본 연구는 다년간의 자유학년제 경험을 바탕으로 교사들이 자유학년제에 대해 어떻게 인식하고 있는지에 대한 조사를 목적으로 하였다. 2013년부터 연구학교를 시작으로 2016년 전면 시행한 자유학기제는 학교 교육과정의 자율권 확대, 수업과 평가방법의 개선, 진로체험활동의 확대 강화 등의 특징을 지닌 혁신적 정책으로 평가되고 있다. 이러한 자유학기제는 일반학기와 연계 필요성 논의로 인해 2016년부터 자유학년제 희망 학교를 운영하였고, 2020년에는 자유학년제를 전국적으로 확대 시행하고 있다. 이에 대해 본 연구는 다년간의 자유학년제 경험을 바탕으로 교사들의 인식을 조사하여 교육과정의 변화를 살펴보고, 자유학년제에 대한 시사점을 살펴보고자 했다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
1. 교사들의 자유학년제 경험에 대한 인식은 어떠한가? 2. 자유학년제의 개선방안에 대한 교사들의 인식은 어떠한가?
경북에 소재한 중학교 중에서 자유학년제를 운영했거나 현재 운영하고 있는 27개 학교에서 자유학년제를 경험한 교사 408명을 대상으로 설문지를 표집하였다. 연구결과로는 첫째, 수업방법에서 ‘협력학습’과 ‘문제해결학습’, ‘프로젝트 학습’은 많이 진행해 오고 있는 반면, ‘거꾸로 학습’은 많이 진행되지 않았다. 특히, 교직경력이 많을수록 ‘거꾸로 학습’을 진행하지 않았다. 둘째, 평가방법에서 학생의 인성과 상관없이 긍정적인 방향으로만 평가를 강요하는 분위기를 평가방법의 어려움으로 인식했고, 학교생활기록부 작성에도 수정해야 할 필요가 있다는 의견이 있으므로 이에 대한 개선이 시급하다. 셋째, 자유학년제 업무에 대해 교사들은 부담감을 느끼고 있었다. 이것은 자유학기제가 시행되고 거론되었던 문제(신철균, 박민정, 2015)이나 이에 대해 전혀 개선을 보이지 않고 있으므로 지역사회와 학교 당국과 교육정책 분야의 전문가들과 협의하여 개선할 필요가 있다. 넷째, 교사들은 자유학년제의 목표와 취지 및 학생들의 진로 발달 형성에 도움을 준다고 인식하고 있었다. 반면, 교사 스스로가 인식한 자유학년제 경험과 추후 자유학년제를 자원하여 운영할 의사에 대해서는 부정적인 반응을 보였다. 다섯째, 자유학년제 시행의 장점으로 교사들은 학생의 평가 부담 해소 및 진로 탐색의 기회 확대를 뽑았다. 반면, 학력저하와 자유학년제 이후의 학습의 적응에 대해 큰 문제점으로 인식하고 있었다. 여섯째, 교사들은 자유학년제 수업 내용을 개선할 필요가 있다고 느꼈고, 자유학년제 지속 여부에 대해 부정적으로 인식하고 있었다. 또한, 현재 적용하는 자유학년제 실시 시기에 대해 반대하는 교사들은 중학교에 국한할 것이 아니라, 고등학교까지 확대하여 각 학교의 상황에 맞게 실시할 필요가 있다고 보았다. 일곱째, 자유학년제가 취지에 맞게 운영되고 성공적으로 정착하기 위한 필수 요건으로 프로그램 매뉴얼 개발과 학교생활기록부 작성의 관리 지침개정으로 인식하고 있었다. 여덟째, 자유학년제의 개선방안에 대한 교사들의 인식은 성공적인 자유학년제를 위해 일반교사의 행정 업무와 자유학년제를 담당하는 교사의 업무를 줄여 수업과 학생 생활 지도 중심으로 운영해야 한다고 인식하고 있었다. 또한, 학교생활기록부의 자유학년제 관리지침을 개정하고, 자유학년제를 담당할 전문 교사를 보강하여 교사들이 질 좋은 교육을 하도록 수업 연구 시간 확보가 필요하다고 보았다. 아홉째, 자유학년제가 대부분의 학교에서 중학교 1학년 1년간 진행됨으로 인해 학생들의 기본 생활 습관 지도 및 기초학력 향상이나 ...
본 연구는 다년간의 자유학년제 경험을 바탕으로 교사들이 자유학년제에 대해 어떻게 인식하고 있는지에 대한 조사를 목적으로 하였다. 2013년부터 연구학교를 시작으로 2016년 전면 시행한 자유학기제는 학교 교육과정의 자율권 확대, 수업과 평가방법의 개선, 진로체험활동의 확대 강화 등의 특징을 지닌 혁신적 정책으로 평가되고 있다. 이러한 자유학기제는 일반학기와 연계 필요성 논의로 인해 2016년부터 자유학년제 희망 학교를 운영하였고, 2020년에는 자유학년제를 전국적으로 확대 시행하고 있다. 이에 대해 본 연구는 다년간의 자유학년제 경험을 바탕으로 교사들의 인식을 조사하여 교육과정의 변화를 살펴보고, 자유학년제에 대한 시사점을 살펴보고자 했다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
1. 교사들의 자유학년제 경험에 대한 인식은 어떠한가? 2. 자유학년제의 개선방안에 대한 교사들의 인식은 어떠한가?
경북에 소재한 중학교 중에서 자유학년제를 운영했거나 현재 운영하고 있는 27개 학교에서 자유학년제를 경험한 교사 408명을 대상으로 설문지를 표집하였다. 연구결과로는 첫째, 수업방법에서 ‘협력학습’과 ‘문제해결학습’, ‘프로젝트 학습’은 많이 진행해 오고 있는 반면, ‘거꾸로 학습’은 많이 진행되지 않았다. 특히, 교직경력이 많을수록 ‘거꾸로 학습’을 진행하지 않았다. 둘째, 평가방법에서 학생의 인성과 상관없이 긍정적인 방향으로만 평가를 강요하는 분위기를 평가방법의 어려움으로 인식했고, 학교생활기록부 작성에도 수정해야 할 필요가 있다는 의견이 있으므로 이에 대한 개선이 시급하다. 셋째, 자유학년제 업무에 대해 교사들은 부담감을 느끼고 있었다. 이것은 자유학기제가 시행되고 거론되었던 문제(신철균, 박민정, 2015)이나 이에 대해 전혀 개선을 보이지 않고 있으므로 지역사회와 학교 당국과 교육정책 분야의 전문가들과 협의하여 개선할 필요가 있다. 넷째, 교사들은 자유학년제의 목표와 취지 및 학생들의 진로 발달 형성에 도움을 준다고 인식하고 있었다. 반면, 교사 스스로가 인식한 자유학년제 경험과 추후 자유학년제를 자원하여 운영할 의사에 대해서는 부정적인 반응을 보였다. 다섯째, 자유학년제 시행의 장점으로 교사들은 학생의 평가 부담 해소 및 진로 탐색의 기회 확대를 뽑았다. 반면, 학력저하와 자유학년제 이후의 학습의 적응에 대해 큰 문제점으로 인식하고 있었다. 여섯째, 교사들은 자유학년제 수업 내용을 개선할 필요가 있다고 느꼈고, 자유학년제 지속 여부에 대해 부정적으로 인식하고 있었다. 또한, 현재 적용하는 자유학년제 실시 시기에 대해 반대하는 교사들은 중학교에 국한할 것이 아니라, 고등학교까지 확대하여 각 학교의 상황에 맞게 실시할 필요가 있다고 보았다. 일곱째, 자유학년제가 취지에 맞게 운영되고 성공적으로 정착하기 위한 필수 요건으로 프로그램 매뉴얼 개발과 학교생활기록부 작성의 관리 지침개정으로 인식하고 있었다. 여덟째, 자유학년제의 개선방안에 대한 교사들의 인식은 성공적인 자유학년제를 위해 일반교사의 행정 업무와 자유학년제를 담당하는 교사의 업무를 줄여 수업과 학생 생활 지도 중심으로 운영해야 한다고 인식하고 있었다. 또한, 학교생활기록부의 자유학년제 관리지침을 개정하고, 자유학년제를 담당할 전문 교사를 보강하여 교사들이 질 좋은 교육을 하도록 수업 연구 시간 확보가 필요하다고 보았다. 아홉째, 자유학년제가 대부분의 학교에서 중학교 1학년 1년간 진행됨으로 인해 학생들의 기본 생활 습관 지도 및 기초학력 향상이나 자기주도학습을 지도하는 데 어려움이 있으므로 자유학년제보다 자유학기제를 선호하고 있었다. 마지막으로 자유학년제의 반 강제적인 실시를 폐지하고 교과교실제처럼 단위학교 재량에 맡겨 자유학년제를 자유롭게 선택하도록 하거나, 1개 학년제 적용하는 것은 큰 기대효과가 없으므로 올바르게 정착하려면 전 학년에 넓혀가야 한다는 소수의 의견도 있었다. 본 연구를 통해, 자유학년제에 대한 시사점 및 개선방안을 제시하였다.
본 연구는 다년간의 자유학년제 경험을 바탕으로 교사들이 자유학년제에 대해 어떻게 인식하고 있는지에 대한 조사를 목적으로 하였다. 2013년부터 연구학교를 시작으로 2016년 전면 시행한 자유학기제는 학교 교육과정의 자율권 확대, 수업과 평가방법의 개선, 진로체험활동의 확대 강화 등의 특징을 지닌 혁신적 정책으로 평가되고 있다. 이러한 자유학기제는 일반학기와 연계 필요성 논의로 인해 2016년부터 자유학년제 희망 학교를 운영하였고, 2020년에는 자유학년제를 전국적으로 확대 시행하고 있다. 이에 대해 본 연구는 다년간의 자유학년제 경험을 바탕으로 교사들의 인식을 조사하여 교육과정의 변화를 살펴보고, 자유학년제에 대한 시사점을 살펴보고자 했다.
본 연구의 연구문제는 다음과 같다.
1. 교사들의 자유학년제 경험에 대한 인식은 어떠한가? 2. 자유학년제의 개선방안에 대한 교사들의 인식은 어떠한가?
경북에 소재한 중학교 중에서 자유학년제를 운영했거나 현재 운영하고 있는 27개 학교에서 자유학년제를 경험한 교사 408명을 대상으로 설문지를 표집하였다. 연구결과로는 첫째, 수업방법에서 ‘협력학습’과 ‘문제해결학습’, ‘프로젝트 학습’은 많이 진행해 오고 있는 반면, ‘거꾸로 학습’은 많이 진행되지 않았다. 특히, 교직경력이 많을수록 ‘거꾸로 학습’을 진행하지 않았다. 둘째, 평가방법에서 학생의 인성과 상관없이 긍정적인 방향으로만 평가를 강요하는 분위기를 평가방법의 어려움으로 인식했고, 학교생활기록부 작성에도 수정해야 할 필요가 있다는 의견이 있으므로 이에 대한 개선이 시급하다. 셋째, 자유학년제 업무에 대해 교사들은 부담감을 느끼고 있었다. 이것은 자유학기제가 시행되고 거론되었던 문제(신철균, 박민정, 2015)이나 이에 대해 전혀 개선을 보이지 않고 있으므로 지역사회와 학교 당국과 교육정책 분야의 전문가들과 협의하여 개선할 필요가 있다. 넷째, 교사들은 자유학년제의 목표와 취지 및 학생들의 진로 발달 형성에 도움을 준다고 인식하고 있었다. 반면, 교사 스스로가 인식한 자유학년제 경험과 추후 자유학년제를 자원하여 운영할 의사에 대해서는 부정적인 반응을 보였다. 다섯째, 자유학년제 시행의 장점으로 교사들은 학생의 평가 부담 해소 및 진로 탐색의 기회 확대를 뽑았다. 반면, 학력저하와 자유학년제 이후의 학습의 적응에 대해 큰 문제점으로 인식하고 있었다. 여섯째, 교사들은 자유학년제 수업 내용을 개선할 필요가 있다고 느꼈고, 자유학년제 지속 여부에 대해 부정적으로 인식하고 있었다. 또한, 현재 적용하는 자유학년제 실시 시기에 대해 반대하는 교사들은 중학교에 국한할 것이 아니라, 고등학교까지 확대하여 각 학교의 상황에 맞게 실시할 필요가 있다고 보았다. 일곱째, 자유학년제가 취지에 맞게 운영되고 성공적으로 정착하기 위한 필수 요건으로 프로그램 매뉴얼 개발과 학교생활기록부 작성의 관리 지침개정으로 인식하고 있었다. 여덟째, 자유학년제의 개선방안에 대한 교사들의 인식은 성공적인 자유학년제를 위해 일반교사의 행정 업무와 자유학년제를 담당하는 교사의 업무를 줄여 수업과 학생 생활 지도 중심으로 운영해야 한다고 인식하고 있었다. 또한, 학교생활기록부의 자유학년제 관리지침을 개정하고, 자유학년제를 담당할 전문 교사를 보강하여 교사들이 질 좋은 교육을 하도록 수업 연구 시간 확보가 필요하다고 보았다. 아홉째, 자유학년제가 대부분의 학교에서 중학교 1학년 1년간 진행됨으로 인해 학생들의 기본 생활 습관 지도 및 기초학력 향상이나 자기주도학습을 지도하는 데 어려움이 있으므로 자유학년제보다 자유학기제를 선호하고 있었다. 마지막으로 자유학년제의 반 강제적인 실시를 폐지하고 교과교실제처럼 단위학교 재량에 맡겨 자유학년제를 자유롭게 선택하도록 하거나, 1개 학년제 적용하는 것은 큰 기대효과가 없으므로 올바르게 정착하려면 전 학년에 넓혀가야 한다는 소수의 의견도 있었다. 본 연구를 통해, 자유학년제에 대한 시사점 및 개선방안을 제시하였다.
Based on years of experience in the free school year program, this study aims to investigate how teachers perceive the free school year program. Starting with research schools in 2013, the free semester system, which was fully implemented in 2016, is seen as an innovative policy characterized by...
Based on years of experience in the free school year program, this study aims to investigate how teachers perceive the free school year program. Starting with research schools in 2013, the free semester system, which was fully implemented in 2016, is seen as an innovative policy characterized by expanding the autonomy of school curricula, improving classes and evaluation methods, and strengthening career experience activities. Based on years of experience in the free school year program, this study tried to examine teachers' perceptions to examine the changes in the curriculum, and to examine their implications for the free school year program.
The research questions in this study are as follows.
1. What is the teachers' perception of the free school year program experience? 2. What is the teacher's perception of how to improve the free school year program?
Among middle schools located in Gyeongsangbuk-do, 408 teachers who operated the free school year program or experienced the free school year program were selected. According to research results, firstly, "cooperative learning," "problem-solving learning" and "project learning" have been carried out a lot in teaching methods, while "flipped learning" has not been carried out much. In particular, the more teaching experience I had, the more I did not proceed with "flipped learning." Second, there is an urgent need to improve the evaluation method since the evaluation method recognized the atmosphere of forcing evaluation only in a positive direction regardless of the student's personality as the difficulty of evaluation method, and there is an opinion that it needs to be revised in the preparation of school life records. Third, teachers were feeling burdened about the work of the free school year program. This shows no improvement in the problems (Shin Chul-kyun, Park Min-jung, 2015) or problems that were implemented and discussed, so it needs to be improved in consultation with local communities and school authorities and experts in education policy. Fourth, teachers recognized the goal and purpose of the free school year as well as helping students develop their careers. On the other hand, the teacher's own recognition of the free school year experience and the willingness to volunteer to run the free school year program in the future were negative. Fifth, as an advantage of the implementation of the free school year program, teachers chose to ease the burden of assessment on students and expand opportunities for career exploration. On the other hand, we recognized the decline in academic background and the adaptation of learning after the free school year as a major problem. Sixth, teachers felt the need to improve the contents of the free school year system, and were negatively aware of the continuation of the free school year system. In addition, teachers who oppose the timing of the current free school year system need to be expanded to high schools to suit the situation of each school, not limited to middle schools. Seventh, it was recognized as an essential requirement for the free school year program to be operated and successfully settled in accordance with its purpose by revising the management guidelines for the development of program manuals and the preparation of school records. Eighth, the teachers' perception of the improvement plan of the free school year program recognized that for a successful free school year program, the administrative work of the general teacher and the work of the teacher in charge of the free school year program should be reduced and operated mainly on classes and student life guidance. In addition, it was deemed necessary to secure class research time for teachers to provide quality education by revising the guidelines for the management of the free school year program of the school records and reinforcing professional teachers in charge of the free school year program. Ninth, most schools preferred the free semester program over the free school year because it was difficult to guide students' basic living habits and improve basic education or self-directed learning due to the one-year free school program. Finally, there was a minority opinion that the free school program should be expanded to all grades in order to abolish the compulsory implementation of the free school year program and leave it to the discretion of the unit school like the curriculum system, or to apply the free school year program without much expectation. Through this study, the implications and improvement measures for the free school year program were presented.
Based on years of experience in the free school year program, this study aims to investigate how teachers perceive the free school year program. Starting with research schools in 2013, the free semester system, which was fully implemented in 2016, is seen as an innovative policy characterized by expanding the autonomy of school curricula, improving classes and evaluation methods, and strengthening career experience activities. Based on years of experience in the free school year program, this study tried to examine teachers' perceptions to examine the changes in the curriculum, and to examine their implications for the free school year program.
The research questions in this study are as follows.
1. What is the teachers' perception of the free school year program experience? 2. What is the teacher's perception of how to improve the free school year program?
Among middle schools located in Gyeongsangbuk-do, 408 teachers who operated the free school year program or experienced the free school year program were selected. According to research results, firstly, "cooperative learning," "problem-solving learning" and "project learning" have been carried out a lot in teaching methods, while "flipped learning" has not been carried out much. In particular, the more teaching experience I had, the more I did not proceed with "flipped learning." Second, there is an urgent need to improve the evaluation method since the evaluation method recognized the atmosphere of forcing evaluation only in a positive direction regardless of the student's personality as the difficulty of evaluation method, and there is an opinion that it needs to be revised in the preparation of school life records. Third, teachers were feeling burdened about the work of the free school year program. This shows no improvement in the problems (Shin Chul-kyun, Park Min-jung, 2015) or problems that were implemented and discussed, so it needs to be improved in consultation with local communities and school authorities and experts in education policy. Fourth, teachers recognized the goal and purpose of the free school year as well as helping students develop their careers. On the other hand, the teacher's own recognition of the free school year experience and the willingness to volunteer to run the free school year program in the future were negative. Fifth, as an advantage of the implementation of the free school year program, teachers chose to ease the burden of assessment on students and expand opportunities for career exploration. On the other hand, we recognized the decline in academic background and the adaptation of learning after the free school year as a major problem. Sixth, teachers felt the need to improve the contents of the free school year system, and were negatively aware of the continuation of the free school year system. In addition, teachers who oppose the timing of the current free school year system need to be expanded to high schools to suit the situation of each school, not limited to middle schools. Seventh, it was recognized as an essential requirement for the free school year program to be operated and successfully settled in accordance with its purpose by revising the management guidelines for the development of program manuals and the preparation of school records. Eighth, the teachers' perception of the improvement plan of the free school year program recognized that for a successful free school year program, the administrative work of the general teacher and the work of the teacher in charge of the free school year program should be reduced and operated mainly on classes and student life guidance. In addition, it was deemed necessary to secure class research time for teachers to provide quality education by revising the guidelines for the management of the free school year program of the school records and reinforcing professional teachers in charge of the free school year program. Ninth, most schools preferred the free semester program over the free school year because it was difficult to guide students' basic living habits and improve basic education or self-directed learning due to the one-year free school program. Finally, there was a minority opinion that the free school program should be expanded to all grades in order to abolish the compulsory implementation of the free school year program and leave it to the discretion of the unit school like the curriculum system, or to apply the free school year program without much expectation. Through this study, the implications and improvement measures for the free school year program were presented.
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