COVID-19 이후, 준비되지 않은 채 가속화되는 재택근무와 전례 없는 온라인수업 행위가 전환되어 시행되었고, 나날이 확산되며 열풍이 불고 있다. 한국경영자총협회(2021) 100대 기업 대상 설문조사 결과에 따르면 현재 91.5%가 재택근무를 시행하고 있으며, COVID-19 이후에도 재택근무를 활용할 것이라 나타났다. 또한, 국가교육회의(2020)에서는 온라인수업 또한 67.0%로 COVID-19 극복 이후에도 온라인 수업 학습이 더 활용될 것이란 결과가 나타났으며, 앞으로도 긍정적인 전망으로 더욱 확대될 것으로 예상한다고 밝혔다. 그러나 이러한 긍정적인 확대 전망에도 불구하고, 선행연구와 설문조사 결과에서 세대 내 근무 환경과 학습 환경이 열악하고 세대 내 공간 분리가 필요하다는 필요성을 확인하였다. 이에 따라 재택근무와 온라인수업 실태 고찰과 개선사항, 그리고 재택근무 만족도에 미치는 요인을 조사하여 환경 개선 방안 연구 과제가 필요하다고 판단된다. 본 연구에서는 재택근무의 근무환경과 온라인수업의 학습환경 실태에 대해 고찰하고 장소, 의사결정요인, 공간환경, 세대 구성원과의 관계, 장단점, 그리고 개선사항 전반에 대하여 살펴보았다. 또한, 재택근무 만족도에 미치는 요인을 알아보기 위하여 재택근무 근무 형태와 행태, 환경, 제도의 각 요소에 따른 만족도 관계를 모색함으로써 환경 개선을 위한 방안 모색을 하는데 유용하게 활용되고자 하는데 목적을 두고 의의를 가진다. 본 연구의 구체적인 문제는 다음과 같다. 첫째, 재택근무와 온라인수업 실태를 알아보기 위해 재택근무 또는 온라인 수업 경험자 총 352명을 대상으로 선택형과 척도형 온라인 설문조사를 실시하였고, ...
COVID-19 이후, 준비되지 않은 채 가속화되는 재택근무와 전례 없는 온라인수업 행위가 전환되어 시행되었고, 나날이 확산되며 열풍이 불고 있다. 한국경영자총협회(2021) 100대 기업 대상 설문조사 결과에 따르면 현재 91.5%가 재택근무를 시행하고 있으며, COVID-19 이후에도 재택근무를 활용할 것이라 나타났다. 또한, 국가교육회의(2020)에서는 온라인수업 또한 67.0%로 COVID-19 극복 이후에도 온라인 수업 학습이 더 활용될 것이란 결과가 나타났으며, 앞으로도 긍정적인 전망으로 더욱 확대될 것으로 예상한다고 밝혔다. 그러나 이러한 긍정적인 확대 전망에도 불구하고, 선행연구와 설문조사 결과에서 세대 내 근무 환경과 학습 환경이 열악하고 세대 내 공간 분리가 필요하다는 필요성을 확인하였다. 이에 따라 재택근무와 온라인수업 실태 고찰과 개선사항, 그리고 재택근무 만족도에 미치는 요인을 조사하여 환경 개선 방안 연구 과제가 필요하다고 판단된다. 본 연구에서는 재택근무의 근무환경과 온라인수업의 학습환경 실태에 대해 고찰하고 장소, 의사결정요인, 공간환경, 세대 구성원과의 관계, 장단점, 그리고 개선사항 전반에 대하여 살펴보았다. 또한, 재택근무 만족도에 미치는 요인을 알아보기 위하여 재택근무 근무 형태와 행태, 환경, 제도의 각 요소에 따른 만족도 관계를 모색함으로써 환경 개선을 위한 방안 모색을 하는데 유용하게 활용되고자 하는데 목적을 두고 의의를 가진다. 본 연구의 구체적인 문제는 다음과 같다. 첫째, 재택근무와 온라인수업 실태를 알아보기 위해 재택근무 또는 온라인 수업 경험자 총 352명을 대상으로 선택형과 척도형 온라인 설문조사를 실시하였고, 자료분석은 빈도분석과 다중응답 분석을 활용하여 재택근무와 온라인수업 실태, 세대구성원과 함께 재택근무와 온라인수업 병행 경험 실태, 그리고 개선사항에 대하여 요인 분석하였다. 둘째, 재택근무 만족도에 미치는 요소 관계를 알아보기 위하여 성인 사무직 재택근무 경험자 140명을 대상으로 재택근무 만족도 실태에 대해 추가 온라인 설문조사를 하였으며, 근무형태와 행태, 환경, 제도 만족도 4가지 항목에 대하여 빈도분석과 기술통계, 독립 T검정, 일원배치 분산 분석하였고, 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 재택근무 및 온라인수업 실태 조사 분석결과, 공간 선택에 따른 의사결정요소 조사에서는 공간의 목적성을 가지고 일관성 있게 공간을 활용하고 있었으며, 거주하는 세대 평수와 방의 수에 따라 사용공간이 상이함을 확인할 수 있었다. 세대원과의 공간 사용 만족도에 대한 조사에서는 서로 다른 공간을 사용하는 경우보다 같은 공간에서 세대원과 함께 근무하는 비율이 62%로 더 높았으며, 공간의 용도 목적으로 TV, 컴퓨터 등 IT기기가 설치되어 있다는 이유로 거실에서 가장 많이 근무하는 것으로 나타났다. 환경 개선 목적을 위한 인테리어 공사 의사 부문에서는 전반적으로 100만원이하 또는 의사가 없는 결과를 나타냈지만, 연령에 따라 인테리어 공사 의사와 투자금액이 상이함을 확인할 수 있었다. 가구구매 의사 부문에서는 52.2%의 ‘보통이다’가장 높은 응답률로 긍정적인 것으로 나타났으며, 편의성, 다기능성, 수납공간, 디자인 순으로 책상과 의자에 대한 가구 구매의사가 높았다. 둘째, 재택근무 형태와 행태, 그리고 환경이 만족도에 미치는 영향 조사 결과에서는 성별과 연령에 따라 재택근무 만족도는 다르며, 세대원과 함께 근무 공간 사용여부에 따라 재택근무 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 공간 형태에 따른 재택근무 만족도 조사에서 독립형 공간이 평균 3.77점 만족도로 개방형 공간 3.56점 만족도보다 높은 것으로 나타났으며, 상대적으로 업무를 수행하기 쾌적하고 집중이 잘 된다는 응답의 결과와 함께 일의 효율성과 생산성, 그리고 삶의 질 향상 부문에서도 긍정적인 응답을 보였다. 세대원과의 공간 관계 조사에서는 세대원과 서로 다른 공간을 사용할 경우, 세대원과 함께 같은 공간을 사용할 때보다 모든 근무 만족도가 높은 것으로 나타났으나 세대원과의 소통과 협업, 가사일 등 관련된 문항에서 세대원과 같이 함께 공간을 사용할 경우의 만족도가 더 높게 나타남에 따라 세대원과의 근무 공간에 따른 장단점을 확인할 수 있었고, 근무 공간 사생활 구분정도에 따른 만족도 조사에서는 근무 공간이 사생활과 잘 구분되어 있을수록 근무 효율과 생산성이 향상되는 것으로 나타났지만 삶의 질 향상과 세대원과의 관계는 무관한 것으로 나타났다. 본 연구는 확대되고 있는 재택근무와 온라인 수업의 환경의 실태에 대해 면밀히 분석하고, 재택근무 형태와 행태, 그리고 재택근무 만족도에 미치는 요인에 대해 분석함에 따라 근무환경과 학습환경 개선 방안 연구에 유용하게 활용되어 기여하고자 하는데 목적을 두고 세대원과의 공간 관계를 연구한 첫 연구로써 그 의의가 있다.
COVID-19 이후, 준비되지 않은 채 가속화되는 재택근무와 전례 없는 온라인수업 행위가 전환되어 시행되었고, 나날이 확산되며 열풍이 불고 있다. 한국경영자총협회(2021) 100대 기업 대상 설문조사 결과에 따르면 현재 91.5%가 재택근무를 시행하고 있으며, COVID-19 이후에도 재택근무를 활용할 것이라 나타났다. 또한, 국가교육회의(2020)에서는 온라인수업 또한 67.0%로 COVID-19 극복 이후에도 온라인 수업 학습이 더 활용될 것이란 결과가 나타났으며, 앞으로도 긍정적인 전망으로 더욱 확대될 것으로 예상한다고 밝혔다. 그러나 이러한 긍정적인 확대 전망에도 불구하고, 선행연구와 설문조사 결과에서 세대 내 근무 환경과 학습 환경이 열악하고 세대 내 공간 분리가 필요하다는 필요성을 확인하였다. 이에 따라 재택근무와 온라인수업 실태 고찰과 개선사항, 그리고 재택근무 만족도에 미치는 요인을 조사하여 환경 개선 방안 연구 과제가 필요하다고 판단된다. 본 연구에서는 재택근무의 근무환경과 온라인수업의 학습환경 실태에 대해 고찰하고 장소, 의사결정요인, 공간환경, 세대 구성원과의 관계, 장단점, 그리고 개선사항 전반에 대하여 살펴보았다. 또한, 재택근무 만족도에 미치는 요인을 알아보기 위하여 재택근무 근무 형태와 행태, 환경, 제도의 각 요소에 따른 만족도 관계를 모색함으로써 환경 개선을 위한 방안 모색을 하는데 유용하게 활용되고자 하는데 목적을 두고 의의를 가진다. 본 연구의 구체적인 문제는 다음과 같다. 첫째, 재택근무와 온라인수업 실태를 알아보기 위해 재택근무 또는 온라인 수업 경험자 총 352명을 대상으로 선택형과 척도형 온라인 설문조사를 실시하였고, 자료분석은 빈도분석과 다중응답 분석을 활용하여 재택근무와 온라인수업 실태, 세대구성원과 함께 재택근무와 온라인수업 병행 경험 실태, 그리고 개선사항에 대하여 요인 분석하였다. 둘째, 재택근무 만족도에 미치는 요소 관계를 알아보기 위하여 성인 사무직 재택근무 경험자 140명을 대상으로 재택근무 만족도 실태에 대해 추가 온라인 설문조사를 하였으며, 근무형태와 행태, 환경, 제도 만족도 4가지 항목에 대하여 빈도분석과 기술통계, 독립 T검정, 일원배치 분산 분석하였고, 본 연구의 주요 결과는 다음과 같다. 첫째, 재택근무 및 온라인수업 실태 조사 분석결과, 공간 선택에 따른 의사결정요소 조사에서는 공간의 목적성을 가지고 일관성 있게 공간을 활용하고 있었으며, 거주하는 세대 평수와 방의 수에 따라 사용공간이 상이함을 확인할 수 있었다. 세대원과의 공간 사용 만족도에 대한 조사에서는 서로 다른 공간을 사용하는 경우보다 같은 공간에서 세대원과 함께 근무하는 비율이 62%로 더 높았으며, 공간의 용도 목적으로 TV, 컴퓨터 등 IT기기가 설치되어 있다는 이유로 거실에서 가장 많이 근무하는 것으로 나타났다. 환경 개선 목적을 위한 인테리어 공사 의사 부문에서는 전반적으로 100만원이하 또는 의사가 없는 결과를 나타냈지만, 연령에 따라 인테리어 공사 의사와 투자금액이 상이함을 확인할 수 있었다. 가구구매 의사 부문에서는 52.2%의 ‘보통이다’가장 높은 응답률로 긍정적인 것으로 나타났으며, 편의성, 다기능성, 수납공간, 디자인 순으로 책상과 의자에 대한 가구 구매의사가 높았다. 둘째, 재택근무 형태와 행태, 그리고 환경이 만족도에 미치는 영향 조사 결과에서는 성별과 연령에 따라 재택근무 만족도는 다르며, 세대원과 함께 근무 공간 사용여부에 따라 재택근무 만족도에 영향을 미치는 것으로 나타났다. 공간 형태에 따른 재택근무 만족도 조사에서 독립형 공간이 평균 3.77점 만족도로 개방형 공간 3.56점 만족도보다 높은 것으로 나타났으며, 상대적으로 업무를 수행하기 쾌적하고 집중이 잘 된다는 응답의 결과와 함께 일의 효율성과 생산성, 그리고 삶의 질 향상 부문에서도 긍정적인 응답을 보였다. 세대원과의 공간 관계 조사에서는 세대원과 서로 다른 공간을 사용할 경우, 세대원과 함께 같은 공간을 사용할 때보다 모든 근무 만족도가 높은 것으로 나타났으나 세대원과의 소통과 협업, 가사일 등 관련된 문항에서 세대원과 같이 함께 공간을 사용할 경우의 만족도가 더 높게 나타남에 따라 세대원과의 근무 공간에 따른 장단점을 확인할 수 있었고, 근무 공간 사생활 구분정도에 따른 만족도 조사에서는 근무 공간이 사생활과 잘 구분되어 있을수록 근무 효율과 생산성이 향상되는 것으로 나타났지만 삶의 질 향상과 세대원과의 관계는 무관한 것으로 나타났다. 본 연구는 확대되고 있는 재택근무와 온라인 수업의 환경의 실태에 대해 면밀히 분석하고, 재택근무 형태와 행태, 그리고 재택근무 만족도에 미치는 요인에 대해 분석함에 따라 근무환경과 학습환경 개선 방안 연구에 유용하게 활용되어 기여하고자 하는데 목적을 두고 세대원과의 공간 관계를 연구한 첫 연구로써 그 의의가 있다.
After the outbreak of COVID-19, there was an unprecedented shift from in-person classes to online classes with no preparations in advance with the acceleration of home work. Since their all-out implementation, they are spreading and sweeping the nation day after day. According to a survey(2021) with...
After the outbreak of COVID-19, there was an unprecedented shift from in-person classes to online classes with no preparations in advance with the acceleration of home work. Since their all-out implementation, they are spreading and sweeping the nation day after day. According to a survey(2021) with the top 100 corporations by the Korea Enterprises Federation, 91.5% had their employees work at home and planned to continue the practice even after the end of COVID-19. A report(2020) of the National Education Council stated that 67.0% of schools provided online lessons, planned to make more use of them even after the conquest of COVID-19 and predicted their further expansion with a positive outlook. Despite this positive prospect for home work and online lessons, however, previous studies and survey results pointed out the poor work and learning environments at home and confirmed a need to separate spaces at home. It is thus needed to research the actual state of home work and online classes, the forms and ways of home work, and the effects of an environment on satisfaction to investigate measures for environmental improvement. This study set out to review the actual work or learning environments in home work and online classes and examine spaces of usage, decision-making factors, environments, relationships of household members, and overall advantages and disadvantages. The study aimed to search for measures for environmental improvement by examining satisfaction according to each element of the forms and ways of home work, environments, and institutions to investigate their effects on satisfaction, thus trying to claim its significance. A couple of specific research questions were set as follows: First, total of 352 individuals were selected who had experiences with home work or online classes to examine the actual state of home work and online classes. They were asked to fill out a choice- or scale-based questionnaire online. Collected data was put to frequency and multiple response analysis to analyze factors in the actual state of home work and online classes, actual experiences of working at home or taking online classes with household members at home, and improvement measures. Secondly, 140 adults were selected who had experiences of doing office work at home and asked to fill out an additional questionnaire on factors of satisfaction with home work online to investigate the effects of home work in its forms and ways and an environment on their satisfaction. Frequency, multiple responses, correlation, and regression analysis was conducted for four items of forms of work, ways of work, environments, and institutions. The main findings were as follows: First, the study examined and analyzed the actual state of home work and online classes based on decision-making elements according to space choices and found that the respondents utilized a space in a consistent manner according to the purpose of space. Different spaces were used according to the area of a house and the number of rooms in the house. To a question, "Do you share a space with your household members", 62% said they shared the same space for work with their household members. The percentage was higher than that of those who used separate spaces from their household members. As for the uses and purposes of spaces, the biggest number of respondents worked in the living room equipped with "IT devices such as TVs and computers." When asked if they intended to do remodeling work for the interior of the house to improve the environment, most of the respondents were willing to spend one million won or less or had no such intention. There were differences in the willingness to do interior remodeling and in the amount of investment according to age. As for intention to purchase furniture, 52.2% were positive about it, choosing "average." In their willingness to purchase desks and chairs, the top priority was "convenience," which was followed by "multifunctionality," "storage space," and "design' in the order. And secondly, the study investigated the effects of home work in its forms and ways and an environment on satisfaction and found differences in satisfaction with home work according to gender and age. When asked "whether to share a workspace with household members," the respondents revealed that their satisfaction with home work was influenced by workspaces. As for satisfaction with workspace according to the forms of space, their satisfaction points were mean 3.77 for independent spaces, which were higher than 3.56 for open spaces. The respondents were highly satisfied with independent spaces, saying that they found independent spaces more pleasant and concentrated on their work better in them than open ones. They also gave positive responses in terms of work efficiency, productivity, and improved quality of life. The study examined spatial relations among household members and found that the respondents had greater work satisfaction in all aspects when using different spaces from their household members than the same ones. Their satisfaction level was higher in items about communication, collaboration, and housework with household members when sharing spaces with them than using separate spaces. These results point to advantages and disadvantages according to household members and workspaces. Their satisfaction was also examined according to whether workspace was separated from private life. Their work efficiency and productivity increased when there was a clear distinction between workspaces and private life, but it had nothing to do with improved quality of life and relationships with household members. The present study conducted a close analysis of the actual environments of home work and online classes spreading currently and investigated the effects of home work in its forms and ways and an environment on satisfaction. The study holds its significance as the first study on spatial relationships with household members under the goal of offering useful data for and contributing to future researches on plans to improve a work and learning environment.
After the outbreak of COVID-19, there was an unprecedented shift from in-person classes to online classes with no preparations in advance with the acceleration of home work. Since their all-out implementation, they are spreading and sweeping the nation day after day. According to a survey(2021) with the top 100 corporations by the Korea Enterprises Federation, 91.5% had their employees work at home and planned to continue the practice even after the end of COVID-19. A report(2020) of the National Education Council stated that 67.0% of schools provided online lessons, planned to make more use of them even after the conquest of COVID-19 and predicted their further expansion with a positive outlook. Despite this positive prospect for home work and online lessons, however, previous studies and survey results pointed out the poor work and learning environments at home and confirmed a need to separate spaces at home. It is thus needed to research the actual state of home work and online classes, the forms and ways of home work, and the effects of an environment on satisfaction to investigate measures for environmental improvement. This study set out to review the actual work or learning environments in home work and online classes and examine spaces of usage, decision-making factors, environments, relationships of household members, and overall advantages and disadvantages. The study aimed to search for measures for environmental improvement by examining satisfaction according to each element of the forms and ways of home work, environments, and institutions to investigate their effects on satisfaction, thus trying to claim its significance. A couple of specific research questions were set as follows: First, total of 352 individuals were selected who had experiences with home work or online classes to examine the actual state of home work and online classes. They were asked to fill out a choice- or scale-based questionnaire online. Collected data was put to frequency and multiple response analysis to analyze factors in the actual state of home work and online classes, actual experiences of working at home or taking online classes with household members at home, and improvement measures. Secondly, 140 adults were selected who had experiences of doing office work at home and asked to fill out an additional questionnaire on factors of satisfaction with home work online to investigate the effects of home work in its forms and ways and an environment on their satisfaction. Frequency, multiple responses, correlation, and regression analysis was conducted for four items of forms of work, ways of work, environments, and institutions. The main findings were as follows: First, the study examined and analyzed the actual state of home work and online classes based on decision-making elements according to space choices and found that the respondents utilized a space in a consistent manner according to the purpose of space. Different spaces were used according to the area of a house and the number of rooms in the house. To a question, "Do you share a space with your household members", 62% said they shared the same space for work with their household members. The percentage was higher than that of those who used separate spaces from their household members. As for the uses and purposes of spaces, the biggest number of respondents worked in the living room equipped with "IT devices such as TVs and computers." When asked if they intended to do remodeling work for the interior of the house to improve the environment, most of the respondents were willing to spend one million won or less or had no such intention. There were differences in the willingness to do interior remodeling and in the amount of investment according to age. As for intention to purchase furniture, 52.2% were positive about it, choosing "average." In their willingness to purchase desks and chairs, the top priority was "convenience," which was followed by "multifunctionality," "storage space," and "design' in the order. And secondly, the study investigated the effects of home work in its forms and ways and an environment on satisfaction and found differences in satisfaction with home work according to gender and age. When asked "whether to share a workspace with household members," the respondents revealed that their satisfaction with home work was influenced by workspaces. As for satisfaction with workspace according to the forms of space, their satisfaction points were mean 3.77 for independent spaces, which were higher than 3.56 for open spaces. The respondents were highly satisfied with independent spaces, saying that they found independent spaces more pleasant and concentrated on their work better in them than open ones. They also gave positive responses in terms of work efficiency, productivity, and improved quality of life. The study examined spatial relations among household members and found that the respondents had greater work satisfaction in all aspects when using different spaces from their household members than the same ones. Their satisfaction level was higher in items about communication, collaboration, and housework with household members when sharing spaces with them than using separate spaces. These results point to advantages and disadvantages according to household members and workspaces. Their satisfaction was also examined according to whether workspace was separated from private life. Their work efficiency and productivity increased when there was a clear distinction between workspaces and private life, but it had nothing to do with improved quality of life and relationships with household members. The present study conducted a close analysis of the actual environments of home work and online classes spreading currently and investigated the effects of home work in its forms and ways and an environment on satisfaction. The study holds its significance as the first study on spatial relationships with household members under the goal of offering useful data for and contributing to future researches on plans to improve a work and learning environment.
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