본 연구는 중국에서 출판된 초급 한국어 말하기 교재를 사회언어학적 요소와 형식적 요소로 분석하여 각 교재 대화문의 장단점을 파악하고 아울러 문제점에 대한 개선 방안을 제시하고자 한다.
이상의 목적을 달성하기 위해서 먼저 중국에서 2010년부터 2020년까지 10년 동안 출판된 총 7종 10권의 한국어 초급 말하기 교재를 선정하여 사회언어학 요소와 형식적 요소를 연구 항목으로 가리킨다. 연구 항목에 의거하여 각 교재의 대화문에 대한 구체적으로 분석을 진행하였다. 분석 결과에 따라서 각 교재의 대화문이 있는 내용과 장단점을 엄...
본 연구는 중국에서 출판된 초급 한국어 말하기 교재를 사회언어학적 요소와 형식적 요소로 분석하여 각 교재 대화문의 장단점을 파악하고 아울러 문제점에 대한 개선 방안을 제시하고자 한다.
이상의 목적을 달성하기 위해서 먼저 중국에서 2010년부터 2020년까지 10년 동안 출판된 총 7종 10권의 한국어 초급 말하기 교재를 선정하여 사회언어학 요소와 형식적 요소를 연구 항목으로 가리킨다. 연구 항목에 의거하여 각 교재의 대화문에 대한 구체적으로 분석을 진행하였다. 분석 결과에 따라서 각 교재의 대화문이 있는 내용과 장단점을 엄밀하게 논의하고 나열하였다.
1장에서는 연구의 목적과 필요성을 밝히고 선행연구는 ‘본문’, ‘대화문’, ‘제시대화문’의 관계에 따라서 현지 존재한 ‘대화문’에 관한 연구 현황과 과제에 대해 살펴보았다.
2장에서는 중국에서 출판된 7종 10권의 한국어 말하기 교재를 연구대상으로 소개하고 연구의 근거가 된 항목을 제시하였다. 연구 항목은 크게 사회언어학적 요소와 형식적 요소 2가지 항목으로 구분하였다. 사회언어학적 요소는 ‘주제’, ‘대화참여자 관계’, ‘장소’로 나뉘고 형식적 요소는 ‘대화 길이’, ‘대화참여자 수’, ‘삽화 및 설명’ 3가지로 나뉜다. 더 나은 분석을 위해 한국에서 출판된 교재를 참고하였다.
3장에서는 교재의 대화문을 선정된 기준에 의거하여 구체적으로 분석하였다. 교재별로 분석 결과를 표와 함께 자세한 설명을 제시하였다. 각 요소에 따라 교재마다 나타난 상황을 제시 후 각각의 한계를 지적하였다.
4장에서는 분석 결과에 따라 각 교재 대화문의 전반적인 상황과 중국에서 출판된 초급 한국어 말하기 교재 대화문의 문제점 및 개선점을 제안하였다.
본 연구를 통해 도출된 중국 출판 한국어 말하기 초급 교재의 대화문 분석 결과가 한국어 말하기 교재 대화문 개발의 기초 자료로 활용되어 중국 현지에서 한국어를 독학하는 일반 목적 학습자들에게 도움이 되는 말하기 교재가 다양하게 개발되기를 바란다.
본 연구는 중국에서 출판된 초급 한국어 말하기 교재를 사회언어학적 요소와 형식적 요소로 분석하여 각 교재 대화문의 장단점을 파악하고 아울러 문제점에 대한 개선 방안을 제시하고자 한다.
이상의 목적을 달성하기 위해서 먼저 중국에서 2010년부터 2020년까지 10년 동안 출판된 총 7종 10권의 한국어 초급 말하기 교재를 선정하여 사회언어학 요소와 형식적 요소를 연구 항목으로 가리킨다. 연구 항목에 의거하여 각 교재의 대화문에 대한 구체적으로 분석을 진행하였다. 분석 결과에 따라서 각 교재의 대화문이 있는 내용과 장단점을 엄밀하게 논의하고 나열하였다.
1장에서는 연구의 목적과 필요성을 밝히고 선행연구는 ‘본문’, ‘대화문’, ‘제시대화문’의 관계에 따라서 현지 존재한 ‘대화문’에 관한 연구 현황과 과제에 대해 살펴보았다.
2장에서는 중국에서 출판된 7종 10권의 한국어 말하기 교재를 연구대상으로 소개하고 연구의 근거가 된 항목을 제시하였다. 연구 항목은 크게 사회언어학적 요소와 형식적 요소 2가지 항목으로 구분하였다. 사회언어학적 요소는 ‘주제’, ‘대화참여자 관계’, ‘장소’로 나뉘고 형식적 요소는 ‘대화 길이’, ‘대화참여자 수’, ‘삽화 및 설명’ 3가지로 나뉜다. 더 나은 분석을 위해 한국에서 출판된 교재를 참고하였다.
3장에서는 교재의 대화문을 선정된 기준에 의거하여 구체적으로 분석하였다. 교재별로 분석 결과를 표와 함께 자세한 설명을 제시하였다. 각 요소에 따라 교재마다 나타난 상황을 제시 후 각각의 한계를 지적하였다.
4장에서는 분석 결과에 따라 각 교재 대화문의 전반적인 상황과 중국에서 출판된 초급 한국어 말하기 교재 대화문의 문제점 및 개선점을 제안하였다.
본 연구를 통해 도출된 중국 출판 한국어 말하기 초급 교재의 대화문 분석 결과가 한국어 말하기 교재 대화문 개발의 기초 자료로 활용되어 중국 현지에서 한국어를 독학하는 일반 목적 학습자들에게 도움이 되는 말하기 교재가 다양하게 개발되기를 바란다.
The purpose of this study is to analyze the Korean elementary Speech Textbooks published in China with socio-linguistic and formal elements to identify the pros and cons of each textbook dialogue and to present ways to improve the problem.
In order to achieve this aim, a total of 7 series, 10 el...
The purpose of this study is to analyze the Korean elementary Speech Textbooks published in China with socio-linguistic and formal elements to identify the pros and cons of each textbook dialogue and to present ways to improve the problem.
In order to achieve this aim, a total of 7 series, 10 elementary Korean Speech Textbooks published in China over the 10-year period from 2010 to 2020 are selected as research items for socio-linguistic and formal elements. Specific analysis of dialogues in each textbook was carried out according to the study items. According to the results of the analysis, the contents and strengths and weaknesses of each textbook were discussed and listed strictly.
Chapter 1 revealed the purpose and necessity of the study, and looked at the current status and tasks of the study on the local "dialograms" according to the relationship between the "texts", "dialograms" and the "Jesage paintings".
Chapter 2 introduced 10 Korean speaking textbooks published in China as research subjects and presented the items on which the research was based. The study items are largely divided into two categories: socio-linguistic and formal. The socio-linguistic elements are divided into "theme," "conversation participant relationship," and "place," while the formal elements are divided into three categories: "the length of the conversation," "the number of conversation participants," and "explanation and explanation." For better analysis, we refer to textbooks published in Korea.
Chapter 3 analyzed the dialogue in the textbook specifically according to the selected standards. Detailed explanations are presented along with tables of analysis results by textbook. According to each element, each limitation was pointed out after presenting the circumstances presented in each textbook.
Chapter 4 proposed the overall situation of each textbook dialogue and the problems and improvements of the beginner's Korean speaking textbook dialog published in China, depending on the analysis results.
It is hoped that the results of the dialogue analysis of the Chinese publication Korean Speech beginner's textbook will be used as a basic material for the development of Korean Speech Textbooks, which will help general learners learn Korean by themselves in China..
The purpose of this study is to analyze the Korean elementary Speech Textbooks published in China with socio-linguistic and formal elements to identify the pros and cons of each textbook dialogue and to present ways to improve the problem.
In order to achieve this aim, a total of 7 series, 10 elementary Korean Speech Textbooks published in China over the 10-year period from 2010 to 2020 are selected as research items for socio-linguistic and formal elements. Specific analysis of dialogues in each textbook was carried out according to the study items. According to the results of the analysis, the contents and strengths and weaknesses of each textbook were discussed and listed strictly.
Chapter 1 revealed the purpose and necessity of the study, and looked at the current status and tasks of the study on the local "dialograms" according to the relationship between the "texts", "dialograms" and the "Jesage paintings".
Chapter 2 introduced 10 Korean speaking textbooks published in China as research subjects and presented the items on which the research was based. The study items are largely divided into two categories: socio-linguistic and formal. The socio-linguistic elements are divided into "theme," "conversation participant relationship," and "place," while the formal elements are divided into three categories: "the length of the conversation," "the number of conversation participants," and "explanation and explanation." For better analysis, we refer to textbooks published in Korea.
Chapter 3 analyzed the dialogue in the textbook specifically according to the selected standards. Detailed explanations are presented along with tables of analysis results by textbook. According to each element, each limitation was pointed out after presenting the circumstances presented in each textbook.
Chapter 4 proposed the overall situation of each textbook dialogue and the problems and improvements of the beginner's Korean speaking textbook dialog published in China, depending on the analysis results.
It is hoped that the results of the dialogue analysis of the Chinese publication Korean Speech beginner's textbook will be used as a basic material for the development of Korean Speech Textbooks, which will help general learners learn Korean by themselves in China..
주제어
#한국어 한국어교재 말하기교재 대화문
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.