스포츠 브랜드의 소비자 조절초점, 라이프스타일이 구매의도에 미치는 영향 : N 브랜드 중심으로 (The) effect of regulatory focus and preference lifestyle on purchase intention for sports brand : focus on N brand원문보기
본 연구는 코로나19 이후의 스포츠 브랜드 1위인 나이키를 중심으로 소비자 조절초점, 라이프스타일이 구매의도에 미치는 영향을 분석하여 새로운 마케팅과 브랜딩 환경에 활용 가능한 자료를 제시하는데 목적이 있다. 연구 대상은 2020년 8월부터 9월까지의 서울 및 경기 지역에서 전 연령대를 모집단으로 선정하고, 비확률 표본추출법 중 편의표본추출법을 활용하여 300명을 표집 하였다. 설문지 회수결과 응답이 불성실하거나 답변 누락 등의 이유로 27명분의 자료를 제외한 총 273부를 통계에 활용하였으며, Windows ...
본 연구는 코로나19 이후의 스포츠 브랜드 1위인 나이키를 중심으로 소비자 조절초점, 라이프스타일이 구매의도에 미치는 영향을 분석하여 새로운 마케팅과 브랜딩 환경에 활용 가능한 자료를 제시하는데 목적이 있다. 연구 대상은 2020년 8월부터 9월까지의 서울 및 경기 지역에서 전 연령대를 모집단으로 선정하고, 비확률 표본추출법 중 편의표본추출법을 활용하여 300명을 표집 하였다. 설문지 회수결과 응답이 불성실하거나 답변 누락 등의 이유로 27명분의 자료를 제외한 총 273부를 통계에 활용하였으며, Windows SPSS 23.0 ver.을 이용하여 분석하였다. 설문지의 타당도와 신뢰도검증을 위하여 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석, 확인적 요인분석, 독립표본 t-test, 일원변량분산분석을 실시하였다. 또한 소비자 조절초점, 라이프스타일, 구매의도의 상관관계 분석 후, 하위 요인간의 관계를 분석하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구 방법을 통하여 도출된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자의 조절초점 중, 향상초점 소비자는 10~20대의 MZ세대가 주류를 이루고 있다. 둘째, 10~20대의 향상초점 소비자가 구매의도를 이루는 충성고객이며 오프라인 매장에서 구매를 진행한다. 셋째, MZ세대는 파워상징제품을 중요시 하는 것을 알 수 있다. 넷째, 스포츠 브랜드의 판매를 위해서는 디자인과 제품수명을 중심으로 광고 기획을 하는 것이 효과적일 것이다. 다섯째, 본 연구를 통한 인구통계학적 자료와 척도간의 관계분석으로 구체적인 마케팅 계획지표(5W1H) 수립이 가능하다. 다시 말해, 나이키를 구매하는 소비자는 조절초점 성향 중 향상초점의 10~20대로 이루어진 것을 알 수 있으며, 이들은 사회적으로 과시가 필요한 브랜드를 평가할 때 디자인을 가장 중요시 한다. 또한 이들은 1년에 4회 이상의 구매를 하면서 20만원 이상의 금액을 직영매장에서 구매하는 것을 알 수 있었다.
본 연구는 코로나19 이후의 스포츠 브랜드 1위인 나이키를 중심으로 소비자 조절초점, 라이프스타일이 구매의도에 미치는 영향을 분석하여 새로운 마케팅과 브랜딩 환경에 활용 가능한 자료를 제시하는데 목적이 있다. 연구 대상은 2020년 8월부터 9월까지의 서울 및 경기 지역에서 전 연령대를 모집단으로 선정하고, 비확률 표본추출법 중 편의표본추출법을 활용하여 300명을 표집 하였다. 설문지 회수결과 응답이 불성실하거나 답변 누락 등의 이유로 27명분의 자료를 제외한 총 273부를 통계에 활용하였으며, Windows SPSS 23.0 ver.을 이용하여 분석하였다. 설문지의 타당도와 신뢰도검증을 위하여 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석, 확인적 요인분석, 독립표본 t-test, 일원변량분산분석을 실시하였다. 또한 소비자 조절초점, 라이프스타일, 구매의도의 상관관계 분석 후, 하위 요인간의 관계를 분석하기 위하여 다중회귀분석을 실시하였다. 이와 같은 연구 방법을 통하여 도출된 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 소비자의 조절초점 중, 향상초점 소비자는 10~20대의 MZ세대가 주류를 이루고 있다. 둘째, 10~20대의 향상초점 소비자가 구매의도를 이루는 충성고객이며 오프라인 매장에서 구매를 진행한다. 셋째, MZ세대는 파워상징제품을 중요시 하는 것을 알 수 있다. 넷째, 스포츠 브랜드의 판매를 위해서는 디자인과 제품수명을 중심으로 광고 기획을 하는 것이 효과적일 것이다. 다섯째, 본 연구를 통한 인구통계학적 자료와 척도간의 관계분석으로 구체적인 마케팅 계획지표(5W1H) 수립이 가능하다. 다시 말해, 나이키를 구매하는 소비자는 조절초점 성향 중 향상초점의 10~20대로 이루어진 것을 알 수 있으며, 이들은 사회적으로 과시가 필요한 브랜드를 평가할 때 디자인을 가장 중요시 한다. 또한 이들은 1년에 4회 이상의 구매를 하면서 20만원 이상의 금액을 직영매장에서 구매하는 것을 알 수 있었다.
The purpose of this study is to analyze the relationship between consumer regulatory focus, lifestyle, and purchase intentions around Nike, the No. 1 sports brand after Covid-19, and present data available for new marketing and branding environments. The study subjects were selected ...
The purpose of this study is to analyze the relationship between consumer regulatory focus, lifestyle, and purchase intentions around Nike, the No. 1 sports brand after Covid-19, and present data available for new marketing and branding environments. The study subjects were selected as populations in Seoul and Gyeonggi-do Province from August to September 2020, and300 people were selected using the convenient sampling method among the non-probability sampling methods. A total of 273 copies, excluding 27 people's data, were used for statistics due to unfaithful responses or omission of answers, and analyzed using Windows SPSS 23.0 ver. Investigating factor analysis and reliability analysis, confirmative factor analysis, independent sample t-test, and one-way random variance analysis were conducted to verifythe validity and reliability of the questionnaire. Furthermore, after correlating consumer regulation focus, lifestyle, and purchasing intentions, multiple regression analyses were performed to analyze the relationships between subfactors. The results of the research derived from these methods areas follows. First, of the consumer's regulatory focus, improvement focus consumers are mainly MZ generations in their 10s and 20s. Second, consumers in their 10s and 20s with improved focus are loyal customers who make purchases and proceed with purchases at offline stores. Third, we can see that MZ generation values power symbol products. Fourth, it will be effective to plan advertisements focusing on design and product life for the sale of sports brands. Fifth, specific marketing plan indicators (5W1H) can be established by analyzing the relationship between demographic data and scales through this study. In other words, consumers who purchase Nike can see that they are in their 10s and 20s with an improved focus among adjustment focus propensity, and they value design the most when evaluating brands that require social display. In addition, they were able to purchase more than 200,000 won at a direct store while purchasing more than four times a year.
The purpose of this study is to analyze the relationship between consumer regulatory focus, lifestyle, and purchase intentions around Nike, the No. 1 sports brand after Covid-19, and present data available for new marketing and branding environments. The study subjects were selected as populations in Seoul and Gyeonggi-do Province from August to September 2020, and300 people were selected using the convenient sampling method among the non-probability sampling methods. A total of 273 copies, excluding 27 people's data, were used for statistics due to unfaithful responses or omission of answers, and analyzed using Windows SPSS 23.0 ver. Investigating factor analysis and reliability analysis, confirmative factor analysis, independent sample t-test, and one-way random variance analysis were conducted to verifythe validity and reliability of the questionnaire. Furthermore, after correlating consumer regulation focus, lifestyle, and purchasing intentions, multiple regression analyses were performed to analyze the relationships between subfactors. The results of the research derived from these methods areas follows. First, of the consumer's regulatory focus, improvement focus consumers are mainly MZ generations in their 10s and 20s. Second, consumers in their 10s and 20s with improved focus are loyal customers who make purchases and proceed with purchases at offline stores. Third, we can see that MZ generation values power symbol products. Fourth, it will be effective to plan advertisements focusing on design and product life for the sale of sports brands. Fifth, specific marketing plan indicators (5W1H) can be established by analyzing the relationship between demographic data and scales through this study. In other words, consumers who purchase Nike can see that they are in their 10s and 20s with an improved focus among adjustment focus propensity, and they value design the most when evaluating brands that require social display. In addition, they were able to purchase more than 200,000 won at a direct store while purchasing more than four times a year.
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