그 다음으로 ‘보조교사 배치’라는 응답이 많았다. 한편 숲체험활동 시 부모의 참여에 대하여 ‘참여하지 않는다.’가 가장 많았고, 부모교육 횟수는 연 1-4회 미만이 가장 많은 것으로 나타났다. 숲체험활동 시 함께하는 교사의 수는 교사 1인당 유아 2명, 교사 1인당 유아 3명, 교사 1인당 유아 1명 순으로 나타났고 심지어 교사나 보조 인력이 없는 경우도 있는 것으로 나타났다. 숲체험활동 관련 연수 횟수는 연 1-2회가 가장 많았고, 숲에서 이루어지는 활동 유형 중 가장 많이 이루어지는 활동으로는 산책, 자유놀이, 자연물 탐색 및 관찰, 동화 및 이야기 나누기 등의 언어활동, 미술활동, 역할놀이, 조작놀이 순으로 나타났다. 둘째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동에 대한 교사의 인식 결과, ‘숲체험활동 운영에 대한 인식’의 경우 숲체험활동의 필요성에 대하여 ‘보통’이상으로 필요하다고 인식하는 것으로 나타났고, 운영 유형, 실시 횟수, 1회 활동 시간, 이동 방법, 이동 시간, 활동 장소, 지원, 교사1인당 유아의 수, 연수 횟수, 안전을 위한 준비 등의 항목에 대해서도 ‘보통’이상으로 적절하다고 응답하였다. ‘숲체험활동 시 교사의 역할에 대한 인식’의 경우 교사가 가장 선호하는 교육 유형은 주 1-2회 정기적인 숲체험활동을 진행하는 형태가 가장 많았고, 숲체험활동 시 보조교사에게 바라는 업무로는 장애유아의 안전지도가 가장 많은 것으로 나타났으며, 숲체험활동 시 걱정되는 점도 장애유아의 안전사고라는 응답이 가장 많은 것으로 나타났다. 또한 장애유아 숲체험활동 교사에게 가장 중요한 자질은 숲체험활동에 대한 긍정적 인식, 위험상황 대처 능력, 유아 숲체험활동에 대한 열정, 숲체험활동에 대한 전문적 지식, 기초 체력의 순으로 나타났다. ‘숲체험활동의 교육적 효과에 대한 인식’의 경우 교사들은 숲체험활동에 대한 교육적 효과를 높게 인식하는 것으로 나타났다. 즉, 숲체험활동은 장애유아의 언어능력, 창의력, 사회성, 신체운동능력, 수․과학능력에도 효과적일 뿐 만 아니라 자존감 및 독립심, 집중력, 정서적 안정감, 문제해결능력, 생명존중태도 등을 향상 시키는데도 효과적이라고 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동에 대한 교사의 요구 결과, 숲체험활동 운영 유형으로 가장 적합하다고 생각하는 것은 특별활동으로 진행되는 정기 체험형 유아 숲체험활동이 가장 많은 것으로 나타났고, 운영 횟수 및 시간은 주 1-2회, 일 1-2시간이내가 가장 많은 것으로 나타났다. 적절한 이동 시간으로는 10-20분 이내가 가장 많은 것으로 나타났고, 장소 선정 기준으로는 안전성 즉 장애유아가 위험하지 않은 곳이어야 한다는 응답이 가장 많은 것으로 나타났다. 숲체험활동을 위한 기관의 지원 중 가장 필요한 것으로는 ‘적절한 활동 장소 제공’, ‘보조 인력 배치’, ‘교사연수’, ‘관련 교구 지원’, ‘관련 학부모 연수’, ‘시설 조성’ 순으로 나타났다. 그리고 교사와 유아의 비율로 교사 1인 당 유아 1명이라는 응답이 가장 많은 것으로 나타났다. 숲체험활동을 위한 연수는 연 1-2회가 적절하다는 응답이 가장 많았고, 관련 연수 내용으로 적절한 것은 ‘숲체험활동에 대한 이해’, ‘장애유아의 특성에 적합한 실질적인 활동 관련 체험, ‘안전교육과 응급처치’, ‘생태(돌,나무, 흙, 바람 등)와 동․식물의 이해’, ‘숲체험활동 관련 일과 운영’ 순으로 나타났다. 부모교육 실시 횟수로는 연 1-4회 미만이 가장 많은 것으로 나타났고, 안전을 위해 가장 고려해야 할 점으로는 교사 대 장애유아의 적절한 비율 유지, 시설의 적절성, 시설의 안전점검, 교사 및 보조인력의 안전지침 숙지, 교사 및 보조인력의 사전 안전교육, 기타의 순으로 나타났다. 마지막으로 장애유아를 위한 숲체험활동이 더 발전되기 위해 가장 개선되어야 하는 과제로 숲 체험 프로그램 개발 및 보급이 가장 많은 것으로 나타났다. 본 연구는 장애 때문에 숲체험활동을 하기 어렵다는 인식을 재고하고, 장애유아의 숲체험활동을 보다 적극적으로 실시하기 위한 방안들을 알아보고자 하였다. 이러한 노력을 통해 조금은 느리지만 자연을 오감으로 느끼고 에너지를 마음껏 발산하여 자신의 요구와 흥미에 따라 신나게 놀이할 수 있는 기회를 숲에서 만들어 갈 수 있을 것으로 사료된다.
본 연구는 장애아전문어린이집의 숲체험활동 운영 실태와 교사의 인식 및 요구를 알아보았다. 이는 장애아전문어린이집에서 숲체험활동이 어떻게 운영되고 있는지, 교사들의 숲체험활동에 대한 인식과 요구는 무엇인지, 분석하는데 목적이 있으며, 연구의 목적을 달성하기 위해 다음과 같은 연구 문제를 설정하였다.
첫째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동 운영 실태는 어떠한가? 둘째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동에 대한 교사의 인식은 어떠한가? 셋째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동에 대한 교사의 요구는 어떠한가?
이러한 연구 목적을 달성하기 위해 전라남도와 전라북도에 소재한 장애아전문어린이집 교사 180명을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 수집된 자료를 위해서 SPSS 23.0 통계 프로그램을 이용하였으며 연구대상자는 인구통계학적 요인은 빈도분석으로, 숲체험활동 운영실태는 선택형의 문항들에 대해서 빈도분석을 실시하였고 중복응답문항의 경우는 다중응답분석을 실시하였다. 교사의 인식은 평정척도형 문항들에 대해서 기술통계 분석을 실시하여 평균과 표준편차를 산출하였으며 선택형의 문항들은 빈도 분석으로, 교사의 요구는 빈도분석과 다중응답분석을 실시하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동 운영 실태에 대한 설문 결과, 숲체험활동의 운영 유형으로는 ‘정기 체험형’이 ‘매일형’보다 2배 높았고, 운영 횟수는 월 1회, 주1-2회, 기타, 주 3-4회 순으로 나타났다. 1회 활동 시간은 일 1-2시간이 가장 많은 것으로 나타났다. 이동하는 방법으로는 ‘차를 타고 간다.’가 가장 많았고, 이동 시간은 10-20분 이내가 가장 많았으며, 숲체험활동 계획은 ‘학기 초에 연간/주간 활동 계획안을 구성하여 운영한다.’가 가장 많았다. 장소는 ‘인근 숲 체험장’으로, 숲체험활동에 대한 기관(관리자)의 지원으로 ‘활동 공간 제공’이 가장 많았고, 그 다음으로 ‘보조교사 배치’라는 응답이 많았다. 한편 숲체험활동 시 부모의 참여에 대하여 ‘참여하지 않는다.’가 가장 많았고, 부모교육 횟수는 연 1-4회 미만이 가장 많은 것으로 나타났다. 숲체험활동 시 함께하는 교사의 수는 교사 1인당 유아 2명, 교사 1인당 유아 3명, 교사 1인당 유아 1명 순으로 나타났고 심지어 교사나 보조 인력이 없는 경우도 있는 것으로 나타났다. 숲체험활동 관련 연수 횟수는 연 1-2회가 가장 많았고, 숲에서 이루어지는 활동 유형 중 가장 많이 이루어지는 활동으로는 산책, 자유놀이, 자연물 탐색 및 관찰, 동화 및 이야기 나누기 등의 언어활동, 미술활동, 역할놀이, 조작놀이 순으로 나타났다. 둘째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동에 대한 교사의 인식 결과, ‘숲체험활동 운영에 대한 인식’의 경우 숲체험활동의 필요성에 대하여 ‘보통’이상으로 필요하다고 인식하는 것으로 나타났고, 운영 유형, 실시 횟수, 1회 활동 시간, 이동 방법, 이동 시간, 활동 장소, 지원, 교사1인당 유아의 수, 연수 횟수, 안전을 위한 준비 등의 항목에 대해서도 ‘보통’이상으로 적절하다고 응답하였다. ‘숲체험활동 시 교사의 역할에 대한 인식’의 경우 교사가 가장 선호하는 교육 유형은 주 1-2회 정기적인 숲체험활동을 진행하는 형태가 가장 많았고, 숲체험활동 시 보조교사에게 바라는 업무로는 장애유아의 안전지도가 가장 많은 것으로 나타났으며, 숲체험활동 시 걱정되는 점도 장애유아의 안전사고라는 응답이 가장 많은 것으로 나타났다. 또한 장애유아 숲체험활동 교사에게 가장 중요한 자질은 숲체험활동에 대한 긍정적 인식, 위험상황 대처 능력, 유아 숲체험활동에 대한 열정, 숲체험활동에 대한 전문적 지식, 기초 체력의 순으로 나타났다. ‘숲체험활동의 교육적 효과에 대한 인식’의 경우 교사들은 숲체험활동에 대한 교육적 효과를 높게 인식하는 것으로 나타났다. 즉, 숲체험활동은 장애유아의 언어능력, 창의력, 사회성, 신체운동능력, 수․과학능력에도 효과적일 뿐 만 아니라 자존감 및 독립심, 집중력, 정서적 안정감, 문제해결능력, 생명존중태도 등을 향상 시키는데도 효과적이라고 인식하는 것으로 나타났다. 셋째, 장애아전문어린이집의 숲체험활동에 대한 교사의 요구 결과, 숲체험활동 운영 유형으로 가장 적합하다고 생각하는 것은 특별활동으로 진행되는 정기 체험형 유아 숲체험활동이 가장 많은 것으로 나타났고, 운영 횟수 및 시간은 주 1-2회, 일 1-2시간이내가 가장 많은 것으로 나타났다. 적절한 이동 시간으로는 10-20분 이내가 가장 많은 것으로 나타났고, 장소 선정 기준으로는 안전성 즉 장애유아가 위험하지 않은 곳이어야 한다는 응답이 가장 많은 것으로 나타났다. 숲체험활동을 위한 기관의 지원 중 가장 필요한 것으로는 ‘적절한 활동 장소 제공’, ‘보조 인력 배치’, ‘교사연수’, ‘관련 교구 지원’, ‘관련 학부모 연수’, ‘시설 조성’ 순으로 나타났다. 그리고 교사와 유아의 비율로 교사 1인 당 유아 1명이라는 응답이 가장 많은 것으로 나타났다. 숲체험활동을 위한 연수는 연 1-2회가 적절하다는 응답이 가장 많았고, 관련 연수 내용으로 적절한 것은 ‘숲체험활동에 대한 이해’, ‘장애유아의 특성에 적합한 실질적인 활동 관련 체험, ‘안전교육과 응급처치’, ‘생태(돌,나무, 흙, 바람 등)와 동․식물의 이해’, ‘숲체험활동 관련 일과 운영’ 순으로 나타났다. 부모교육 실시 횟수로는 연 1-4회 미만이 가장 많은 것으로 나타났고, 안전을 위해 가장 고려해야 할 점으로는 교사 대 장애유아의 적절한 비율 유지, 시설의 적절성, 시설의 안전점검, 교사 및 보조인력의 안전지침 숙지, 교사 및 보조인력의 사전 안전교육, 기타의 순으로 나타났다. 마지막으로 장애유아를 위한 숲체험활동이 더 발전되기 위해 가장 개선되어야 하는 과제로 숲 체험 프로그램 개발 및 보급이 가장 많은 것으로 나타났다. 본 연구는 장애 때문에 숲체험활동을 하기 어렵다는 인식을 재고하고, 장애유아의 숲체험활동을 보다 적극적으로 실시하기 위한 방안들을 알아보고자 하였다. 이러한 노력을 통해 조금은 느리지만 자연을 오감으로 느끼고 에너지를 마음껏 발산하여 자신의 요구와 흥미에 따라 신나게 놀이할 수 있는 기회를 숲에서 만들어 갈 수 있을 것으로 사료된다.
This study set out to investigate the actual management of forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities and also teachers' perceptions and needs of such activities. The research objective is to analyze how forest experience activities...
(Abstract)
This study set out to investigate the actual management of forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities and also teachers' perceptions and needs of such activities. The research objective is to analyze how forest experience activities were managed at specialized daycare centers for children with disabilities and what kind of perception and need teachers had of such activities. For the objective, the study set the following research questions:
First, what is the actual management of forest experience activities like at specialized daycare centers for children with disabilities? Second, what kind of perception do teachers have of forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities? Third, what kind of need do teachers have for forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities?
In an effort to fulfill the research purpose, a survey was conducted with 180 teachers at specialized daycare centers for children with disabilities in Jeollanam and Jeollabuk Provinces. Collected data was analyzed with the SPSS 23.0 statistical program. Frequency analysis was conducted for the subjects with their demographic factors and for the actual management of forest experience activities with multiple-choice items. Multiple response analysis was carried out for items whose responses were overlapping. Descriptive statistical analysis followed for items on a rating scale of teachers' perceptions with means and standard deviations obtained. Frequency analysis was performed for multiple-choice items, and multiple response analysis followed to analyze teachers' needs along with frequency analysis.
The findings were as follows:
First, the survey examined the actual management of forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities, and the results show that the management type of "regular experiences" was adopted by twice as many specialized daycare centers for children with disabilities as the type of "daily experiences." The most popular frequency of management was once a month, which was followed by 1~2 times per week, others, and 3~4 times per week in the order. The most popular duration of activities per session was 1~2 hours per day. The most popular means of transportation was "vehicles." The travel time was within 10~20 minutes in the highest proportion of cases. The biggest number of the daycare centers made a plan for forest experience activities by "devising and managing a yearly/weekly activity plan at the beginning of a semester." The most popular place for forest experience activities was a "nearby forest experience venue." The biggest support from the institution(administrator) for forest experience activities was "space for activities," which was followed by "deployment of teaching assistants." The highest percentage of parents did "not participate" in forest experience activities and received parent education less than 1~4 times a year. The most popular teacher-child ratio during forest experience activities was two young children per teacher, which was followed by three young children per teacher and one young child per teacher in the order. There were even cases in which no teachers or auxiliary personnel were deployed. The biggest proportion of teachers received in-service training on forest experience activities 1~2 times per year. The most frequent type of activity done in a forest was a walk, which was followed by free play, inquiry and observation of natural objects, verbal activities including the sharing of fairy tales and stories, art activities, role play, and manipulative play in the order. Secondly, the study examined teachers' perceptions of forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities and found that they had an "average" need or higher for forest experience activities as part of their "perceptions of the management of forest experience activities." They gave an "average" rating of appropriateness or higher in items about the type of management, frequency, duration of activity per session, means of transportation, travel time, place of activity, supports, number of young children per teacher, number of in-service training sessions, and preparation for safety. As for their "perceptions of teachers' roles in forest experience activities," they exhibited the greatest preference for regular forest experience activities with 1~2 times per week. The biggest number of teachers wanted teaching assistants to provide safety instructions to children with disabilities in forest experience activities and were worried about safety accidents of young children with disabilities during such activities. They believed that the most important quality for teachers in forest experience activities for young children with disabilities was a positive perception of such activities, which was followed by an ability of coping with a risky situation, passion for young children's forest experience activities, expertise in forest experience activities, and basic physical strength in the order. As for their "perceptions of educational effects of forest experience activities," teachers had high perceptions of such activities' educational effects. That is, they believed that forest experience activities were effective for improving the self-esteem and independence, concentration, emotional stability, problem-solving skills, and respectful attitude to life of young children with disabilities as well as increasing their linguistic competence, creativity, sociality, physical exercise ability, and mathematical and scientific competence. Finally, the study examined teachers' needs for forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities and found that the biggest proportion of them considered regular experience-type forest experience activities for young children as part of special activities as the most proper management type of forest experience activities. The biggest number of teachers said that it would be proper to run such activities 1~2 times per week with 1~2 hours per day. The most desirable travel time was within 10~20 minutes according to the teachers. The most popular criterion of place selection was safety. In other words, the biggest number of teachers chose a place where young children with disabilities would not be exposed to danger. As for the institution's supports for forest experience activities, they felt the greatest need for "proper place of activities," which was followed by "deployment of auxiliary personnel," "in-service training for teachers," "related teaching aids," "related training sessions for parents," and "organization of facilities" in the order. The higher percentage of teachers said that the most desirable teacher-child ratio was one young child per teacher. The biggest number of teachers said that it would be proper to provide in-service training on forest experience activities 1~2 times a year and that in-service training should cover "understanding of forest experience activities," which was followed by "experiences related to practical activities fit for the characteristics of young children with disabilities," "safety education and first aid," "understanding of ecology(stone, trees, soil, winds, and more) and animals and plants," and "management of daily routine in relation to forest experience activities" in the order. The highest percentage of teachers chose less than 1~4 times a year as the proper frequency of parent education. Their biggest consideration for safety was to keep a proper ratio between a teacher and young children with disabilities, and it was followed by fitness of facilities, safety checks for facilities, familiarity with safety guidelines on the part of teachers and auxiliary personnel, safety education in advance for teachers and auxiliary personnel, and others in the order. Lastly, the most urgent task of improvement for the further development of forest experience activities for young children with disabilities was to develop and distribute forest experience activity programs. If these findings are reflected which cover the actual management of forest experience activities at daycare centers for young children with disabilities and teachers' perceptions and needs of such activities, they will contribute to opportunities for young children with disabilities to discard wrong perceptions due to their disabilities, feel the nature with the five senses even at a slower pace, radiate their energy to their hearts' content, and enjoy exciting play according to their needs and interest in a forest.
(Abstract)
This study set out to investigate the actual management of forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities and also teachers' perceptions and needs of such activities. The research objective is to analyze how forest experience activities were managed at specialized daycare centers for children with disabilities and what kind of perception and need teachers had of such activities. For the objective, the study set the following research questions:
First, what is the actual management of forest experience activities like at specialized daycare centers for children with disabilities? Second, what kind of perception do teachers have of forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities? Third, what kind of need do teachers have for forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities?
In an effort to fulfill the research purpose, a survey was conducted with 180 teachers at specialized daycare centers for children with disabilities in Jeollanam and Jeollabuk Provinces. Collected data was analyzed with the SPSS 23.0 statistical program. Frequency analysis was conducted for the subjects with their demographic factors and for the actual management of forest experience activities with multiple-choice items. Multiple response analysis was carried out for items whose responses were overlapping. Descriptive statistical analysis followed for items on a rating scale of teachers' perceptions with means and standard deviations obtained. Frequency analysis was performed for multiple-choice items, and multiple response analysis followed to analyze teachers' needs along with frequency analysis.
The findings were as follows:
First, the survey examined the actual management of forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities, and the results show that the management type of "regular experiences" was adopted by twice as many specialized daycare centers for children with disabilities as the type of "daily experiences." The most popular frequency of management was once a month, which was followed by 1~2 times per week, others, and 3~4 times per week in the order. The most popular duration of activities per session was 1~2 hours per day. The most popular means of transportation was "vehicles." The travel time was within 10~20 minutes in the highest proportion of cases. The biggest number of the daycare centers made a plan for forest experience activities by "devising and managing a yearly/weekly activity plan at the beginning of a semester." The most popular place for forest experience activities was a "nearby forest experience venue." The biggest support from the institution(administrator) for forest experience activities was "space for activities," which was followed by "deployment of teaching assistants." The highest percentage of parents did "not participate" in forest experience activities and received parent education less than 1~4 times a year. The most popular teacher-child ratio during forest experience activities was two young children per teacher, which was followed by three young children per teacher and one young child per teacher in the order. There were even cases in which no teachers or auxiliary personnel were deployed. The biggest proportion of teachers received in-service training on forest experience activities 1~2 times per year. The most frequent type of activity done in a forest was a walk, which was followed by free play, inquiry and observation of natural objects, verbal activities including the sharing of fairy tales and stories, art activities, role play, and manipulative play in the order. Secondly, the study examined teachers' perceptions of forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities and found that they had an "average" need or higher for forest experience activities as part of their "perceptions of the management of forest experience activities." They gave an "average" rating of appropriateness or higher in items about the type of management, frequency, duration of activity per session, means of transportation, travel time, place of activity, supports, number of young children per teacher, number of in-service training sessions, and preparation for safety. As for their "perceptions of teachers' roles in forest experience activities," they exhibited the greatest preference for regular forest experience activities with 1~2 times per week. The biggest number of teachers wanted teaching assistants to provide safety instructions to children with disabilities in forest experience activities and were worried about safety accidents of young children with disabilities during such activities. They believed that the most important quality for teachers in forest experience activities for young children with disabilities was a positive perception of such activities, which was followed by an ability of coping with a risky situation, passion for young children's forest experience activities, expertise in forest experience activities, and basic physical strength in the order. As for their "perceptions of educational effects of forest experience activities," teachers had high perceptions of such activities' educational effects. That is, they believed that forest experience activities were effective for improving the self-esteem and independence, concentration, emotional stability, problem-solving skills, and respectful attitude to life of young children with disabilities as well as increasing their linguistic competence, creativity, sociality, physical exercise ability, and mathematical and scientific competence. Finally, the study examined teachers' needs for forest experience activities at specialized daycare centers for children with disabilities and found that the biggest proportion of them considered regular experience-type forest experience activities for young children as part of special activities as the most proper management type of forest experience activities. The biggest number of teachers said that it would be proper to run such activities 1~2 times per week with 1~2 hours per day. The most desirable travel time was within 10~20 minutes according to the teachers. The most popular criterion of place selection was safety. In other words, the biggest number of teachers chose a place where young children with disabilities would not be exposed to danger. As for the institution's supports for forest experience activities, they felt the greatest need for "proper place of activities," which was followed by "deployment of auxiliary personnel," "in-service training for teachers," "related teaching aids," "related training sessions for parents," and "organization of facilities" in the order. The higher percentage of teachers said that the most desirable teacher-child ratio was one young child per teacher. The biggest number of teachers said that it would be proper to provide in-service training on forest experience activities 1~2 times a year and that in-service training should cover "understanding of forest experience activities," which was followed by "experiences related to practical activities fit for the characteristics of young children with disabilities," "safety education and first aid," "understanding of ecology(stone, trees, soil, winds, and more) and animals and plants," and "management of daily routine in relation to forest experience activities" in the order. The highest percentage of teachers chose less than 1~4 times a year as the proper frequency of parent education. Their biggest consideration for safety was to keep a proper ratio between a teacher and young children with disabilities, and it was followed by fitness of facilities, safety checks for facilities, familiarity with safety guidelines on the part of teachers and auxiliary personnel, safety education in advance for teachers and auxiliary personnel, and others in the order. Lastly, the most urgent task of improvement for the further development of forest experience activities for young children with disabilities was to develop and distribute forest experience activity programs. If these findings are reflected which cover the actual management of forest experience activities at daycare centers for young children with disabilities and teachers' perceptions and needs of such activities, they will contribute to opportunities for young children with disabilities to discard wrong perceptions due to their disabilities, feel the nature with the five senses even at a slower pace, radiate their energy to their hearts' content, and enjoy exciting play according to their needs and interest in a forest.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.