본 연구는 K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유가 문화상품의 생산활동과 소비행동에 미치는 영향을 파악하는데 목적이 이다. 선행연구를 바탕으로 팬덤의 문화향유는 모방행동, 행동적 표현, 지식정보수집 등 3가지 요인으로 도출하였고, 생산활동은 생산성, 참여성, 공유성 등 3가지 요인으로, 소비행동은 소비의도, 소비패턴 등 2가지 요인으로 도출하여 인과관계가 어떠한지 알아보고자 하였다. 본 연구는 중국에 KPOP 아이돌 팬덤활동을 하는 남녀 1525명을 조사대상으로 하였고, 편의표본추출 방법을 통해 응답자들을 선정하였다. 설문결과를 토대로 K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유가 문화상품의 생산활동과 소비행동에 미치는 영향을 검증할 수 있었으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유가 문화상품의 생산활동과 소비행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석 되었으며, 문화상품의 생산활동은 소비행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유의 하위변수인 모방행동, 행동적 표현 및 지식정보수집이 문화상품의 생산활동 요소 중의 생산성, 참여성 및 공유성에 긍정적인 영향을 미친다. 셋째, K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유의 하위변수인 모방행동, 행동적 표현 및 지식정보수집이 소비행동 요소 중의 소비의도와 소비패턴에 긍정적인 영향을 미친다. 넷째, 문화상품의 생산활동의 하위변수인 생산성, 참여성 및 공유성이 소비행동 요소인 소비의도, 소비패턴에 긍정적인 영향을 미친다. 결론적으로 K-POP 아이돌 팬덤은 다양한 문화를 만들어냈고, 단순한 스타애에서 벗어나는 문화를 창출하였다. 무대에서 열정적인 모습을 보여준 아이돌에게 각종 ...
본 연구는 K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유가 문화상품의 생산활동과 소비행동에 미치는 영향을 파악하는데 목적이 이다. 선행연구를 바탕으로 팬덤의 문화향유는 모방행동, 행동적 표현, 지식정보수집 등 3가지 요인으로 도출하였고, 생산활동은 생산성, 참여성, 공유성 등 3가지 요인으로, 소비행동은 소비의도, 소비패턴 등 2가지 요인으로 도출하여 인과관계가 어떠한지 알아보고자 하였다. 본 연구는 중국에 KPOP 아이돌 팬덤활동을 하는 남녀 1525명을 조사대상으로 하였고, 편의표본추출 방법을 통해 응답자들을 선정하였다. 설문결과를 토대로 K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유가 문화상품의 생산활동과 소비행동에 미치는 영향을 검증할 수 있었으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유가 문화상품의 생산활동과 소비행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석 되었으며, 문화상품의 생산활동은 소비행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유의 하위변수인 모방행동, 행동적 표현 및 지식정보수집이 문화상품의 생산활동 요소 중의 생산성, 참여성 및 공유성에 긍정적인 영향을 미친다. 셋째, K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유의 하위변수인 모방행동, 행동적 표현 및 지식정보수집이 소비행동 요소 중의 소비의도와 소비패턴에 긍정적인 영향을 미친다. 넷째, 문화상품의 생산활동의 하위변수인 생산성, 참여성 및 공유성이 소비행동 요소인 소비의도, 소비패턴에 긍정적인 영향을 미친다. 결론적으로 K-POP 아이돌 팬덤은 다양한 문화를 만들어냈고, 단순한 스타애에서 벗어나는 문화를 창출하였다. 무대에서 열정적인 모습을 보여준 아이돌에게 각종 콘텐츠 생산, 봉사활동 등을 통해 화답함으로써 기존의 아이돌 시스템에 의한 아이돌과 팬의 수직 관계와는 다른 양상을 보여준다. 이처럼 엘빈 토플러가 제시한 “생산자가 소비자가 되고 소비자가 다시 생산자가 되는 환경을 의미하는 프로슈머”라는 의미와 연관해 정보를 수용하기만 했던 소비자에서 인터넷과 소셜 미디어를 활용하며 정보를 교환, 생산하는 새로운 모습을 통해 수용자가 변화하고 있음을 의미한다.
본 연구는 K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유가 문화상품의 생산활동과 소비행동에 미치는 영향을 파악하는데 목적이 이다. 선행연구를 바탕으로 팬덤의 문화향유는 모방행동, 행동적 표현, 지식정보수집 등 3가지 요인으로 도출하였고, 생산활동은 생산성, 참여성, 공유성 등 3가지 요인으로, 소비행동은 소비의도, 소비패턴 등 2가지 요인으로 도출하여 인과관계가 어떠한지 알아보고자 하였다. 본 연구는 중국에 KPOP 아이돌 팬덤활동을 하는 남녀 1525명을 조사대상으로 하였고, 편의표본추출 방법을 통해 응답자들을 선정하였다. 설문결과를 토대로 K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유가 문화상품의 생산활동과 소비행동에 미치는 영향을 검증할 수 있었으며, 분석결과는 다음과 같다. 첫째, K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유가 문화상품의 생산활동과 소비행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석 되었으며, 문화상품의 생산활동은 소비행동에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유의 하위변수인 모방행동, 행동적 표현 및 지식정보수집이 문화상품의 생산활동 요소 중의 생산성, 참여성 및 공유성에 긍정적인 영향을 미친다. 셋째, K-POP 아이돌 팬덤의 문화향유의 하위변수인 모방행동, 행동적 표현 및 지식정보수집이 소비행동 요소 중의 소비의도와 소비패턴에 긍정적인 영향을 미친다. 넷째, 문화상품의 생산활동의 하위변수인 생산성, 참여성 및 공유성이 소비행동 요소인 소비의도, 소비패턴에 긍정적인 영향을 미친다. 결론적으로 K-POP 아이돌 팬덤은 다양한 문화를 만들어냈고, 단순한 스타애에서 벗어나는 문화를 창출하였다. 무대에서 열정적인 모습을 보여준 아이돌에게 각종 콘텐츠 생산, 봉사활동 등을 통해 화답함으로써 기존의 아이돌 시스템에 의한 아이돌과 팬의 수직 관계와는 다른 양상을 보여준다. 이처럼 엘빈 토플러가 제시한 “생산자가 소비자가 되고 소비자가 다시 생산자가 되는 환경을 의미하는 프로슈머”라는 의미와 연관해 정보를 수용하기만 했던 소비자에서 인터넷과 소셜 미디어를 활용하며 정보를 교환, 생산하는 새로운 모습을 통해 수용자가 변화하고 있음을 의미한다.
本研究的目的是通過瞭解K-POP偶像粉絲團的文化享受對文化商品的生產活動和消費行為產生的影響,找出K-POP偶像粉絲團的文化享受,文化商品的生產活動,消費行為之間關聯度較高的特性,並且在先行研究和問卷調查的基礎上,對這三者之間的關係得出結論。 根據先行研究,K-POP偶像粉絲團的文化享受由模仿行動,行動表現,知識資訊收集3個要素構成,文化商品的生產活動由生產性,參與性,共有性3個要素構成,消費行為由消費意圖和消費模式2個要素構成。 本研究選取了中國進行K-POP偶像粉絲活動的1525名男女為調查對象,在網上進行了問卷調查。問卷調查結果證實了K-POP偶像粉絲的文化享受對文化商品的生產活動和消費活動有著一定程度的影響作用,本研究的分析結果如下。 第一,K-POP偶像粉絲團的文化享受對文化商品的生產活動和消費活動有著積極的影響作用,而文化商品的生產活動對消費行為也有著積極的影響作用。 第二,K-POP偶像粉絲團的文化享受要素中的模仿行動,行動表現,知識資訊收集對文化商品的生產活動要素中的生產性,參與性,共有性產生積極影響。 第三,K-POP偶像粉絲團的文化享受要素中的模仿行動,行動表現,知識資訊收集對消費行動要素中的消費意圖和消費模式產生積極影響。 第四,文化商品的生產活動要素中的生產性,參與性,共有性對消費行動要素的消費意圖和消費模式產生積極影響。 K-POP偶像粉絲團擺脫了單純的崇拜偶像的文化創造了多樣的粉絲文化。對偶像們進行了各種宣傳,生產,慈善活動等,表現出與以往偶像體系中的偶像和粉絲的關係不同的一面。像埃爾文•托夫勒提出的“生產者成為消費者,消費者重新成為生產者”一樣,偶像粉絲團正在從單純接受資訊的消費者,逐漸發展出可以交換資訊,生產內容的新角色。The objective of this study was to examine the effects of cultural enjoyment of K-POP idol fandom on production of cultural commodities and consumption behaviors, figure out characteristics of the relationship among cultural enjoyment of K-POP idol fandom, production of cultural commodities and consumption behaviors and draw a conclusion on the correlation among the three based on previous research findings and questionnaire survey results. Based on preceding studies, cultural enjoyment of K-POP idol fandom is composed of three elements, including imitating actions, action performance and knowledge information collection. The production of cultural commodities is composed of yielding ability, participation and commonality, while consumption behaviors consist of consumption intention and consumption pattern. By choosing 1525 female and male fans of K-POP from K-POP’s Chinese fan activity as respondents, a questionnaire survey was carried out online. The survey results prove that cultural enjoyment of K-POP idol fandom has certain impacts on the production of cultural commodities and consumption behaviors. Analysis results are as follow: Firstly, cultural enjoyment of K-POP idol fandom has positive effects on the production of cultural commodities and consumption behaviors, while the production of cultural commodities also has active effects on consumptive behaviors. Secondly, elements of cultural enjoyment of K-POP idol fandom, including imitating actions, action performance and knowledge information collection, have positive influences on the yielding ability, participation and commonality of the production of cultural commodities. Thirdly, elements of cultural enjoyment of K-POP idol fandom, including imitating actions, action performance and knowledge information collection, have positive influences on consumption intention and consumption pattern of consumption behaviors. Fourthly, the yielding ability, participation and commonality of the production of cultural commodities have positive effects on consumption intention and consumption pattern of consumption behaviors. K-POP idol fandom get rid of pure idol worship culture and create diversified fan cultures. In the face of their idols’ publicity, production and charity activities, K-POP’s fans shows different relations with their idols. As Alvin Toffler said, “Producers become consumers and consumers become producers”, K-POP idol fandom are becoming from consumers who merely receive information to new roles that can exchange information and produce contents.
本研究的目的是通過瞭解K-POP偶像粉絲團的文化享受對文化商品的生產活動和消費行為產生的影響,找出K-POP偶像粉絲團的文化享受,文化商品的生產活動,消費行為之間關聯度較高的特性,並且在先行研究和問卷調查的基礎上,對這三者之間的關係得出結論。 根據先行研究,K-POP偶像粉絲團的文化享受由模仿行動,行動表現,知識資訊收集3個要素構成,文化商品的生產活動由生產性,參與性,共有性3個要素構成,消費行為由消費意圖和消費模式2個要素構成。 本研究選取了中國進行K-POP偶像粉絲活動的1525名男女為調查對象,在網上進行了問卷調查。問卷調查結果證實了K-POP偶像粉絲的文化享受對文化商品的生產活動和消費活動有著一定程度的影響作用,本研究的分析結果如下。 第一,K-POP偶像粉絲團的文化享受對文化商品的生產活動和消費活動有著積極的影響作用,而文化商品的生產活動對消費行為也有著積極的影響作用。 第二,K-POP偶像粉絲團的文化享受要素中的模仿行動,行動表現,知識資訊收集對文化商品的生產活動要素中的生產性,參與性,共有性產生積極影響。 第三,K-POP偶像粉絲團的文化享受要素中的模仿行動,行動表現,知識資訊收集對消費行動要素中的消費意圖和消費模式產生積極影響。 第四,文化商品的生產活動要素中的生產性,參與性,共有性對消費行動要素的消費意圖和消費模式產生積極影響。 K-POP偶像粉絲團擺脫了單純的崇拜偶像的文化創造了多樣的粉絲文化。對偶像們進行了各種宣傳,生產,慈善活動等,表現出與以往偶像體系中的偶像和粉絲的關係不同的一面。像埃爾文•托夫勒提出的“生產者成為消費者,消費者重新成為生產者”一樣,偶像粉絲團正在從單純接受資訊的消費者,逐漸發展出可以交換資訊,生產內容的新角色。The objective of this study was to examine the effects of cultural enjoyment of K-POP idol fandom on production of cultural commodities and consumption behaviors, figure out characteristics of the relationship among cultural enjoyment of K-POP idol fandom, production of cultural commodities and consumption behaviors and draw a conclusion on the correlation among the three based on previous research findings and questionnaire survey results. Based on preceding studies, cultural enjoyment of K-POP idol fandom is composed of three elements, including imitating actions, action performance and knowledge information collection. The production of cultural commodities is composed of yielding ability, participation and commonality, while consumption behaviors consist of consumption intention and consumption pattern. By choosing 1525 female and male fans of K-POP from K-POP’s Chinese fan activity as respondents, a questionnaire survey was carried out online. The survey results prove that cultural enjoyment of K-POP idol fandom has certain impacts on the production of cultural commodities and consumption behaviors. Analysis results are as follow: Firstly, cultural enjoyment of K-POP idol fandom has positive effects on the production of cultural commodities and consumption behaviors, while the production of cultural commodities also has active effects on consumptive behaviors. Secondly, elements of cultural enjoyment of K-POP idol fandom, including imitating actions, action performance and knowledge information collection, have positive influences on the yielding ability, participation and commonality of the production of cultural commodities. Thirdly, elements of cultural enjoyment of K-POP idol fandom, including imitating actions, action performance and knowledge information collection, have positive influences on consumption intention and consumption pattern of consumption behaviors. Fourthly, the yielding ability, participation and commonality of the production of cultural commodities have positive effects on consumption intention and consumption pattern of consumption behaviors. K-POP idol fandom get rid of pure idol worship culture and create diversified fan cultures. In the face of their idols’ publicity, production and charity activities, K-POP’s fans shows different relations with their idols. As Alvin Toffler said, “Producers become consumers and consumers become producers”, K-POP idol fandom are becoming from consumers who merely receive information to new roles that can exchange information and produce contents.
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