본 연구는 사회적 의사소통 및 상호작용의 지속적인 결함을 보이는 자폐스펙트럼장애(Autism Spectrum Disorder: ASD) 아동이 가장 원초적 관계인 母와의 상호작용에서 미술치료를 통해 긍정적인 영향을 받을 수 있는지에 대한 단일 사례연구로, 모-자관계의 상호보완적 상호작용을 목적으로 실시하였다. 대상 아동 A는, B시에 소재한 OO발달센터에 다니는 만8세 아동으로 3세 이전에 자폐성장애 2급을 진단받고 언어재활과 ...
본 연구는 사회적 의사소통 및 상호작용의 지속적인 결함을 보이는 자폐스펙트럼장애(Autism Spectrum Disorder: ASD) 아동이 가장 원초적 관계인 母와의 상호작용에서 미술치료를 통해 긍정적인 영향을 받을 수 있는지에 대한 단일 사례연구로, 모-자관계의 상호보완적 상호작용을 목적으로 실시하였다. 대상 아동 A는, B시에 소재한 OO발달센터에 다니는 만8세 아동으로 3세 이전에 자폐성장애 2급을 진단받고 언어재활과 감각통합, 미술재활 수업을 받고 있는 남아이다. 산만도가 높고 주의력 결핍을 보이며 자신이 원하는 것에 강한 집착을 드러내는 등의 행동패턴으로 인해 기능 증진 및 심리적 이완을 위한 미술재활 프로그램을 연구자와 5개월째 진행 중에 있다. A와 모(母)의 상호보완적이고 안정적인 상호작용에 목적을 두고 2020년 8월부터 10월까지 주 1〜2회 50분씩 총 15회기에 걸쳐 모-자(母-子) 상호작용 미술치료 프로그램을 진행하였다. 측정 도구로는 사전, 사후검사로 MIM 평정척도를 사용하여 비교분석 하였고, 회기별 상호작용을 측정하기 위해 Marschak 행동평정척도(Marschak Behavior Rating Scale: MBRS)를 사용하였다. 이와 같은 방법으로 분석한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 미술치료는 자폐스펙트럼 장애아동과 모(母)의 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. MIM 평정척도의 하위영역인 구조, 도전, 개입, 양육 영역에서 전반적인 상호작용이 향상되는 변화를 보였다. 둘째, 회기별 과정에서 미술치료를 통해 자폐스펙트럼 장애아동과 모(母)의 상호작용에 긍정적인 변화가 일어났음을 알 수 있다. Marschak 행동평정척도의 결과, 모(母)는 회기가 거듭할수록 비교적 안정적으로 향상된 상호작용을 보였다. A는 매체에 따른 기복이 있었으나 모(母)의 균형적인 통제에 영향을 받아 함께 상승한 것을 확인할 수 있다. 따라서 본 연구의 결론으로 미술치료는 자폐스펙트럼 장애아동과 모(母)의 상호작용에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 매 회기를 통해 다양한 미술매체를 적용하여 단계에 맞춰 진행된 모-자(母-子) 미술치료는 자폐스펙트럼 장애아동과 모(母)의 상호작용을 원활하게 하여 상호보완적이고 안정적인 관계로의 변화를 도모하였으므로 효과적인 상호작용의 방법이라 볼 수 있다.
본 연구는 사회적 의사소통 및 상호작용의 지속적인 결함을 보이는 자폐스펙트럼장애(Autism Spectrum Disorder: ASD) 아동이 가장 원초적 관계인 母와의 상호작용에서 미술치료를 통해 긍정적인 영향을 받을 수 있는지에 대한 단일 사례연구로, 모-자관계의 상호보완적 상호작용을 목적으로 실시하였다. 대상 아동 A는, B시에 소재한 OO발달센터에 다니는 만8세 아동으로 3세 이전에 자폐성장애 2급을 진단받고 언어재활과 감각통합, 미술재활 수업을 받고 있는 남아이다. 산만도가 높고 주의력 결핍을 보이며 자신이 원하는 것에 강한 집착을 드러내는 등의 행동패턴으로 인해 기능 증진 및 심리적 이완을 위한 미술재활 프로그램을 연구자와 5개월째 진행 중에 있다. A와 모(母)의 상호보완적이고 안정적인 상호작용에 목적을 두고 2020년 8월부터 10월까지 주 1〜2회 50분씩 총 15회기에 걸쳐 모-자(母-子) 상호작용 미술치료 프로그램을 진행하였다. 측정 도구로는 사전, 사후검사로 MIM 평정척도를 사용하여 비교분석 하였고, 회기별 상호작용을 측정하기 위해 Marschak 행동평정척도(Marschak Behavior Rating Scale: MBRS)를 사용하였다. 이와 같은 방법으로 분석한 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 미술치료는 자폐스펙트럼 장애아동과 모(母)의 상호작용에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. MIM 평정척도의 하위영역인 구조, 도전, 개입, 양육 영역에서 전반적인 상호작용이 향상되는 변화를 보였다. 둘째, 회기별 과정에서 미술치료를 통해 자폐스펙트럼 장애아동과 모(母)의 상호작용에 긍정적인 변화가 일어났음을 알 수 있다. Marschak 행동평정척도의 결과, 모(母)는 회기가 거듭할수록 비교적 안정적으로 향상된 상호작용을 보였다. A는 매체에 따른 기복이 있었으나 모(母)의 균형적인 통제에 영향을 받아 함께 상승한 것을 확인할 수 있다. 따라서 본 연구의 결론으로 미술치료는 자폐스펙트럼 장애아동과 모(母)의 상호작용에 긍정적인 영향을 미쳤음을 알 수 있었다. 매 회기를 통해 다양한 미술매체를 적용하여 단계에 맞춰 진행된 모-자(母-子) 미술치료는 자폐스펙트럼 장애아동과 모(母)의 상호작용을 원활하게 하여 상호보완적이고 안정적인 관계로의 변화를 도모하였으므로 효과적인 상호작용의 방법이라 볼 수 있다.
The purpose of the study was to verify the effect of the art therapy on the interaction between a child with Autism Spectrum Disorder(ASD), who has constant difficulties in social communication and interaction, and his mother who has the most fundamental relationship with him. It was conducted as a ...
The purpose of the study was to verify the effect of the art therapy on the interaction between a child with Autism Spectrum Disorder(ASD), who has constant difficulties in social communication and interaction, and his mother who has the most fundamental relationship with him. It was conducted as a single case study for improvement in the complementary interaction of an autistic child with his mother through the art therapy.
The subject, A, was recruited from the OO children's development center in B city. A is an eight-year-old boy, who was officially diagnosed with a second-degree autistic disorder before he was three years old, and has been getting the language rehabilitation therapy, and the sensory integrated art rehabilitation therapy. He is highly distracted, easily loses his attention and has a strong obsession over what he wants. For his behavior pattern mentioned above, he has been taking the rehabilitation art therapy program which is offered by the researcher of this case study in order to enhance the competence and psychological stability for five months. The goal of the art therapy program was for the complementary interaction of A with his mother. The program consist of 15 sessions which were 50 minutes long each. He took one or two sessions per week from August, 2020 to October, 2020. Marschak Interaction Method Rating Scale(MIM-RS) was used as pre and post test to analyze the data, and Marschak Behavior Rating Scale(MBRS) was employed for measuring the degree of the interaction in each session.
The results of the study are below. First, it was verified that the art therapy had a positive effect on the interaction between a child with ASD and his mother. The general interaction was improved in the low rated areas in MIMRS such as structure, challenge, intervention, and nurture.
Second, it was confirmed that the art therapy had a positive effect on the interaction between a child with ASD and his mother in each art therapy program session. The results of MBRS show that the mother's interaction skills were stably increased, and A's interaction skills were also improved under his mother's balanced control although his interaction skills were fluctuated depending on the medium.
This study found the significant correlation between the art therapy and the interaction of an autistic child with his mother. The art therapy, which used various art mediums in each level for a child with ASD and his mother, improved their interaction and had a positive effect on them to build a complementary and stable relationship. Therefore, the art therapy is able to be an effective interaction method.
The purpose of the study was to verify the effect of the art therapy on the interaction between a child with Autism Spectrum Disorder(ASD), who has constant difficulties in social communication and interaction, and his mother who has the most fundamental relationship with him. It was conducted as a single case study for improvement in the complementary interaction of an autistic child with his mother through the art therapy.
The subject, A, was recruited from the OO children's development center in B city. A is an eight-year-old boy, who was officially diagnosed with a second-degree autistic disorder before he was three years old, and has been getting the language rehabilitation therapy, and the sensory integrated art rehabilitation therapy. He is highly distracted, easily loses his attention and has a strong obsession over what he wants. For his behavior pattern mentioned above, he has been taking the rehabilitation art therapy program which is offered by the researcher of this case study in order to enhance the competence and psychological stability for five months. The goal of the art therapy program was for the complementary interaction of A with his mother. The program consist of 15 sessions which were 50 minutes long each. He took one or two sessions per week from August, 2020 to October, 2020. Marschak Interaction Method Rating Scale(MIM-RS) was used as pre and post test to analyze the data, and Marschak Behavior Rating Scale(MBRS) was employed for measuring the degree of the interaction in each session.
The results of the study are below. First, it was verified that the art therapy had a positive effect on the interaction between a child with ASD and his mother. The general interaction was improved in the low rated areas in MIMRS such as structure, challenge, intervention, and nurture.
Second, it was confirmed that the art therapy had a positive effect on the interaction between a child with ASD and his mother in each art therapy program session. The results of MBRS show that the mother's interaction skills were stably increased, and A's interaction skills were also improved under his mother's balanced control although his interaction skills were fluctuated depending on the medium.
This study found the significant correlation between the art therapy and the interaction of an autistic child with his mother. The art therapy, which used various art mediums in each level for a child with ASD and his mother, improved their interaction and had a positive effect on them to build a complementary and stable relationship. Therefore, the art therapy is able to be an effective interaction method.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.