본 연구는 대학 태권도 시범단의 팀 응집력 향상을 위한 팀 빌딩 프로그램을 개발 및 구성하고 적용하여 그 효과를 검증하고자 하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 대학 태권도 시범단의 팀 빌딩 프로그램 개발, 팀 빌딩 프로그램 적용 및 적용효과에 대한 탐색을 실시하였다. 연구방법으로는 먼저 선행연구 및 문헌조사와 요구조사를 통해 팀 빌딩 프로그램을 구안하였고, 최종적으로 확인된 프로그램을 실제 현장에 집단상담기법을 사용하여 프로그램을 적용하였다. 팀 빌딩 프로그램을 적용하고, 다 끝난 후에는 프로그램의 효과를 검증하기 위해 실험집단에게 경험보고서와 소감문작성, 심층면담을 통해 프로그램의 평가 및 적용효과 검증의 절차로 진행하였다. 연구 대상으로는 첫째, 팀 빌딩 프로그램 개발을 위한 요구조사를 하기위해 B대학 태권도 시범단원들을 대상으로 선정하였고, 둘째, 팀 빌딩 프로그램 적용을 위한 실험집단으로는 B대학 태권도 시범단 2학년 20명을 대상으로 선정하여 프로그램을 적용하였다. 이후 첫 번째 연구의 목적인 팀 빌딩 프로그램의 개발을 위해 팀 빌딩 개념모형을 토대로 작성된 설문지와 개방형 설문지를 사용하여 자료를 수집한 후 ...
본 연구는 대학 태권도 시범단의 팀 응집력 향상을 위한 팀 빌딩 프로그램을 개발 및 구성하고 적용하여 그 효과를 검증하고자 하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 대학 태권도 시범단의 팀 빌딩 프로그램 개발, 팀 빌딩 프로그램 적용 및 적용효과에 대한 탐색을 실시하였다. 연구방법으로는 먼저 선행연구 및 문헌조사와 요구조사를 통해 팀 빌딩 프로그램을 구안하였고, 최종적으로 확인된 프로그램을 실제 현장에 집단상담기법을 사용하여 프로그램을 적용하였다. 팀 빌딩 프로그램을 적용하고, 다 끝난 후에는 프로그램의 효과를 검증하기 위해 실험집단에게 경험보고서와 소감문작성, 심층면담을 통해 프로그램의 평가 및 적용효과 검증의 절차로 진행하였다. 연구 대상으로는 첫째, 팀 빌딩 프로그램 개발을 위한 요구조사를 하기위해 B대학 태권도 시범단원들을 대상으로 선정하였고, 둘째, 팀 빌딩 프로그램 적용을 위한 실험집단으로는 B대학 태권도 시범단 2학년 20명을 대상으로 선정하여 프로그램을 적용하였다. 이후 첫 번째 연구의 목적인 팀 빌딩 프로그램의 개발을 위해 팀 빌딩 개념모형을 토대로 작성된 설문지와 개방형 설문지를 사용하여 자료를 수집한 후 IPA분석과 귀납적 분석을 실시하였다. 이를 통해 나타난 IPA 2사분면의 과잉영역 요인과 팀 응집력 강화요인, 저해요인을 토대로 대학 태권도 시범단의 팀 빌딩 프로그램을 개발 및 구성하였다. 다음 두 번째 연구의 목적인 대학 태권도 시범단의 팀 응집력 향상을 위해 팀 빌딩 프로그램을 적용하였으며, 프로그램은 주 2회~3회씩 8주간 총 16회기를 진행하였다. 또한 팀 빌딩 프로그램의 적용 효과검증을 위해 참여자들이 직접 경험보고서와 소감문작성을 하였고, 심층면담의 내용을 토대로 귀납적 내용 분석을 실시하였으며, 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 본 연구에서 개발 및 구성은 대학 태권도 시범단이 인식한 팀 응집력 강화 요인(대인관계, 목표설정, 긍정적 피드백, 팀 독특성, 긍정적 의사소통, 팀 단합력, 긍정적 팀 분위기, 리더십, 팀 규범준수)과 저해요인(팀 규범위반, 사회적 태만, 목표설정의 부재, 부정적 의사소통, 부정적 정서, 리더의 중요성, 신뢰 및 배려 부족)이 나타났고, IPA분석 2사분면 과잉영역에는 협동의 요인이 나타났으며, 이를 토대로 요구에 맞는 프로그램으로 개발 및 구성을 하였다. 둘째, 대학 태권도 시범단의 팀 응집력 향상을 위한 팀 빌딩 프로그램을 16회기를 실시하였고, 연구 참여자들은 각 회기별 목표(친밀감 및 긍정적 분위기, 긍정적 대인관계, 긍정적 피드백, 긍정적 의사소통, 역할 명료화, 개인적 희생, 목표설정, 팀 단합력, 리더십, 팀 독특성)가 달성되었다고 평가한 것으로 확인되었다. 셋째, 본 연구에서 대학 태권도 시범단의 팀 빌딩 프로그램 선호도의 결과로는 1단계 시작하기 단계에서는 2회기 조하리의 창, 2단계 행동방식의 변화단계에서는 5회기 ‘나’, ‘너’ 대화법, 3단계 팀 구축 단계에서는 10회 최고 높은 곳으로 향해라를 가장 선호하는 것으로 확인되었다. 넷째, 본 연구에서 대학 태권도 시범단의 팀 응집력 향상을 위한 팀 빌딩 프로그램 적용결과로는 개인적 성장과 집단적 성장의 긍정적인 효과가 나타났다. 구체적으로 살펴보면 개인적 성장에는 자기인식, 타인인식, 배려심 향상, 긍정적 사고가 나타났으며, 집단적 성장에는 친밀감 형성, 긍정적 의사소통, 단합력 향상, 목표의식이 나타난 것으로 확인되었다. 본 연구결과를 기초로 대학 태권도 시범단에게 팀 빌딩 프로그램은 개인적 성장과 집단적 성장에 긍정적 영향을 미쳤으며, 프로그램을 통해 참여자들 간의 긍정적인 관계형성의 모습이 확인된 것으로 보아 대학 태권도 시범단원들에게 팀 응집력향상에 있어 효과적이고 도움이 되는 프로그램이었음을 나타내는 결과라 할 것이다. 이를 종합하여 보면, 대학 태권도 시범단의 요구분석을 통하여 팀을 파악하고, 팀 응집력을 향상시킬 수 있는 팀 빌딩 프로그램을 개발 및 구성할 수 있으며, 팀 빌딩프로그램을 적용하여 팀 응집력에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 점에서 시범단원들에게 매우 실용적인 프로그램이라 판단된다. 이러한 점에서 팀 빌딩 프로그램을 태권도 시범단에게 활용하여 팀이 성공하는데 있어 도움을 주어야 할 것이다.
본 연구는 대학 태권도 시범단의 팀 응집력 향상을 위한 팀 빌딩 프로그램을 개발 및 구성하고 적용하여 그 효과를 검증하고자 하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해 대학 태권도 시범단의 팀 빌딩 프로그램 개발, 팀 빌딩 프로그램 적용 및 적용효과에 대한 탐색을 실시하였다. 연구방법으로는 먼저 선행연구 및 문헌조사와 요구조사를 통해 팀 빌딩 프로그램을 구안하였고, 최종적으로 확인된 프로그램을 실제 현장에 집단상담기법을 사용하여 프로그램을 적용하였다. 팀 빌딩 프로그램을 적용하고, 다 끝난 후에는 프로그램의 효과를 검증하기 위해 실험집단에게 경험보고서와 소감문작성, 심층면담을 통해 프로그램의 평가 및 적용효과 검증의 절차로 진행하였다. 연구 대상으로는 첫째, 팀 빌딩 프로그램 개발을 위한 요구조사를 하기위해 B대학 태권도 시범단원들을 대상으로 선정하였고, 둘째, 팀 빌딩 프로그램 적용을 위한 실험집단으로는 B대학 태권도 시범단 2학년 20명을 대상으로 선정하여 프로그램을 적용하였다. 이후 첫 번째 연구의 목적인 팀 빌딩 프로그램의 개발을 위해 팀 빌딩 개념모형을 토대로 작성된 설문지와 개방형 설문지를 사용하여 자료를 수집한 후 IPA분석과 귀납적 분석을 실시하였다. 이를 통해 나타난 IPA 2사분면의 과잉영역 요인과 팀 응집력 강화요인, 저해요인을 토대로 대학 태권도 시범단의 팀 빌딩 프로그램을 개발 및 구성하였다. 다음 두 번째 연구의 목적인 대학 태권도 시범단의 팀 응집력 향상을 위해 팀 빌딩 프로그램을 적용하였으며, 프로그램은 주 2회~3회씩 8주간 총 16회기를 진행하였다. 또한 팀 빌딩 프로그램의 적용 효과검증을 위해 참여자들이 직접 경험보고서와 소감문작성을 하였고, 심층면담의 내용을 토대로 귀납적 내용 분석을 실시하였으며, 다음과 같은 결과가 나타났다. 첫째, 본 연구에서 개발 및 구성은 대학 태권도 시범단이 인식한 팀 응집력 강화 요인(대인관계, 목표설정, 긍정적 피드백, 팀 독특성, 긍정적 의사소통, 팀 단합력, 긍정적 팀 분위기, 리더십, 팀 규범준수)과 저해요인(팀 규범위반, 사회적 태만, 목표설정의 부재, 부정적 의사소통, 부정적 정서, 리더의 중요성, 신뢰 및 배려 부족)이 나타났고, IPA분석 2사분면 과잉영역에는 협동의 요인이 나타났으며, 이를 토대로 요구에 맞는 프로그램으로 개발 및 구성을 하였다. 둘째, 대학 태권도 시범단의 팀 응집력 향상을 위한 팀 빌딩 프로그램을 16회기를 실시하였고, 연구 참여자들은 각 회기별 목표(친밀감 및 긍정적 분위기, 긍정적 대인관계, 긍정적 피드백, 긍정적 의사소통, 역할 명료화, 개인적 희생, 목표설정, 팀 단합력, 리더십, 팀 독특성)가 달성되었다고 평가한 것으로 확인되었다. 셋째, 본 연구에서 대학 태권도 시범단의 팀 빌딩 프로그램 선호도의 결과로는 1단계 시작하기 단계에서는 2회기 조하리의 창, 2단계 행동방식의 변화단계에서는 5회기 ‘나’, ‘너’ 대화법, 3단계 팀 구축 단계에서는 10회 최고 높은 곳으로 향해라를 가장 선호하는 것으로 확인되었다. 넷째, 본 연구에서 대학 태권도 시범단의 팀 응집력 향상을 위한 팀 빌딩 프로그램 적용결과로는 개인적 성장과 집단적 성장의 긍정적인 효과가 나타났다. 구체적으로 살펴보면 개인적 성장에는 자기인식, 타인인식, 배려심 향상, 긍정적 사고가 나타났으며, 집단적 성장에는 친밀감 형성, 긍정적 의사소통, 단합력 향상, 목표의식이 나타난 것으로 확인되었다. 본 연구결과를 기초로 대학 태권도 시범단에게 팀 빌딩 프로그램은 개인적 성장과 집단적 성장에 긍정적 영향을 미쳤으며, 프로그램을 통해 참여자들 간의 긍정적인 관계형성의 모습이 확인된 것으로 보아 대학 태권도 시범단원들에게 팀 응집력향상에 있어 효과적이고 도움이 되는 프로그램이었음을 나타내는 결과라 할 것이다. 이를 종합하여 보면, 대학 태권도 시범단의 요구분석을 통하여 팀을 파악하고, 팀 응집력을 향상시킬 수 있는 팀 빌딩 프로그램을 개발 및 구성할 수 있으며, 팀 빌딩프로그램을 적용하여 팀 응집력에 긍정적인 영향을 미칠 수 있다는 점에서 시범단원들에게 매우 실용적인 프로그램이라 판단된다. 이러한 점에서 팀 빌딩 프로그램을 태권도 시범단에게 활용하여 팀이 성공하는데 있어 도움을 주어야 할 것이다.
This study aims to develop, construct and apply a team building program to improve team cohesion of university Taekwondo demonstration teams, and examine its effectiveness. In order to attain the goals of this study, research on the development, application and effectiveness of team building program...
This study aims to develop, construct and apply a team building program to improve team cohesion of university Taekwondo demonstration teams, and examine its effectiveness. In order to attain the goals of this study, research on the development, application and effectiveness of team building programs for university Taekwondo demonstration teams was carried out. As for the research method, through conducting prior research, literary review and needs assessment, the team building program was designed, and the final verified program applied group counselling techniques employed in real-life situations. In order to verify the effectiveness of the program after its application, experience reports and reflection journals written by, and in-depth interviews conducted with the experimental group were used as procedures to evaluate and verify the program’s effectiveness. Firstly, for the needs assessment in the development of a team building program, the Taekwondo demonstration athletes at University B were selected as participants in the study. Secondly, twenty Taekwondo demonstration athletes who are sophomores at University B were selected as the experimental group for the application of the team building program. For the development of the team building program, data was collected through a questionnaire and open-ended questions, developed based on team building conceptual models, and then an Importance-Performance Analysis (IPA) and inductive analysis were carried out. Based on the analysis, the factors in the Quadrant II area of IPA (high importance, high performance) and the fostering and hindering factors for team cohesion were identified, providing the basis for the development and construction of the team building program for the university Taekwondo demonstration team. The application of the team building program int ended to improve team cohesion of the university Taekwondo demonstration team and was carried out twice to three times a week over eight weeks, running a total of sixteen sessions. In order to test the effectiveness of the team building program, participants wrote their own experience reports and reflection journals, and the inductive content analysis was carried out based on the content of the in-depth interviews. The results are as follows. Firstly, in the study, the university Taekwondo demonstration team perceived fostering factors for team cohesion (interpersonal relationships, goal setting, positive feedback, team uniqueness, positive communication, team unity, positive team atmosphere, leadership, compliance to team norm) as well as hindering factors (violation of team norm, social negligence, lack of goal setting, negative communication, negative affectivity, importance of leaders, lack of trust and consideration)were observed, and the factor of cooperation was identified in the Quadrant II area of IPA. Based on the analysis, the program was developed and constructed to meet the needs. Second, the team building program for improving team cohesion of the university Taekwondo demonstration team was run over sixteen sessions. It was found that the participants assessed that each session’s goals were achieved (friendliness and positive atmosphere, positive interpersonal relationship, positive feedback, positive communication, clarification of roles, personal sacrifice, goal setting, team unity, leadership, and team uniqueness). Thirdly, for the result of the preference for the team building program by the university Taekwondo demonstration team, it was found that the participants had the highest preference for Johari’s window, the second session at stage 1( the beginning stage), followed by communication strategies between ‘you’ and ‘me’, the fifth session at the second stage(the change in behavior stage),and 'Heading to the highest place', the tenth session at the third stage (the team construction stage). Fourth, the results of this study on the application of the team building program intended to improve team cohesion of university Taekwondo demonstration teams showed a positive effect on both personal and collective growth. Specifically, self-awareness, recognition of others, improved consideration, and positive thinking were observed in personal growth, and intimacy, positive communication, improved unity, and a sense of goal in collective growth. Based on the results of this study, the team building program had a positive impact on personal and collective growth for the university Taekwondo demonstration team, and the formation of positive relationships among the participants was found after the program, indicating that it was an effective and helpful program in improving team cohesion
for the university Taekwondo demonstration athletes. Overall, it can be concluded that seeing how the program has a positive impact on team cohesion when it is applied, through understanding the university Taekwondo demonstration team using a needs assessment, and being able to develop and construct a team building program to improve team cohesion, a team building program to improve team cohesion is a significantly practical program for demonstration athletes. In this regard, the team building program should be used in the Taekwondo demonstration teams to help the team succeed
This study aims to develop, construct and apply a team building program to improve team cohesion of university Taekwondo demonstration teams, and examine its effectiveness. In order to attain the goals of this study, research on the development, application and effectiveness of team building programs for university Taekwondo demonstration teams was carried out. As for the research method, through conducting prior research, literary review and needs assessment, the team building program was designed, and the final verified program applied group counselling techniques employed in real-life situations. In order to verify the effectiveness of the program after its application, experience reports and reflection journals written by, and in-depth interviews conducted with the experimental group were used as procedures to evaluate and verify the program’s effectiveness. Firstly, for the needs assessment in the development of a team building program, the Taekwondo demonstration athletes at University B were selected as participants in the study. Secondly, twenty Taekwondo demonstration athletes who are sophomores at University B were selected as the experimental group for the application of the team building program. For the development of the team building program, data was collected through a questionnaire and open-ended questions, developed based on team building conceptual models, and then an Importance-Performance Analysis (IPA) and inductive analysis were carried out. Based on the analysis, the factors in the Quadrant II area of IPA (high importance, high performance) and the fostering and hindering factors for team cohesion were identified, providing the basis for the development and construction of the team building program for the university Taekwondo demonstration team. The application of the team building program int ended to improve team cohesion of the university Taekwondo demonstration team and was carried out twice to three times a week over eight weeks, running a total of sixteen sessions. In order to test the effectiveness of the team building program, participants wrote their own experience reports and reflection journals, and the inductive content analysis was carried out based on the content of the in-depth interviews. The results are as follows. Firstly, in the study, the university Taekwondo demonstration team perceived fostering factors for team cohesion (interpersonal relationships, goal setting, positive feedback, team uniqueness, positive communication, team unity, positive team atmosphere, leadership, compliance to team norm) as well as hindering factors (violation of team norm, social negligence, lack of goal setting, negative communication, negative affectivity, importance of leaders, lack of trust and consideration)were observed, and the factor of cooperation was identified in the Quadrant II area of IPA. Based on the analysis, the program was developed and constructed to meet the needs. Second, the team building program for improving team cohesion of the university Taekwondo demonstration team was run over sixteen sessions. It was found that the participants assessed that each session’s goals were achieved (friendliness and positive atmosphere, positive interpersonal relationship, positive feedback, positive communication, clarification of roles, personal sacrifice, goal setting, team unity, leadership, and team uniqueness). Thirdly, for the result of the preference for the team building program by the university Taekwondo demonstration team, it was found that the participants had the highest preference for Johari’s window, the second session at stage 1( the beginning stage), followed by communication strategies between ‘you’ and ‘me’, the fifth session at the second stage(the change in behavior stage),and 'Heading to the highest place', the tenth session at the third stage (the team construction stage). Fourth, the results of this study on the application of the team building program intended to improve team cohesion of university Taekwondo demonstration teams showed a positive effect on both personal and collective growth. Specifically, self-awareness, recognition of others, improved consideration, and positive thinking were observed in personal growth, and intimacy, positive communication, improved unity, and a sense of goal in collective growth. Based on the results of this study, the team building program had a positive impact on personal and collective growth for the university Taekwondo demonstration team, and the formation of positive relationships among the participants was found after the program, indicating that it was an effective and helpful program in improving team cohesion
for the university Taekwondo demonstration athletes. Overall, it can be concluded that seeing how the program has a positive impact on team cohesion when it is applied, through understanding the university Taekwondo demonstration team using a needs assessment, and being able to develop and construct a team building program to improve team cohesion, a team building program to improve team cohesion is a significantly practical program for demonstration athletes. In this regard, the team building program should be used in the Taekwondo demonstration teams to help the team succeed
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.