[학위논문]베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동이 브랜드이미지 및 구매의도에 미치는 영향 The Effects of Social Network Service Activivies on Brand Image and Intention to Purchase at Bakery cafes.원문보기
소셜네트워크서비스를 이용하는 이용자가 급증함에 따라 소셜네트워크서비스를 마케팅에 적극적으로 활용하는 기업들도 점차 증가하고 있으며 베이커리카페 또한 다양한 소셜네트워크서비스를 통해 소비자와 소통하며 다양한 활동을 실시하고 있다. 하지만 베이커리카페의 소셜네트워크서비스활동의 브랜드이미지, 구매의도간의 미치는 영향에 대한 선행연구는 미미하였다. 본 연구는 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동의 요인을 탐색하고, 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동이 베이커리카페 브랜드이미지, 소비자 구매의도에 영향을 미치는지를 파악하고자 한다. 또한 연구결과를 바탕으로 소비자 행동을 예측하며 효과적인 베이커리카페의 마케팅을 위해 실무적인 시사점을 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구표본은 베이커리카페 소셜네트워크서비스 이용 경험이 있는 사람들을 기준으로 10대에서 50대 이상의 남. 여로 하였다. 문헌연구를 통하여 변수를 도출하고 실증적 연구를 수행하기 위한 자료수집으로 ...
소셜네트워크서비스를 이용하는 이용자가 급증함에 따라 소셜네트워크서비스를 마케팅에 적극적으로 활용하는 기업들도 점차 증가하고 있으며 베이커리카페 또한 다양한 소셜네트워크서비스를 통해 소비자와 소통하며 다양한 활동을 실시하고 있다. 하지만 베이커리카페의 소셜네트워크서비스활동의 브랜드이미지, 구매의도간의 미치는 영향에 대한 선행연구는 미미하였다. 본 연구는 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동의 요인을 탐색하고, 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동이 베이커리카페 브랜드이미지, 소비자 구매의도에 영향을 미치는지를 파악하고자 한다. 또한 연구결과를 바탕으로 소비자 행동을 예측하며 효과적인 베이커리카페의 마케팅을 위해 실무적인 시사점을 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구표본은 베이커리카페 소셜네트워크서비스 이용 경험이 있는 사람들을 기준으로 10대에서 50대 이상의 남. 여로 하였다. 문헌연구를 통하여 변수를 도출하고 실증적 연구를 수행하기 위한 자료수집으로 설문지 법을 선택하였다. 효율적인 설문조사를 위해 온라인 네이버 설문을 실시하였고 설문문항은 선행연구를 바탕으로 작성 후 예비조사를 거쳐 수정하여 설문지를 최종 완성하였다. 본 연구는 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동, 브랜드이미지, 구매의도에 영향을 미친다는 연구가설을 검증하기 위해 통계패키지 SPSS 22.0 프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동은 브랜드이미지에 영향을 미친다는 가설검증결과 소셜네트워크서비스 활동의 구성요인인 정보성, 유희성은 브랜드이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 상호작용성은 브랜드이미지에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 베이커리카페 소셜네트워크서비스 활동은 구매의도에 영향을 미친다는 가설검증결과 소셜네트워크서비스 활동의 구성요인인 정보성, 유희성은 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 상호작용성은 구매의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드이미지는 구매의도 간의 영향관계에서는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 소셜네트워크서비스 활동인 정보성과 유희성이 구매의도에 미치는 영향에서 브랜드이미지는 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 바탕으로 시사점은 다음과 같다. 첫째, 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동을 통해 유용하고 다양한 최신 정보를 제공 받고 기존 대중매체와는 다른 즐거움, 흥겨움, 재미, 다양한 경험을 제공함으로써 브랜드에 대해 긍정적인 이미지를 갖게 할 것이다. 둘째, 베이커리카페는 소비자들에게 전달하는 정보를 정확하고 다양한 콘텐츠를 활용할 수 있게 하며 사진, 동영상, 이미지 등을 소비자들의 성향과 니즈를 파악하여 전달해주며 즐거움과 재미를 주는 유희성을 변수로 작용하여 소비자의 구매의사결정 과정에 영향력을 미쳐 구매의도까지 영향을 줄 수 있도록 해야 할 것이다. 셋째, 베이커리카페는 소셜네트워크서비스를 제작할 때 브랜드에 대해 긍정적인 이미지를 갖게 하여 소비자의 마음속에 좋은 기업 이미지가 형성될 수 있도록 노력하여 구매의도를 향상 시킬 수 있도록 해야 할 것이다. 본 연구를 분석하는 과정에서 나타나는 한계점과 이에 따른 향후 연구 과제는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 표본은 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 이용 경험자 대상으로 연구하였으나 베이커리카페를 이용은 하지만 소셜네트워크서비스 이용을 아예 모르거나, 잘 활용하는 새대와 고객은 공존하기 때문에 이들을 대상으로 하는 공감대가 형성, 지속할 수 있는 베이커리카페의 차별적 마케팅 방안을 개발하고 발전시킬 수 있는 연구를 진행 할 필요성이 있다. 둘째, 표본 집단의 범위로 부산 및 경남 지역에 거주하고 있는 응답자로 국한되어 조사가 이루어졌기에 결과를 일반화시키기에는 무리가 있다고 판단된다. 지역을 확대조사시 결과의 차이가 있을 수 있다고 사료되며 향후 연구에서는 일반화시킬수 있는 표본 집단을 확대하여 연구를 진행 할 필요성이 있다. 셋째, 소셜네트워크서비스 활동 중 유희성을 따로 연구하여 발전하고 있는 다양한 미디어 커머스에서 재미와 즐거움을 주는 컨텐츠를 대상으로 다양한 후속 연구가 이루어지면 실증적인 시사점을 제시할 수 있을 것이다.
소셜네트워크서비스를 이용하는 이용자가 급증함에 따라 소셜네트워크서비스를 마케팅에 적극적으로 활용하는 기업들도 점차 증가하고 있으며 베이커리카페 또한 다양한 소셜네트워크서비스를 통해 소비자와 소통하며 다양한 활동을 실시하고 있다. 하지만 베이커리카페의 소셜네트워크서비스활동의 브랜드이미지, 구매의도간의 미치는 영향에 대한 선행연구는 미미하였다. 본 연구는 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동의 요인을 탐색하고, 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동이 베이커리카페 브랜드이미지, 소비자 구매의도에 영향을 미치는지를 파악하고자 한다. 또한 연구결과를 바탕으로 소비자 행동을 예측하며 효과적인 베이커리카페의 마케팅을 위해 실무적인 시사점을 제공하는데 그 목적이 있다. 본 연구표본은 베이커리카페 소셜네트워크서비스 이용 경험이 있는 사람들을 기준으로 10대에서 50대 이상의 남. 여로 하였다. 문헌연구를 통하여 변수를 도출하고 실증적 연구를 수행하기 위한 자료수집으로 설문지 법을 선택하였다. 효율적인 설문조사를 위해 온라인 네이버 설문을 실시하였고 설문문항은 선행연구를 바탕으로 작성 후 예비조사를 거쳐 수정하여 설문지를 최종 완성하였다. 본 연구는 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동, 브랜드이미지, 구매의도에 영향을 미친다는 연구가설을 검증하기 위해 통계패키지 SPSS 22.0 프로그램을 이용하였다. 본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동은 브랜드이미지에 영향을 미친다는 가설검증결과 소셜네트워크서비스 활동의 구성요인인 정보성, 유희성은 브랜드이미지에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 상호작용성은 브랜드이미지에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 둘째, 베이커리카페 소셜네트워크서비스 활동은 구매의도에 영향을 미친다는 가설검증결과 소셜네트워크서비스 활동의 구성요인인 정보성, 유희성은 구매의도에 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났으나, 상호작용성은 구매의도에 영향을 미치지 않는 것으로 나타났다. 셋째, 브랜드이미지는 구매의도 간의 영향관계에서는 정(+)의 영향을 미치는 것으로 나타났다. 넷째, 소셜네트워크서비스 활동인 정보성과 유희성이 구매의도에 미치는 영향에서 브랜드이미지는 매개효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구 결과를 바탕으로 시사점은 다음과 같다. 첫째, 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 활동을 통해 유용하고 다양한 최신 정보를 제공 받고 기존 대중매체와는 다른 즐거움, 흥겨움, 재미, 다양한 경험을 제공함으로써 브랜드에 대해 긍정적인 이미지를 갖게 할 것이다. 둘째, 베이커리카페는 소비자들에게 전달하는 정보를 정확하고 다양한 콘텐츠를 활용할 수 있게 하며 사진, 동영상, 이미지 등을 소비자들의 성향과 니즈를 파악하여 전달해주며 즐거움과 재미를 주는 유희성을 변수로 작용하여 소비자의 구매의사결정 과정에 영향력을 미쳐 구매의도까지 영향을 줄 수 있도록 해야 할 것이다. 셋째, 베이커리카페는 소셜네트워크서비스를 제작할 때 브랜드에 대해 긍정적인 이미지를 갖게 하여 소비자의 마음속에 좋은 기업 이미지가 형성될 수 있도록 노력하여 구매의도를 향상 시킬 수 있도록 해야 할 것이다. 본 연구를 분석하는 과정에서 나타나는 한계점과 이에 따른 향후 연구 과제는 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 표본은 베이커리카페의 소셜네트워크서비스 이용 경험자 대상으로 연구하였으나 베이커리카페를 이용은 하지만 소셜네트워크서비스 이용을 아예 모르거나, 잘 활용하는 새대와 고객은 공존하기 때문에 이들을 대상으로 하는 공감대가 형성, 지속할 수 있는 베이커리카페의 차별적 마케팅 방안을 개발하고 발전시킬 수 있는 연구를 진행 할 필요성이 있다. 둘째, 표본 집단의 범위로 부산 및 경남 지역에 거주하고 있는 응답자로 국한되어 조사가 이루어졌기에 결과를 일반화시키기에는 무리가 있다고 판단된다. 지역을 확대조사시 결과의 차이가 있을 수 있다고 사료되며 향후 연구에서는 일반화시킬수 있는 표본 집단을 확대하여 연구를 진행 할 필요성이 있다. 셋째, 소셜네트워크서비스 활동 중 유희성을 따로 연구하여 발전하고 있는 다양한 미디어 커머스에서 재미와 즐거움을 주는 컨텐츠를 대상으로 다양한 후속 연구가 이루어지면 실증적인 시사점을 제시할 수 있을 것이다.
As the number of users of social network services increases rapidly, the number of companies that actively use them for marketing is gradually increasing, and bakery cafes also communicate with consumers through various social network services and various activities. However, there have been few pre...
As the number of users of social network services increases rapidly, the number of companies that actively use them for marketing is gradually increasing, and bakery cafes also communicate with consumers through various social network services and various activities. However, there have been few previous studies on the brand image of bakery cafe social network service activities and the impact of purchases. In this study, we will explore the factors behind the social network service activities of bakery cafes and try to understand whether the social network service activities of bakery cafes affect the bakery cafe brand image every time consumers make a purchase. It also aims to predict consumer behavior based on research results and provide practical suggestions for effective bakery cafe marketing. The sample of this study is men in their teens to 50s or older, based on those who have used bakery cafes and social network services. It was a journey. The questionnaire method was selected for collecting materials for conducting empirical research by deriving variables through literature research. We conducted an online neighbor questionnaire for efficient surveys. Questionnaire questions were created based on previous research, followed by preliminary surveys, and then revised to finalize the questionnaire. In this study, we used the statistical package SPSS 22.0 program to test the research hypothesis that it affects the social network service activities, brand image, and purchases of bakery cafes. The results of this study are as follows. First, the verification result of the hypothesis that the social network service activity of the bakery cafe affects the brand image It is found that the information and playful brand image, which are the components of the social network service activity, are positively (+) affected. As shown, it was found to have no effect on the interactive brand image. Second, the test result of the hypothesis that bakery cafe social network service activity affects every purchase The Ministry of Information, which is a component of social network service activity, has a positive (+) effect on every purchase of gameplay. It was shown to give, but was found to have no effect on each interactive purchase. Third, the brand image was found to have a positive (+) effect in relation to the influence between purchases. Fourth, it was found that the brand image of the influence of information outcome playability, which is a social network service activity, on each purchase has a parameter effect. Based on the results of this study, the suggestions are as follows. First of all, it is useful through the social network service activities of the bakery cafe, and it provides various latest information, and the positive image of the brand by providing fun, fun, fun, and various experiences that are different from existing media. To have. Secondly, the bakery cafe makes it possible to utilize accurate and diverse contents for the information to be transmitted to consumers, and it is fun to understand and convey the tendency and needs of consumers such as photos, videos and images. The playfulness that gives fun must act as a variable to influence the consumer's purchasing decision-making process so that it can influence each purchase. Third, bakery cafes make efforts to create a good corporate image in the minds of consumers by having a positive image of the brand when creating social network services. We must be able to improve the degree. In the process of analyzing this research, the limits displayed and the future research topics associated with them are as follows. First, the sample of this study was conducted for those who have used the social network service of the bakery cafe, but the use of the bakery cafe is, however, with the generation who does not fully know or fully utilize the use of the social network service. Since customers coexist, it is necessary to develop and develop a sustainable bakery cafe discriminatory marketing plan that can form a consensus on these targets and proceed with research. Secondly, it is judged that it is impossible to generalize the age group that uses the social network service of the bakery cafe. Therefore, future studies can provide more empirical implications than collecting data in expanded sampling or subdividing the age group from the target. Third, when various subsequent studies are conducted on content that gives fun and enjoyment in various media commerce, which is being developed by separately researching gameplay in social network service activities, it is practical. Is researched.
As the number of users of social network services increases rapidly, the number of companies that actively use them for marketing is gradually increasing, and bakery cafes also communicate with consumers through various social network services and various activities. However, there have been few previous studies on the brand image of bakery cafe social network service activities and the impact of purchases. In this study, we will explore the factors behind the social network service activities of bakery cafes and try to understand whether the social network service activities of bakery cafes affect the bakery cafe brand image every time consumers make a purchase. It also aims to predict consumer behavior based on research results and provide practical suggestions for effective bakery cafe marketing. The sample of this study is men in their teens to 50s or older, based on those who have used bakery cafes and social network services. It was a journey. The questionnaire method was selected for collecting materials for conducting empirical research by deriving variables through literature research. We conducted an online neighbor questionnaire for efficient surveys. Questionnaire questions were created based on previous research, followed by preliminary surveys, and then revised to finalize the questionnaire. In this study, we used the statistical package SPSS 22.0 program to test the research hypothesis that it affects the social network service activities, brand image, and purchases of bakery cafes. The results of this study are as follows. First, the verification result of the hypothesis that the social network service activity of the bakery cafe affects the brand image It is found that the information and playful brand image, which are the components of the social network service activity, are positively (+) affected. As shown, it was found to have no effect on the interactive brand image. Second, the test result of the hypothesis that bakery cafe social network service activity affects every purchase The Ministry of Information, which is a component of social network service activity, has a positive (+) effect on every purchase of gameplay. It was shown to give, but was found to have no effect on each interactive purchase. Third, the brand image was found to have a positive (+) effect in relation to the influence between purchases. Fourth, it was found that the brand image of the influence of information outcome playability, which is a social network service activity, on each purchase has a parameter effect. Based on the results of this study, the suggestions are as follows. First of all, it is useful through the social network service activities of the bakery cafe, and it provides various latest information, and the positive image of the brand by providing fun, fun, fun, and various experiences that are different from existing media. To have. Secondly, the bakery cafe makes it possible to utilize accurate and diverse contents for the information to be transmitted to consumers, and it is fun to understand and convey the tendency and needs of consumers such as photos, videos and images. The playfulness that gives fun must act as a variable to influence the consumer's purchasing decision-making process so that it can influence each purchase. Third, bakery cafes make efforts to create a good corporate image in the minds of consumers by having a positive image of the brand when creating social network services. We must be able to improve the degree. In the process of analyzing this research, the limits displayed and the future research topics associated with them are as follows. First, the sample of this study was conducted for those who have used the social network service of the bakery cafe, but the use of the bakery cafe is, however, with the generation who does not fully know or fully utilize the use of the social network service. Since customers coexist, it is necessary to develop and develop a sustainable bakery cafe discriminatory marketing plan that can form a consensus on these targets and proceed with research. Secondly, it is judged that it is impossible to generalize the age group that uses the social network service of the bakery cafe. Therefore, future studies can provide more empirical implications than collecting data in expanded sampling or subdividing the age group from the target. Third, when various subsequent studies are conducted on content that gives fun and enjoyment in various media commerce, which is being developed by separately researching gameplay in social network service activities, it is practical. Is researched.
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