[학위논문]미술을 중심으로 살펴본 미술치료사의 미술치료 수퍼비전 체험연구 Hermeneutic Phenomenological Study on the Lived Experience of Art Therapist about Art Therapy Supervision Focused on Art원문보기
미술치료사는 내담자에게 미술이라는 새로운 자기표현의 방식을 제공하여 내담자가 자기 자신의 내면을 탐색하고 표현하고 이해하고 통합하도록 돕는다. 미술치료사가 제공하는 미술과 치료적 관계 경험을 통해 내담자는 자신의 그림자와 새로운 면을 발견하며 내적인 통합을 이루는 과정을 통하여 전체로서의 자기(total Self)의 경험을 하게 된다. 미술치료사는 미술치료 영역의 전문성을 갖추고 통합된 자기(Self)를 선험적으로 경험한 존재로 내담자에게 모델이 되어준다. 미술치료사는 자신의 전문성 발달과 성숙을 위해 지속적인 훈련과 ...
미술치료사는 내담자에게 미술이라는 새로운 자기표현의 방식을 제공하여 내담자가 자기 자신의 내면을 탐색하고 표현하고 이해하고 통합하도록 돕는다. 미술치료사가 제공하는 미술과 치료적 관계 경험을 통해 내담자는 자신의 그림자와 새로운 면을 발견하며 내적인 통합을 이루는 과정을 통하여 전체로서의 자기(total Self)의 경험을 하게 된다. 미술치료사는 미술치료 영역의 전문성을 갖추고 통합된 자기(Self)를 선험적으로 경험한 존재로 내담자에게 모델이 되어준다. 미술치료사는 자신의 전문성 발달과 성숙을 위해 지속적인 훈련과 수퍼비전을 받는 것이 중요하며 이는 윤리적 의무이며 필수적 과정이다. 미술치료에서 미술은 매우 중요한 요소로 미술 재료, 미술 작업 과정, 미술 작품 모두에는 내담자의 의식적·무의식적인 영역이 상징적으로 외현화되어 표현된다. 이는 미술치료 수퍼비전에서 미술이 그 중심에서 다루어져야 하는 것과도 연결된다. 미술치료사는 미술치료 수퍼비전에서 미술치료의 핵심이 미술을 다루며 치료 회기에 대한 점검, 미술치료 교육이 이루어지고 수퍼바이저는 미술치료사에게 역할 모델이 되어주기도 한다. 기존 미술치료 수퍼비전에서는 내담자 미술을 중심으로 다루어왔으나, 최근에는 미술 기반 수퍼비전이라는 용어로 미술치료사의 미술, 수퍼바이저의 미술도 미술치료 수퍼비전에서 함께 다루어진다. 본 연구의 목적은 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다룬 미술치료사의 체험을 생생하게 기술하고 그 체험의 본질과 의미를 살펴보고자 하는 것이다. 본 연구에서는 대학원에서 미술치료를 전공한 석사학위 이상의 미술치료사 12명을 대상으로 면담을 진행하였다. 연구 참여자의 경력은 가장 짧게는 4년 4개월이었고 가장 긴 경력은 15년 3개월이었다. 연구 참여자들은 모두 학위과정에서 수퍼비전, 학위 취득 후에 수퍼비전, 개인 수퍼비전, 집단 수퍼비전을 경험하였다. 수퍼비전 비용은 프로젝트 사업이나 소속기관에서 전액 지원을 받거나 최대 20만원을 지불하는 경우도 있었다. 연구 자료는 2019년 6월부터 2021년 5월까지 모든 연구 참여자들을 최소 2회씩 1:1 면담하여 자료를 수집하였다. 그리고 연구 참여자들의 미술 작품도 연구 자료로 수집되어 분석에 활용되었다. 수집된 연구 자료를 바탕으로 van Manen의 해석학적 현상학적 연구방법을 통하여 자료를 분석한 결과 다음과 같이 본질적 주제 8개와 하위주제 26개가 도출되었다. 다음은 분석을 통해 얻게 된 8개의 본질적 주제이다.〈이미지는 현장의 증거가 되어 수퍼비전이 풍성해짐〉,〈이미지는 나와 내담자에 대한 이해의 깊이를 더해줌〉, 〈미술로 사례 개념화를 하며 치료의 방향을 잡아감〉,〈수퍼비전에서 충분히 미술을 다루지 못해 아쉬움〉,〈미술치료에서의 미술을 배우며 전문가로 성장함〉,〈미술을 다루는 과정에서 내담자 됨의 경험을 함〉,〈미술은 미술치료사로서의 정체성을 확고하게 함〉,〈수퍼바이저의 미술에 대한 태도는 나와 수퍼비전에 영향을 줌〉 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 미술치료 수퍼비전에서 미술은 수퍼비전을 풍성하게 해주고 미술치료사의 선입견이나 편견 없이 있는 그대로의 미술을 살펴볼 수 있다. 미술치료사가 수퍼비전에서 이미지 사진이나 작품의 원본을 공유할 때 더 효율적인 수퍼비전이 가능하다. 둘째, 본 연구를 통해 미술치료사는 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는 경험을 통해 미술에 대한 새로운 시각을 얻을 수 있고 내담자의 사례 개념화에 도움을 받는다는 것을 확인하였다. 셋째, 미술치료사는 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는 경험을 통해 미술에 대한 이해의 깊이를 더하고, 미술치료사가 개인적인 자기에 대한 이해와 미술치료사로서의 발달을 점검하며 점차 전문성을 갖추어간다. 넷째, 미술치료사가 집단 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다룰 때는 긍정적 자극과 부정적 자극을 동시에 받는다. 다섯째, 미술치료사의 발달에 따라 미술치료 수퍼비전에서 미술에 대한 이해와 다루는 내용에도 변화가 생긴다. 여섯째, 미술치료 수퍼비전의 비용적 측면이 미술치료사가 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는데 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 일곱째, 미술치료사는 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는 데 수퍼바이저로부터 많은 영향을 받게 된다. 본 연구가 미술치료의 학문 영역과 현장에 기여하는 점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는 경험이 미술치료사에게 어떠한 경험이며 그것이 가지는 의미와 본질이 무엇인지를 살펴보았다. 본 연구에서는 미술치료사의 미술치료 수퍼비전의 경험 중에서도 미술이라는 미술치료에서의 핵심을 중심으로 살펴본 연구로서 그 가치가 있다. 특히 본 연구에서는 미술치료 수퍼비전에서 다루는 미술에 대해 조작적 정의를 정리함으로써 미술을 명료하고 세분화하여 제시하였다. 이를 통해 미술치료 수퍼비전에서 미술을 어떤 방식으로 다루고 있고 미술이 미술치료사에게 어떤 의미가 있는지 살펴보고 미술을 깊이있게 이해하고자 하였다. 이는 미술치료 훈련생, 현장의 미술치료사에게 미술치료 수퍼비전을 이해하는데 유용한 자료가 될 것이다. 둘째, 미술치료 수퍼바이저에게는 미술치료사들이 미술치료 수퍼비전에서 미술을 어떻게 경험하고 있는지를 이해할 수 있는 자료를 제공하였다는 데 의의가 있다. 본 연구에 담긴 미술치료사들의 생생한 체험들을 미술치료 수퍼바이저가 살펴봄으로써 미술치료사들이 기대하는 미술치료 수퍼비전이 무엇인지를 살펴볼 수 있다. 그리고 현장의 미술치료사들과 미술치료 수퍼비전의 방향성을 논의하는 데 도움이 될 것이다. 셋째, 미술치료사들의 역량 강화와 전문성 관리를 위한 미술치료 수퍼비전의 중요성을 재인식하도록 하는 데 그 의의가 있다. 넷째, 본 연구는 다른 영역의 수퍼바이저와 수퍼바이지로 하여금 미술치료 수퍼비전의 특수성을 이해할 수 있도록 돕는다. 그리고 자기 영역의 수퍼비전에 미술을 적용함으로써 수퍼비전의 다양화와 확장 가능성을 살펴보는 데 기초 자료로 활용될 수 있다는 의의가 있다. 본 연구는 다음과 같은 제한점이 있다. 첫째, 연구 참여자들의 수퍼비전 횟수와 1회당 수퍼비전 소요 시간, 최근 수퍼비전의 경험 등에 대한 내용을 연구 모집 시에 충분히 고려하지 못하였다. 둘째, 본 연구의 참여자를 모집할 때는 현재 미술치료 수퍼비전을 꾸준히 받고있는 미술치료사를 모집하는 것에 한계가 있었다. 본 연구를 바탕으로 한 연구자의 후속 연구 제언은 다음과 같다. 첫째, 내담자의 미술을 다루는 미술치료사의 미술치료 수퍼비전 체험연구와 미술치료사의 미술 기반 수퍼비전 체험 연구가 각각 나뉘어 연구되길 제안한다. 둘째, 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는 것이 미술치료사의 정체성 확립과 전문가로서의 성장에 어느 정도의 효과가 있는지에 대한 양적 연구를 제안한다. 셋째, 미술 기반 수퍼비전과 미술을 활용한 미술치료 교육분석의 경험 사이에는 어떠한 차이가 있는지를 살펴보는 연구를 제안한다. 넷째, 미술치료 수퍼비전에서 미술에 관한 개념 연구를 후속 연구로 제안한다. 다섯째, 피어 수퍼비전(peer-supervision)과 셀프 수퍼비전(self-supervision)에서 미술을 다루는 미술치료사의 경험에 관한 후속 연구를 제안한다.
주요어: 미술치료사, 미술치료 수퍼비전, 미술, 해석학적 현상학
미술치료사는 내담자에게 미술이라는 새로운 자기표현의 방식을 제공하여 내담자가 자기 자신의 내면을 탐색하고 표현하고 이해하고 통합하도록 돕는다. 미술치료사가 제공하는 미술과 치료적 관계 경험을 통해 내담자는 자신의 그림자와 새로운 면을 발견하며 내적인 통합을 이루는 과정을 통하여 전체로서의 자기(total Self)의 경험을 하게 된다. 미술치료사는 미술치료 영역의 전문성을 갖추고 통합된 자기(Self)를 선험적으로 경험한 존재로 내담자에게 모델이 되어준다. 미술치료사는 자신의 전문성 발달과 성숙을 위해 지속적인 훈련과 수퍼비전을 받는 것이 중요하며 이는 윤리적 의무이며 필수적 과정이다. 미술치료에서 미술은 매우 중요한 요소로 미술 재료, 미술 작업 과정, 미술 작품 모두에는 내담자의 의식적·무의식적인 영역이 상징적으로 외현화되어 표현된다. 이는 미술치료 수퍼비전에서 미술이 그 중심에서 다루어져야 하는 것과도 연결된다. 미술치료사는 미술치료 수퍼비전에서 미술치료의 핵심이 미술을 다루며 치료 회기에 대한 점검, 미술치료 교육이 이루어지고 수퍼바이저는 미술치료사에게 역할 모델이 되어주기도 한다. 기존 미술치료 수퍼비전에서는 내담자 미술을 중심으로 다루어왔으나, 최근에는 미술 기반 수퍼비전이라는 용어로 미술치료사의 미술, 수퍼바이저의 미술도 미술치료 수퍼비전에서 함께 다루어진다. 본 연구의 목적은 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다룬 미술치료사의 체험을 생생하게 기술하고 그 체험의 본질과 의미를 살펴보고자 하는 것이다. 본 연구에서는 대학원에서 미술치료를 전공한 석사학위 이상의 미술치료사 12명을 대상으로 면담을 진행하였다. 연구 참여자의 경력은 가장 짧게는 4년 4개월이었고 가장 긴 경력은 15년 3개월이었다. 연구 참여자들은 모두 학위과정에서 수퍼비전, 학위 취득 후에 수퍼비전, 개인 수퍼비전, 집단 수퍼비전을 경험하였다. 수퍼비전 비용은 프로젝트 사업이나 소속기관에서 전액 지원을 받거나 최대 20만원을 지불하는 경우도 있었다. 연구 자료는 2019년 6월부터 2021년 5월까지 모든 연구 참여자들을 최소 2회씩 1:1 면담하여 자료를 수집하였다. 그리고 연구 참여자들의 미술 작품도 연구 자료로 수집되어 분석에 활용되었다. 수집된 연구 자료를 바탕으로 van Manen의 해석학적 현상학적 연구방법을 통하여 자료를 분석한 결과 다음과 같이 본질적 주제 8개와 하위주제 26개가 도출되었다. 다음은 분석을 통해 얻게 된 8개의 본질적 주제이다.〈이미지는 현장의 증거가 되어 수퍼비전이 풍성해짐〉,〈이미지는 나와 내담자에 대한 이해의 깊이를 더해줌〉, 〈미술로 사례 개념화를 하며 치료의 방향을 잡아감〉,〈수퍼비전에서 충분히 미술을 다루지 못해 아쉬움〉,〈미술치료에서의 미술을 배우며 전문가로 성장함〉,〈미술을 다루는 과정에서 내담자 됨의 경험을 함〉,〈미술은 미술치료사로서의 정체성을 확고하게 함〉,〈수퍼바이저의 미술에 대한 태도는 나와 수퍼비전에 영향을 줌〉 본 연구의 결론은 다음과 같다. 첫째, 미술치료 수퍼비전에서 미술은 수퍼비전을 풍성하게 해주고 미술치료사의 선입견이나 편견 없이 있는 그대로의 미술을 살펴볼 수 있다. 미술치료사가 수퍼비전에서 이미지 사진이나 작품의 원본을 공유할 때 더 효율적인 수퍼비전이 가능하다. 둘째, 본 연구를 통해 미술치료사는 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는 경험을 통해 미술에 대한 새로운 시각을 얻을 수 있고 내담자의 사례 개념화에 도움을 받는다는 것을 확인하였다. 셋째, 미술치료사는 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는 경험을 통해 미술에 대한 이해의 깊이를 더하고, 미술치료사가 개인적인 자기에 대한 이해와 미술치료사로서의 발달을 점검하며 점차 전문성을 갖추어간다. 넷째, 미술치료사가 집단 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다룰 때는 긍정적 자극과 부정적 자극을 동시에 받는다. 다섯째, 미술치료사의 발달에 따라 미술치료 수퍼비전에서 미술에 대한 이해와 다루는 내용에도 변화가 생긴다. 여섯째, 미술치료 수퍼비전의 비용적 측면이 미술치료사가 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는데 영향을 미친다는 것을 확인하였다. 일곱째, 미술치료사는 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는 데 수퍼바이저로부터 많은 영향을 받게 된다. 본 연구가 미술치료의 학문 영역과 현장에 기여하는 점은 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는 경험이 미술치료사에게 어떠한 경험이며 그것이 가지는 의미와 본질이 무엇인지를 살펴보았다. 본 연구에서는 미술치료사의 미술치료 수퍼비전의 경험 중에서도 미술이라는 미술치료에서의 핵심을 중심으로 살펴본 연구로서 그 가치가 있다. 특히 본 연구에서는 미술치료 수퍼비전에서 다루는 미술에 대해 조작적 정의를 정리함으로써 미술을 명료하고 세분화하여 제시하였다. 이를 통해 미술치료 수퍼비전에서 미술을 어떤 방식으로 다루고 있고 미술이 미술치료사에게 어떤 의미가 있는지 살펴보고 미술을 깊이있게 이해하고자 하였다. 이는 미술치료 훈련생, 현장의 미술치료사에게 미술치료 수퍼비전을 이해하는데 유용한 자료가 될 것이다. 둘째, 미술치료 수퍼바이저에게는 미술치료사들이 미술치료 수퍼비전에서 미술을 어떻게 경험하고 있는지를 이해할 수 있는 자료를 제공하였다는 데 의의가 있다. 본 연구에 담긴 미술치료사들의 생생한 체험들을 미술치료 수퍼바이저가 살펴봄으로써 미술치료사들이 기대하는 미술치료 수퍼비전이 무엇인지를 살펴볼 수 있다. 그리고 현장의 미술치료사들과 미술치료 수퍼비전의 방향성을 논의하는 데 도움이 될 것이다. 셋째, 미술치료사들의 역량 강화와 전문성 관리를 위한 미술치료 수퍼비전의 중요성을 재인식하도록 하는 데 그 의의가 있다. 넷째, 본 연구는 다른 영역의 수퍼바이저와 수퍼바이지로 하여금 미술치료 수퍼비전의 특수성을 이해할 수 있도록 돕는다. 그리고 자기 영역의 수퍼비전에 미술을 적용함으로써 수퍼비전의 다양화와 확장 가능성을 살펴보는 데 기초 자료로 활용될 수 있다는 의의가 있다. 본 연구는 다음과 같은 제한점이 있다. 첫째, 연구 참여자들의 수퍼비전 횟수와 1회당 수퍼비전 소요 시간, 최근 수퍼비전의 경험 등에 대한 내용을 연구 모집 시에 충분히 고려하지 못하였다. 둘째, 본 연구의 참여자를 모집할 때는 현재 미술치료 수퍼비전을 꾸준히 받고있는 미술치료사를 모집하는 것에 한계가 있었다. 본 연구를 바탕으로 한 연구자의 후속 연구 제언은 다음과 같다. 첫째, 내담자의 미술을 다루는 미술치료사의 미술치료 수퍼비전 체험연구와 미술치료사의 미술 기반 수퍼비전 체험 연구가 각각 나뉘어 연구되길 제안한다. 둘째, 미술치료 수퍼비전에서 미술을 다루는 것이 미술치료사의 정체성 확립과 전문가로서의 성장에 어느 정도의 효과가 있는지에 대한 양적 연구를 제안한다. 셋째, 미술 기반 수퍼비전과 미술을 활용한 미술치료 교육분석의 경험 사이에는 어떠한 차이가 있는지를 살펴보는 연구를 제안한다. 넷째, 미술치료 수퍼비전에서 미술에 관한 개념 연구를 후속 연구로 제안한다. 다섯째, 피어 수퍼비전(peer-supervision)과 셀프 수퍼비전(self-supervision)에서 미술을 다루는 미술치료사의 경험에 관한 후속 연구를 제안한다.
Art therapists help clients explore, express, understand, and integrate their own inner self by providing clients with a new way of self-expression called art. Through the art and therapeutic relationship experiences provided by art therapists, clients discover their own shadows and new sides, and e...
Art therapists help clients explore, express, understand, and integrate their own inner self by providing clients with a new way of self-expression called art. Through the art and therapeutic relationship experiences provided by art therapists, clients discover their own shadows and new sides, and experience the total Self through the process of internal integration. Art therapists have expertise in the field of art therapy, and they serve as models for clients as beings who have experienced the integrated Self a priori. It is important for art therapists to receive continuous training and supervision for their professional development and maturity, which is an ethical obligation and an essential process. This is also connected with the need to deal with art at the center of art therapy supervision. Art therapists deal with art, the core of art therapy, in art therapy supervision, art therapy sessions are checked and art therapy education are provided, and supervisors serve as role models for art therapists. In the existing art therapy supervision, client art was mainly dealt with, but recently, art therapist's art and supervisor's art are also dealt with in the art-based supervision. This study aims to vividly describe the experiences of art therapists who dealt with art in the art therapy supervision, and to explore the essence and meaning of those experiences. In this study, 12 art therapists with master's degrees or higher majored in art therapy were interviewed. The study participants had the shortest career of 4 years and 4 months and the longest career was 15 years and 3 months. All of the study participants experienced art therapy supervision in both degree courses and post-graduate degrees, and experienced both individual supervision and group supervision. In some cases, the supervision fee were fully supported by the project project or affiliated institution, or up to 200,000 won was paid in some cases. Research data were collected by interviewing all study participants at least twice in a 1:1 interview method from June 2019 to May 2021. Art works of study participants were also collected as research data and used for analysis. The collected interviewed data and art works were analyzed qualitatively with van Manen's hermeneutic phenomenological research method, and 8 essential themes and 26 sub-themes were discovered. The following are the 8 essential themes:〈Images become evidence of the scene, and supervision is enriched〉,〈Images add depth to the understanding of me and the client〉,〈Conceptualizing the case with art and setting the direction of treatment〉,〈Sorry for not being able to deal with art enough in supervision〉,〈Learning art in art therapy and growing into an expert〉,〈Experience being a client in the process of dealing with art〉,〈Art helps establish an identity as an art therapist〉,〈Supervisor's attitude toward art affects me and supervision〉 The conclusions of this study are as follows. First, in art therapy supervision, art enriches the supervision and allows art therapists to look at art as it is, without the preconceived notions or prejudices of art therapists. Supervision is more efficient when art therapists share image pictures or original art work in supervision. Second, through this study, it was confirmed that art therapists can obtain a new perspective on art through the experience of dealing with art in art therapy supervision, and that it is helped in conceptualizing the client's case. Third, art therapists deepen their understanding of art through experience of dealing with art in art therapy supervision, and art therapists gradually acquire professionalism by checking their personal self-understanding and development as an art therapist. Fourth, when art therapists deal with art in group art therapy supervision, they receive positive and negative stimuli at the same time. Fifth, with the development of art therapists, there are changes in the understanding and handling of art in art therapy supervision. Sixth, it was confirmed that the cost aspect of art therapy supervision affects art therapists' handling of art in art therapy supervision. Last, art therapists are greatly influenced by supervisors in handling art in art therapy supervision. The contributions of this study to the academic field and field of art therapy are as follows. First, in this study, art therapists' experience of art therapy supervision is valuable as a study focusing on the core of art therapy. In particular, in this study, it tried to understand how art is treated in the art therapy supervision and how it means to art therapists in detail and depth by presenting art covered by art therapy supervision in clear and detailed operational definitions. This would be useful for art therapy trainees and field art therapists to understand the art therapy supervision. Second, it is meaningful to art therapy supervisors that it provided material to understand how art therapists are experiencing art in art therapy supervision. By examining the vivid experiences of art therapists in this study by art therapy supervisors, it is possible to examine what art therapy supervision is expected by art therapists, and it will be helpful in discussing the direction of art therapy supervision with art therapists in the field. Third, it is meaningful to re-recognize the importance of art therapy supervision for strengthening the competency of art therapists and managing their professionalism. Last, this study helps supervisors and supervisees in other areas to understand the specificity of art therapy supervision. And by applying art to the supervision of their area, it is meaningful that it can be used as a basic data to examine the diversification and expansion possibilities of supervision. The limitations of this study are as follows. First, the number of supervisions of the study participants, the duration of each supervision, and the recent experiences of supervision were not sufficiently considered when recruiting for the study. Second, when recruiting participants for this study, there was a limit to recruiting art therapists who are currently under constant art therapy supervision. The researcher's follow-up research recommendations based on this study are as follows. First, it is proposed that art therapist's art therapy supervision experience study and art therapist's art-based supervision experience study are separately studied. Second, it is proposed a quantitative study on the extent to which dealing with art in art therapy supervision is effective in establishing the identity of art therapists and growing as experts. Third, it is proposed a study examining the difference between art-based supervision and the experience of art therapy education analysis using art. Fourth, it is proposed a follow-up study on the concept of art in art therapy supervision. Last, it is proposed a follow-up study on the experiences of art therapists dealing with art in peer-supervision and self-supervision.
Keywords: art therapist, art therapy supervision, art, hermeneutic phenomenology
Art therapists help clients explore, express, understand, and integrate their own inner self by providing clients with a new way of self-expression called art. Through the art and therapeutic relationship experiences provided by art therapists, clients discover their own shadows and new sides, and experience the total Self through the process of internal integration. Art therapists have expertise in the field of art therapy, and they serve as models for clients as beings who have experienced the integrated Self a priori. It is important for art therapists to receive continuous training and supervision for their professional development and maturity, which is an ethical obligation and an essential process. This is also connected with the need to deal with art at the center of art therapy supervision. Art therapists deal with art, the core of art therapy, in art therapy supervision, art therapy sessions are checked and art therapy education are provided, and supervisors serve as role models for art therapists. In the existing art therapy supervision, client art was mainly dealt with, but recently, art therapist's art and supervisor's art are also dealt with in the art-based supervision. This study aims to vividly describe the experiences of art therapists who dealt with art in the art therapy supervision, and to explore the essence and meaning of those experiences. In this study, 12 art therapists with master's degrees or higher majored in art therapy were interviewed. The study participants had the shortest career of 4 years and 4 months and the longest career was 15 years and 3 months. All of the study participants experienced art therapy supervision in both degree courses and post-graduate degrees, and experienced both individual supervision and group supervision. In some cases, the supervision fee were fully supported by the project project or affiliated institution, or up to 200,000 won was paid in some cases. Research data were collected by interviewing all study participants at least twice in a 1:1 interview method from June 2019 to May 2021. Art works of study participants were also collected as research data and used for analysis. The collected interviewed data and art works were analyzed qualitatively with van Manen's hermeneutic phenomenological research method, and 8 essential themes and 26 sub-themes were discovered. The following are the 8 essential themes:〈Images become evidence of the scene, and supervision is enriched〉,〈Images add depth to the understanding of me and the client〉,〈Conceptualizing the case with art and setting the direction of treatment〉,〈Sorry for not being able to deal with art enough in supervision〉,〈Learning art in art therapy and growing into an expert〉,〈Experience being a client in the process of dealing with art〉,〈Art helps establish an identity as an art therapist〉,〈Supervisor's attitude toward art affects me and supervision〉 The conclusions of this study are as follows. First, in art therapy supervision, art enriches the supervision and allows art therapists to look at art as it is, without the preconceived notions or prejudices of art therapists. Supervision is more efficient when art therapists share image pictures or original art work in supervision. Second, through this study, it was confirmed that art therapists can obtain a new perspective on art through the experience of dealing with art in art therapy supervision, and that it is helped in conceptualizing the client's case. Third, art therapists deepen their understanding of art through experience of dealing with art in art therapy supervision, and art therapists gradually acquire professionalism by checking their personal self-understanding and development as an art therapist. Fourth, when art therapists deal with art in group art therapy supervision, they receive positive and negative stimuli at the same time. Fifth, with the development of art therapists, there are changes in the understanding and handling of art in art therapy supervision. Sixth, it was confirmed that the cost aspect of art therapy supervision affects art therapists' handling of art in art therapy supervision. Last, art therapists are greatly influenced by supervisors in handling art in art therapy supervision. The contributions of this study to the academic field and field of art therapy are as follows. First, in this study, art therapists' experience of art therapy supervision is valuable as a study focusing on the core of art therapy. In particular, in this study, it tried to understand how art is treated in the art therapy supervision and how it means to art therapists in detail and depth by presenting art covered by art therapy supervision in clear and detailed operational definitions. This would be useful for art therapy trainees and field art therapists to understand the art therapy supervision. Second, it is meaningful to art therapy supervisors that it provided material to understand how art therapists are experiencing art in art therapy supervision. By examining the vivid experiences of art therapists in this study by art therapy supervisors, it is possible to examine what art therapy supervision is expected by art therapists, and it will be helpful in discussing the direction of art therapy supervision with art therapists in the field. Third, it is meaningful to re-recognize the importance of art therapy supervision for strengthening the competency of art therapists and managing their professionalism. Last, this study helps supervisors and supervisees in other areas to understand the specificity of art therapy supervision. And by applying art to the supervision of their area, it is meaningful that it can be used as a basic data to examine the diversification and expansion possibilities of supervision. The limitations of this study are as follows. First, the number of supervisions of the study participants, the duration of each supervision, and the recent experiences of supervision were not sufficiently considered when recruiting for the study. Second, when recruiting participants for this study, there was a limit to recruiting art therapists who are currently under constant art therapy supervision. The researcher's follow-up research recommendations based on this study are as follows. First, it is proposed that art therapist's art therapy supervision experience study and art therapist's art-based supervision experience study are separately studied. Second, it is proposed a quantitative study on the extent to which dealing with art in art therapy supervision is effective in establishing the identity of art therapists and growing as experts. Third, it is proposed a study examining the difference between art-based supervision and the experience of art therapy education analysis using art. Fourth, it is proposed a follow-up study on the concept of art in art therapy supervision. Last, it is proposed a follow-up study on the experiences of art therapists dealing with art in peer-supervision and self-supervision.
Keywords: art therapist, art therapy supervision, art, hermeneutic phenomenology
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.