최근 기업의 경영 환경은 다양한 혁신과 변화에 직면하면서 혁신적 서비스를 기반으로 한 서비스 경제로의 전환이 빠르게 나타나고 있다. 이러한 급변하는 시대에 경영자는 자신뿐만 아니라 조직의 미래 비전과 명확한 방향성을 제시하여야 한다는 점에서 경영자의 리더십은 4차 산업 시대에 다양한 변화에 직면해 있다. 특히, 기업조직의 영리적 목적을 최우선으로 추구하는 기업가치는 기업조직의 역할과 다양한 사회적 가치와 결합되면서 영리추구 이외의 다양한 사회적 가치에 대한 요구가 높아지고 있다. 게다가, ...
최근 기업의 경영 환경은 다양한 혁신과 변화에 직면하면서 혁신적 서비스를 기반으로 한 서비스 경제로의 전환이 빠르게 나타나고 있다. 이러한 급변하는 시대에 경영자는 자신뿐만 아니라 조직의 미래 비전과 명확한 방향성을 제시하여야 한다는 점에서 경영자의 리더십은 4차 산업 시대에 다양한 변화에 직면해 있다. 특히, 기업조직의 영리적 목적을 최우선으로 추구하는 기업가치는 기업조직의 역할과 다양한 사회적 가치와 결합되면서 영리추구 이외의 다양한 사회적 가치에 대한 요구가 높아지고 있다. 게다가, 기업의 사회적 책임, 공동체 가치, 공유가치 창출 등은 최근 기업 조직이 반드시 추구하여야 할 기업 철학으로 인식되면서 이에 대한 경영자의 본질적인 사고 전환을 필요로 하고 있다. 한편, 4차 산업 시대에 탈 제조화로 인한 서비스 경제로의 전환은 대량생산과 서구식 자본주의 가치를 기반으로 발달해 온 제조 중심의 가치에서 기술과 서비스에 대한 새로운 접근이 나타나고 있다. 또한 이에 따른 기업 조직과 변화와 더불어 기업 조직을 운영하는 경영자 본질 인식에 있어서도 변화가 필요한 상황이다. 이에 본 연구에서는 동양적 가치 기반의 경영자의 본질 요인을 제시한 염배훈(2020)의 연구를 기반으로 경영자의 본질 요인이 서구의 대표적인 리더십 유형과의 관련성을 분석하여 동양적 가치 기반의 경영자 본질 7대 요인이 서양 학문인 리더십과 권한위임, 그리고 조직 효과성에 어떠한 영향 관계가 존재하는지를 제시하고자 한다. 이러한 접근은 서구 자본주의 한계점으로 나타난 대표적인 사건인 미국의 금융위기와 한국의 IMF로 대표되는 사건인 글로벌 금융위기로 인한, 서구식 자본주의로 대표되는 미국식 자본주의에 대한 반성과 더불어 다양한 대안을 모색하는 접근이 해야만 하는 현대 경영 상황을 고려할 때 매우 시의적절한 연구라 할 수 있다. 동양적 가치에서 리더십과 관련된 의미로 수신제가 치국평천하는 너무나 쉽게 접하는 의미임에도 그 말의 실천적 의미를 수행하는 것은 결코 쉬운 일이 아니다. 특히, 동양적 철학에서 공자의 가르침은 굳이 학습을 통하지 않아도 주변 일상 속에서 쉽게 접하게 되며 이러한 가치의 접근 용이성이 바로 우리 일상의 문화와 가치관 형성에 영향을 미친다는 것은 명확한 사실이다. 이러한 점에서 기업조직에서 나타나는 다양한 동서양의 리더십의 특성은 문화적 특성을 기반으로 리더의 가치관과 철학이 결합된 독창적이고 고유한 특성으로 나타난 점은 중요한 의미가 있다. 권한위임의 대두는 현대와 같이 경영 환경이 급변함에 따라 환경에 신속하게 대처하기 위해서는 능력 있는 조직 구성원의 활용과 유연화가 필요하게 되었다. 현대 경영에서 능력 있는 구성원의 선발과 활용, 진취적이고 변화 지향적인 조직문화와 과감한 권한 이양 등을 통해 조직 구성원을 권한위임 시키는 것은 현대 경영에 있어 중요한 일이라 할 수 있겠다. 한편 조직효과성의 전통적 의미는 어떤 조직이 설정한 목표를 어느 정도 달성하고 있는가를 나타내는 기준으로 사용되었다. 조직효과성의 개념 정의와 측정 기준을 많은 학자들과 실무자들이 제시하고 있지만 단일의 명확한 기준을 제시하지 못하고 있다. 일반적으로 조직효과성의 개념은 모든 조직 활동의 중요한 평가 기준으로 조직의 성공도, 목표 달성도를 의미하며, 조직의 건전도를 가리키는 지표라 할 수 있다. 즉, 조직효과성은 조직의 성과 즉 목표 달성을 얼마나 잘 하였는지 그리고 조직이 잘 경영되고 효과적으로 운영되고 있는지를 나타내는 것으로 조직의 성과를 평가하는 것을 의미한다. 경영학 조직 연구의 궁극적 관심은 결국 조직 효과성을 극대화하는데 그 목적을 두고 있다고 할 수 있다. 조직효과성의 구성요소로서는 직무만족과 조직몰입을 선택하였다. 이러한 측면에서 본 연구에서는 동양적 가치관의 실무적 적용과 실증분석을 위해 동양적 가치 기반의 경영자의 본질에 대한 7개 요인인 배움, 준비, 도전, 포용, 신뢰, 도덕, 희생 등의 요인을 기반으로 거래적 리더십과 서번트 리더십과의 관련성을 분석하였다. 또한, 거래적 및 서번트 리더십 유형과 권한위임 및 조직 효과성에 미치는 구성 변인들 간의 구조적 영향 관계를 분석하였다. 분석 결과를 토대로 본 연구의 주요한 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 가장 큰 차별적 기여점은 동양적 가치를 통해 추출된 경영자의 7가지 본질 요소와 서구의 대표적인 리더십 유형인 거래적 리더십과 동양적 특성이 반영된 서번트 리더십의 특성과의 관련성을 분석한 후 분석 결과를 토대로 조직 구성원들이 인식하고 있는 경영자 혹은 리더의 특성을 4가지 유형으로 구분하여 조작 구성원들이 인식하고 있는 4가지 유형으로 제시하였다. 또한 이들 집단별로 가설 경로를 제시하여 집단별 특성을 제시하였다. 둘째, 거래적 및 서번트 리더십 유형에 따른 동양적 가치 기반이 경영자 본질 요인과의 관련성을 분석한 결과 거래적 리더십에는 신뢰. 포용, 희생, 도전 등의 요인들은 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 서번트 리더십에는 도전, 포용, 준비, 희생, 도덕, 배움, 신뢰 등 전체 7개 요인 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 리더십 유형에 따른 이질적인 특성이 나타났다. 셋째, 리더십 유형과 권한위임에 미치는 영향 관계를 분석한 결과 거래적 리더십과 서번트 리더십 모두에서 권한위임에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 거래적 리더십보다는 서번트 리더십에서 더 높은 관련성이 나타났다. 넷째, 리더십 유형과 조직효과성인 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향 관계를 분석한 결과 거래적 리더십보다 서번트 리더십에서 더 많은 영향을 미치는 결과가 나타났다. 즉, 거래적 리더십에서는 직무만족에만 유의적인 영향을 미치며 조직몰입에는 유의적인 영향 관계가 없는 것으로 나타난 반면 서번트 리더십은 직무만족과 조직몰입에 있어 모두 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타나 조직 효과성 측면에서 서번트 리더십이 효과적이라는 것을 실증 분석하였다. 마지막으로, 동양적 가치 기반의 경영자 본질 요인이 권한위임으로 연결되는 경로에 있어 리더십 유형의 매개효과를 분석한 결과, 권한위임의 매개효과가 약 43%로 높게 나타나 동양적 가치 기반 경영자 본질 요인이 서번트 리더십과의 일치성이 매우 높다는 것을 실증 분석하였다.
최근 기업의 경영 환경은 다양한 혁신과 변화에 직면하면서 혁신적 서비스를 기반으로 한 서비스 경제로의 전환이 빠르게 나타나고 있다. 이러한 급변하는 시대에 경영자는 자신뿐만 아니라 조직의 미래 비전과 명확한 방향성을 제시하여야 한다는 점에서 경영자의 리더십은 4차 산업 시대에 다양한 변화에 직면해 있다. 특히, 기업조직의 영리적 목적을 최우선으로 추구하는 기업가치는 기업조직의 역할과 다양한 사회적 가치와 결합되면서 영리추구 이외의 다양한 사회적 가치에 대한 요구가 높아지고 있다. 게다가, 기업의 사회적 책임, 공동체 가치, 공유가치 창출 등은 최근 기업 조직이 반드시 추구하여야 할 기업 철학으로 인식되면서 이에 대한 경영자의 본질적인 사고 전환을 필요로 하고 있다. 한편, 4차 산업 시대에 탈 제조화로 인한 서비스 경제로의 전환은 대량생산과 서구식 자본주의 가치를 기반으로 발달해 온 제조 중심의 가치에서 기술과 서비스에 대한 새로운 접근이 나타나고 있다. 또한 이에 따른 기업 조직과 변화와 더불어 기업 조직을 운영하는 경영자 본질 인식에 있어서도 변화가 필요한 상황이다. 이에 본 연구에서는 동양적 가치 기반의 경영자의 본질 요인을 제시한 염배훈(2020)의 연구를 기반으로 경영자의 본질 요인이 서구의 대표적인 리더십 유형과의 관련성을 분석하여 동양적 가치 기반의 경영자 본질 7대 요인이 서양 학문인 리더십과 권한위임, 그리고 조직 효과성에 어떠한 영향 관계가 존재하는지를 제시하고자 한다. 이러한 접근은 서구 자본주의 한계점으로 나타난 대표적인 사건인 미국의 금융위기와 한국의 IMF로 대표되는 사건인 글로벌 금융위기로 인한, 서구식 자본주의로 대표되는 미국식 자본주의에 대한 반성과 더불어 다양한 대안을 모색하는 접근이 해야만 하는 현대 경영 상황을 고려할 때 매우 시의적절한 연구라 할 수 있다. 동양적 가치에서 리더십과 관련된 의미로 수신제가 치국평천하는 너무나 쉽게 접하는 의미임에도 그 말의 실천적 의미를 수행하는 것은 결코 쉬운 일이 아니다. 특히, 동양적 철학에서 공자의 가르침은 굳이 학습을 통하지 않아도 주변 일상 속에서 쉽게 접하게 되며 이러한 가치의 접근 용이성이 바로 우리 일상의 문화와 가치관 형성에 영향을 미친다는 것은 명확한 사실이다. 이러한 점에서 기업조직에서 나타나는 다양한 동서양의 리더십의 특성은 문화적 특성을 기반으로 리더의 가치관과 철학이 결합된 독창적이고 고유한 특성으로 나타난 점은 중요한 의미가 있다. 권한위임의 대두는 현대와 같이 경영 환경이 급변함에 따라 환경에 신속하게 대처하기 위해서는 능력 있는 조직 구성원의 활용과 유연화가 필요하게 되었다. 현대 경영에서 능력 있는 구성원의 선발과 활용, 진취적이고 변화 지향적인 조직문화와 과감한 권한 이양 등을 통해 조직 구성원을 권한위임 시키는 것은 현대 경영에 있어 중요한 일이라 할 수 있겠다. 한편 조직효과성의 전통적 의미는 어떤 조직이 설정한 목표를 어느 정도 달성하고 있는가를 나타내는 기준으로 사용되었다. 조직효과성의 개념 정의와 측정 기준을 많은 학자들과 실무자들이 제시하고 있지만 단일의 명확한 기준을 제시하지 못하고 있다. 일반적으로 조직효과성의 개념은 모든 조직 활동의 중요한 평가 기준으로 조직의 성공도, 목표 달성도를 의미하며, 조직의 건전도를 가리키는 지표라 할 수 있다. 즉, 조직효과성은 조직의 성과 즉 목표 달성을 얼마나 잘 하였는지 그리고 조직이 잘 경영되고 효과적으로 운영되고 있는지를 나타내는 것으로 조직의 성과를 평가하는 것을 의미한다. 경영학 조직 연구의 궁극적 관심은 결국 조직 효과성을 극대화하는데 그 목적을 두고 있다고 할 수 있다. 조직효과성의 구성요소로서는 직무만족과 조직몰입을 선택하였다. 이러한 측면에서 본 연구에서는 동양적 가치관의 실무적 적용과 실증분석을 위해 동양적 가치 기반의 경영자의 본질에 대한 7개 요인인 배움, 준비, 도전, 포용, 신뢰, 도덕, 희생 등의 요인을 기반으로 거래적 리더십과 서번트 리더십과의 관련성을 분석하였다. 또한, 거래적 및 서번트 리더십 유형과 권한위임 및 조직 효과성에 미치는 구성 변인들 간의 구조적 영향 관계를 분석하였다. 분석 결과를 토대로 본 연구의 주요한 연구결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 본 연구의 가장 큰 차별적 기여점은 동양적 가치를 통해 추출된 경영자의 7가지 본질 요소와 서구의 대표적인 리더십 유형인 거래적 리더십과 동양적 특성이 반영된 서번트 리더십의 특성과의 관련성을 분석한 후 분석 결과를 토대로 조직 구성원들이 인식하고 있는 경영자 혹은 리더의 특성을 4가지 유형으로 구분하여 조작 구성원들이 인식하고 있는 4가지 유형으로 제시하였다. 또한 이들 집단별로 가설 경로를 제시하여 집단별 특성을 제시하였다. 둘째, 거래적 및 서번트 리더십 유형에 따른 동양적 가치 기반이 경영자 본질 요인과의 관련성을 분석한 결과 거래적 리더십에는 신뢰. 포용, 희생, 도전 등의 요인들은 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났으며 서번트 리더십에는 도전, 포용, 준비, 희생, 도덕, 배움, 신뢰 등 전체 7개 요인 모두 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타나 리더십 유형에 따른 이질적인 특성이 나타났다. 셋째, 리더십 유형과 권한위임에 미치는 영향 관계를 분석한 결과 거래적 리더십과 서번트 리더십 모두에서 권한위임에 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타났지만, 거래적 리더십보다는 서번트 리더십에서 더 높은 관련성이 나타났다. 넷째, 리더십 유형과 조직효과성인 직무만족과 조직몰입에 미치는 영향 관계를 분석한 결과 거래적 리더십보다 서번트 리더십에서 더 많은 영향을 미치는 결과가 나타났다. 즉, 거래적 리더십에서는 직무만족에만 유의적인 영향을 미치며 조직몰입에는 유의적인 영향 관계가 없는 것으로 나타난 반면 서번트 리더십은 직무만족과 조직몰입에 있어 모두 유의적인 영향을 미치는 것으로 나타나 조직 효과성 측면에서 서번트 리더십이 효과적이라는 것을 실증 분석하였다. 마지막으로, 동양적 가치 기반의 경영자 본질 요인이 권한위임으로 연결되는 경로에 있어 리더십 유형의 매개효과를 분석한 결과, 권한위임의 매개효과가 약 43%로 높게 나타나 동양적 가치 기반 경영자 본질 요인이 서번트 리더십과의 일치성이 매우 높다는 것을 실증 분석하였다.
Facing various innovations and changes, the corporate management environment is recently witnessing a rapid shift to service an economy based on innovative services. In this rapidly changing era, managers are required to propose future visions and clear directions for their organizations as well as ...
Facing various innovations and changes, the corporate management environment is recently witnessing a rapid shift to service an economy based on innovative services. In this rapidly changing era, managers are required to propose future visions and clear directions for their organizations as well as themselves, which means their leadership is facing diverse changes in the era of the Fourth Industrial Revolution. As corporate values, whose top priority is to pursue profit-making goals, are especially combined with the roles of corporate organizations and the various values of society, there is growing demand for diverse social values other than the pursuit of profit. Furthermore, recently, corporate social responsibility, community, and shared values are regarded as part of a corporate philosophy that any corporate organization should seek after, and managers are asked to have an essential change of thought about these topics.
A shift to service an economy driven by the post-manufacturing trend in the era of the Fourth Industrial Revolution gives birth to new approaches to technology and services that are different from the old manufacturing-based values that have developed around mass production and Western capitalist values. Consequently, managers running a corporate organization need to change their perceptions according to their corporate organizations and their changes.
Based on the ideas of Yeom Bae-hun (2020) who proposed essential factors of managers based on Oriental values, this study analyzes the relationship between the essential factors of managers and representative Western leadership types and investigates influential relationships between the seven major essential factors of managers based on Oriental values and Western studies' leadership, empowerment, and organizational efficiency. This approach results in timely research under the contemporary management situations in which there is a need for diverse alternatives along with reflection on American capitalism that is represented by Western capitalism following the financial crisis in the U.S.A., a major event caused by the limitations of Western capitalism, and South Korea's foreign currency crisis, a global financial crises.
In Oriental values, cultivating the moral self, regulating the family, maintaining the state rightly, and making all peaceful present accessible meanings in relationship to leadership, but it is far from easy to practice their meanings. In Oriental philosophy, in particular, people have easy access to the teachings of Confucius in daily life without any study, and it is clear that values of such accessibility have impacts on the daily culture and values of people. In this sense, various styles of Oriental and Western leadership manifest in corporate organizations that exhibit their original and unique characteristics based on a combination of the society's cultural characteristics and the leader's values and philosophy, thus holding important significance.
The emergence of empowerment followed a need for the utilization and flexibility of members in an organization to make quick responses to the management environment that was changing quickly in modern times. In modern management, it is of critical importance to empower organizational members through the recruitment and utilization of members, forward-looking and change-oriented organizational culture, and bold transfer of authority.
In its traditional sense, organizational efficiency has been used as a yardstick to measure the degree of an organization fulfilling its goal. Many scholars and practitioners have provided definitions for organizational efficiency and criteria for its measurement, but there is not a single clear criterion. In general, the concept of organizational efficiency is an important criterion to assess all organizational activities. It reflects an organization's success and goal fulfillment and serves as an index of organizational health. That is, organizational efficiency is an evaluation of organizational performance covering how much an organization fulfills its goals and whether it is managed correctly and operated effectively. In the field of business administration, the ultimate purpose of research on organizations is the maximization of organizational efficiency. In the present study, job satisfaction and organizational commitment were selected as components of organizational efficiency.
In this aspect, this present study analyzed connections between transactional leadership and servant leadership based on the seven factors of the managers' essence: learning, preparation, challenge, tolerance, trust, morality, and sacrifice, which are formed from Oriental values for the practical application and empirical analysis of Oriental values. Also analyzed in the study were structural influential relationships among the variables of transactional leadership, servant leadership, empowerment, and organizational efficiency.
Based on the analysis results, the study had the following major findings: First, the study made its biggest discriminating contribution by analyzing the managers' seven essential elements based on Oriental values, transactional leadership, which is a representative leadership style of the West, and servant leadership reflecting Oriental features in their connections, and classifying and presenting the characteristics of managers or leaders perceived by organizational members into four types based on the analysis results. Each group was examined in characteristics based on a hypothesis path.
Second, the study analyzed the relationship between Oriental values and the managers' essential factors according to transactional and servant leadership styles and found that transactional leadership was under significant influence of trust, tolerance, sacrifice. and challenge and that servant leadership was under significant influence of all seven factors: challenge, tolerance, preparation, sacrifice, morality, learning, and trust, which points to different characteristics according to different leadership styles.
Third, the study also analyzed influential relationships between leadership styles and empowerment and found that both transactional and servant leadership had significant impacts on empowerment with the latter having higher connections with it than the former.
Fourth, the study analyzed influential relationships between transactional and servant leadership and organizational efficiency represented by job satisfaction and organizational commitment. The analysis results reveal that servant leadership had greater effects on them than transactional leadership. That is, transactional leadership had significant effects on job satisfaction not on organizational commitment, whereas servant leadership had significant effects on both job satisfaction and organizational commitment. These empirical analysis results demonstrate that servant leadership is more effective in the aspect of organizational efficiency.
Finally, the study analyzed the mediating effects of leadership styles on the path from the managers' essential factors based on Oriental values to empowerment and found that the mediating effects were high for empowerment at approximately 43%, which empirically demonstrates a very high level of agreement between the managers' essential factors based on Oriental values and servant leadership.
Facing various innovations and changes, the corporate management environment is recently witnessing a rapid shift to service an economy based on innovative services. In this rapidly changing era, managers are required to propose future visions and clear directions for their organizations as well as themselves, which means their leadership is facing diverse changes in the era of the Fourth Industrial Revolution. As corporate values, whose top priority is to pursue profit-making goals, are especially combined with the roles of corporate organizations and the various values of society, there is growing demand for diverse social values other than the pursuit of profit. Furthermore, recently, corporate social responsibility, community, and shared values are regarded as part of a corporate philosophy that any corporate organization should seek after, and managers are asked to have an essential change of thought about these topics.
A shift to service an economy driven by the post-manufacturing trend in the era of the Fourth Industrial Revolution gives birth to new approaches to technology and services that are different from the old manufacturing-based values that have developed around mass production and Western capitalist values. Consequently, managers running a corporate organization need to change their perceptions according to their corporate organizations and their changes.
Based on the ideas of Yeom Bae-hun (2020) who proposed essential factors of managers based on Oriental values, this study analyzes the relationship between the essential factors of managers and representative Western leadership types and investigates influential relationships between the seven major essential factors of managers based on Oriental values and Western studies' leadership, empowerment, and organizational efficiency. This approach results in timely research under the contemporary management situations in which there is a need for diverse alternatives along with reflection on American capitalism that is represented by Western capitalism following the financial crisis in the U.S.A., a major event caused by the limitations of Western capitalism, and South Korea's foreign currency crisis, a global financial crises.
In Oriental values, cultivating the moral self, regulating the family, maintaining the state rightly, and making all peaceful present accessible meanings in relationship to leadership, but it is far from easy to practice their meanings. In Oriental philosophy, in particular, people have easy access to the teachings of Confucius in daily life without any study, and it is clear that values of such accessibility have impacts on the daily culture and values of people. In this sense, various styles of Oriental and Western leadership manifest in corporate organizations that exhibit their original and unique characteristics based on a combination of the society's cultural characteristics and the leader's values and philosophy, thus holding important significance.
The emergence of empowerment followed a need for the utilization and flexibility of members in an organization to make quick responses to the management environment that was changing quickly in modern times. In modern management, it is of critical importance to empower organizational members through the recruitment and utilization of members, forward-looking and change-oriented organizational culture, and bold transfer of authority.
In its traditional sense, organizational efficiency has been used as a yardstick to measure the degree of an organization fulfilling its goal. Many scholars and practitioners have provided definitions for organizational efficiency and criteria for its measurement, but there is not a single clear criterion. In general, the concept of organizational efficiency is an important criterion to assess all organizational activities. It reflects an organization's success and goal fulfillment and serves as an index of organizational health. That is, organizational efficiency is an evaluation of organizational performance covering how much an organization fulfills its goals and whether it is managed correctly and operated effectively. In the field of business administration, the ultimate purpose of research on organizations is the maximization of organizational efficiency. In the present study, job satisfaction and organizational commitment were selected as components of organizational efficiency.
In this aspect, this present study analyzed connections between transactional leadership and servant leadership based on the seven factors of the managers' essence: learning, preparation, challenge, tolerance, trust, morality, and sacrifice, which are formed from Oriental values for the practical application and empirical analysis of Oriental values. Also analyzed in the study were structural influential relationships among the variables of transactional leadership, servant leadership, empowerment, and organizational efficiency.
Based on the analysis results, the study had the following major findings: First, the study made its biggest discriminating contribution by analyzing the managers' seven essential elements based on Oriental values, transactional leadership, which is a representative leadership style of the West, and servant leadership reflecting Oriental features in their connections, and classifying and presenting the characteristics of managers or leaders perceived by organizational members into four types based on the analysis results. Each group was examined in characteristics based on a hypothesis path.
Second, the study analyzed the relationship between Oriental values and the managers' essential factors according to transactional and servant leadership styles and found that transactional leadership was under significant influence of trust, tolerance, sacrifice. and challenge and that servant leadership was under significant influence of all seven factors: challenge, tolerance, preparation, sacrifice, morality, learning, and trust, which points to different characteristics according to different leadership styles.
Third, the study also analyzed influential relationships between leadership styles and empowerment and found that both transactional and servant leadership had significant impacts on empowerment with the latter having higher connections with it than the former.
Fourth, the study analyzed influential relationships between transactional and servant leadership and organizational efficiency represented by job satisfaction and organizational commitment. The analysis results reveal that servant leadership had greater effects on them than transactional leadership. That is, transactional leadership had significant effects on job satisfaction not on organizational commitment, whereas servant leadership had significant effects on both job satisfaction and organizational commitment. These empirical analysis results demonstrate that servant leadership is more effective in the aspect of organizational efficiency.
Finally, the study analyzed the mediating effects of leadership styles on the path from the managers' essential factors based on Oriental values to empowerment and found that the mediating effects were high for empowerment at approximately 43%, which empirically demonstrates a very high level of agreement between the managers' essential factors based on Oriental values and servant leadership.
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