본 연구는 초등학생의 성역할 고정관념에 영향을 미치는 요인을 개인적, 가정적, 환경적 요인으로 분류하고, 개인적 요인(성별, 종교유무, 자아존중감), 가정적 요인(가정 내 성차별, 부모양육태도), 환경적 요인(음란물 시청 유무, 부모양육태도)이 미치는 영향 정도(상대적 중요도)를 확인하는 것을 목적으로 하였다. 연구 분석을 위해 서울, 경기, 충청 소재 4·5·6학년 초등학생을 대상으로 성역할 고정관념 척도, 자아존중감 척도, 부모 양육태도 척도, 학교생활 적응 척도로 구성된 설문지를 온·오프라인으로 배포하였으며, 총 265부(남성 140명, 여성 125명)가 연구 분석에 사용되었다. 본 연구의 연구문제는 개인적 요인, 가정적 요인, 환경적 요인이 초등학생의 성역할 고정관념에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고, 이들 중 초등학생의 성역할 고정관념에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 무엇인지 확인하는 것이다. 이를 위해 ...
본 연구는 초등학생의 성역할 고정관념에 영향을 미치는 요인을 개인적, 가정적, 환경적 요인으로 분류하고, 개인적 요인(성별, 종교유무, 자아존중감), 가정적 요인(가정 내 성차별, 부모양육태도), 환경적 요인(음란물 시청 유무, 부모양육태도)이 미치는 영향 정도(상대적 중요도)를 확인하는 것을 목적으로 하였다. 연구 분석을 위해 서울, 경기, 충청 소재 4·5·6학년 초등학생을 대상으로 성역할 고정관념 척도, 자아존중감 척도, 부모 양육태도 척도, 학교생활 적응 척도로 구성된 설문지를 온·오프라인으로 배포하였으며, 총 265부(남성 140명, 여성 125명)가 연구 분석에 사용되었다. 본 연구의 연구문제는 개인적 요인, 가정적 요인, 환경적 요인이 초등학생의 성역할 고정관념에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고, 이들 중 초등학생의 성역할 고정관념에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 무엇인지 확인하는 것이다. 이를 위해 SPSS 21.0와 AMOS 21.0를 사용하여 기술 통계 및 상관, 탐색적 요인분석, 위계적 회귀분석과 확인적 요인분석울 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개인적 요인의 하위요인인 성별의 성역할 고정관념은 남학생이 여학생보다 유의하게 높게 나타났으며 종교유무는 종교가 있는 학생이 종교가 없는 학생보다 성역할 고정관념이 유의하게 높게 나타났다. 자아존중감은 성역할 고정관념과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 자아존중감이 낮을수록 성역할 고정관념은 높게 나타났다. 둘째, 가정적 요인의 하위요인인 가정 내 성차별은 가정 내 성차별이 있는 학생이 가정 내 성차별이 없는 학생보다 성역할 고정관념이 유의하게 높게 나타났으며 부모양육태도는 성역할 고정관념과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 부모 양육태도가 낮게 나올수록 성역할 고정관념은 높게 나타났다. 셋째, 환경적 요인의 하위요인인 음란물 시청 유무는 음란물 시청 경험이 있는 학생이 음란물 시청 경험이 없는 학생보다 성역할 고정관념이 높게 나타났으며 학교생활 적응도는 성역할 고정관념과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 학교생활적응도가 낮아질수록 성역할 고정관념은 높게 나타났다. 마지막으로 개인적 요인, 가정적 요인, 환경적 요인이 초등학생의 성역할 고정관념에 미치는 상대적 중요도를 살펴보기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과, 개인적 요인의 자아존중감, 환경적 요인의 음란물 시청경험, 환경적 요인의 학교생활적응도, 개인적 요인의 성별, 개인적 요인의 종교 유무, 가정적 요인의 가정 내 성차별 유무, 가정적 요인의 부모양육태도 순으로 초등학생의 성역할 고정관념에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 성역할 고정관념에 영향을 미치는 요인에 대해 단편적으로 연구한 기존의 선행연구들과 다르게 초등학교 고학년 학생의 개인적 요인, 가정적 요인, 환경적 요인의 종합적인 영향력을 분석하여 다차원적인 양성평등 교육의 필요성을 시사한다는 것에 의의가 있다. 끝으로 본 연구의 결과를 바탕으로 후속연구를 위한 시사점 및 제한점을 제언하였다.
본 연구는 초등학생의 성역할 고정관념에 영향을 미치는 요인을 개인적, 가정적, 환경적 요인으로 분류하고, 개인적 요인(성별, 종교유무, 자아존중감), 가정적 요인(가정 내 성차별, 부모양육태도), 환경적 요인(음란물 시청 유무, 부모양육태도)이 미치는 영향 정도(상대적 중요도)를 확인하는 것을 목적으로 하였다. 연구 분석을 위해 서울, 경기, 충청 소재 4·5·6학년 초등학생을 대상으로 성역할 고정관념 척도, 자아존중감 척도, 부모 양육태도 척도, 학교생활 적응 척도로 구성된 설문지를 온·오프라인으로 배포하였으며, 총 265부(남성 140명, 여성 125명)가 연구 분석에 사용되었다. 본 연구의 연구문제는 개인적 요인, 가정적 요인, 환경적 요인이 초등학생의 성역할 고정관념에 어떠한 영향을 미치는지 살펴보고, 이들 중 초등학생의 성역할 고정관념에 가장 큰 영향을 미치는 변인은 무엇인지 확인하는 것이다. 이를 위해 SPSS 21.0와 AMOS 21.0를 사용하여 기술 통계 및 상관, 탐색적 요인분석, 위계적 회귀분석과 확인적 요인분석울 실시하였다. 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 개인적 요인의 하위요인인 성별의 성역할 고정관념은 남학생이 여학생보다 유의하게 높게 나타났으며 종교유무는 종교가 있는 학생이 종교가 없는 학생보다 성역할 고정관념이 유의하게 높게 나타났다. 자아존중감은 성역할 고정관념과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 자아존중감이 낮을수록 성역할 고정관념은 높게 나타났다. 둘째, 가정적 요인의 하위요인인 가정 내 성차별은 가정 내 성차별이 있는 학생이 가정 내 성차별이 없는 학생보다 성역할 고정관념이 유의하게 높게 나타났으며 부모양육태도는 성역할 고정관념과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 부모 양육태도가 낮게 나올수록 성역할 고정관념은 높게 나타났다. 셋째, 환경적 요인의 하위요인인 음란물 시청 유무는 음란물 시청 경험이 있는 학생이 음란물 시청 경험이 없는 학생보다 성역할 고정관념이 높게 나타났으며 학교생활 적응도는 성역할 고정관념과 부적 상관이 있는 것으로 나타났다. 즉, 학교생활적응도가 낮아질수록 성역할 고정관념은 높게 나타났다. 마지막으로 개인적 요인, 가정적 요인, 환경적 요인이 초등학생의 성역할 고정관념에 미치는 상대적 중요도를 살펴보기 위해 위계적 회귀분석을 실시한 결과, 개인적 요인의 자아존중감, 환경적 요인의 음란물 시청경험, 환경적 요인의 학교생활적응도, 개인적 요인의 성별, 개인적 요인의 종교 유무, 가정적 요인의 가정 내 성차별 유무, 가정적 요인의 부모양육태도 순으로 초등학생의 성역할 고정관념에 유의한 영향을 주는 것으로 나타났다. 본 연구는 성역할 고정관념에 영향을 미치는 요인에 대해 단편적으로 연구한 기존의 선행연구들과 다르게 초등학교 고학년 학생의 개인적 요인, 가정적 요인, 환경적 요인의 종합적인 영향력을 분석하여 다차원적인 양성평등 교육의 필요성을 시사한다는 것에 의의가 있다. 끝으로 본 연구의 결과를 바탕으로 후속연구를 위한 시사점 및 제한점을 제언하였다.
The purpose of this study was to classify and find out the relative importance of the factors affecting sex role stereotypes of elementary school students: personal factors (gender, religious affiliation, self-esteem), family factors (gender discrimination within the family, parenting attitude), env...
The purpose of this study was to classify and find out the relative importance of the factors affecting sex role stereotypes of elementary school students: personal factors (gender, religious affiliation, self-esteem), family factors (gender discrimination within the family, parenting attitude), environmental factors (exposition to sexual material, parenting attitude). For research and analysis, questionnaires consisting of a measure of sex role stereotypes, self-esteem, parenting attitude, and school life adaptations were distributed online and offline to elementary school students in 4th and 6th grades in Seoul, Gyeonggi and Chungcheong provinces, and a total of 265 copies (140 men and 125 women) were used for the analysis of the research. The research question in this question was, firstly, to see how personal factors (gender, religious affiliation, self-esteem), family factors (gender discrimination within the family, parenting attitude), environmental factors (exposition to sexual material, parenting attitude) affect elementary school students' sex role stereotypes, and to see what of the personal, family and environmental factors has the greatest influence on the gender role stereotypes of elementary school students. SPSS 21.0 was used to find out the descriptive statistics, correlation, exploratory factor analysis, and hierarchical regression. Moreover, the program AMOS 21.0 was used to conduct a confirmatory factor analysis. The results of this study are summarized as the following. Firstly, the sex role stereotype among the sub-factor of personal factors was significantly higher for male students than female students, and for religious affiliation, the sex role stereotype for religious students was significantly higher than non-religious students. Self-esteem has been shown to have a negative correlation with sex role stereotypes. In other words, the lower the self-esteem, the higher the stereotype of sex roles. Secondly, gender discrimination within the family, a sub-factor of family factors, showed that the following had significantly higher stereotypes of sex roles than those who have not experienced gender discrimination in the house. In addition, there has been a negative correlation between child-rearing attitudes and sex role stereotypes. In other words, the lower the measure of parenting attitude, the stronger the measure of sex role stereotypes. Thirdly, among the sub-factors of environmental factors, the students who have been exposed to sexual materials showed that they have higher sex role stereotypes than those who have not been exposed to the following materials, and the level of adaptability to school life was in negative correlation to sex role stereotypes. In other words, the lower the level of adaptation to school life, the higher the stereotype of sex roles. Finally, a hierarchical regression analysis of each independent variable was conducted sequentially to examine the relative importance of personal factors, In order of self-esteem (personal factor), exposition to sexual materials (environmental factor), adaptability to school life (environmental factor), gender (personal factor), religious affiliation (personal factor), gender discrimination within the family (family factor), and parenting factor (family factor) were found to have significant effects on sex role stereotypes. Unlike previous prior studies, which have been fragmentary studies of factors affecting sex role stereotypes, this study is meaningful in that it analyzes the comprehensive influence of personal, family, and environmental factors of upper elementary school students and suggests the need for multidimensional gender equality education. Finally, the results of this study, the implications and limitations of a follow-up study were suggested.
The purpose of this study was to classify and find out the relative importance of the factors affecting sex role stereotypes of elementary school students: personal factors (gender, religious affiliation, self-esteem), family factors (gender discrimination within the family, parenting attitude), environmental factors (exposition to sexual material, parenting attitude). For research and analysis, questionnaires consisting of a measure of sex role stereotypes, self-esteem, parenting attitude, and school life adaptations were distributed online and offline to elementary school students in 4th and 6th grades in Seoul, Gyeonggi and Chungcheong provinces, and a total of 265 copies (140 men and 125 women) were used for the analysis of the research. The research question in this question was, firstly, to see how personal factors (gender, religious affiliation, self-esteem), family factors (gender discrimination within the family, parenting attitude), environmental factors (exposition to sexual material, parenting attitude) affect elementary school students' sex role stereotypes, and to see what of the personal, family and environmental factors has the greatest influence on the gender role stereotypes of elementary school students. SPSS 21.0 was used to find out the descriptive statistics, correlation, exploratory factor analysis, and hierarchical regression. Moreover, the program AMOS 21.0 was used to conduct a confirmatory factor analysis. The results of this study are summarized as the following. Firstly, the sex role stereotype among the sub-factor of personal factors was significantly higher for male students than female students, and for religious affiliation, the sex role stereotype for religious students was significantly higher than non-religious students. Self-esteem has been shown to have a negative correlation with sex role stereotypes. In other words, the lower the self-esteem, the higher the stereotype of sex roles. Secondly, gender discrimination within the family, a sub-factor of family factors, showed that the following had significantly higher stereotypes of sex roles than those who have not experienced gender discrimination in the house. In addition, there has been a negative correlation between child-rearing attitudes and sex role stereotypes. In other words, the lower the measure of parenting attitude, the stronger the measure of sex role stereotypes. Thirdly, among the sub-factors of environmental factors, the students who have been exposed to sexual materials showed that they have higher sex role stereotypes than those who have not been exposed to the following materials, and the level of adaptability to school life was in negative correlation to sex role stereotypes. In other words, the lower the level of adaptation to school life, the higher the stereotype of sex roles. Finally, a hierarchical regression analysis of each independent variable was conducted sequentially to examine the relative importance of personal factors, In order of self-esteem (personal factor), exposition to sexual materials (environmental factor), adaptability to school life (environmental factor), gender (personal factor), religious affiliation (personal factor), gender discrimination within the family (family factor), and parenting factor (family factor) were found to have significant effects on sex role stereotypes. Unlike previous prior studies, which have been fragmentary studies of factors affecting sex role stereotypes, this study is meaningful in that it analyzes the comprehensive influence of personal, family, and environmental factors of upper elementary school students and suggests the need for multidimensional gender equality education. Finally, the results of this study, the implications and limitations of a follow-up study were suggested.
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