농촌 지역 외국인의 한국어 교육 실태와 개선 방안에 관한 연구 : 함안군을 중심으로 A Study on the Actual Condition and Improvement Plan of Korean Language Education for Foreigners in Rural Areas : Centering on Haman-gun원문보기
1960년대 이후 한국의 경제가 수출 중심의 산업화로 급속하게 발전하면서 농촌은 인구 변동과 생산 구조의 변화라는 국면을 맞게 된다. 인구 노령화와 노동 인력의 도시 유출로 인한 노동력 부족과 농촌총각의 결혼 문제 해결 방안으로 외국인 근로자와 결혼이민 여성이 유입되면서 전체 인구에서 외국인이 차지하는 비율이 높아지고 있다. 지역사회 구성원으로서 외국인 주민...
1960년대 이후 한국의 경제가 수출 중심의 산업화로 급속하게 발전하면서 농촌은 인구 변동과 생산 구조의 변화라는 국면을 맞게 된다. 인구 노령화와 노동 인력의 도시 유출로 인한 노동력 부족과 농촌총각의 결혼 문제 해결 방안으로 외국인 근로자와 결혼이민 여성이 유입되면서 전체 인구에서 외국인이 차지하는 비율이 높아지고 있다. 지역사회 구성원으로서 외국인 주민의 안정적인 정착을 도모하기 위해서 한국어 교육은 기본적인 요건이 된다. 본 연구는 농촌 지역에 거주하는 외국인 주민을 위한 한국어 교육 지원정책 방안을 연구하였으며 경남 함안군을 선정하여 분석하였다. 주요 연구 내용은 외국인 근로자·결혼이민 여성에 대한 한국어 교육 지원정책 현황을 파악하고 외국인 근로자·외국인 근로자 고용 산업체의 내국인 관리자·결혼이민 여성의 의식 분석이며, 연구 과정에서 나타난 문제점을 중심으로 농촌의 특색에 맞는 한국어 교육 지원정책을 대상자별로 제도적 측면과 운영적 측면으로 제시하였다. 먼저 외국인 근로자 대상 한국어 교육의 제도적 측면에서 지원정책 방안은 첫째, 외국인 노동자의 한국어 교육 시스템이 정책적으로 강화되어야 한다. 둘째, 외국인 근로자의 한국어 교육 과정을 정책적으로 의무화해야 한다. 운영적 측면의 지원정책 방안은 첫째, 외국인 근로자 대상 한국어 교육기관이 확대되어야 한다. 둘째, 외국인 근로자 대상의 특수 목적 한국어 교육이 이루어져야 한다. 다음으로 결혼이민 여성 대상 한국어 교육의 제도적 측면에서 지원정책 방안은 첫째, 결혼이민 여성 대상 한국어 교육 지원을 강화해야 한다. 둘째, 다문화 자녀를 위한 프로그램을 강화해야 한다. 셋째, 전문적인 역량을 갖춘 한국어 교원을 확충해야 한다. 운영적 측면의 지원정책 방안은 첫째, 결혼이민 여성 대상의 맞춤형 한국어 교육이 이루어져야 한다. 둘째, 결혼이민 여성의 지역사회 참여 활성화를 위한 방안이 마련되어야 한다. 이와 같은 지원정책 제안은 도시에 비해 경제·사회·문화적으로 낙후된 농촌 지역의 외국인 주민 대상 한국어 교육이 체계적이고 전문성을 확보하여 외국인 주민이 원활한 의사소통으로 통해 지역사회에서 안정적인 정착생활을 이루는 것과 더불어 사회적 갈등을 해소하고 지역공동체의 한 일원으로 공생하고자 함에 있다.
1960년대 이후 한국의 경제가 수출 중심의 산업화로 급속하게 발전하면서 농촌은 인구 변동과 생산 구조의 변화라는 국면을 맞게 된다. 인구 노령화와 노동 인력의 도시 유출로 인한 노동력 부족과 농촌총각의 결혼 문제 해결 방안으로 외국인 근로자와 결혼이민 여성이 유입되면서 전체 인구에서 외국인이 차지하는 비율이 높아지고 있다. 지역사회 구성원으로서 외국인 주민의 안정적인 정착을 도모하기 위해서 한국어 교육은 기본적인 요건이 된다. 본 연구는 농촌 지역에 거주하는 외국인 주민을 위한 한국어 교육 지원정책 방안을 연구하였으며 경남 함안군을 선정하여 분석하였다. 주요 연구 내용은 외국인 근로자·결혼이민 여성에 대한 한국어 교육 지원정책 현황을 파악하고 외국인 근로자·외국인 근로자 고용 산업체의 내국인 관리자·결혼이민 여성의 의식 분석이며, 연구 과정에서 나타난 문제점을 중심으로 농촌의 특색에 맞는 한국어 교육 지원정책을 대상자별로 제도적 측면과 운영적 측면으로 제시하였다. 먼저 외국인 근로자 대상 한국어 교육의 제도적 측면에서 지원정책 방안은 첫째, 외국인 노동자의 한국어 교육 시스템이 정책적으로 강화되어야 한다. 둘째, 외국인 근로자의 한국어 교육 과정을 정책적으로 의무화해야 한다. 운영적 측면의 지원정책 방안은 첫째, 외국인 근로자 대상 한국어 교육기관이 확대되어야 한다. 둘째, 외국인 근로자 대상의 특수 목적 한국어 교육이 이루어져야 한다. 다음으로 결혼이민 여성 대상 한국어 교육의 제도적 측면에서 지원정책 방안은 첫째, 결혼이민 여성 대상 한국어 교육 지원을 강화해야 한다. 둘째, 다문화 자녀를 위한 프로그램을 강화해야 한다. 셋째, 전문적인 역량을 갖춘 한국어 교원을 확충해야 한다. 운영적 측면의 지원정책 방안은 첫째, 결혼이민 여성 대상의 맞춤형 한국어 교육이 이루어져야 한다. 둘째, 결혼이민 여성의 지역사회 참여 활성화를 위한 방안이 마련되어야 한다. 이와 같은 지원정책 제안은 도시에 비해 경제·사회·문화적으로 낙후된 농촌 지역의 외국인 주민 대상 한국어 교육이 체계적이고 전문성을 확보하여 외국인 주민이 원활한 의사소통으로 통해 지역사회에서 안정적인 정착생활을 이루는 것과 더불어 사회적 갈등을 해소하고 지역공동체의 한 일원으로 공생하고자 함에 있다.
Since the 1960s, as Korea's economy developed rapidly with export-oriented industrialization, rural areas faced a phase of changes in population and production structure. As foreign workers and immigrant women by marriage are coming as a solution for the labor shortage from urban outflow of labor fo...
Since the 1960s, as Korea's economy developed rapidly with export-oriented industrialization, rural areas faced a phase of changes in population and production structure. As foreign workers and immigrant women by marriage are coming as a solution for the labor shortage from urban outflow of labor force and the aging population and the marriage problems of rural bachelors, the proportion of foreigners in the total population is increasing. Korean language education is a basic requirement in order to promote stable settlement of foreign residents as members of the local community. This study studied the Korean language education support policy measures for foreign residents living in rural areas, and selected and analyzed Haman-gun, Gyeongnam. The main contents of the study are understanding the current states of Korean language education support policies for foreign workers and marriage immigrant women, and analyzing the consciousness of foreign workers, domestic managers in industries that employ foreign workers and marriage immigrant women. The Korean language education support policy was presented in terms of institutional and operational aspects for each target audience. First of all, in terms of the institutional aspect of Korean language education for foreign workers, the support policy measures should be: First, the Korean language education system for foreign workers should be strengthened politically. Second, Korean language education courses for foreign workers should be made mandatory by policy. In terms of the operational aspect : First, Korean language education institutions for foreign workers should be expanded. Second, Korean language education for special purposes should be provided for foreign workers. Next, in terms of the institutional aspect of Korean language education for married immigrant women, the support policy measures should be: First, Korean language education support for married immigrant women should be strengthened. Second, programs for multicultural children should be strengthened. Third, it is necessary to expand Korean language teachers with professional capabilities. In terms of operational support, first, tailored Korean language education for married immigrant women should be provided. Second, a plan should be prepared for activating marriage immigrant women's participation in the community. Such support policy proposals have significance for making an improved Korean language education for foreign residents in rural areas, which are economically, socially and culturally lagging behind compared with cities, systematic and professional so that foreign residents can achieve a stable life in local communities through smooth communication. At the same time, it aims to resolve social conflicts and to help them to live together as a member of the local community.
Since the 1960s, as Korea's economy developed rapidly with export-oriented industrialization, rural areas faced a phase of changes in population and production structure. As foreign workers and immigrant women by marriage are coming as a solution for the labor shortage from urban outflow of labor force and the aging population and the marriage problems of rural bachelors, the proportion of foreigners in the total population is increasing. Korean language education is a basic requirement in order to promote stable settlement of foreign residents as members of the local community. This study studied the Korean language education support policy measures for foreign residents living in rural areas, and selected and analyzed Haman-gun, Gyeongnam. The main contents of the study are understanding the current states of Korean language education support policies for foreign workers and marriage immigrant women, and analyzing the consciousness of foreign workers, domestic managers in industries that employ foreign workers and marriage immigrant women. The Korean language education support policy was presented in terms of institutional and operational aspects for each target audience. First of all, in terms of the institutional aspect of Korean language education for foreign workers, the support policy measures should be: First, the Korean language education system for foreign workers should be strengthened politically. Second, Korean language education courses for foreign workers should be made mandatory by policy. In terms of the operational aspect : First, Korean language education institutions for foreign workers should be expanded. Second, Korean language education for special purposes should be provided for foreign workers. Next, in terms of the institutional aspect of Korean language education for married immigrant women, the support policy measures should be: First, Korean language education support for married immigrant women should be strengthened. Second, programs for multicultural children should be strengthened. Third, it is necessary to expand Korean language teachers with professional capabilities. In terms of operational support, first, tailored Korean language education for married immigrant women should be provided. Second, a plan should be prepared for activating marriage immigrant women's participation in the community. Such support policy proposals have significance for making an improved Korean language education for foreign residents in rural areas, which are economically, socially and culturally lagging behind compared with cities, systematic and professional so that foreign residents can achieve a stable life in local communities through smooth communication. At the same time, it aims to resolve social conflicts and to help them to live together as a member of the local community.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.