본 연구는 만 3세 유아의 학급에서 유아들과 함께 말놀이 활동을 하면서 유아들이 갖는 경험에 대해 심층적으로 이해하고, 이러한 과정에서 나타나는 교육적인 의미를 찾아보기 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 만 3세 유아들은 말놀이에서 어떤 경험을 하는가?
연구문제 2. 말놀이 경험은 3세 유아에게 어떤 교육적 의미를 가지는가?
이 연구의 참여자는 서울시에 소재한 직장 보육시설인 A어린이집의 만 3세 유아 5명이며, 2021년도 4월 5일부터 2021년 5월 20일까지 6주...
본 연구는 만 3세 유아의 학급에서 유아들과 함께 말놀이 활동을 하면서 유아들이 갖는 경험에 대해 심층적으로 이해하고, 이러한 과정에서 나타나는 교육적인 의미를 찾아보기 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 만 3세 유아들은 말놀이에서 어떤 경험을 하는가?
연구문제 2. 말놀이 경험은 3세 유아에게 어떤 교육적 의미를 가지는가?
이 연구의 참여자는 서울시에 소재한 직장 보육시설인 A어린이집의 만 3세 유아 5명이며, 2021년도 4월 5일부터 2021년 5월 20일까지 6주 동안 총 18회에 걸쳐 말놀이 활동을 진행했다. 자료는 참여관찰, 영상 및 음성 녹음, 현장조사록, 교사면담, 어린이집의 문서 자료 및 문헌고찰 등으로 수집되었다. 이에 따른 연구 결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 만 3세 학급인 푸름반 유아의 말놀이 경험은 ‘유아, 말놀이와 만나다.’, ‘말놀이와 친해지다.’, ‘말놀이가 피어나다.’ 세 범주로 나타났다. ‘유아, 말놀이와 만나다.’는 말놀이와 만난 유아들이 직접 말놀이에 참여하고 시행착오를 거치는 과정에서 언어를 사용하여 놀이할 수 있음을 알게 되는 과정이다. ‘말놀이와 친해지다.’는 말놀이 경험을 반복하면서 유아들이 말놀이의 방법에 대해 익숙해지고 이를 통해 더욱 활발하게 참여하면서 말놀이를 즐기는 과정이다. ‘말놀이가 피어나다’는 말놀이와 친해진 유아들의 일상에서 자발적인 말놀이 활동이 나타나는 모습이다. 이러한 연구결과는 만 3세 유아는 성인의 안내에 따라 말놀이를 처음 접하게 되지만, 말놀이를 즐겁게 반복하는 과정을 거친 후에는 점차 일상에서 말놀이가 발현되고 있음을 보여주고 있다.
둘째, 만 3세 유아의 말놀이 경험에서 나타난 교육적 의미는 ‘말을 탐색하는 공간’, ‘규칙을 경험하는 공간’, ‘또래와 소통하는 공간’ 세 범주로 나타났다. 먼저 말놀이는 유아가 말을 탐색하는 공간이다. 말놀이는 유아들이 언어를 자유자재로 변형시키고 다시 사용해보면서 마음껏 탐색할 수 있는 공간으로, 유아들은 우리말의 재미를 알고, 자발적으로 언어 학습에 참여할 수 있었다. 다음으로 말놀이는 유아가 규칙을 경험해보는 공간이다. 말놀이는 유아들에게 지루하지 않고 즐겁게 규칙을 경험할 수 있도록 해주었다. 말놀이를 잘 지키며 놀이했을 때 더 큰 기쁨과 재미를 주어 유아들은 성취감을 얻고 규칙을 지키고자 하는 마음이 촉진될 수 있었다. 마지막으로 말놀이는 유아가 또래와 소통하는 공간이다. 말놀이는 만 3세의 유아들에게 서로 소통해볼 수 있는 경험과 함께 즐겁게 놀이한 경험을 공유하도록 해주었다.
이상의 연구 결과에 따라 본 연구는 만 3세 유아들이 말놀이에 참여하는 과정에서의 경험을 심층적으로 탐구하는 것에 의의가 있으며, 말놀이가 만 3세 유아들에게 어떠한 교육적 의미를 가지는지 알아본 것에 시사점이 있다. 본 연구가 만 3세 학급의 말놀이 활동을 위한 자료 및 교수 방법 개발을 위한 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
본 연구는 만 3세 유아의 학급에서 유아들과 함께 말놀이 활동을 하면서 유아들이 갖는 경험에 대해 심층적으로 이해하고, 이러한 과정에서 나타나는 교육적인 의미를 찾아보기 위해 다음과 같은 연구문제를 선정하였다.
연구문제 1. 만 3세 유아들은 말놀이에서 어떤 경험을 하는가?
연구문제 2. 말놀이 경험은 3세 유아에게 어떤 교육적 의미를 가지는가?
이 연구의 참여자는 서울시에 소재한 직장 보육시설인 A어린이집의 만 3세 유아 5명이며, 2021년도 4월 5일부터 2021년 5월 20일까지 6주 동안 총 18회에 걸쳐 말놀이 활동을 진행했다. 자료는 참여관찰, 영상 및 음성 녹음, 현장조사록, 교사면담, 어린이집의 문서 자료 및 문헌고찰 등으로 수집되었다. 이에 따른 연구 결과를 제시하면 다음과 같다.
첫째, 만 3세 학급인 푸름반 유아의 말놀이 경험은 ‘유아, 말놀이와 만나다.’, ‘말놀이와 친해지다.’, ‘말놀이가 피어나다.’ 세 범주로 나타났다. ‘유아, 말놀이와 만나다.’는 말놀이와 만난 유아들이 직접 말놀이에 참여하고 시행착오를 거치는 과정에서 언어를 사용하여 놀이할 수 있음을 알게 되는 과정이다. ‘말놀이와 친해지다.’는 말놀이 경험을 반복하면서 유아들이 말놀이의 방법에 대해 익숙해지고 이를 통해 더욱 활발하게 참여하면서 말놀이를 즐기는 과정이다. ‘말놀이가 피어나다’는 말놀이와 친해진 유아들의 일상에서 자발적인 말놀이 활동이 나타나는 모습이다. 이러한 연구결과는 만 3세 유아는 성인의 안내에 따라 말놀이를 처음 접하게 되지만, 말놀이를 즐겁게 반복하는 과정을 거친 후에는 점차 일상에서 말놀이가 발현되고 있음을 보여주고 있다.
둘째, 만 3세 유아의 말놀이 경험에서 나타난 교육적 의미는 ‘말을 탐색하는 공간’, ‘규칙을 경험하는 공간’, ‘또래와 소통하는 공간’ 세 범주로 나타났다. 먼저 말놀이는 유아가 말을 탐색하는 공간이다. 말놀이는 유아들이 언어를 자유자재로 변형시키고 다시 사용해보면서 마음껏 탐색할 수 있는 공간으로, 유아들은 우리말의 재미를 알고, 자발적으로 언어 학습에 참여할 수 있었다. 다음으로 말놀이는 유아가 규칙을 경험해보는 공간이다. 말놀이는 유아들에게 지루하지 않고 즐겁게 규칙을 경험할 수 있도록 해주었다. 말놀이를 잘 지키며 놀이했을 때 더 큰 기쁨과 재미를 주어 유아들은 성취감을 얻고 규칙을 지키고자 하는 마음이 촉진될 수 있었다. 마지막으로 말놀이는 유아가 또래와 소통하는 공간이다. 말놀이는 만 3세의 유아들에게 서로 소통해볼 수 있는 경험과 함께 즐겁게 놀이한 경험을 공유하도록 해주었다.
이상의 연구 결과에 따라 본 연구는 만 3세 유아들이 말놀이에 참여하는 과정에서의 경험을 심층적으로 탐구하는 것에 의의가 있으며, 말놀이가 만 3세 유아들에게 어떠한 교육적 의미를 가지는지 알아본 것에 시사점이 있다. 본 연구가 만 3세 학급의 말놀이 활동을 위한 자료 및 교수 방법 개발을 위한 기초자료로 활용될 수 있기를 기대한다.
The purposes of this study were to profoundly understand the experiences of 3-year-old infants with word-play and search for theire ducational meanings to figureout 3-year-old infants's experiences with word-play.
Acording to the research purpose mentioned above, research question was set as fol...
The purposes of this study were to profoundly understand the experiences of 3-year-old infants with word-play and search for theire ducational meanings to figureout 3-year-old infants's experiences with word-play.
Acording to the research purpose mentioned above, research question was set as folows.
1.What kind of experiences do 3-year-old infants have with word-play activity?
2.What kind of meanings do experiences with word-play activity have for 3-year-old infants?
The participants of this study were 5 children of 3 years old. This study was performed from April 5th to May 20th, 2018(6 weeks). Various data, such as recorded data of voice and video, observation diary, reflective journal and so on were collected and analyzed. The colected data analyzed through the categorization proces. The results of the study are presented as folows.
First, the word-play experience of a 3-year-old infants turned out in three categories: 'Infants, Meet word-Play', 'Friend word-Play' and 'word-Play Bloom.'.'Infants, Meet word-Play' is Infants who meet with word-play are the process of learning that they can play using language in the process of participating in word-play and going through trial and error. 'Friend word-Play' is a process in which infants become familiar with the method of word-play and enjoy word-play while participating more actively. 'word-Play Bloom.' is voluntary
word-play activities appear in the daily lives of infants who have become close to word-play.
Second, the educational meaning of a 3-year-old infant's word-Play experience appeared in three categories: 'Space to explore word,' 'Space to experience rules' and 'Space to communicate with friends'. Word-play is a space where infants explore horses. Next, word-play is a space where infants experience
rules. Finally, word-play is a place where infants communicate with their peers.
Based on the results of the above study, this study is meaningful in exploring the experiences of 3-year-olds in word-play, and has implications for finding out what educational implications word-play has for 3-year-olds. And it is hoped that this study can be used as a basic data for the development of word-play activities and teaching methods for 3-year-olds.
The purposes of this study were to profoundly understand the experiences of 3-year-old infants with word-play and search for theire ducational meanings to figureout 3-year-old infants's experiences with word-play.
Acording to the research purpose mentioned above, research question was set as folows.
1.What kind of experiences do 3-year-old infants have with word-play activity?
2.What kind of meanings do experiences with word-play activity have for 3-year-old infants?
The participants of this study were 5 children of 3 years old. This study was performed from April 5th to May 20th, 2018(6 weeks). Various data, such as recorded data of voice and video, observation diary, reflective journal and so on were collected and analyzed. The colected data analyzed through the categorization proces. The results of the study are presented as folows.
First, the word-play experience of a 3-year-old infants turned out in three categories: 'Infants, Meet word-Play', 'Friend word-Play' and 'word-Play Bloom.'.'Infants, Meet word-Play' is Infants who meet with word-play are the process of learning that they can play using language in the process of participating in word-play and going through trial and error. 'Friend word-Play' is a process in which infants become familiar with the method of word-play and enjoy word-play while participating more actively. 'word-Play Bloom.' is voluntary
word-play activities appear in the daily lives of infants who have become close to word-play.
Second, the educational meaning of a 3-year-old infant's word-Play experience appeared in three categories: 'Space to explore word,' 'Space to experience rules' and 'Space to communicate with friends'. Word-play is a space where infants explore horses. Next, word-play is a space where infants experience
rules. Finally, word-play is a place where infants communicate with their peers.
Based on the results of the above study, this study is meaningful in exploring the experiences of 3-year-olds in word-play, and has implications for finding out what educational implications word-play has for 3-year-olds. And it is hoped that this study can be used as a basic data for the development of word-play activities and teaching methods for 3-year-olds.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.