본 연구는 사회극 놀이를 통해 유아발달을 증진시키고 그 효과를 검증해 온 연구들을 종합적으로 모아서 체계적으로 분석하여 사회극 놀이가 유아발달에 미치는 효과를 증명하는 것에 목적이 있어 그 목적을 이루기 위해 설정된 연구문제는 아래와 같다. 첫째, 사회극놀이 활동이 유아 발달에 미치는 효과크기는 어떠한가? 둘째, 사회극놀이 활동이 유아 발달에 미치는 효과크기는 유형에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 사회극놀이 활동이 유아발달에 미치는 프로그램 유형 및 조절변인(유아 연령, 실험 처치 횟수, 실험 집단 기간, 실험 처치인원)에 따른 효과 크기는 어떠한가?
연구문제를 해결하기 위해 1995년부터 2021년 1월까지 국내에서 발표된 석박사논문과 학술지 논문을 중심으로 유아 발달 증진을 목표로 사회적 극놀이를 수행하고 그 효과를 검증한 연구 중에 선정기준에 부합된 146편의 논문, 233개의 효과크기를 사례수를 대상으로 ...
본 연구는 사회극 놀이를 통해 유아발달을 증진시키고 그 효과를 검증해 온 연구들을 종합적으로 모아서 체계적으로 분석하여 사회극 놀이가 유아발달에 미치는 효과를 증명하는 것에 목적이 있어 그 목적을 이루기 위해 설정된 연구문제는 아래와 같다. 첫째, 사회극놀이 활동이 유아 발달에 미치는 효과크기는 어떠한가? 둘째, 사회극놀이 활동이 유아 발달에 미치는 효과크기는 유형에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 사회극놀이 활동이 유아발달에 미치는 프로그램 유형 및 조절변인(유아 연령, 실험 처치 횟수, 실험 집단 기간, 실험 처치인원)에 따른 효과 크기는 어떠한가?
연구문제를 해결하기 위해 1995년부터 2021년 1월까지 국내에서 발표된 석박사논문과 학술지 논문을 중심으로 유아 발달 증진을 목표로 사회적 극놀이를 수행하고 그 효과를 검증한 연구 중에 선정기준에 부합된 146편의 논문, 233개의 효과크기를 사례수를 대상으로 메타분석을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 발달의 향상을 목표로 시행하고 있는 놀이는 유아 발달을 향상하는데 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 그리고 유아 발달의 하위 영역 중에 정서발달에 미치는 효과크기가 사회성 발달, 인지발달, 신체발달, 언어발달, 보다 큰 것으로 나타났다. 둘째, 사회극 놀이의 유형을 사회극놀이, 극 이야기 재연, 주제환상극놀이로 살펴본 결과 유아발달에 미치는 효과 크기는 사회극놀이가 가장 큰 것으로 나타났다. 셋째, 사회극놀이가 유아발달에 미치는 효과 크기의 차이 및 이질성에 대한 원인을 알아보기 위해 조절효과를 분석하였더니, 그 결과, 유아 연령과 실험처치 기간이 조절변인으로 나타났다.
이러한 연구결과를 보았을 때 유아발달 향상을 목표로 시행하고 있는 다양한 사회극놀이는 유아발달을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 또한 사회극놀이가 유아의 정서 발달에 효과가 가장 큰 것으로 나타난 연구결과는 사회극놀이의 긍정적인 상호작용을 통해 사회극놀이 유형 중에 동화를 활용한 주제환상극놀이가 가장 많은 연구가 이루어졌고 사회극놀이가 가장 적게 이루어졌다. 사회극 놀이를 통해 유아발달에 미치는 효과를 종합적이고 체계적으로 메타분석한 연구로 교육기관에서 다양한 사회극놀이가 유아발달에 효과가 있음을 시사하고 있다.
본 연구는 사회극 놀이를 통해 유아발달을 증진시키고 그 효과를 검증해 온 연구들을 종합적으로 모아서 체계적으로 분석하여 사회극 놀이가 유아발달에 미치는 효과를 증명하는 것에 목적이 있어 그 목적을 이루기 위해 설정된 연구문제는 아래와 같다. 첫째, 사회극놀이 활동이 유아 발달에 미치는 효과크기는 어떠한가? 둘째, 사회극놀이 활동이 유아 발달에 미치는 효과크기는 유형에 따라 어떠한 차이가 있는가? 셋째, 사회극놀이 활동이 유아발달에 미치는 프로그램 유형 및 조절변인(유아 연령, 실험 처치 횟수, 실험 집단 기간, 실험 처치인원)에 따른 효과 크기는 어떠한가?
연구문제를 해결하기 위해 1995년부터 2021년 1월까지 국내에서 발표된 석박사논문과 학술지 논문을 중심으로 유아 발달 증진을 목표로 사회적 극놀이를 수행하고 그 효과를 검증한 연구 중에 선정기준에 부합된 146편의 논문, 233개의 효과크기를 사례수를 대상으로 메타분석을 하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다. 첫째, 유아 발달의 향상을 목표로 시행하고 있는 놀이는 유아 발달을 향상하는데 효과크기가 큰 것으로 나타났다. 그리고 유아 발달의 하위 영역 중에 정서발달에 미치는 효과크기가 사회성 발달, 인지발달, 신체발달, 언어발달, 보다 큰 것으로 나타났다. 둘째, 사회극 놀이의 유형을 사회극놀이, 극 이야기 재연, 주제환상극놀이로 살펴본 결과 유아발달에 미치는 효과 크기는 사회극놀이가 가장 큰 것으로 나타났다. 셋째, 사회극놀이가 유아발달에 미치는 효과 크기의 차이 및 이질성에 대한 원인을 알아보기 위해 조절효과를 분석하였더니, 그 결과, 유아 연령과 실험처치 기간이 조절변인으로 나타났다.
이러한 연구결과를 보았을 때 유아발달 향상을 목표로 시행하고 있는 다양한 사회극놀이는 유아발달을 향상시키는데 긍정적인 효과가 있음을 알 수 있다. 또한 사회극놀이가 유아의 정서 발달에 효과가 가장 큰 것으로 나타난 연구결과는 사회극놀이의 긍정적인 상호작용을 통해 사회극놀이 유형 중에 동화를 활용한 주제환상극놀이가 가장 많은 연구가 이루어졌고 사회극놀이가 가장 적게 이루어졌다. 사회극 놀이를 통해 유아발달에 미치는 효과를 종합적이고 체계적으로 메타분석한 연구로 교육기관에서 다양한 사회극놀이가 유아발달에 효과가 있음을 시사하고 있다.
This study aims to prove the effectiveness of socio dramatic play for young Children’s Development through meta-analysis. According to the methodology of meta-analysis, this study comprehensively collected and systematically analyzed previous studies that had verified the significant relationship be...
This study aims to prove the effectiveness of socio dramatic play for young Children’s Development through meta-analysis. According to the methodology of meta-analysis, this study comprehensively collected and systematically analyzed previous studies that had verified the significant relationship between dramatic play and young Children’s Development.
The key findings of this study are as follows. First, it was found that play with purpose to improve young Children’s development has actually a great effect. And the intensity of the effect on emotional development was the greatest among the sub-areas of young Children’s development, followed by social development, cognitive development, physical development, and language development. Second, socio dramatic play has the greatest effect for young Children’s development as a result of examining the types of social play: sociodramatic play, story replay, and thematic fantasy play. Third, age and experimental treatment period were significant as modulating variables as a result of analyzing the moderating effect to find out the cause of the difference and heterogeneity in the effect intensity of social play for young Children’s development.
When the meta-analysis results are summarized, it can be seen that various sociodramatic play aimed at improving young Children’s development has a significant positive effect on it. In addition, the most studies on thematic play using fairy tales that enable positive interaction of the play, while the least studies on sociodramatic play. These studies show that various social plays aimed at improving infant development have a positive effect on improving infant development. In addition, social play was found to be the most effective in the emotional development of infants. Through the positive interaction of social play, the theme fantasy play using fairy tales was studied the most and social play was the least. A comprehensive and systematic meta-analysis of the effects on infant development through social play suggests that various social play is effective in infant development in educational institutions.
This study aims to prove the effectiveness of socio dramatic play for young Children’s Development through meta-analysis. According to the methodology of meta-analysis, this study comprehensively collected and systematically analyzed previous studies that had verified the significant relationship between dramatic play and young Children’s Development.
The key findings of this study are as follows. First, it was found that play with purpose to improve young Children’s development has actually a great effect. And the intensity of the effect on emotional development was the greatest among the sub-areas of young Children’s development, followed by social development, cognitive development, physical development, and language development. Second, socio dramatic play has the greatest effect for young Children’s development as a result of examining the types of social play: sociodramatic play, story replay, and thematic fantasy play. Third, age and experimental treatment period were significant as modulating variables as a result of analyzing the moderating effect to find out the cause of the difference and heterogeneity in the effect intensity of social play for young Children’s development.
When the meta-analysis results are summarized, it can be seen that various sociodramatic play aimed at improving young Children’s development has a significant positive effect on it. In addition, the most studies on thematic play using fairy tales that enable positive interaction of the play, while the least studies on sociodramatic play. These studies show that various social plays aimed at improving infant development have a positive effect on improving infant development. In addition, social play was found to be the most effective in the emotional development of infants. Through the positive interaction of social play, the theme fantasy play using fairy tales was studied the most and social play was the least. A comprehensive and systematic meta-analysis of the effects on infant development through social play suggests that various social play is effective in infant development in educational institutions.
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