[학위논문]감각통합 기반의 가족중심코칭이 자폐스펙트럼장애 아동의 작업수행에 미치는 효과 The effect of family-centered coaching based on sensory integration on the performance of children with autism spectrum disorder원문보기
본 연구는 감각통합기반의 가족중심코칭이 자폐스펙트럼장애(Autism Spectrum Disorder; ASD)아동의 작업 수행도와 만족도에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상은 기준에 부합하는 3-6세 ASD 아동 10명과 보호자 10명이 참여하였다. 선별검사 도구로 한국판 아동기 자폐증 평정척도(Korean-Childhood Autism Rating Scale; K-CARS), 단축감각프로파일(Short Sensory Profile; ...
본 연구는 감각통합기반의 가족중심코칭이 자폐스펙트럼장애(Autism Spectrum Disorder; ASD)아동의 작업 수행도와 만족도에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상은 기준에 부합하는 3-6세 ASD 아동 10명과 보호자 10명이 참여하였다. 선별검사 도구로 한국판 아동기 자폐증 평정척도(Korean-Childhood Autism Rating Scale; K-CARS), 단축감각프로파일(Short Sensory Profile; SSP)을 사용하였고, 캐나다 작업수행 평가(Canadian Occupational Performance Measure; COPM)로 아동의 작업 수행도와 만족도를 평가하였고, 목표성취척도(Goal Attainment Scaling; GAS)로 아동의 작업수행을 평가하였다. 실험군은 기존에 받고있는 감각통합치료와 함께 주 1회 60분, 4주간 가정방문 및 영상통화로 시행되는 목표활동에 대한 개별화된 가족중심코칭 교육을 받았다. 통제군은 기존에 받고있는 감각통합치료와 함께 목표활동에 대한 감각통합기반의 일반적인 상담만 진행하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 사용하여 분석하였고, 유의 수준 α는 .05로 설정하였다. 중재 전과 후의 집단별 COPM의 수행도와 만족도, GAS 점수 변화를 비교하기 위해 Wilcoxon 부호 순위 검정을 사용하였고, 중재 전후 집단 간의 COPM의 수행도와 만족도, GAS의 점수의 차이를 비교하기 위해 Mann-Whitney U 검정을 사용하였다. 두 집단 간의 효과크기를 확인하기 위해 Cohen’s d를 사용하였다. 감각통합기반의 가족중심코칭을 실시한 실험군과 감각통합기반의 일반적인 상담만 실시한 통제군 모두 중재 전과 후에 COPM 수행도와 만족도, GAS의 점수에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). 집단 간의 중재 전과 후의 COPM 수행도 점수는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았지만, Cohen’s d 값의 결과 COPM 수행도(d=0.913)에서 큰 효과를 보였다. COPM 만족도와 GAS 점수는 모두 두 집단 간 통계적으로 유의한 차이를 보였고(p<.05), Cohen’s d 값의 결과 COPM 만족도(d=2.768), GAS 점수(d=2.786) 모두 큰 효과를 보였다. 본 연구는 이러한 연구 결과를 통해 감각통합기반의 가족중심코칭이 감각통합기반의 일반적인 상담보다 ASD 아동의 작업 수행도와 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 본 연구는 ASD 아동의 가족중심코칭을 적용하는데 있어 임상적인 근거가 되고, ASD 아동의 작업수행 향상을 위한 새로운 중재법을 제시했다는 점에 의의가 있다.
본 연구는 감각통합기반의 가족중심코칭이 자폐스펙트럼장애(Autism Spectrum Disorder; ASD)아동의 작업 수행도와 만족도에 미치는 효과를 알아보고자 하였다. 연구대상은 기준에 부합하는 3-6세 ASD 아동 10명과 보호자 10명이 참여하였다. 선별검사 도구로 한국판 아동기 자폐증 평정척도(Korean-Childhood Autism Rating Scale; K-CARS), 단축감각프로파일(Short Sensory Profile; SSP)을 사용하였고, 캐나다 작업수행 평가(Canadian Occupational Performance Measure; COPM)로 아동의 작업 수행도와 만족도를 평가하였고, 목표성취척도(Goal Attainment Scaling; GAS)로 아동의 작업수행을 평가하였다. 실험군은 기존에 받고있는 감각통합치료와 함께 주 1회 60분, 4주간 가정방문 및 영상통화로 시행되는 목표활동에 대한 개별화된 가족중심코칭 교육을 받았다. 통제군은 기존에 받고있는 감각통합치료와 함께 목표활동에 대한 감각통합기반의 일반적인 상담만 진행하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 사용하여 분석하였고, 유의 수준 α는 .05로 설정하였다. 중재 전과 후의 집단별 COPM의 수행도와 만족도, GAS 점수 변화를 비교하기 위해 Wilcoxon 부호 순위 검정을 사용하였고, 중재 전후 집단 간의 COPM의 수행도와 만족도, GAS의 점수의 차이를 비교하기 위해 Mann-Whitney U 검정을 사용하였다. 두 집단 간의 효과크기를 확인하기 위해 Cohen’s d를 사용하였다. 감각통합기반의 가족중심코칭을 실시한 실험군과 감각통합기반의 일반적인 상담만 실시한 통제군 모두 중재 전과 후에 COPM 수행도와 만족도, GAS의 점수에서 통계적으로 유의한 차이를 보였다(p<.05). 집단 간의 중재 전과 후의 COPM 수행도 점수는 통계적으로 유의한 차이를 보이지 않았지만, Cohen’s d 값의 결과 COPM 수행도(d=0.913)에서 큰 효과를 보였다. COPM 만족도와 GAS 점수는 모두 두 집단 간 통계적으로 유의한 차이를 보였고(p<.05), Cohen’s d 값의 결과 COPM 만족도(d=2.768), GAS 점수(d=2.786) 모두 큰 효과를 보였다. 본 연구는 이러한 연구 결과를 통해 감각통합기반의 가족중심코칭이 감각통합기반의 일반적인 상담보다 ASD 아동의 작업 수행도와 만족도에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 볼 수 있다. 본 연구는 ASD 아동의 가족중심코칭을 적용하는데 있어 임상적인 근거가 되고, ASD 아동의 작업수행 향상을 위한 새로운 중재법을 제시했다는 점에 의의가 있다.
This study explored the effects of family-centered coaching using a sensory integration-based approach on the levels of performance and satisfaction for children with autism spectrum disorder (ASD). Participants included 10 children with ASD, between the ages of three to six who met the inclusio...
This study explored the effects of family-centered coaching using a sensory integration-based approach on the levels of performance and satisfaction for children with autism spectrum disorder (ASD). Participants included 10 children with ASD, between the ages of three to six who met the inclusion criteria, and their guardians. Screening tools included the Korean-Childhood Autism Rating Scale (K-CARS) and the Short Sensory Profile (SSP). I used the Canadian Occupational Performance Measure (COPM) to evaluate the children’s levels of performance and satisfaction and the Goal Attainment Scaling (GAS) to evaluate their occupational performance. The experimental group continued the sensory integration therapy while receiving their personalized family-centered coaching training for 60 minutes per week. This continued for four weeks via home visits and video calls. The control group also continued to receive the sensory integration therapy while receiving sensory integration-based general counseling in relation to activity objectives. The collected data were analyzed using SPSS 25.0, with the level of significance set at α =0.05. I used the Wilcoxon signed-rank test to determine the changes between groups before and after the intervention in the following scores: COPM performance and satisfaction and GAS. The Mann-Whitney U test was used to determine the differences between groups before and after the intervention, in the scores of COPM performance and satisfaction and the GAS scores. I used Cohen’s d to evaluate the effect size between the two groups. Statistically significant differences were found in the scores of COPM performance and satisfaction and the GAS scores between the experimental group that received the family-centered coaching using a sensory integration-based approach and the control group that received general counseling only using a sensory integration-based approach, before and after the intervention (p<.05). Although the differences in the COPM scores between the two groups, before and after the intervention, was not statistically significant, Cohen’s d showed a big effect size on the COPM performance scores (d=0.913). Statistically significant differences were found in score changes in COPM and GAS, between the two groups (p<.05). Cohen’s d also showed a big effect size on the scores of COPM satisfaction (d=2.768) and the GAS scores (d=2.786). This study demonstrated that the sensory integration-based, family-centered coaching had more positive effects on the level of performance and satisfaction of children with ASD, than general counseling. The results of this study will be applicable to clinical intervention as evidence-based family-centered coaching for children with ASD. This is meaningful since it suggests that a new clinical intervention to improve the performance in children with ASD may be possible.
This study explored the effects of family-centered coaching using a sensory integration-based approach on the levels of performance and satisfaction for children with autism spectrum disorder (ASD). Participants included 10 children with ASD, between the ages of three to six who met the inclusion criteria, and their guardians. Screening tools included the Korean-Childhood Autism Rating Scale (K-CARS) and the Short Sensory Profile (SSP). I used the Canadian Occupational Performance Measure (COPM) to evaluate the children’s levels of performance and satisfaction and the Goal Attainment Scaling (GAS) to evaluate their occupational performance. The experimental group continued the sensory integration therapy while receiving their personalized family-centered coaching training for 60 minutes per week. This continued for four weeks via home visits and video calls. The control group also continued to receive the sensory integration therapy while receiving sensory integration-based general counseling in relation to activity objectives. The collected data were analyzed using SPSS 25.0, with the level of significance set at α =0.05. I used the Wilcoxon signed-rank test to determine the changes between groups before and after the intervention in the following scores: COPM performance and satisfaction and GAS. The Mann-Whitney U test was used to determine the differences between groups before and after the intervention, in the scores of COPM performance and satisfaction and the GAS scores. I used Cohen’s d to evaluate the effect size between the two groups. Statistically significant differences were found in the scores of COPM performance and satisfaction and the GAS scores between the experimental group that received the family-centered coaching using a sensory integration-based approach and the control group that received general counseling only using a sensory integration-based approach, before and after the intervention (p<.05). Although the differences in the COPM scores between the two groups, before and after the intervention, was not statistically significant, Cohen’s d showed a big effect size on the COPM performance scores (d=0.913). Statistically significant differences were found in score changes in COPM and GAS, between the two groups (p<.05). Cohen’s d also showed a big effect size on the scores of COPM satisfaction (d=2.768) and the GAS scores (d=2.786). This study demonstrated that the sensory integration-based, family-centered coaching had more positive effects on the level of performance and satisfaction of children with ASD, than general counseling. The results of this study will be applicable to clinical intervention as evidence-based family-centered coaching for children with ASD. This is meaningful since it suggests that a new clinical intervention to improve the performance in children with ASD may be possible.
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