본 논문은 <기생충>에서 적용된 블랙 코미디와 아이러니 기법에 대한 분석으로 21세기에 여전히 존재하는 계층 간의 빈부격차라는 사회문제가 영화에서 어떻게 드러나고 있는지를 분석하는 데 목적을 두고 있다. 계층 간의 빈부격차 문제는 봉준호 감독의 작품에서 흔히 반영되는 주제이다. 특히 2019년에 개봉된 <기생충>은 이러한 사회문제를 주제로 제작한 영화 로서 수많은 국제영화제에서 중요한 상을 받으면서 세계적인 주목도 받았 다. 거시적인 측면에서 보면, 이처럼 큰 관심을 받을 수 있는 이유는, 빈 부격차가 이미 클로벌 문제로 부각되었기 때문이라 할 수 있다. 영화의 특성으로 보면 오랫동안 뉴스, 신문 등 매개를 통해 사회정보를 받는 사 람들에게 빈부격차가 추상적인 존재로 알려진다. 그러나 사회문제가 영화 와 융합되어 블랙 코미디, 아이러니의 기법을 사용하여 관객들로 하여금 이러한 사회적인 현실에 더 깊이 반성하게 해준다. 본론 부분에서 우선 블랙 코미디와 아이러니의 이론적 배경에 대해서 살펴보고 구조의 분석을 통해 영화 내용을 파악한다. 다음으로 영화에서 나타난 블랙 코미디 특징이 포함되는 장면을 정리해 어떤 의미가 드러나 고 있는지를 분석한다. 마지막으로 영화 속 인물의 의상, 행동, 대사, 또 한 공간의 ...
본 논문은 <기생충>에서 적용된 블랙 코미디와 아이러니 기법에 대한 분석으로 21세기에 여전히 존재하는 계층 간의 빈부격차라는 사회문제가 영화에서 어떻게 드러나고 있는지를 분석하는 데 목적을 두고 있다. 계층 간의 빈부격차 문제는 봉준호 감독의 작품에서 흔히 반영되는 주제이다. 특히 2019년에 개봉된 <기생충>은 이러한 사회문제를 주제로 제작한 영화 로서 수많은 국제영화제에서 중요한 상을 받으면서 세계적인 주목도 받았 다. 거시적인 측면에서 보면, 이처럼 큰 관심을 받을 수 있는 이유는, 빈 부격차가 이미 클로벌 문제로 부각되었기 때문이라 할 수 있다. 영화의 특성으로 보면 오랫동안 뉴스, 신문 등 매개를 통해 사회정보를 받는 사 람들에게 빈부격차가 추상적인 존재로 알려진다. 그러나 사회문제가 영화 와 융합되어 블랙 코미디, 아이러니의 기법을 사용하여 관객들로 하여금 이러한 사회적인 현실에 더 깊이 반성하게 해준다. 본론 부분에서 우선 블랙 코미디와 아이러니의 이론적 배경에 대해서 살펴보고 구조의 분석을 통해 영화 내용을 파악한다. 다음으로 영화에서 나타난 블랙 코미디 특징이 포함되는 장면을 정리해 어떤 의미가 드러나 고 있는지를 분석한다. 마지막으로 영화 속 인물의 의상, 행동, 대사, 또 한 공간의 세팅, 구도, 그리고 소도구, 극적인 아이러니에 대한 분석을 통 해 영화에서 아이러니의 기법을 어떻게 다루고 있는지를 밝히고자 한다. 봉준호 감독은 블랙 코미디와 아이러니 기법을 사용해 영화 서사에 흥 미를 부여하면서, 시나리오가 반영하는 현실에 대한 관객들의 깊은 반성 을 일으킨다. 영화에서 스토리의 반전으로 문광과 근세가 나타날 때부터 스릴러의 분위기가 드러난다. 기택의 성격 변화, 상류층으로서의 박 사장 과 연교의 위선한 모습, 그리고 모든 인물의 이중적인 행동, 공간의 세팅 등 요소는 관객들을 무의식적으로 자극해 준다. 현재 많은 작가주의 감독들은 사회의 시사성이 포함되는 영화를 만드는 목적으로 유머, 오락성이라는 요소를 영화에 추가한다. 이에 현재 시사성 과 오락성 특징이 강한 작품들은 영화계에서 폭넓게 나타나고 있다. 영화 의 마지막 부분에서 기우가 기택을 구하는 계획이 성공했는지를 열린 결 말을 통해서 보여줘 관객에게 스스로 고민하는 여운을 남기는 동시에 빈부격차의 문제가 언젠가 꼭 해결될 수 있다는 전망도 드러낸다. 봉준호 감독은 블랙 코미디, 아이러니 기법을 적용한 강한 영향력을 가지는 <기 생충>을 통해 사회문제를 고발하고, 많은 영화감독 후배들에게 뛰어난 학 습 자료를 제공해준다.
본 논문은 <기생충>에서 적용된 블랙 코미디와 아이러니 기법에 대한 분석으로 21세기에 여전히 존재하는 계층 간의 빈부격차라는 사회문제가 영화에서 어떻게 드러나고 있는지를 분석하는 데 목적을 두고 있다. 계층 간의 빈부격차 문제는 봉준호 감독의 작품에서 흔히 반영되는 주제이다. 특히 2019년에 개봉된 <기생충>은 이러한 사회문제를 주제로 제작한 영화 로서 수많은 국제영화제에서 중요한 상을 받으면서 세계적인 주목도 받았 다. 거시적인 측면에서 보면, 이처럼 큰 관심을 받을 수 있는 이유는, 빈 부격차가 이미 클로벌 문제로 부각되었기 때문이라 할 수 있다. 영화의 특성으로 보면 오랫동안 뉴스, 신문 등 매개를 통해 사회정보를 받는 사 람들에게 빈부격차가 추상적인 존재로 알려진다. 그러나 사회문제가 영화 와 융합되어 블랙 코미디, 아이러니의 기법을 사용하여 관객들로 하여금 이러한 사회적인 현실에 더 깊이 반성하게 해준다. 본론 부분에서 우선 블랙 코미디와 아이러니의 이론적 배경에 대해서 살펴보고 구조의 분석을 통해 영화 내용을 파악한다. 다음으로 영화에서 나타난 블랙 코미디 특징이 포함되는 장면을 정리해 어떤 의미가 드러나 고 있는지를 분석한다. 마지막으로 영화 속 인물의 의상, 행동, 대사, 또 한 공간의 세팅, 구도, 그리고 소도구, 극적인 아이러니에 대한 분석을 통 해 영화에서 아이러니의 기법을 어떻게 다루고 있는지를 밝히고자 한다. 봉준호 감독은 블랙 코미디와 아이러니 기법을 사용해 영화 서사에 흥 미를 부여하면서, 시나리오가 반영하는 현실에 대한 관객들의 깊은 반성 을 일으킨다. 영화에서 스토리의 반전으로 문광과 근세가 나타날 때부터 스릴러의 분위기가 드러난다. 기택의 성격 변화, 상류층으로서의 박 사장 과 연교의 위선한 모습, 그리고 모든 인물의 이중적인 행동, 공간의 세팅 등 요소는 관객들을 무의식적으로 자극해 준다. 현재 많은 작가주의 감독들은 사회의 시사성이 포함되는 영화를 만드는 목적으로 유머, 오락성이라는 요소를 영화에 추가한다. 이에 현재 시사성 과 오락성 특징이 강한 작품들은 영화계에서 폭넓게 나타나고 있다. 영화 의 마지막 부분에서 기우가 기택을 구하는 계획이 성공했는지를 열린 결 말을 통해서 보여줘 관객에게 스스로 고민하는 여운을 남기는 동시에 빈부격차의 문제가 언젠가 꼭 해결될 수 있다는 전망도 드러낸다. 봉준호 감독은 블랙 코미디, 아이러니 기법을 적용한 강한 영향력을 가지는 <기 생충>을 통해 사회문제를 고발하고, 많은 영화감독 후배들에게 뛰어난 학 습 자료를 제공해준다.
The theme of this dissertation is to discuss how uses the expressions of irony and dark humor to present the problem of class difference that still exists in the 21st century. In director Bong Joon-ho’s movies, the issue of class difference is often discussed, especially in , the award winning film...
The theme of this dissertation is to discuss how uses the expressions of irony and dark humor to present the problem of class difference that still exists in the 21st century. In director Bong Joon-ho’s movies, the issue of class difference is often discussed, especially in , the award winning film premiered in the year of 2019. As the class difference issue became a global problem, the discussion of it brought attention to the film from global audience. For people who get their daily information through traditional news media, the idea of class difference is an abstract concept. But people will understand this topic on a deeper level if they watch films that uses irony and dark humor as their way of expressions. This dissertation will discuss irony and dark humor on a theoretical level, present the story structure of Parasite, analyze the dark humor scenes and the visual languages in them, study how presents the class difference issues through dialogue, actions, cinematography and production design. In the end, the dissertation will discuss the plot of Parasite in detail, to understand how irony is unitized in this film. Director Bong Joon-ho uses dark humor and irony as a way of expression to achieve a very unique storytelling, addressing the dark side of the society. The tone of the story switches to horror when Moon-gwang and Geun-sae appear on screen. Through Kim Ki-taek’s personality change, the unkindness of president Park and his wife, the complexity within all the characters, the visual representation of the space, etc., the film stimulates the audience’s subconscious mind, triggers them to think on a deeper level. This is a type of effect only dark humor and irony can achieve. Nowadays, in order to make films that address social issues in the themes, a lot of writer-directors put humor and other entertaining elements in their films. Therefore, a lot of new art works addressing social issues came out in these recent years. In the ending of , the suspense of Kim Ki-woo rescuing Kim Ki-taek is a reflection to the classic difference in the society. Director Bong’s Parasite presents social issues on a deep level, leaves a great impact to the audience, and setsa great example for the new directors to learn how to utilize the expression of irony and dark humor in their works.
The theme of this dissertation is to discuss how uses the expressions of irony and dark humor to present the problem of class difference that still exists in the 21st century. In director Bong Joon-ho’s movies, the issue of class difference is often discussed, especially in , the award winning film premiered in the year of 2019. As the class difference issue became a global problem, the discussion of it brought attention to the film from global audience. For people who get their daily information through traditional news media, the idea of class difference is an abstract concept. But people will understand this topic on a deeper level if they watch films that uses irony and dark humor as their way of expressions. This dissertation will discuss irony and dark humor on a theoretical level, present the story structure of Parasite, analyze the dark humor scenes and the visual languages in them, study how presents the class difference issues through dialogue, actions, cinematography and production design. In the end, the dissertation will discuss the plot of Parasite in detail, to understand how irony is unitized in this film. Director Bong Joon-ho uses dark humor and irony as a way of expression to achieve a very unique storytelling, addressing the dark side of the society. The tone of the story switches to horror when Moon-gwang and Geun-sae appear on screen. Through Kim Ki-taek’s personality change, the unkindness of president Park and his wife, the complexity within all the characters, the visual representation of the space, etc., the film stimulates the audience’s subconscious mind, triggers them to think on a deeper level. This is a type of effect only dark humor and irony can achieve. Nowadays, in order to make films that address social issues in the themes, a lot of writer-directors put humor and other entertaining elements in their films. Therefore, a lot of new art works addressing social issues came out in these recent years. In the ending of , the suspense of Kim Ki-woo rescuing Kim Ki-taek is a reflection to the classic difference in the society. Director Bong’s Parasite presents social issues on a deep level, leaves a great impact to the audience, and setsa great example for the new directors to learn how to utilize the expression of irony and dark humor in their works.
주제어
#블랙 코미디 아이러니 빈부격차 <기생충> 봉준호 Black Comedy irony class difference Bong Joon-ho
학위논문 정보
저자
번서운
학위수여기관
국민대학교 일반대학원
학위구분
국내석사
학과
영화방송학전공
지도교수
이용주
발행연도
2021
총페이지
ix, 73
키워드
블랙 코미디 아이러니 빈부격차 <기생충> 봉준호 Black Comedy irony class difference Bong Joon-ho
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.