팬덤 문화는 우리 일상과 밀접하게 닿아있는 문화 중 하나로서 크기와 상관없이 다양한 시장에서 존재하고 있다. 시대가 변하고 발전함에 따라 팬덤 문화도 발전되어 왔으며, 팬덤의 영향력은 점점 커지고 있다. 그 중 팬덤의 문화생산 활동은 팬덤 문화 중 하나로서, 팬덤 안에서 팬 자신이 좋아하는 아이돌을 대상으로 글, 그림, 사진, 영상 등으로 다양한 형태의 생산적인 결과물을 내는 활동을 말한다. 본 연구는 팬덤 문화는 우리 일상과 밀접하게 닿아있는 문화 중 하나로서 크기와 상관없이 다양한 시장에서 존재하고 있다. 시대가 변하고 발전함에 따라 팬덤 문화도 발전되어 왔으며, 팬덤의 영향력은 점점 커지고 있다. 그 중 팬덤의 문화생산 활동은 팬덤 문화 중 하나로서, 팬덤 안에서 팬 자신이 좋아하는 아이돌을 대상으로 글, 그림, 사진, 영상 등으로 다양한 형태의 생산적인 결과물을 내는 활동을 말한다. 본 연구는 K-POP 아이돌 팬덤의 문화생산 활동에 대해 문화활동 생산자를 중심으로 진행하였으며, 팬덤의 문화 생산 활동은 어떤 것이며, 실질적인 생산 활동, 생산 활동과 팬덤 활동, 아이돌의 영향관계에 대한 이해를 도모하는 것에 목적이 있다. 이를 위해 문헌분석을 통해서 아이돌 팬덤과 팬덤문화, 팬덤의 생산 활동에 대해 고찰 분석하였고, 실질적인 팬덤의 문화 생산 활동에 대한 정보를 얻기 위해 팬덤의 문화생산 활동을 지속적으로 하고 있는 12명의 연구 참여자를 선정하여 심층면접을 진행하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 팬덤의 문화생산 활동은 남녀 모두 활동하고 있으나 여성의 참여비율이 높았으며, 연령은 10대, 20대, 30대로 나타났다. 학력은 고등학교 재학부터 대학원 재학까지 있었으며, 전공과 직업도 다양하게 분포되어 있었다. 결혼여부는 미혼의 참여 비율이 높았으며, 소득에 대한 부분은 소득이 있다고 답한 비율이 높은 것으로 확인되었다. 둘째, 팬덤 문화생산 활동의 유형에는 팬아트, 굿즈 제작 및 나눔과 판매, 홈마스터, 영상, ‘움짤’, 운영진이 있다. 생산 활동의 특성으로는 Fiske의 팬덤의 특성과 유형별 특성으로 나누어 확인하였으며, 생산 활동이 이루어지는 방식은 유형별로 분석하였다. 생산 활동은 각 유형별로 특성과 방식이 다양하게 존재함을 확인할 수 있었다. 본 연구에서는 팬픽 활동을 하고 있는 참여자가 부재하여 텍스트 생산성에 대한 분석은 이루어지지 않았다. 셋째, 팬덤 문화생산 활동을 하는 이유는 크게 두 가지로 첫째, 아이돌에 대한 애정을 표현하는 방식이기 때문이고, 둘째, 자신에게 즐거움을 주고 성취감을 느끼게 하는 행위이기 때문인 것으로 나타났다. 생산 활동의 의미에 대해서는 생산 활동을 계속 할 의향에 대해 연구 참여자 모두가 긍정적으로 답하였으며, 연구 참여자 다수가 생산 활동이 삶에 의미를 주고 생산 활동을 통해 만족감이 충족되었으며, 자기개발을 하는 등 삶의 플러스적인 요소가 작용한 것으로 나타났다. 이로써 연구 참여자들에게 생산 활동이 주는 영향은 긍정적인 것으로 확인되었다. 넷째, 팬덤의 변화의 경우 긍정적인 영향이 많이 보였고, 생산 활동을 권유하겠냐는 질문에도 대부분의 참여자들이 긍정적인 반응을 보였다. 팬덤의 문화생산 활동시 중요하게 생각하는 포인트로 이미지에 대한 답변이 8개로 가장 많이 언급되었으며, 이러한 점들로 미루어 팬덤 활동과 생산 활동이 서로 영향을 주고받는 영향 관계에 있음을 확인할 수 있었다. 다섯째, 팬덤 문화생산 활동과 아이돌 사이에는 영향관계가 있다는 의견이 압도적이었으며, 팬덤의 문화생산 활동이 가지는 의미가 아이돌에 대한 애정을 기반으로 형성된 활동들이기 때문에 서로 주고받는 영향에 대해서도 긍정적인 요소들이 다수 작용하는 것으로 파악되었다.
결론적으로 K-POP 아이돌 팬덤의 문화생산 활동은 팬아트, 굿즈 제작 및 나눔과 판매, 홈마스터, 영상, ‘움짤’, 운영진, 팬픽으로 유형이 나뉘며, 유형별로 다양한 방식과 특성이 나타난다. 생산자에게 생산 활동은 삶의 플러스적인 요소로 작용하며, 팬들의 욕구를 충족시키고, 아이돌에 대한 애정을 표현하는 행위로서 적극적인 생산 활동은 팬덤 활동을 활성화 시킨다. 또한, 생산 활동이 긍정적인 영향을 끼칠수록 아이돌에게도 긍정적인 영향을 준다. 이는 생산 활동과 생산자, 팬덤 활동, 아이돌은 서로에게 긍정적인 상호적 영향이 있음을 의미한다.
팬덤 문화는 우리 일상과 밀접하게 닿아있는 문화 중 하나로서 크기와 상관없이 다양한 시장에서 존재하고 있다. 시대가 변하고 발전함에 따라 팬덤 문화도 발전되어 왔으며, 팬덤의 영향력은 점점 커지고 있다. 그 중 팬덤의 문화생산 활동은 팬덤 문화 중 하나로서, 팬덤 안에서 팬 자신이 좋아하는 아이돌을 대상으로 글, 그림, 사진, 영상 등으로 다양한 형태의 생산적인 결과물을 내는 활동을 말한다. 본 연구는 K-POP 아이돌 팬덤의 문화생산 활동에 대해 문화활동 생산자를 중심으로 진행하였으며, 팬덤의 문화 생산 활동은 어떤 것이며, 실질적인 생산 활동, 생산 활동과 팬덤 활동, 아이돌의 영향관계에 대한 이해를 도모하는 것에 목적이 있다. 이를 위해 문헌분석을 통해서 아이돌 팬덤과 팬덤문화, 팬덤의 생산 활동에 대해 고찰 분석하였고, 실질적인 팬덤의 문화 생산 활동에 대한 정보를 얻기 위해 팬덤의 문화생산 활동을 지속적으로 하고 있는 12명의 연구 참여자를 선정하여 심층면접을 진행하였다. 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 팬덤의 문화생산 활동은 남녀 모두 활동하고 있으나 여성의 참여비율이 높았으며, 연령은 10대, 20대, 30대로 나타났다. 학력은 고등학교 재학부터 대학원 재학까지 있었으며, 전공과 직업도 다양하게 분포되어 있었다. 결혼여부는 미혼의 참여 비율이 높았으며, 소득에 대한 부분은 소득이 있다고 답한 비율이 높은 것으로 확인되었다. 둘째, 팬덤 문화생산 활동의 유형에는 팬아트, 굿즈 제작 및 나눔과 판매, 홈마스터, 영상, ‘움짤’, 운영진이 있다. 생산 활동의 특성으로는 Fiske의 팬덤의 특성과 유형별 특성으로 나누어 확인하였으며, 생산 활동이 이루어지는 방식은 유형별로 분석하였다. 생산 활동은 각 유형별로 특성과 방식이 다양하게 존재함을 확인할 수 있었다. 본 연구에서는 팬픽 활동을 하고 있는 참여자가 부재하여 텍스트 생산성에 대한 분석은 이루어지지 않았다. 셋째, 팬덤 문화생산 활동을 하는 이유는 크게 두 가지로 첫째, 아이돌에 대한 애정을 표현하는 방식이기 때문이고, 둘째, 자신에게 즐거움을 주고 성취감을 느끼게 하는 행위이기 때문인 것으로 나타났다. 생산 활동의 의미에 대해서는 생산 활동을 계속 할 의향에 대해 연구 참여자 모두가 긍정적으로 답하였으며, 연구 참여자 다수가 생산 활동이 삶에 의미를 주고 생산 활동을 통해 만족감이 충족되었으며, 자기개발을 하는 등 삶의 플러스적인 요소가 작용한 것으로 나타났다. 이로써 연구 참여자들에게 생산 활동이 주는 영향은 긍정적인 것으로 확인되었다. 넷째, 팬덤의 변화의 경우 긍정적인 영향이 많이 보였고, 생산 활동을 권유하겠냐는 질문에도 대부분의 참여자들이 긍정적인 반응을 보였다. 팬덤의 문화생산 활동시 중요하게 생각하는 포인트로 이미지에 대한 답변이 8개로 가장 많이 언급되었으며, 이러한 점들로 미루어 팬덤 활동과 생산 활동이 서로 영향을 주고받는 영향 관계에 있음을 확인할 수 있었다. 다섯째, 팬덤 문화생산 활동과 아이돌 사이에는 영향관계가 있다는 의견이 압도적이었으며, 팬덤의 문화생산 활동이 가지는 의미가 아이돌에 대한 애정을 기반으로 형성된 활동들이기 때문에 서로 주고받는 영향에 대해서도 긍정적인 요소들이 다수 작용하는 것으로 파악되었다.
결론적으로 K-POP 아이돌 팬덤의 문화생산 활동은 팬아트, 굿즈 제작 및 나눔과 판매, 홈마스터, 영상, ‘움짤’, 운영진, 팬픽으로 유형이 나뉘며, 유형별로 다양한 방식과 특성이 나타난다. 생산자에게 생산 활동은 삶의 플러스적인 요소로 작용하며, 팬들의 욕구를 충족시키고, 아이돌에 대한 애정을 표현하는 행위로서 적극적인 생산 활동은 팬덤 활동을 활성화 시킨다. 또한, 생산 활동이 긍정적인 영향을 끼칠수록 아이돌에게도 긍정적인 영향을 준다. 이는 생산 활동과 생산자, 팬덤 활동, 아이돌은 서로에게 긍정적인 상호적 영향이 있음을 의미한다.
Fandom culture is one of the most closely connected cultures of our daily lives, existing in various markets, regardless of their size. With the passage of time, fandom cultures have evolved, and the power of fandom has grown. Cultural production activity is part of fandom culture, meaning fans them...
Fandom culture is one of the most closely connected cultures of our daily lives, existing in various markets, regardless of their size. With the passage of time, fandom cultures have evolved, and the power of fandom has grown. Cultural production activity is part of fandom culture, meaning fans themselves create productive outcomes in various forms, including writings, paintings, photos, and videos related to their idol stars. This study examined the cultural production activities of K-pop idol fandom, centering around culture producers. It aims to promote the understanding of fandom's cultural production activities, their actual production activities, production activities and fandom activities, and the influence of idols. The study analyzed idol fandom, fandom cultures, and fandom's cultural production activities through a literature review. To obtain information on fandom's actual production activities, this study enlisted 12 participants, who were constantly producing fandom culture, for in-depth interviews. The results are as follows. First, while both male and female fans participated in cultural production activities, the participation of female fans was higher, and the involvement of teenagers was the highest, followed by those in their 20s and 30s. Fans had various education levels, from high-school students to graduate school students. Their university majors and jobs also varied widely. Single fans participated more in the activities than married fans, while fans with incomes participated more than those without incomes. Second, fandom culture production activities include drawing fan art; creating, sharing, and selling merchandise; operating fan sites; making videos or animated GIFs; and running fan communities. Characteristics of production activities were analyzed by the features of each fandom as suggested by John Fiske and the types of activities. The methods of production activities were analyzed by type. The study found that production activities had various characteristics and methods by type. Since no participants were creating fan fiction, the study did not analyze the text productivity. Third, the study identified two reasons why fans participated in fandom culture production activities. First, they expressed their affection for idols through those activities. Second, fans felt a sense of joy and accomplishment through the activities. All the participants were positive about their willingness to continue the production activities. Most of the participants found that production activities gave meaning and satisfaction to their lives, while they were able to grow personally. With those responses, the study showed that the production activities positively affected the participants. Fourth, fandom had positive impacts, as most of the participants provided affirmative recommendations of production activities to other fans. Eight participants responded that image was the most critical point in fandom culture production activities. This showed the relationship of mutual influence between fandom activities and production activities. Fifth, an overwhelming majority of the participants responded that fandom culture production activities and idols affected each other. The study found that fandom and idols had many positive impacts on each other, since fandom culture production activities were essentially based on fans' affection for idols.
In conclusion, K-pop idol fandom's cultural production activities include the following types: drawing fan art; creating, sharing, and selling merchandise; operating fan sites; making videos or animated GIFs; operating fan communities; and writing fan fiction. By type, activities have different methods and characteristics. Producers found the activities a plus in their lives. Furthermore, production activities as a way to express fans’ affection for idols further facilitate fandom activities. In addition, the more positive the production activities are, the more positive their influence on idols. This means that production activities, producers, fandom activities, and idols are in a relationship of positive mutual influence.
Fandom culture is one of the most closely connected cultures of our daily lives, existing in various markets, regardless of their size. With the passage of time, fandom cultures have evolved, and the power of fandom has grown. Cultural production activity is part of fandom culture, meaning fans themselves create productive outcomes in various forms, including writings, paintings, photos, and videos related to their idol stars. This study examined the cultural production activities of K-pop idol fandom, centering around culture producers. It aims to promote the understanding of fandom's cultural production activities, their actual production activities, production activities and fandom activities, and the influence of idols. The study analyzed idol fandom, fandom cultures, and fandom's cultural production activities through a literature review. To obtain information on fandom's actual production activities, this study enlisted 12 participants, who were constantly producing fandom culture, for in-depth interviews. The results are as follows. First, while both male and female fans participated in cultural production activities, the participation of female fans was higher, and the involvement of teenagers was the highest, followed by those in their 20s and 30s. Fans had various education levels, from high-school students to graduate school students. Their university majors and jobs also varied widely. Single fans participated more in the activities than married fans, while fans with incomes participated more than those without incomes. Second, fandom culture production activities include drawing fan art; creating, sharing, and selling merchandise; operating fan sites; making videos or animated GIFs; and running fan communities. Characteristics of production activities were analyzed by the features of each fandom as suggested by John Fiske and the types of activities. The methods of production activities were analyzed by type. The study found that production activities had various characteristics and methods by type. Since no participants were creating fan fiction, the study did not analyze the text productivity. Third, the study identified two reasons why fans participated in fandom culture production activities. First, they expressed their affection for idols through those activities. Second, fans felt a sense of joy and accomplishment through the activities. All the participants were positive about their willingness to continue the production activities. Most of the participants found that production activities gave meaning and satisfaction to their lives, while they were able to grow personally. With those responses, the study showed that the production activities positively affected the participants. Fourth, fandom had positive impacts, as most of the participants provided affirmative recommendations of production activities to other fans. Eight participants responded that image was the most critical point in fandom culture production activities. This showed the relationship of mutual influence between fandom activities and production activities. Fifth, an overwhelming majority of the participants responded that fandom culture production activities and idols affected each other. The study found that fandom and idols had many positive impacts on each other, since fandom culture production activities were essentially based on fans' affection for idols.
In conclusion, K-pop idol fandom's cultural production activities include the following types: drawing fan art; creating, sharing, and selling merchandise; operating fan sites; making videos or animated GIFs; operating fan communities; and writing fan fiction. By type, activities have different methods and characteristics. Producers found the activities a plus in their lives. Furthermore, production activities as a way to express fans’ affection for idols further facilitate fandom activities. In addition, the more positive the production activities are, the more positive their influence on idols. This means that production activities, producers, fandom activities, and idols are in a relationship of positive mutual influence.
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