본 연구는 르네상스 시대가 가장 활발했던 15~16세기에 중점을 두어 르네상스 미술의 발전에 가장 큰 영향을 주었을 뿐 아니라 서양미술사에서 큰 획을 그은 예술가라 할 수 있는 라파엘로 산티(Raffaello Santi, 1483 ~ 1520)의 생애와 작품에 관한 예술성의 세계를 고찰하며, 그의 작품이 끼친 영향에 대해 연구해 보았다.
르네상스 시대에는 인간과 자연에 대한 인식이 싹트기 시작하며 인간 존엄성의 발전으로 이어졌다...
본 연구는 르네상스 시대가 가장 활발했던 15~16세기에 중점을 두어 르네상스 미술의 발전에 가장 큰 영향을 주었을 뿐 아니라 서양미술사에서 큰 획을 그은 예술가라 할 수 있는 라파엘로 산티(Raffaello Santi, 1483 ~ 1520)의 생애와 작품에 관한 예술성의 세계를 고찰하며, 그의 작품이 끼친 영향에 대해 연구해 보았다.
르네상스 시대에는 인간과 자연에 대한 인식이 싹트기 시작하며 인간 존엄성의 발전으로 이어졌다. 인간을 통해 세상을 바라보게 되며 르네상스의 기본적인 취지 아래 ‘초상’이라는 형식이 대두되어 나타나게 되며 이는 초상화가 유행할 수 있는 계기를 마련하였다.
라파엘로의 초상화는 황제, 궁정인, 여인, 귀족, 상인 등 다양한 인간상을 주제로 다루고 있다. 그는 얼굴의 명암과 음영, 윤곽선을 처리하는 법, 공간 속 원근법, 의상의 표현, 배경에 이르기까지 인물의 성격을 창조해내려고 노력했다. 더불어 개인의 본질을 강하게 드러내려는 의도에서 작품에서는 강조와 생략이 등장하였다.
라파엘로는 초상화를 통해 다양한 시각에서의 인물표현과 세심한 부분에서도 깊이 있는 묘사를 보여주었다. 여기에 등장한 양식들은 당시의 대작들을 연구하고 그것을 자기만의 매체 안에 그대로 모방하려고 한 것을 알 수 있다. 그 결과 라파엘로의 예술은 조화, 섬세, 정밀의 고전 양식과 풍부한 감성, 우아한 요소가 융합되어 만들어진 회화라고 할 수 있다.
레오나르도의 신비스러운 색채 관과 미켈란젤로의 확고한 조형성을 자기 것으로 받아들이면서 독특한 자신만의 예술관을 확립하였다. 라파엘로의 미술은 르네상스가 인간 중심의 세계관을 창출하였을 때, 르네상스의 상징이 되었다.
마지막으로 그의 초상화를 통해 많은 작가의 작품에 반영된 양상을 파악할 수 있었다. 이로써 라파엘로의 미술이 미술사에서 중요한 위치를 차지하고 있다는 것을 확인할 수 있다.
라파엘로의 르네상스 미술은 과거의 미술이 아니라 현대미술이 존재할 수 있는 모태가 되는 것으로서, 현재에도 다양한 방면으로 지속적인 연구가 진행되어야 할 것이다.
본 연구는 르네상스 시대가 가장 활발했던 15~16세기에 중점을 두어 르네상스 미술의 발전에 가장 큰 영향을 주었을 뿐 아니라 서양미술사에서 큰 획을 그은 예술가라 할 수 있는 라파엘로 산티(Raffaello Santi, 1483 ~ 1520)의 생애와 작품에 관한 예술성의 세계를 고찰하며, 그의 작품이 끼친 영향에 대해 연구해 보았다.
르네상스 시대에는 인간과 자연에 대한 인식이 싹트기 시작하며 인간 존엄성의 발전으로 이어졌다. 인간을 통해 세상을 바라보게 되며 르네상스의 기본적인 취지 아래 ‘초상’이라는 형식이 대두되어 나타나게 되며 이는 초상화가 유행할 수 있는 계기를 마련하였다.
라파엘로의 초상화는 황제, 궁정인, 여인, 귀족, 상인 등 다양한 인간상을 주제로 다루고 있다. 그는 얼굴의 명암과 음영, 윤곽선을 처리하는 법, 공간 속 원근법, 의상의 표현, 배경에 이르기까지 인물의 성격을 창조해내려고 노력했다. 더불어 개인의 본질을 강하게 드러내려는 의도에서 작품에서는 강조와 생략이 등장하였다.
라파엘로는 초상화를 통해 다양한 시각에서의 인물표현과 세심한 부분에서도 깊이 있는 묘사를 보여주었다. 여기에 등장한 양식들은 당시의 대작들을 연구하고 그것을 자기만의 매체 안에 그대로 모방하려고 한 것을 알 수 있다. 그 결과 라파엘로의 예술은 조화, 섬세, 정밀의 고전 양식과 풍부한 감성, 우아한 요소가 융합되어 만들어진 회화라고 할 수 있다.
레오나르도의 신비스러운 색채 관과 미켈란젤로의 확고한 조형성을 자기 것으로 받아들이면서 독특한 자신만의 예술관을 확립하였다. 라파엘로의 미술은 르네상스가 인간 중심의 세계관을 창출하였을 때, 르네상스의 상징이 되었다.
마지막으로 그의 초상화를 통해 많은 작가의 작품에 반영된 양상을 파악할 수 있었다. 이로써 라파엘로의 미술이 미술사에서 중요한 위치를 차지하고 있다는 것을 확인할 수 있다.
라파엘로의 르네상스 미술은 과거의 미술이 아니라 현대미술이 존재할 수 있는 모태가 되는 것으로서, 현재에도 다양한 방면으로 지속적인 연구가 진행되어야 할 것이다.
The study focused on the development of Renaissance art in the 15th and 16th centuries, as well as on the artistic world of Raffaello Santi(1483–1520), an artist who marked a milestone in the history of Western art.
During the Renaissance, awareness of humans and nature began to sprout, lea...
The study focused on the development of Renaissance art in the 15th and 16th centuries, as well as on the artistic world of Raffaello Santi(1483–1520), an artist who marked a milestone in the history of Western art.
During the Renaissance, awareness of humans and nature began to sprout, leading to the development of human dignity. Through humans, the form of "portrait" emerged under the basic purpose of the Renaissance, paving the way for portraits to become popular.
Raffaello‘s portrait deals with the subject of various images of humanity such as emperor, cortegiano, lady, aristocrat, merchant, etc. He tried to create the character’s personality focusing on lights and shades of human’s face and outline, perspective, the expression of garment and even the background. In addition, emphasis and omission came out of his intension which shows individual’s nature.
Raffaello's portrait shows in-depth portrayals of figures from various perspectives and details. The styles that appeared here show that they studied the masterpieces of the time and tried to imitate them in their own media. As a result, Rafaello's art can be said to be a painting that combines harmony, delicacy, and precision with rich emotions and elegant elements.
Raffaello established his distinctive view of art embracing Leonardo da Vinci’s mysterious view of color and Michelangelo Buonarroti’s firm formativeness. Raffaello''s art became a symbol of the Renaissance when the Renaissance created a human-centered worldview.
Finally, through his portraits, he was able to identify the aspects reflected in many of the artists' works. This confirms that Rafaello's art holds an important place in the history of art.
Raffaello's Renaissance art is not the art of the past, but the basis for the existence of modern art, and continuous research should still be conducted in various ways today.
The study focused on the development of Renaissance art in the 15th and 16th centuries, as well as on the artistic world of Raffaello Santi(1483–1520), an artist who marked a milestone in the history of Western art.
During the Renaissance, awareness of humans and nature began to sprout, leading to the development of human dignity. Through humans, the form of "portrait" emerged under the basic purpose of the Renaissance, paving the way for portraits to become popular.
Raffaello‘s portrait deals with the subject of various images of humanity such as emperor, cortegiano, lady, aristocrat, merchant, etc. He tried to create the character’s personality focusing on lights and shades of human’s face and outline, perspective, the expression of garment and even the background. In addition, emphasis and omission came out of his intension which shows individual’s nature.
Raffaello's portrait shows in-depth portrayals of figures from various perspectives and details. The styles that appeared here show that they studied the masterpieces of the time and tried to imitate them in their own media. As a result, Rafaello's art can be said to be a painting that combines harmony, delicacy, and precision with rich emotions and elegant elements.
Raffaello established his distinctive view of art embracing Leonardo da Vinci’s mysterious view of color and Michelangelo Buonarroti’s firm formativeness. Raffaello''s art became a symbol of the Renaissance when the Renaissance created a human-centered worldview.
Finally, through his portraits, he was able to identify the aspects reflected in many of the artists' works. This confirms that Rafaello's art holds an important place in the history of art.
Raffaello's Renaissance art is not the art of the past, but the basis for the existence of modern art, and continuous research should still be conducted in various ways today.
주제어
#라파엘로 산티 초상화 이탈리아 르네상스 Raffaello Santi Portrait Italian Renaissance
학위논문 정보
저자
이유린
학위수여기관
인천가톨릭대학교 대학원
학위구분
국내석사
학과
그리스도교미술학과-교회문화재
지도교수
윤인복
발행연도
2021
키워드
라파엘로 산티 초상화 이탈리아 르네상스 Raffaello Santi Portrait Italian Renaissance
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.