학교도서관은 이용자의 다양한 요구와 학습을 지원하며 학생의 잠재력을 키우는 도서관을 구현해야 한다. 학교도서관의 장서량은 매년 증가하고 있지만, 도서관 자료를 활용하여 체계적으로 교육과정을 지원하는 데에는 어려움이 있다. 학교도서관의 방대한 자료 중 학생들이 학습에 필요한 정보를 손쉽게 찾아보며, 자기주도적 학습을 지원할 수 있도록 학생 중심 도서관으로의 변화가 필요하다. 이에 본 연구는 학교도서관에서 교수·학습 지원이 가능한 북큐레이션 활성화...
학교도서관은 이용자의 다양한 요구와 학습을 지원하며 학생의 잠재력을 키우는 도서관을 구현해야 한다. 학교도서관의 장서량은 매년 증가하고 있지만, 도서관 자료를 활용하여 체계적으로 교육과정을 지원하는 데에는 어려움이 있다. 학교도서관의 방대한 자료 중 학생들이 학습에 필요한 정보를 손쉽게 찾아보며, 자기주도적 학습을 지원할 수 있도록 학생 중심 도서관으로의 변화가 필요하다. 이에 본 연구는 학교도서관에서 교수·학습 지원이 가능한 북큐레이션 활성화 방안을 제시하고자 한다. 이 연구를 위해 첫째, 학교교육과정 연계 운영을 위해 교육과정 정의 및 특징에 관한 문헌 연구를 하였다. 도서관 북큐레이션에 초점을 맞추어 관련 연구를 분석하고 학교도서관 선행 연구의 시사점을 도출하여 분석, 정리하였다. 둘째, 현장 및 인식 조사를 위해 북큐레이션 운영에 관한 전문가와 면담(교과교사 3인, 사서교사 3인, 문헌정보학과 교수 3인)을 진행하였다. 면담 결과를 바탕으로 고양, 파주 지역 초등학교 사서(교사) 141명에게 북큐레이션 인식 온라인 설문을 실시하여 102명(72%)의 답변을 확보하였다. 셋째, 초등학교 사서(교사)의 북큐레이션 인식 설문 결과를 분석하였으며, 우수교 면담을 통해 북큐레이션 운영 사례를 조사 분석하였다넷째, 연구 결과 및 운영 사례 종합 분석을 통해 시사점을 도출하고 교육과정 연계 북큐레이션 활성화 방안을 제시하였다. 본 연구를 통해 도출된 초등학교 도서관 북큐레이션 활성화 방안은 다음과 같다. 첫째, 수업 지원에 필요한 관련 자료 확보를 위해 공공도서관, 교육지원청과의 협조 체계를 구축해야 한다. 둘째, 학교도서관의 낮은 예산을 감안하여 기관 연계 협력을 통해 전문 강사 섭외 등 학교 독서문화 프로그램 지원을 받아 운영한다. 셋째, 사서(교사)의 전문성 및 업무 능력 신장을 위해 학교도서관 담당자 연수를 확대해야 한다. 넷째, 교육과정수립 · 운영시 담임교사와 사서(교사)가 상시적 협의가 가능할 수 있도록 소통의 창구를 마련해야 한다. 이외에도 학교별 우수 사례 공유 및 발전 방향 연구 등을 통해 북큐레이션 활성화 방안을 모색해야 한다. 본 연구는 학교도서관의 북큐레이션을 교육과정과 연계하여 고민해보았다는 점에서 의의가 있으며, 이 연구를 통해 학생 중심의 도서관 운영, 교수·학습 지원 중심의 학교도서관 서비스 방안을 연구하는데 도움이 되고자 한다.
학교도서관은 이용자의 다양한 요구와 학습을 지원하며 학생의 잠재력을 키우는 도서관을 구현해야 한다. 학교도서관의 장서량은 매년 증가하고 있지만, 도서관 자료를 활용하여 체계적으로 교육과정을 지원하는 데에는 어려움이 있다. 학교도서관의 방대한 자료 중 학생들이 학습에 필요한 정보를 손쉽게 찾아보며, 자기주도적 학습을 지원할 수 있도록 학생 중심 도서관으로의 변화가 필요하다. 이에 본 연구는 학교도서관에서 교수·학습 지원이 가능한 북큐레이션 활성화 방안을 제시하고자 한다. 이 연구를 위해 첫째, 학교교육과정 연계 운영을 위해 교육과정 정의 및 특징에 관한 문헌 연구를 하였다. 도서관 북큐레이션에 초점을 맞추어 관련 연구를 분석하고 학교도서관 선행 연구의 시사점을 도출하여 분석, 정리하였다. 둘째, 현장 및 인식 조사를 위해 북큐레이션 운영에 관한 전문가와 면담(교과교사 3인, 사서교사 3인, 문헌정보학과 교수 3인)을 진행하였다. 면담 결과를 바탕으로 고양, 파주 지역 초등학교 사서(교사) 141명에게 북큐레이션 인식 온라인 설문을 실시하여 102명(72%)의 답변을 확보하였다. 셋째, 초등학교 사서(교사)의 북큐레이션 인식 설문 결과를 분석하였으며, 우수교 면담을 통해 북큐레이션 운영 사례를 조사 분석하였다넷째, 연구 결과 및 운영 사례 종합 분석을 통해 시사점을 도출하고 교육과정 연계 북큐레이션 활성화 방안을 제시하였다. 본 연구를 통해 도출된 초등학교 도서관 북큐레이션 활성화 방안은 다음과 같다. 첫째, 수업 지원에 필요한 관련 자료 확보를 위해 공공도서관, 교육지원청과의 협조 체계를 구축해야 한다. 둘째, 학교도서관의 낮은 예산을 감안하여 기관 연계 협력을 통해 전문 강사 섭외 등 학교 독서문화 프로그램 지원을 받아 운영한다. 셋째, 사서(교사)의 전문성 및 업무 능력 신장을 위해 학교도서관 담당자 연수를 확대해야 한다. 넷째, 교육과정수립 · 운영시 담임교사와 사서(교사)가 상시적 협의가 가능할 수 있도록 소통의 창구를 마련해야 한다. 이외에도 학교별 우수 사례 공유 및 발전 방향 연구 등을 통해 북큐레이션 활성화 방안을 모색해야 한다. 본 연구는 학교도서관의 북큐레이션을 교육과정과 연계하여 고민해보았다는 점에서 의의가 있으며, 이 연구를 통해 학생 중심의 도서관 운영, 교수·학습 지원 중심의 학교도서관 서비스 방안을 연구하는데 도움이 되고자 한다.
School libraries ought to support diverse needs and learning of users and assist in developing the potential of students. Although the number of books in school libraries has been rising every year, the systematic utilization of library materials in supporting school curricular has been limited. It ...
School libraries ought to support diverse needs and learning of users and assist in developing the potential of students. Although the number of books in school libraries has been rising every year, the systematic utilization of library materials in supporting school curricular has been limited. It is imperative for school libraries to be student-centered where students can easily find information necessary for studies out of a plethora of materials while supporting self-directed learning. Therefore, this study aims to present various of ways to promote the utilization of book curation for assisting teaching and learning at school libraries. For this study, first, I reviewed literature relevant to the definitions and characteristics of school curriculum to operate school libraries in line with school curricular. I analyzed the relevant studies focusing on library book curation and extracted implications. Second, I conducted interviews with subject matter experts (SMEs) on book curation (3 subject teachers, 3 librarians, 3 professors in Library and Information Science) to investigate the field and the perceptions of the SMEs. Based on the interview results, I distributed online questionnaires on book curation to 141 elementary school librarians in Goyang and Paju areas. Responses from 102 subjects (72%) were obtained. Third, I analyzed the results of the survey and further investigated cases on book curation operation through a series of interviews with high performing librarians. Fourth, I discussed implications from the study results and the integrated analysis of the cases and presented ways to promote curriculum-linked book curation. The following are the ways to promote the utilization of book curation at elemental school libraries based on the results of the study. First, a system of cooperation with public libraries and the Offices of Education should be developed to acquire materials required for classes. Second, school library culture programs, such as invited lectures, can be offered in cooperation with relevant institutes, considering low budgets of school libraries. Third, school library staff training should be expanded to improve the professionalism and work abilities of school librarians. Fourth, a communication channel between class teachers and librarians should be established when establishing and operating school curricular. Besides, best practices of individual schools should be shared, and future directions for promoting book curation should continuously be explored. This study is significant as it explored the ways to link the book curation of school libraries to school curricular. It is anticipated that this study will contribute to future research on student-centered library management and the provision of teaching-and-learning-support-centered school library services.
School libraries ought to support diverse needs and learning of users and assist in developing the potential of students. Although the number of books in school libraries has been rising every year, the systematic utilization of library materials in supporting school curricular has been limited. It is imperative for school libraries to be student-centered where students can easily find information necessary for studies out of a plethora of materials while supporting self-directed learning. Therefore, this study aims to present various of ways to promote the utilization of book curation for assisting teaching and learning at school libraries. For this study, first, I reviewed literature relevant to the definitions and characteristics of school curriculum to operate school libraries in line with school curricular. I analyzed the relevant studies focusing on library book curation and extracted implications. Second, I conducted interviews with subject matter experts (SMEs) on book curation (3 subject teachers, 3 librarians, 3 professors in Library and Information Science) to investigate the field and the perceptions of the SMEs. Based on the interview results, I distributed online questionnaires on book curation to 141 elementary school librarians in Goyang and Paju areas. Responses from 102 subjects (72%) were obtained. Third, I analyzed the results of the survey and further investigated cases on book curation operation through a series of interviews with high performing librarians. Fourth, I discussed implications from the study results and the integrated analysis of the cases and presented ways to promote curriculum-linked book curation. The following are the ways to promote the utilization of book curation at elemental school libraries based on the results of the study. First, a system of cooperation with public libraries and the Offices of Education should be developed to acquire materials required for classes. Second, school library culture programs, such as invited lectures, can be offered in cooperation with relevant institutes, considering low budgets of school libraries. Third, school library staff training should be expanded to improve the professionalism and work abilities of school librarians. Fourth, a communication channel between class teachers and librarians should be established when establishing and operating school curricular. Besides, best practices of individual schools should be shared, and future directions for promoting book curation should continuously be explored. This study is significant as it explored the ways to link the book curation of school libraries to school curricular. It is anticipated that this study will contribute to future research on student-centered library management and the provision of teaching-and-learning-support-centered school library services.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.