본 연구의 목적은 이용과 충족이론의 이용동기를 통해 청소년들이 스포츠의류를 구매할 때 TV 광고와 인스타그램 광고가 청소년들의 만족도와 구매의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고, TV 광고와 인스타그램 광고에 대한 만족도와 구매의도의 차이가 존재하는지 분석하고자 하는 데 그 목적이 있다. 그리고 이와 같은 분석을 토대로 우리나라 광고산업과 스포츠의류산업에 향후 발전 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 서울시에 거주하는 중, 고등학생 800명을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수한 설문지 중 부실 기재된 설문지 제외한 중학생 388명, 고등학생 362명, 총 750명을 대상으로 ...
본 연구의 목적은 이용과 충족이론의 이용동기를 통해 청소년들이 스포츠의류를 구매할 때 TV 광고와 인스타그램 광고가 청소년들의 만족도와 구매의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고, TV 광고와 인스타그램 광고에 대한 만족도와 구매의도의 차이가 존재하는지 분석하고자 하는 데 그 목적이 있다. 그리고 이와 같은 분석을 토대로 우리나라 광고산업과 스포츠의류산업에 향후 발전 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 서울시에 거주하는 중, 고등학생 800명을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수한 설문지 중 부실 기재된 설문지 제외한 중학생 388명, 고등학생 362명, 총 750명을 대상으로 SPSS Window 26.0 한글 버전 프로그램을 사용하여 분석했다. 먼저 요인분석 및 베리맥스 요인회전을 실시하여 자료가 요인분석에 적합한지 알아본 후 다중회귀분석 및 다변량분석을 실시하였다. 이를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 스포츠의류 구매 시 모바일 광고에 대한 청소년의 기능적 동기는 만족도와 구매의도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스포츠의류 구매 시 청소년들이 나타내는 사회적 동기는 TV보다 인스타그램에서 더 높게(+) 나타났다. 셋째, 스포츠의류 구매 시 청소년들이 나타내는 기능적 동기는 TV보다 인스타그램에서 더 높게(+) 나타났다. 넷째, 청소년이 스포츠의류 구매 시 TV 광고보다 인스타그램 광고에서 더 높은 만족도를 나타냈다. 다섯째, 청소년이 스포츠의류 구매 시 TV 광고보다 인스타그램 광고에서 더 높은 구매의도를 나타냈다.
본 연구의 목적은 이용과 충족이론의 이용동기를 통해 청소년들이 스포츠의류를 구매할 때 TV 광고와 인스타그램 광고가 청소년들의 만족도와 구매의도에 어떤 영향을 미치는지 알아보고, TV 광고와 인스타그램 광고에 대한 만족도와 구매의도의 차이가 존재하는지 분석하고자 하는 데 그 목적이 있다. 그리고 이와 같은 분석을 토대로 우리나라 광고산업과 스포츠의류산업에 향후 발전 방향을 제시하는 데 그 목적이 있다. 본 연구의 연구대상은 서울시에 거주하는 중, 고등학생 800명을 대상으로 설문을 실시하였다. 회수한 설문지 중 부실 기재된 설문지 제외한 중학생 388명, 고등학생 362명, 총 750명을 대상으로 SPSS Window 26.0 한글 버전 프로그램을 사용하여 분석했다. 먼저 요인분석 및 베리맥스 요인회전을 실시하여 자료가 요인분석에 적합한지 알아본 후 다중회귀분석 및 다변량분석을 실시하였다. 이를 통해 얻은 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 스포츠의류 구매 시 모바일 광고에 대한 청소년의 기능적 동기는 만족도와 구매의도에 정(+)적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 스포츠의류 구매 시 청소년들이 나타내는 사회적 동기는 TV보다 인스타그램에서 더 높게(+) 나타났다. 셋째, 스포츠의류 구매 시 청소년들이 나타내는 기능적 동기는 TV보다 인스타그램에서 더 높게(+) 나타났다. 넷째, 청소년이 스포츠의류 구매 시 TV 광고보다 인스타그램 광고에서 더 높은 만족도를 나타냈다. 다섯째, 청소년이 스포츠의류 구매 시 TV 광고보다 인스타그램 광고에서 더 높은 구매의도를 나타냈다.
The purpose of this study is to analyze how TV and Instagram advertisements influence teenagers' satisfaction and purchase intention. In addition, the study examined whether there was a group difference between TV and Instagram when it pertains to customers’ satisfaction and purchase intention in pu...
The purpose of this study is to analyze how TV and Instagram advertisements influence teenagers' satisfaction and purchase intention. In addition, the study examined whether there was a group difference between TV and Instagram when it pertains to customers’ satisfaction and purchase intention in purchasing sports clothing among teenagers. The results of the study can provide future development directions to the advertising industry and sports clothing industry in Korea. The research participants of the study were 800 middle and high school students living in Seoul. Out of the 800 questionnaires, 388 middle school students and 362 high school students returned usable responses. Total of 750 questionnaires were analyzed using the SPSS Window 26.0 Korean version program. First, an exploratory factor analysis(EFA) was performed using Varimax rotation. Second, multiple regression analyses and multivariate analyses were performed. The results are summarized as follows. First, when purchasing sports clothing, it was found that the functional motivation of adolescents toward mobile advertisements had a positive(+) effect on satisfaction and purchase intention. Second, the social motivation that adolescents expressed when purchasing sports clothing was higher(+) on Instagram than on TV. Third, the functional motivation for adolescents when purchasing sports clothing was higher(+) on Instagram than on TV. Fourth, the adolescents showed higher satisfaction in Instagram ads than in TV ads when purchasing sports clothing. Fifth, when adolescents purchase sports clothing, Instagram advertisements showed higher purchase intentions than TV advertisements.
The purpose of this study is to analyze how TV and Instagram advertisements influence teenagers' satisfaction and purchase intention. In addition, the study examined whether there was a group difference between TV and Instagram when it pertains to customers’ satisfaction and purchase intention in purchasing sports clothing among teenagers. The results of the study can provide future development directions to the advertising industry and sports clothing industry in Korea. The research participants of the study were 800 middle and high school students living in Seoul. Out of the 800 questionnaires, 388 middle school students and 362 high school students returned usable responses. Total of 750 questionnaires were analyzed using the SPSS Window 26.0 Korean version program. First, an exploratory factor analysis(EFA) was performed using Varimax rotation. Second, multiple regression analyses and multivariate analyses were performed. The results are summarized as follows. First, when purchasing sports clothing, it was found that the functional motivation of adolescents toward mobile advertisements had a positive(+) effect on satisfaction and purchase intention. Second, the social motivation that adolescents expressed when purchasing sports clothing was higher(+) on Instagram than on TV. Third, the functional motivation for adolescents when purchasing sports clothing was higher(+) on Instagram than on TV. Fourth, the adolescents showed higher satisfaction in Instagram ads than in TV ads when purchasing sports clothing. Fifth, when adolescents purchase sports clothing, Instagram advertisements showed higher purchase intentions than TV advertisements.
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