대학수학능력시험 자연계 수학 영역의 킬러 문제를 해결하기 위한 교과서 역할분석 A study on the contribution of textbooks and improvement measures to solve the killer problem in the natural mathematics field of the College Scholastic Ability Test원문보기
본 연구는 대학수학능력시험 자연계 수학 과목에서 고난도 문항으로 분류되는 킬러문제 (21번, 29번, 30번)을 해결하기 위한 교과서의 역할분석을 위해 문헌연구를 통하여 학교교육의 주요 교재인 교과서의 역할 정도를 알아보고, 교과서가 킬러문제를 해결하는데 얼마나 도움을 줄 수 있는지 최근 5년동안 출제된 수능 기출 문제 중 자연계 킬러문항 15개의 내용과 해설을 교과서와 비교 분석하여 연관성과 해결가능성을 조사하였다. 모든 수험생들이 진학하고자 원하는 수도권 대학과 의치약대 입학의 공정성을 위하여 대학수학능력 시험에서 수학영역의 변별력은 어쩔 수 없는 필수요소이나 사교육의 비용증가 원인이 되고 있다. 또한 가장 공정해야하는 대학수학능력시험이 킬러문제의 해결을 위해 사교육의 도움을 받아야 하므로 경제적인 여유가 없는 가정에서는 개인 과외등 비용지출에 부담이 된다. 대학수학능력시험이 자체가 국가에서 공정하게 관리하여 모든 수험생에 공정한 기회를 보장해야한다는 취지와는 다르게 부의 대물림 현상의 연장선이 되는 상황에 이르렀다. 따라서 본 연구는 수험생의 경제적 부담이 되는 사교육보다는 학교교육에서 킬러문제를 해결할 수 있는 여러 가지 방법을 모색하고 학생의 경제적 환경에 따라 킬러문제를 풀 수 있는 기회가 좌우되지 않도록 학교교육에서 기회균등의 확대에 기여하고자 하였다. 여러 가지 방법 중 하나로 학교교육의 가장 중요한 매체인 교과서를 통해 킬러문제를 해결할 수 있다면 수학교육의 정상화에 기여한다는 대학수학능력시험의 목적에 부합할 수 있다. 교과서는 해년마다 끊임없이 개정되고 있어서 변화를 ...
대학수학능력시험 자연계 수학 영역의 킬러 문제를 해결하기 위한 교과서 역할분석
본 연구는 대학수학능력시험 자연계 수학 과목에서 고난도 문항으로 분류되는 킬러문제 (21번, 29번, 30번)을 해결하기 위한 교과서의 역할분석을 위해 문헌연구를 통하여 학교교육의 주요 교재인 교과서의 역할 정도를 알아보고, 교과서가 킬러문제를 해결하는데 얼마나 도움을 줄 수 있는지 최근 5년동안 출제된 수능 기출 문제 중 자연계 킬러문항 15개의 내용과 해설을 교과서와 비교 분석하여 연관성과 해결가능성을 조사하였다. 모든 수험생들이 진학하고자 원하는 수도권 대학과 의치약대 입학의 공정성을 위하여 대학수학능력 시험에서 수학영역의 변별력은 어쩔 수 없는 필수요소이나 사교육의 비용증가 원인이 되고 있다. 또한 가장 공정해야하는 대학수학능력시험이 킬러문제의 해결을 위해 사교육의 도움을 받아야 하므로 경제적인 여유가 없는 가정에서는 개인 과외등 비용지출에 부담이 된다. 대학수학능력시험이 자체가 국가에서 공정하게 관리하여 모든 수험생에 공정한 기회를 보장해야한다는 취지와는 다르게 부의 대물림 현상의 연장선이 되는 상황에 이르렀다. 따라서 본 연구는 수험생의 경제적 부담이 되는 사교육보다는 학교교육에서 킬러문제를 해결할 수 있는 여러 가지 방법을 모색하고 학생의 경제적 환경에 따라 킬러문제를 풀 수 있는 기회가 좌우되지 않도록 학교교육에서 기회균등의 확대에 기여하고자 하였다. 여러 가지 방법 중 하나로 학교교육의 가장 중요한 매체인 교과서를 통해 킬러문제를 해결할 수 있다면 수학교육의 정상화에 기여한다는 대학수학능력시험의 목적에 부합할 수 있다. 교과서는 해년마다 끊임없이 개정되고 있어서 변화를 주기도 쉬우며 효과를 확인하기에도 가장 빠른 방법이 될 수 있다. 이를 위하여 시중에 출판된 수학검정 교과서중 고등학교에서 가장 많이 채택된 3개 출판사를 선정하여 연구자료로 사용하였으며 교과서 내용들과 유제문제, 연습문제, 부록등을 집중 연구하였다. 그리고 대학수학능력시험은 해설풀이는 공개하지 않고 정답만 공개하기에 정확한 출제의도나 해설은 알 수 없지만 현제 고등학교 교과지도에서 대부분 사용하고 있는 가장 교과서적인 해설이라고 할 수 있는 EBS 기출해설을 선택하고 연구, 분석, 비교하였다. 대학수학능력시험 킬러문제는 2016학년도부터 2020년도까지 총 5년 동안의 21번, 29번, 30번 문항을 연구하였다. 각 킬러문제를 해결하기 위한 핵심내용을 체크하고 이 내용이 교과서의 증명이나 유제, 연습문제에 있는지 찾아보았다. 교과서에 없는 내용은 출제되지 않았다는 것은 확인하였지만 이 여러 개념들을 융합하고 개연성을 추적해가는 추론에 대한 직접적인 도움이 필요함을 알게 되었다. 킬러문제는 단순히 개념만을 확인하는 문항이 아니라 최소한 3개에서 4개의 기본이론들이 순차적으로 적용되거나 융합된 문항이다보니 각각의 개념들이 교과서에는 존재하지만 이를 연계하는 능력이 필요하기에 교과서에 이 모든 것을 담기에는 한계가 있다 따라서 부록등의 제공을 통해 킬러문제를 학교교육에서 충분히 해결할 수 있다는 가능성을 알게 되었다.
대학수학능력시험 자연계 수학 영역의 킬러 문제를 해결하기 위한 교과서 역할분석
본 연구는 대학수학능력시험 자연계 수학 과목에서 고난도 문항으로 분류되는 킬러문제 (21번, 29번, 30번)을 해결하기 위한 교과서의 역할분석을 위해 문헌연구를 통하여 학교교육의 주요 교재인 교과서의 역할 정도를 알아보고, 교과서가 킬러문제를 해결하는데 얼마나 도움을 줄 수 있는지 최근 5년동안 출제된 수능 기출 문제 중 자연계 킬러문항 15개의 내용과 해설을 교과서와 비교 분석하여 연관성과 해결가능성을 조사하였다. 모든 수험생들이 진학하고자 원하는 수도권 대학과 의치약대 입학의 공정성을 위하여 대학수학능력 시험에서 수학영역의 변별력은 어쩔 수 없는 필수요소이나 사교육의 비용증가 원인이 되고 있다. 또한 가장 공정해야하는 대학수학능력시험이 킬러문제의 해결을 위해 사교육의 도움을 받아야 하므로 경제적인 여유가 없는 가정에서는 개인 과외등 비용지출에 부담이 된다. 대학수학능력시험이 자체가 국가에서 공정하게 관리하여 모든 수험생에 공정한 기회를 보장해야한다는 취지와는 다르게 부의 대물림 현상의 연장선이 되는 상황에 이르렀다. 따라서 본 연구는 수험생의 경제적 부담이 되는 사교육보다는 학교교육에서 킬러문제를 해결할 수 있는 여러 가지 방법을 모색하고 학생의 경제적 환경에 따라 킬러문제를 풀 수 있는 기회가 좌우되지 않도록 학교교육에서 기회균등의 확대에 기여하고자 하였다. 여러 가지 방법 중 하나로 학교교육의 가장 중요한 매체인 교과서를 통해 킬러문제를 해결할 수 있다면 수학교육의 정상화에 기여한다는 대학수학능력시험의 목적에 부합할 수 있다. 교과서는 해년마다 끊임없이 개정되고 있어서 변화를 주기도 쉬우며 효과를 확인하기에도 가장 빠른 방법이 될 수 있다. 이를 위하여 시중에 출판된 수학검정 교과서중 고등학교에서 가장 많이 채택된 3개 출판사를 선정하여 연구자료로 사용하였으며 교과서 내용들과 유제문제, 연습문제, 부록등을 집중 연구하였다. 그리고 대학수학능력시험은 해설풀이는 공개하지 않고 정답만 공개하기에 정확한 출제의도나 해설은 알 수 없지만 현제 고등학교 교과지도에서 대부분 사용하고 있는 가장 교과서적인 해설이라고 할 수 있는 EBS 기출해설을 선택하고 연구, 분석, 비교하였다. 대학수학능력시험 킬러문제는 2016학년도부터 2020년도까지 총 5년 동안의 21번, 29번, 30번 문항을 연구하였다. 각 킬러문제를 해결하기 위한 핵심내용을 체크하고 이 내용이 교과서의 증명이나 유제, 연습문제에 있는지 찾아보았다. 교과서에 없는 내용은 출제되지 않았다는 것은 확인하였지만 이 여러 개념들을 융합하고 개연성을 추적해가는 추론에 대한 직접적인 도움이 필요함을 알게 되었다. 킬러문제는 단순히 개념만을 확인하는 문항이 아니라 최소한 3개에서 4개의 기본이론들이 순차적으로 적용되거나 융합된 문항이다보니 각각의 개념들이 교과서에는 존재하지만 이를 연계하는 능력이 필요하기에 교과서에 이 모든 것을 담기에는 한계가 있다 따라서 부록등의 제공을 통해 킬러문제를 학교교육에서 충분히 해결할 수 있다는 가능성을 알게 되었다.
This study aims to analyze the role of textbooks to solve the killer problem (#21, #. 29, #. 30) classified as a difficult item in the natural mathematics subject of the College Scholastic Ability Test through literature research. The degree of role and how much help textbooks can hel...
This study aims to analyze the role of textbooks to solve the killer problem (#21, #. 29, #. 30) classified as a difficult item in the natural mathematics subject of the College Scholastic Ability Test through literature research. The degree of role and how much help textbooks can help to solve the killer problem were investigated by comparing and analyzing the contents and explanations of 15 natural killer questions out of the past 5 years of CSAT with textbooks to examine their relevance and solvability. For the fairness of admission to SKY University and the School of Dentistry and Pharmacy, which all students want to go to, the ability to discriminate in the mathematics domain in the university scholastic ability test is an unavoidable factor, but it is causing the cost of private education to increase. In addition, since the most fair college scholastic ability test requires the help of private tutoring to solve the killer problem, it is a burden for families with no financial means to pay for private tutoring. Contrary to the intention that the college scholastic ability test itself should be managed fairly by the state to guarantee a fair opportunity to all candidates, it has reached a situation where it becomes an extension of the phenomenon of inheritance of wealth. Therefore, this study seeks various ways to solve the killer problem in school education rather than private education, which is an economic burden on the examinees, and aims to improve the equal opportunity to contribute to the expansion. If one of several methods can solve the killer problem through textbooks, the most important medium of school education, it can meet the purpose of the college scholastic ability test that it contributes to the normalization of mathematics education. Since textbooks are constantly being revised every year, it is easy to make changes and it can be the fastest way to check the effect. For this purpose, among the published mathematics test textbooks, the three publishers most adopted in high schools were selected and used as research materials. And since the university scholastic ability test does not disclose the explanation solution and only the correct answer, the exact question plan or explanation is not known, but the EBS explanation, which is the most textbook explanation used in most high school curriculum currently, was selected and researched. , analyzed, and compared. As for the killer question of the College Scholastic Ability Test, questions 21, 29, and 30 were studied for a total of 5 years from 2016 to 2020. We checked the core content to solve each killer problem and looked for whether this content was in the textbook's proof, emulation, or practice problem. Although it was confirmed that the contents not in the textbook were not asked, I realized that direct help was needed for reasoning that fused these various concepts and traced the probability. The killer problem is not a question that simply confirms a concept, but at least three to four basic theories are sequentially applied or fused. Therefore, through the provision of appendices, we learned the possibility that the killer problem can be sufficiently solved in school education.
This study aims to analyze the role of textbooks to solve the killer problem (#21, #. 29, #. 30) classified as a difficult item in the natural mathematics subject of the College Scholastic Ability Test through literature research. The degree of role and how much help textbooks can help to solve the killer problem were investigated by comparing and analyzing the contents and explanations of 15 natural killer questions out of the past 5 years of CSAT with textbooks to examine their relevance and solvability. For the fairness of admission to SKY University and the School of Dentistry and Pharmacy, which all students want to go to, the ability to discriminate in the mathematics domain in the university scholastic ability test is an unavoidable factor, but it is causing the cost of private education to increase. In addition, since the most fair college scholastic ability test requires the help of private tutoring to solve the killer problem, it is a burden for families with no financial means to pay for private tutoring. Contrary to the intention that the college scholastic ability test itself should be managed fairly by the state to guarantee a fair opportunity to all candidates, it has reached a situation where it becomes an extension of the phenomenon of inheritance of wealth. Therefore, this study seeks various ways to solve the killer problem in school education rather than private education, which is an economic burden on the examinees, and aims to improve the equal opportunity to contribute to the expansion. If one of several methods can solve the killer problem through textbooks, the most important medium of school education, it can meet the purpose of the college scholastic ability test that it contributes to the normalization of mathematics education. Since textbooks are constantly being revised every year, it is easy to make changes and it can be the fastest way to check the effect. For this purpose, among the published mathematics test textbooks, the three publishers most adopted in high schools were selected and used as research materials. And since the university scholastic ability test does not disclose the explanation solution and only the correct answer, the exact question plan or explanation is not known, but the EBS explanation, which is the most textbook explanation used in most high school curriculum currently, was selected and researched. , analyzed, and compared. As for the killer question of the College Scholastic Ability Test, questions 21, 29, and 30 were studied for a total of 5 years from 2016 to 2020. We checked the core content to solve each killer problem and looked for whether this content was in the textbook's proof, emulation, or practice problem. Although it was confirmed that the contents not in the textbook were not asked, I realized that direct help was needed for reasoning that fused these various concepts and traced the probability. The killer problem is not a question that simply confirms a concept, but at least three to four basic theories are sequentially applied or fused. Therefore, through the provision of appendices, we learned the possibility that the killer problem can be sufficiently solved in school education.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.