본 연구는 하브루타 방식의 그림책 읽기가 성인의 정서적 변화에 영향을 미치는지를 밝히고 그림책이 자기 인식, 자기 회복의 심리적 도구로써의 역할을 수행 하는지, 하브루타의 질문과 토의 과정이 의사소통과 사회성 향상, 공감 능력 향상에 유의미하게 작용하는 지 밝히고자 하였다. 현대사회에서 여성의 지위가 높아졌음에도 여전히 자녀 양육은 여성의 몫이다. 여성은 임신·출산·육아로 인하여 사회활동을 마감하고 전업주부로 경력 이동을 하게 되는데, 육아노동의 가치를 인정하지 않는 독박 육아와 경력 단절은 심리적 우울과 자존감 상실로 이어진다. 부모의 우울은 자녀에게 부정적인 정서 양상 을 일으킨다는 점에서 반드시 회복이 필요하다. 하지만 현실적으로 어려움을 겪는 모두에게 상담적 치료가 제공되기는 어렵다. 따라서 이미 여러 연구들에서 밝혀진 대로 그림책과 하브루타 방식을 접목하여 정서적 문제를 극복할 수 있는 방안을 모색해 보고자 한다. 즉, 일상의 보편적 주제를 통해 인간이 삶에서 겪는 다 양한 문제를 인식하고 ...
본 연구는 하브루타 방식의 그림책 읽기가 성인의 정서적 변화에 영향을 미치는지를 밝히고 그림책이 자기 인식, 자기 회복의 심리적 도구로써의 역할을 수행 하는지, 하브루타의 질문과 토의 과정이 의사소통과 사회성 향상, 공감 능력 향상에 유의미하게 작용하는 지 밝히고자 하였다. 현대사회에서 여성의 지위가 높아졌음에도 여전히 자녀 양육은 여성의 몫이다. 여성은 임신·출산·육아로 인하여 사회활동을 마감하고 전업주부로 경력 이동을 하게 되는데, 육아노동의 가치를 인정하지 않는 독박 육아와 경력 단절은 심리적 우울과 자존감 상실로 이어진다. 부모의 우울은 자녀에게 부정적인 정서 양상 을 일으킨다는 점에서 반드시 회복이 필요하다. 하지만 현실적으로 어려움을 겪는 모두에게 상담적 치료가 제공되기는 어렵다. 따라서 이미 여러 연구들에서 밝혀진 대로 그림책과 하브루타 방식을 접목하여 정서적 문제를 극복할 수 있는 방안을 모색해 보고자 한다. 즉, 일상의 보편적 주제를 통해 인간이 삶에서 겪는 다 양한 문제를 인식하고 해결 방안을 모색하는 동시에 자신의 감정을 인식하고 다스리도록 돕는 특성을 가진 독서 자료인 그림책과 텍스트와의 질문과 대화로 자신을 객관적으로 고찰할 수 있는 메타인지를 발생하도 록 돕는 독서 방법인 하브루타를 접목하여 독서 수업을 진행한다면 성인, 특히 유·아동 양육자들이 자신의 정서적 문제를 직면하고 성찰할 수 있는 기회를 제공할 수 있을 것이다. 이에 본고는 성인 총 22명을 대상으로 독서 수업을 진행하였는데, 이들은 A시에 거주하는 A실험군(10명)과 A시 및 기타 지역에 거주하는 B대조군(12명)으로 구성하였다. 정서적 상태를 살피기 위해 자아 존중감 측 정 도구로는 Coopersmith(1967)가 제작한 Self-Esteem Inventory를 강종구(1986)가 번역하여 한국판으로 표준화한 것 을 선택하였고, 공감 능력 측정 도구로는 Mehrabian & Epstein(1972)의 정서적 공감척도를 설현수·김동민·이수현(2006:199)이 수정한 정서적 공감척도를 사용하였다. 사전·사후 모두 동일한 검사지를 사용하였다. 독서 수업은 자기인식을 다 루는 그림책 총8권을 선정하여 독서 활동을 구성하였는 데, 실험군은 같은 장소에 모여 그림책 읽기 후 질문 작성과 짝 활동, 독후활동지 작성의 과정을 진행하였고, 대조군은 가정에서 개인적 책 읽기 후 독후활동지 작 성의 과정을 진행하였다. 실험의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책 읽기 후 하브루타를 했을 때 자기인 식에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 둘째, 질문의 양이 질문의 질과 상관관계가 있으며, 셋째, 그림책으로 하브루타를 했을 때 자아 존중감과 공감 능력이 높아지 는 것으로 나타났다. 즉 그림책과 하브루타는 성인들의 정서적 문제를 극복하는 독서 자료나 방법이 되기에 충분히 유의미하다고 하겠다. 다만 본고에서 수업 전후의 정서적 변화를 정량화하지 못한 점이 아쉬움으로 남는다. 즉 독서 수업에 참여한 성인들이 인터뷰 등을 통해 자아 존중감이나 공 감 능력에 변화가 있었음을 질적으로 확인할 수 있었지만 그 변화가 어느 정도인 지 정량화하지 못한 점이 본고의 한계로 남는다. 아울러 본고의 연구 결과를 활 용하여 외부 활동이 어려운 양육자들을 위한 독서 모형의 개발 방안도 모색해 보 아야 하는데, 실제 온라인으로 수업을 진행한 후 문제점과 개선점을 찾아 두루 활용이 가능한 독서 모형을 개발해 볼 수 있겠다. 이에 대해서는 후속 연구로 미룬다.
본 연구는 하브루타 방식의 그림책 읽기가 성인의 정서적 변화에 영향을 미치는지를 밝히고 그림책이 자기 인식, 자기 회복의 심리적 도구로써의 역할을 수행 하는지, 하브루타의 질문과 토의 과정이 의사소통과 사회성 향상, 공감 능력 향상에 유의미하게 작용하는 지 밝히고자 하였다. 현대사회에서 여성의 지위가 높아졌음에도 여전히 자녀 양육은 여성의 몫이다. 여성은 임신·출산·육아로 인하여 사회활동을 마감하고 전업주부로 경력 이동을 하게 되는데, 육아노동의 가치를 인정하지 않는 독박 육아와 경력 단절은 심리적 우울과 자존감 상실로 이어진다. 부모의 우울은 자녀에게 부정적인 정서 양상 을 일으킨다는 점에서 반드시 회복이 필요하다. 하지만 현실적으로 어려움을 겪는 모두에게 상담적 치료가 제공되기는 어렵다. 따라서 이미 여러 연구들에서 밝혀진 대로 그림책과 하브루타 방식을 접목하여 정서적 문제를 극복할 수 있는 방안을 모색해 보고자 한다. 즉, 일상의 보편적 주제를 통해 인간이 삶에서 겪는 다 양한 문제를 인식하고 해결 방안을 모색하는 동시에 자신의 감정을 인식하고 다스리도록 돕는 특성을 가진 독서 자료인 그림책과 텍스트와의 질문과 대화로 자신을 객관적으로 고찰할 수 있는 메타인지를 발생하도 록 돕는 독서 방법인 하브루타를 접목하여 독서 수업을 진행한다면 성인, 특히 유·아동 양육자들이 자신의 정서적 문제를 직면하고 성찰할 수 있는 기회를 제공할 수 있을 것이다. 이에 본고는 성인 총 22명을 대상으로 독서 수업을 진행하였는데, 이들은 A시에 거주하는 A실험군(10명)과 A시 및 기타 지역에 거주하는 B대조군(12명)으로 구성하였다. 정서적 상태를 살피기 위해 자아 존중감 측 정 도구로는 Coopersmith(1967)가 제작한 Self-Esteem Inventory를 강종구(1986)가 번역하여 한국판으로 표준화한 것 을 선택하였고, 공감 능력 측정 도구로는 Mehrabian & Epstein(1972)의 정서적 공감척도를 설현수·김동민·이수현(2006:199)이 수정한 정서적 공감척도를 사용하였다. 사전·사후 모두 동일한 검사지를 사용하였다. 독서 수업은 자기인식을 다 루는 그림책 총8권을 선정하여 독서 활동을 구성하였는 데, 실험군은 같은 장소에 모여 그림책 읽기 후 질문 작성과 짝 활동, 독후활동지 작성의 과정을 진행하였고, 대조군은 가정에서 개인적 책 읽기 후 독후활동지 작 성의 과정을 진행하였다. 실험의 결과는 다음과 같다. 첫째, 그림책 읽기 후 하브루타를 했을 때 자기인 식에 영향을 미치는 것으로 나타났고, 둘째, 질문의 양이 질문의 질과 상관관계가 있으며, 셋째, 그림책으로 하브루타를 했을 때 자아 존중감과 공감 능력이 높아지 는 것으로 나타났다. 즉 그림책과 하브루타는 성인들의 정서적 문제를 극복하는 독서 자료나 방법이 되기에 충분히 유의미하다고 하겠다. 다만 본고에서 수업 전후의 정서적 변화를 정량화하지 못한 점이 아쉬움으로 남는다. 즉 독서 수업에 참여한 성인들이 인터뷰 등을 통해 자아 존중감이나 공 감 능력에 변화가 있었음을 질적으로 확인할 수 있었지만 그 변화가 어느 정도인 지 정량화하지 못한 점이 본고의 한계로 남는다. 아울러 본고의 연구 결과를 활 용하여 외부 활동이 어려운 양육자들을 위한 독서 모형의 개발 방안도 모색해 보 아야 하는데, 실제 온라인으로 수업을 진행한 후 문제점과 개선점을 찾아 두루 활용이 가능한 독서 모형을 개발해 볼 수 있겠다. 이에 대해서는 후속 연구로 미룬다.
This study examines whether the Havruta method of reading picture books affects the emotional changes of adults, whether the picture books play a role as a psychological tool for self-awareness and self-recovery, and Havruta's question and discussion process improves communication and sociality. We ...
This study examines whether the Havruta method of reading picture books affects the emotional changes of adults, whether the picture books play a role as a psychological tool for self-awareness and self-recovery, and Havruta's question and discussion process improves communication and sociality. We tried to find out whether it significantly affects the improvement of empathy. Even though women's status in the modern world has risen, it is still up to women to raise children. In other words, social activities are terminated due to pregnancy, childbirth, and child-rearing, and careers are transferred to full-time housewives. Unrecognized value of child-raising labor and career breaks lead to psychological depression and loss of self-esteem. Parents' depression must be recovered as it causes negative emotional patterns in their children. However, in reality, counseling treatment is impossible for everyone who is experiencing difficulties. Therefore, it is a common topic of daily life that has been revealed through prior research. It is the characteristics of picture books that help humans to recognize and manage their emotions while recognizing various problems in their lives and seeking solutions. This study is necessary in that there is a need for an opportunity to confront and reflect on one's own emotional problems that are not visible to adults, especially infants and child caregivers, by grafting Havruta, which helps metacognition, which can be considered as a metacognition. Accordingly, a total of 22 adults in this paper were assigned to the A test group (10 people) living in A city and the B control group (12 people) living in A city and other areas. As a research tool, the Self-Esteem Inventory produced by Coopersmith (1967) was translated and standardized into the Korean version as a tool for measuring self-esteem. Mehrabian & Epstein (1972)'s emotional empathy as a tool for empathy As the scale, the emotional sympathy scale was used, in which the original 9-point scale was converted to a 5-point scale by Hyunsoo Seol, Dongmin Kim, and Suhyun Lee. The same test sheet was used both before and after. The research procedure consisted of activities by selecting books dealing with self-awareness, and the experimental group gathered at the same place to read a picture book, then wrote a question, paired up, and wrote a post-reading activity sheet. The process of proceeded. As a result of the study, first, it was found that havruta after reading a picture book had an effect on self-awareness. Second, the quantity of questions was correlated with the quality of the question, and third, when havruta was used as a picture book, self-esteem and empathy increased. Appeared. However, it remains regrettable that this paper did not quantify emotional changes before and after class. In other words, it was possible to qualitatively confirm that there was a change in self-esteem or empathy through interviews, etc. of adults who participated in the reading class, but the fact that the degree of change was not quantified remains the limitation of this paper. In addition, using the research results of this paper, it is necessary to explore ways to develop a reading model for caregivers who have difficulty in external activities. After conducting an actual online class, it is possible to develop a reading model that can be used throughout finding problems and improvements. This will be postponed to subsequent studies. Furthermore, it is hoped that the expansion of this study will lead to the development of a structured parent education havruta model and a program that combines picture books and havruta for children and children.
This study examines whether the Havruta method of reading picture books affects the emotional changes of adults, whether the picture books play a role as a psychological tool for self-awareness and self-recovery, and Havruta's question and discussion process improves communication and sociality. We tried to find out whether it significantly affects the improvement of empathy. Even though women's status in the modern world has risen, it is still up to women to raise children. In other words, social activities are terminated due to pregnancy, childbirth, and child-rearing, and careers are transferred to full-time housewives. Unrecognized value of child-raising labor and career breaks lead to psychological depression and loss of self-esteem. Parents' depression must be recovered as it causes negative emotional patterns in their children. However, in reality, counseling treatment is impossible for everyone who is experiencing difficulties. Therefore, it is a common topic of daily life that has been revealed through prior research. It is the characteristics of picture books that help humans to recognize and manage their emotions while recognizing various problems in their lives and seeking solutions. This study is necessary in that there is a need for an opportunity to confront and reflect on one's own emotional problems that are not visible to adults, especially infants and child caregivers, by grafting Havruta, which helps metacognition, which can be considered as a metacognition. Accordingly, a total of 22 adults in this paper were assigned to the A test group (10 people) living in A city and the B control group (12 people) living in A city and other areas. As a research tool, the Self-Esteem Inventory produced by Coopersmith (1967) was translated and standardized into the Korean version as a tool for measuring self-esteem. Mehrabian & Epstein (1972)'s emotional empathy as a tool for empathy As the scale, the emotional sympathy scale was used, in which the original 9-point scale was converted to a 5-point scale by Hyunsoo Seol, Dongmin Kim, and Suhyun Lee. The same test sheet was used both before and after. The research procedure consisted of activities by selecting books dealing with self-awareness, and the experimental group gathered at the same place to read a picture book, then wrote a question, paired up, and wrote a post-reading activity sheet. The process of proceeded. As a result of the study, first, it was found that havruta after reading a picture book had an effect on self-awareness. Second, the quantity of questions was correlated with the quality of the question, and third, when havruta was used as a picture book, self-esteem and empathy increased. Appeared. However, it remains regrettable that this paper did not quantify emotional changes before and after class. In other words, it was possible to qualitatively confirm that there was a change in self-esteem or empathy through interviews, etc. of adults who participated in the reading class, but the fact that the degree of change was not quantified remains the limitation of this paper. In addition, using the research results of this paper, it is necessary to explore ways to develop a reading model for caregivers who have difficulty in external activities. After conducting an actual online class, it is possible to develop a reading model that can be used throughout finding problems and improvements. This will be postponed to subsequent studies. Furthermore, it is hoped that the expansion of this study will lead to the development of a structured parent education havruta model and a program that combines picture books and havruta for children and children.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.