VR 기술(virtual reality technology)이란 컴퓨터 기술을 기반으로 상호호환성과 몰입, 인터랙티브가 특징인 가상 환경이다. 이 환경은 각종 감지 설비를 이용하여 사용자를 가상 환경으로 안내하고, 종합적인 감지 방식을 통해 사용자가 몰입하며 경험할 수 있는 현실감을 제공한다. 그러나 VR은 현실과 가상의 경계를 모호하게 한다. VR의 진정성 문제는 철학자와 기술자를 포함, 사회 각계의 논쟁을 불러왔다. 본 연구는 기술의 본질이 예술이라는 마틴 ...
VR 기술(virtual reality technology)이란 컴퓨터 기술을 기반으로 상호호환성과 몰입, 인터랙티브가 특징인 가상 환경이다. 이 환경은 각종 감지 설비를 이용하여 사용자를 가상 환경으로 안내하고, 종합적인 감지 방식을 통해 사용자가 몰입하며 경험할 수 있는 현실감을 제공한다. 그러나 VR은 현실과 가상의 경계를 모호하게 한다. VR의 진정성 문제는 철학자와 기술자를 포함, 사회 각계의 논쟁을 불러왔다. 본 연구는 기술의 본질이 예술이라는 마틴 하이데거(Martin Heidegger)의 생각을 따라 VR의 진위를 탐구하고, VR이 다중 존재 현상을 감성적이고 직관적으로 표현한다는 점에서 출발하여 VR의 본질이 심미적 경험 범위에 속하는 예술적 현상임을 입증한다. 마틴 하이데거의 현상학에서 미적 경험 카테고리를 다시 해석하고 이것의 다차원적 측면을 활용하여 VR에 관한 심층 탐구 경로를 제공한다. 역사와 논리가 통일된 방법으로 심미적 경험의 범주를 추적하는 과정에서, 심미적 경험 범주의 내재적 논리 관계를 분석하여 마틴 하이데거 현상학이 설명한 전통적인 심미 경험 범주의 계승과 확장을 설명한다. 고대 그리스의 초기 철학자들은 예술 모방 이론에서 심미 경험을 저급한 감성 인식 활동이라 하였다. 18세기 중반에 이르러 미학은 감성적 경험을 연구하는 시스템 과학으로 철학의 영역으로부터 독립하여 이성주의 철학의 영향을 받았으며, 심미적 경험의 범주는 운동적 인지 활동과 동일할 뿐 아니라 초월적인 감각 지각 능력도 포함하였다. 에드먼드 후설(Edmund Husserl)은 의도성 이론에 근거하여 심미적 경험의 범주를 심미적 지각 현상으로 환원하고, 감각 인식 활동으로의 심미적 경험을 직관 영역의 범주로 확장하였다. 에드먼드 후설의 현상학을 계승한 마틴 하이데거는 존재 현상에 대한 의문에서 출발하여 심미적 경험의 명확화를 생성된 존재에 귀속하고 존재 현상에 대한 다중적 이해에 심미적 경험을 부여하여 감정과 서사의 삼중 해석을 유지하였다. 감정 현상은 전체 세계 현상을 가리키는데 전체 세계의 현상 중 규칙 있는 상호 구조 관계를 얻는다. 또한 심미적 경험은 대화와 명명의 방식으로 전체 세계 구축에 참여하는 예술 실천 활동을 진행하게 된다. 비교연구법을 통해 기술 외재주의와 기술 현상학 관점으로부터 VR의 개념을 분석한다. 초기 시뮬레이션 기술에 따라 발전된 VR은 컴퓨터 기술을 기반으로 한 인공 시뮬레이션 환경으로 여겨지곤 했지만, 이러한 개념은 현재 VR에서 보이는 다원화된 연구 방향을 포함하기에는 역부족이다. VR의 발전 과정을 보면, VR 테크놀로지 전문가와 예술가의 협업이 VR의 발전을 촉진하였고, 예술가가 실존하는 사이버 공간을 감지하는 등의 개념으로 VR에 대한 신체적 인식을 제시했다. VR의 철학적 의미를 소급하여 철학적 사상의 진실성과 가능성 개념을 해석하고, 진실성 및 가능성에 기반한 관계를 귀납하여 실재의 의미를 정립해보면 다음과 같이 3가지로 정리된다. 첫째, 관념으로 구성된 이념 세계이다. 둘째, 수학적 연산으로 생성된 시뮬레이션 환경이다. 셋째, 컴퓨터 기술에 근거하여 생성된 감지 공간이다. 3가지 종류의 VR은 실재적이고 현상학적인 분석을 지향한다. 전통적 이성주의로부터의 이원적 구조는 VR의 진정성이 주관적 경험의 객관성에 바탕을 둔다는 역설을 만들었고 그 결과 기술 전문가와 예술가들이 장기간 대립하는 처지가 되었다. 후설의 현상학적 관점에서 VR의 실재성은 신체 행위와 감지 사이의 동일성에 놓이게 되었고 VR의 진실성 문제가 종식되었다. 마틴 하이데거 현상학은 기술의 본질을 묻는 경로를 따라 존재자, 존재자의 존재, 그리고 존재의 3가지 측면으로 나누어 VR을 살펴보며 VR의 본질을 감성의 직관적인 방식을 사용하여 무비판적인 존재의 예술 현상을 조명한다. 마틴 하이데거의 사고방식에 따라 존재의 생성된 미적 경험의 범주에 속하는 것을 기점으로 심미적 범주 3가지 측면의 VR에 대한 체계적인 해석이 가능하다. 인간의 신체적 존재 방식에 기초하여 체득한 신체와 공간은 서로 관계를 구축하고, VR은 신체 감지 행위와 가상 기술 시스템을 결합, 조직 공간에 동참하는 현상을 보이며, 구현된 VR은 멀리 가기와 방향 정립이라는 두 가지 기본 감지 활동으로 환원된다. 구현된 VR은 신체 감각-행위와 기술이 서로 부합하는 심미적 특징을 지니며, 일련의 기술과 감지 행동방식을 위해 자신을 구성하는 과정을 진행한다. 인간의 감정적 존재 방식에 기반 하여 터득한 감정과 세계의 상호 구축 관계, VR은 감정표현의 장으로서 이중성을 지향하는 VR 현상, 즉 VR의 감정은 인간 공존의 전체화 현상을 가져오는 한편, 허무의 경지에 나타나게 되면 VR은 현실을 초월하는 세계가 되고, 이중 VR은 감정과 기술의 상호 구조로 이뤄지는 심미적 특징을 보인다. 서사 유도는 인간의 시간적 존재 방식이 밝혀내는 언어와 공간 간의 관계 구축에 기인하며, 언어 현상의 VR은 대화와 명명의 방식으로 VR의 구조 해결 과정을 보여준다. VR 해법은 언어와 기술이 상호 구축된 미적 특성을 나타내며, 생성된 언어로 VR의 형태, 장소, 척도를 새롭게 규정한다. VR의 심미 분석은 심미적 경험의 다중 존재 현상을 심화시킬 뿐만 아니라, 심미적 경험의 한계를 드러낸다. 여기에 존재 즉, 자연의 내적 혼란을 재해석하고 조화로운 통일성에 기초한 심미적 경험 이론을 구축하는 것이다. 신체적 생존을 도구적 상태로 환원하고, 도구적 행위로 구성되는 구현 현상은 원초적 주체, 객체의 미분화 되지 않은 심미 상태를 포함하며, 감지 기적 측면의 정서와 인간의 유한성에 의해 판정된 기본 정세의 차이를 구분한다. 언어 현상은 이중 VR의 상호 전환 과정에서 대립적이고 통일적인 심미적 상태를 나타낸다. 한편, 마틴 하이데거 사상에 기초한 심미적 경험의 한계에는 다음과 같은 것들이 있다. 구현된 현상에 의해 나타나는 미학 경험은 신체 인식과 행동의 길을 설정한다는 것, 감정 현상에 의해 야기되는 비현실적이고 전체적인 미학 경험은 극복하기가 어렵다는 점 등이다. 언어의 현상은 도덕적 규범의 제약 없이 세계를 세우고 보존하는 예술적 관행을 포함한다. 존재는 자연 유기체로 근거하여 조화의 통일성에 기반한 심미적 경험 이론은 다음을 포함한다. 존재의 차이를 없애는 심미 지각은 사건 발전의 조화로운 통일성에 적응하고, 존재자와 존재자의 존재 차이를 없애는 심미적 경험은 도덕 실천과 예술 실천의 조화성을 요구한다. 즉, 조화롭고 통일적인 심미적 경험에 기초한 이론은 VR이 인간과 자연의 조화를 재건하는 쪽으로 방향을 제시한다.
VR 기술(virtual reality technology)이란 컴퓨터 기술을 기반으로 상호호환성과 몰입, 인터랙티브가 특징인 가상 환경이다. 이 환경은 각종 감지 설비를 이용하여 사용자를 가상 환경으로 안내하고, 종합적인 감지 방식을 통해 사용자가 몰입하며 경험할 수 있는 현실감을 제공한다. 그러나 VR은 현실과 가상의 경계를 모호하게 한다. VR의 진정성 문제는 철학자와 기술자를 포함, 사회 각계의 논쟁을 불러왔다. 본 연구는 기술의 본질이 예술이라는 마틴 하이데거(Martin Heidegger)의 생각을 따라 VR의 진위를 탐구하고, VR이 다중 존재 현상을 감성적이고 직관적으로 표현한다는 점에서 출발하여 VR의 본질이 심미적 경험 범위에 속하는 예술적 현상임을 입증한다. 마틴 하이데거의 현상학에서 미적 경험 카테고리를 다시 해석하고 이것의 다차원적 측면을 활용하여 VR에 관한 심층 탐구 경로를 제공한다. 역사와 논리가 통일된 방법으로 심미적 경험의 범주를 추적하는 과정에서, 심미적 경험 범주의 내재적 논리 관계를 분석하여 마틴 하이데거 현상학이 설명한 전통적인 심미 경험 범주의 계승과 확장을 설명한다. 고대 그리스의 초기 철학자들은 예술 모방 이론에서 심미 경험을 저급한 감성 인식 활동이라 하였다. 18세기 중반에 이르러 미학은 감성적 경험을 연구하는 시스템 과학으로 철학의 영역으로부터 독립하여 이성주의 철학의 영향을 받았으며, 심미적 경험의 범주는 운동적 인지 활동과 동일할 뿐 아니라 초월적인 감각 지각 능력도 포함하였다. 에드먼드 후설(Edmund Husserl)은 의도성 이론에 근거하여 심미적 경험의 범주를 심미적 지각 현상으로 환원하고, 감각 인식 활동으로의 심미적 경험을 직관 영역의 범주로 확장하였다. 에드먼드 후설의 현상학을 계승한 마틴 하이데거는 존재 현상에 대한 의문에서 출발하여 심미적 경험의 명확화를 생성된 존재에 귀속하고 존재 현상에 대한 다중적 이해에 심미적 경험을 부여하여 감정과 서사의 삼중 해석을 유지하였다. 감정 현상은 전체 세계 현상을 가리키는데 전체 세계의 현상 중 규칙 있는 상호 구조 관계를 얻는다. 또한 심미적 경험은 대화와 명명의 방식으로 전체 세계 구축에 참여하는 예술 실천 활동을 진행하게 된다. 비교연구법을 통해 기술 외재주의와 기술 현상학 관점으로부터 VR의 개념을 분석한다. 초기 시뮬레이션 기술에 따라 발전된 VR은 컴퓨터 기술을 기반으로 한 인공 시뮬레이션 환경으로 여겨지곤 했지만, 이러한 개념은 현재 VR에서 보이는 다원화된 연구 방향을 포함하기에는 역부족이다. VR의 발전 과정을 보면, VR 테크놀로지 전문가와 예술가의 협업이 VR의 발전을 촉진하였고, 예술가가 실존하는 사이버 공간을 감지하는 등의 개념으로 VR에 대한 신체적 인식을 제시했다. VR의 철학적 의미를 소급하여 철학적 사상의 진실성과 가능성 개념을 해석하고, 진실성 및 가능성에 기반한 관계를 귀납하여 실재의 의미를 정립해보면 다음과 같이 3가지로 정리된다. 첫째, 관념으로 구성된 이념 세계이다. 둘째, 수학적 연산으로 생성된 시뮬레이션 환경이다. 셋째, 컴퓨터 기술에 근거하여 생성된 감지 공간이다. 3가지 종류의 VR은 실재적이고 현상학적인 분석을 지향한다. 전통적 이성주의로부터의 이원적 구조는 VR의 진정성이 주관적 경험의 객관성에 바탕을 둔다는 역설을 만들었고 그 결과 기술 전문가와 예술가들이 장기간 대립하는 처지가 되었다. 후설의 현상학적 관점에서 VR의 실재성은 신체 행위와 감지 사이의 동일성에 놓이게 되었고 VR의 진실성 문제가 종식되었다. 마틴 하이데거 현상학은 기술의 본질을 묻는 경로를 따라 존재자, 존재자의 존재, 그리고 존재의 3가지 측면으로 나누어 VR을 살펴보며 VR의 본질을 감성의 직관적인 방식을 사용하여 무비판적인 존재의 예술 현상을 조명한다. 마틴 하이데거의 사고방식에 따라 존재의 생성된 미적 경험의 범주에 속하는 것을 기점으로 심미적 범주 3가지 측면의 VR에 대한 체계적인 해석이 가능하다. 인간의 신체적 존재 방식에 기초하여 체득한 신체와 공간은 서로 관계를 구축하고, VR은 신체 감지 행위와 가상 기술 시스템을 결합, 조직 공간에 동참하는 현상을 보이며, 구현된 VR은 멀리 가기와 방향 정립이라는 두 가지 기본 감지 활동으로 환원된다. 구현된 VR은 신체 감각-행위와 기술이 서로 부합하는 심미적 특징을 지니며, 일련의 기술과 감지 행동방식을 위해 자신을 구성하는 과정을 진행한다. 인간의 감정적 존재 방식에 기반 하여 터득한 감정과 세계의 상호 구축 관계, VR은 감정표현의 장으로서 이중성을 지향하는 VR 현상, 즉 VR의 감정은 인간 공존의 전체화 현상을 가져오는 한편, 허무의 경지에 나타나게 되면 VR은 현실을 초월하는 세계가 되고, 이중 VR은 감정과 기술의 상호 구조로 이뤄지는 심미적 특징을 보인다. 서사 유도는 인간의 시간적 존재 방식이 밝혀내는 언어와 공간 간의 관계 구축에 기인하며, 언어 현상의 VR은 대화와 명명의 방식으로 VR의 구조 해결 과정을 보여준다. VR 해법은 언어와 기술이 상호 구축된 미적 특성을 나타내며, 생성된 언어로 VR의 형태, 장소, 척도를 새롭게 규정한다. VR의 심미 분석은 심미적 경험의 다중 존재 현상을 심화시킬 뿐만 아니라, 심미적 경험의 한계를 드러낸다. 여기에 존재 즉, 자연의 내적 혼란을 재해석하고 조화로운 통일성에 기초한 심미적 경험 이론을 구축하는 것이다. 신체적 생존을 도구적 상태로 환원하고, 도구적 행위로 구성되는 구현 현상은 원초적 주체, 객체의 미분화 되지 않은 심미 상태를 포함하며, 감지 기적 측면의 정서와 인간의 유한성에 의해 판정된 기본 정세의 차이를 구분한다. 언어 현상은 이중 VR의 상호 전환 과정에서 대립적이고 통일적인 심미적 상태를 나타낸다. 한편, 마틴 하이데거 사상에 기초한 심미적 경험의 한계에는 다음과 같은 것들이 있다. 구현된 현상에 의해 나타나는 미학 경험은 신체 인식과 행동의 길을 설정한다는 것, 감정 현상에 의해 야기되는 비현실적이고 전체적인 미학 경험은 극복하기가 어렵다는 점 등이다. 언어의 현상은 도덕적 규범의 제약 없이 세계를 세우고 보존하는 예술적 관행을 포함한다. 존재는 자연 유기체로 근거하여 조화의 통일성에 기반한 심미적 경험 이론은 다음을 포함한다. 존재의 차이를 없애는 심미 지각은 사건 발전의 조화로운 통일성에 적응하고, 존재자와 존재자의 존재 차이를 없애는 심미적 경험은 도덕 실천과 예술 실천의 조화성을 요구한다. 즉, 조화롭고 통일적인 심미적 경험에 기초한 이론은 VR이 인간과 자연의 조화를 재건하는 쪽으로 방향을 제시한다.
VR technology is a virtual environment that features intercompatibility, immersion and interactive based on computer technology. User is guided to the virtual environment by using all kinds of the sensing facilities. The real feeling which user can experience while immersing through the comprehensiv...
VR technology is a virtual environment that features intercompatibility, immersion and interactive based on computer technology. User is guided to the virtual environment by using all kinds of the sensing facilities. The real feeling which user can experience while immersing through the comprehensive sensing method is offered. However, VR obscures the boundaries between reality and virtuality, and the issue of VR's authenticity has led to debates in various societies, including philosophers and engineers. This study explores the authenticity of VR according to Martin Heidegger's idea that the essence of technology is art, and proves that the essence of VR belongs to the aesthetic experience range by starting from VR expressing the multi-existence phenomenon emotionally and intuitively. In Martin Heidegger's phenomenology, the categories of aesthetic aesthetic experiences are reinterpreted and the categories of aesthetic aesthetic experiences are applied to interpret VR at various levels to provide an in-depth exploration path for VR. In the process of tracking the categories of aesthetic experiences in a unified way of history and logic, the intrinsic logic relationship of the categories of aesthetic experiences is analyzed to explain the succession and expansion of traditional aesthetic experience categories by the concept of aesthetic experiences explained by Martin Heidegger phenomenology. Early Greek philosophers called aesthetic experience a low-level emotional awareness activity in the theory of art imitation. By the middle of the 18th century, aesthetics was a systemic science that studied emotional experiences, influenced by rational philosophy as it was independent of the domain of philosophy. The category of aesthetic experiences was not only the same as adulthood activities but also transcendent sense perception ability. Edmund Hussel reduced the category of aesthetic experience to aesthetic perception phenomenon based on intention theory and expanded the aesthetic experience to the category of intuition area. Based on Edmund Hussel's succession to phenomenology, Martin Heidegger attributes to the existence that started with the question of the phenomenon of existence and created the clarification of aesthetic experience, and gives aesthetic experience to the multiple understanding of the phenomenon of existence, maintaining the three-dimensional interpretation of emotion and narrative. Emotional phenomena refer to the overall world phenomenon, which leads to regular interstructure relationships among the phenomena of the whole world. In addition, aesthetic experience will lead to artistic practice activities participating in the construction of the whole world in a way of dialogue and naming. The concept of VR is analyzed from the viewpoint of technical extrinsicism and technical phenomenology through comparative research method. VR, developed according to early simulation technology, was considered as an artificial simulation environment based on computer technology, but this concept is not enough to include the diversified research direction seen in VR. In the development process of VR, the collaboration between VR technology experts and artists promoted the development of VR, and presented physical awareness of VR as a concept of sensing the cyber space where the artist exists. Retroactively interpreting the philosophical meaning of VR, interpreting the concept of truth and possibility of philosophical thought, and establishing the meaning of reality by inducing the relationship based on truth and possibility. First, it is an ideological world composed of ideas. Second, it is a simulation environment created by mathematical calculation. Third, it is a sensing space created based on computer technology. Three kinds of VR are for realistic and phenomenological analysis. The dualistic structure from traditional rationalism created a dual paradox of VR's integrity as objectivity of subjective experience, which led to technical experts and artists in a long-term confrontation. Under Hussel's phenomenology, the reality of VR ended the problem of VR's integrity, being placed on the sameness between physical behavior and detection. Martin Heidegger phenomenology examines VR by dividing it into three aspects: existence, existence, and existence along the path of asking the essence of technology, and illuminates the art phenomenon of uncritical existence using the intuitive method of emotion. Based on Martin Heidegger's thinking style, it is possible to systematically interpret VR in three aspects of aesthetic category from the point of being in the category of aesthetic experience created by existence. The body and space acquired based on the human physical existence method are related to each other, and VR combines body sensing behavior and virtual technology system, and participates in the organizational space. The implemented VR is reduced to two basic sensing activities: distance and direction. The VR has aesthetic characteristics that match physical sensation-action and technology, and proceeds to construct oneself for a series of techniques and sensing behaviors. The relationship between emotion and world inter-building based on human emotional existence method, VR is a VR phenomenon that aims duality as a field of emotional expression, that is, VR's emotion brings the whole phenomenon of human coexistence, and when it appears in the state of futility, VR becomes a world that transcends reality, and VR is an aesthetic feature that consists of the mutual structure of emotion and technology. Narrative induction is due to the establishment of the relationship between language and space that human temporal existence method reveals, and VR of language phenomenon shows the structure solution process of VR in the way of dialogue and naming. The VR solution represents the aesthetic characteristics of which language and technology are mutually constructed, and newly defines the form, place, and scale of VR in the language created. VR's aesthetic analysis not only deepens the multi-existence phenomenon of aesthetic experience, but also presents the limitations of aesthetic experience. Here, we reinterpret the inner confusion of nature, that is, and build an aesthetic experience theory based on harmonious unity. According to the Yongjae-seong, the physical survival is reduced to the instrumental state, and the implementation phenomenon composed of instrumental actions includes the primitive subject, the undifferentiated aesthetic state of the object, and distinguishes the difference between the emotion of the sensing miracle side and the basic situation determined by the human finiteness. The latter includes a whole aesthetic state that transcends realistic constraints; the language phenomenon represents an ambivalent and unifying aesthetic state in the process of mutual conversion of dual VRs. On the other hand, the limitations of aesthetic experience based on Martin Heidegger's ideas include:The physical sense and behavior style of the aesthetic experience shown by the realization phenomenon, the unrealistic and total aesthetic experience due to the emotional phenomenon, the fact that it is difficult to overcome the sense of futility that is far from the body, and the language phenomenon is that the art practice activity that builds and preserves a world escapes from the restraint of moral norms. The aesthetic experience theory based on the unity of harmony based on existence, that is, natural organisms, includes:The aesthetic perception that eliminates the difference between the beings adapts to the harmonious unity of the event development and harmonizes the aesthetic perception that eliminates the difference between the being and the being in the natural environment: The aesthetic experience with the difference from the being requires harmony between moral practice and artistic practice. In other words, the theory based on harmonious and unified aesthetic experience suggests the direction of VR to rebuild the harmony between human and nature.
VR technology is a virtual environment that features intercompatibility, immersion and interactive based on computer technology. User is guided to the virtual environment by using all kinds of the sensing facilities. The real feeling which user can experience while immersing through the comprehensive sensing method is offered. However, VR obscures the boundaries between reality and virtuality, and the issue of VR's authenticity has led to debates in various societies, including philosophers and engineers. This study explores the authenticity of VR according to Martin Heidegger's idea that the essence of technology is art, and proves that the essence of VR belongs to the aesthetic experience range by starting from VR expressing the multi-existence phenomenon emotionally and intuitively. In Martin Heidegger's phenomenology, the categories of aesthetic aesthetic experiences are reinterpreted and the categories of aesthetic aesthetic experiences are applied to interpret VR at various levels to provide an in-depth exploration path for VR. In the process of tracking the categories of aesthetic experiences in a unified way of history and logic, the intrinsic logic relationship of the categories of aesthetic experiences is analyzed to explain the succession and expansion of traditional aesthetic experience categories by the concept of aesthetic experiences explained by Martin Heidegger phenomenology. Early Greek philosophers called aesthetic experience a low-level emotional awareness activity in the theory of art imitation. By the middle of the 18th century, aesthetics was a systemic science that studied emotional experiences, influenced by rational philosophy as it was independent of the domain of philosophy. The category of aesthetic experiences was not only the same as adulthood activities but also transcendent sense perception ability. Edmund Hussel reduced the category of aesthetic experience to aesthetic perception phenomenon based on intention theory and expanded the aesthetic experience to the category of intuition area. Based on Edmund Hussel's succession to phenomenology, Martin Heidegger attributes to the existence that started with the question of the phenomenon of existence and created the clarification of aesthetic experience, and gives aesthetic experience to the multiple understanding of the phenomenon of existence, maintaining the three-dimensional interpretation of emotion and narrative. Emotional phenomena refer to the overall world phenomenon, which leads to regular interstructure relationships among the phenomena of the whole world. In addition, aesthetic experience will lead to artistic practice activities participating in the construction of the whole world in a way of dialogue and naming. The concept of VR is analyzed from the viewpoint of technical extrinsicism and technical phenomenology through comparative research method. VR, developed according to early simulation technology, was considered as an artificial simulation environment based on computer technology, but this concept is not enough to include the diversified research direction seen in VR. In the development process of VR, the collaboration between VR technology experts and artists promoted the development of VR, and presented physical awareness of VR as a concept of sensing the cyber space where the artist exists. Retroactively interpreting the philosophical meaning of VR, interpreting the concept of truth and possibility of philosophical thought, and establishing the meaning of reality by inducing the relationship based on truth and possibility. First, it is an ideological world composed of ideas. Second, it is a simulation environment created by mathematical calculation. Third, it is a sensing space created based on computer technology. Three kinds of VR are for realistic and phenomenological analysis. The dualistic structure from traditional rationalism created a dual paradox of VR's integrity as objectivity of subjective experience, which led to technical experts and artists in a long-term confrontation. Under Hussel's phenomenology, the reality of VR ended the problem of VR's integrity, being placed on the sameness between physical behavior and detection. Martin Heidegger phenomenology examines VR by dividing it into three aspects: existence, existence, and existence along the path of asking the essence of technology, and illuminates the art phenomenon of uncritical existence using the intuitive method of emotion. Based on Martin Heidegger's thinking style, it is possible to systematically interpret VR in three aspects of aesthetic category from the point of being in the category of aesthetic experience created by existence. The body and space acquired based on the human physical existence method are related to each other, and VR combines body sensing behavior and virtual technology system, and participates in the organizational space. The implemented VR is reduced to two basic sensing activities: distance and direction. The VR has aesthetic characteristics that match physical sensation-action and technology, and proceeds to construct oneself for a series of techniques and sensing behaviors. The relationship between emotion and world inter-building based on human emotional existence method, VR is a VR phenomenon that aims duality as a field of emotional expression, that is, VR's emotion brings the whole phenomenon of human coexistence, and when it appears in the state of futility, VR becomes a world that transcends reality, and VR is an aesthetic feature that consists of the mutual structure of emotion and technology. Narrative induction is due to the establishment of the relationship between language and space that human temporal existence method reveals, and VR of language phenomenon shows the structure solution process of VR in the way of dialogue and naming. The VR solution represents the aesthetic characteristics of which language and technology are mutually constructed, and newly defines the form, place, and scale of VR in the language created. VR's aesthetic analysis not only deepens the multi-existence phenomenon of aesthetic experience, but also presents the limitations of aesthetic experience. Here, we reinterpret the inner confusion of nature, that is, and build an aesthetic experience theory based on harmonious unity. According to the Yongjae-seong, the physical survival is reduced to the instrumental state, and the implementation phenomenon composed of instrumental actions includes the primitive subject, the undifferentiated aesthetic state of the object, and distinguishes the difference between the emotion of the sensing miracle side and the basic situation determined by the human finiteness. The latter includes a whole aesthetic state that transcends realistic constraints; the language phenomenon represents an ambivalent and unifying aesthetic state in the process of mutual conversion of dual VRs. On the other hand, the limitations of aesthetic experience based on Martin Heidegger's ideas include:The physical sense and behavior style of the aesthetic experience shown by the realization phenomenon, the unrealistic and total aesthetic experience due to the emotional phenomenon, the fact that it is difficult to overcome the sense of futility that is far from the body, and the language phenomenon is that the art practice activity that builds and preserves a world escapes from the restraint of moral norms. The aesthetic experience theory based on the unity of harmony based on existence, that is, natural organisms, includes:The aesthetic perception that eliminates the difference between the beings adapts to the harmonious unity of the event development and harmonizes the aesthetic perception that eliminates the difference between the being and the being in the natural environment: The aesthetic experience with the difference from the being requires harmony between moral practice and artistic practice. In other words, the theory based on harmonious and unified aesthetic experience suggests the direction of VR to rebuild the harmony between human and nature.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.