정보기술과 인프라의 발전 및 확대는 우리 시대의 인터넷과 모바일의 환경을 발전시켰고 이러한 발전이 이커머스 시장의 성장의 발판으로 이뤄지고 있다. 이커머스 시장은 최초 시작부터 지난 10년간에 빠른 성장세를 보이고 있다. 대부분의 이커머스 쇼핑은 기업과 소비자간(B2C) 거래로 최근 코로나19 사태는 이커머스 시장의 성장세를 보다 촉진시키는 원인으로 나타나고 있다. 국경 간의 이동제한으로 인하여 온라인을 통한 해외직구 등의 판매가 급증함에 따라 기존에 이커머스 이용 경험이 없던 소비자들도 새로이 유입되고 있다. 기존의 많은 연구들이 이머커스의 성공 요인의 하나로 물류 서비스품질을 제시하고 있다. 이커머스의 물류서비스 품질에 대한 기존의 연구들은 소비자가 플랫폼을 선정하는 중요 선택요인, 소비자를 대상으로 한 물류서비스 ...
정보기술과 인프라의 발전 및 확대는 우리 시대의 인터넷과 모바일의 환경을 발전시켰고 이러한 발전이 이커머스 시장의 성장의 발판으로 이뤄지고 있다. 이커머스 시장은 최초 시작부터 지난 10년간에 빠른 성장세를 보이고 있다. 대부분의 이커머스 쇼핑은 기업과 소비자간(B2C) 거래로 최근 코로나19 사태는 이커머스 시장의 성장세를 보다 촉진시키는 원인으로 나타나고 있다. 국경 간의 이동제한으로 인하여 온라인을 통한 해외직구 등의 판매가 급증함에 따라 기존에 이커머스 이용 경험이 없던 소비자들도 새로이 유입되고 있다. 기존의 많은 연구들이 이머커스의 성공 요인의 하나로 물류 서비스품질을 제시하고 있다. 이커머스의 물류서비스 품질에 대한 기존의 연구들은 소비자가 플랫폼을 선정하는 중요 선택요인, 소비자를 대상으로 한 물류서비스 품질 개선 방안에 대한 연구가 주를 이루고 있다. 본 연구는 소비자의 만족도 향상에 초점을 맞춘 기존의 연구 방향을 벗어나 판매자를 대상으로 물류서비스 품질에 대한 인식 및 만족 등의 관계를 파악하고자 한다. 이와 같은 연구의 목적을 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 이커머스 판매자가 인식하는 물류서비스 품질은 물류 기업에 대한 신뢰성에 영향을 미치는지 파악하고자 한다. 둘째, 물류기업에 대한 신뢰성은 물류기업에 대한 만족도와 계약유지에 영향을 미치는지 파악하도록 한다. 셋째, 물류기업에 대한 만족도, 계약유지가 어떠한 영향관계를 가지는지 확인한다. 넷째, 물류기업에게 이커머스 판매자의 요구사항의 대응하기 위한 물류서비스 품질 개선방안과 전략적 시사점을 제시한다. 본 연구에서는 이러한 연구 목적을 바탕으로 이커머스 판매자가 인식하는 물류서비스 품질은 어떠한 요소들로 구성되어 있고 판매자들은 물류서비스 품질에 대해 어떻게 인식하며 만족에 어떤 영향을 미치는지 파악하기 위해 문헌적 고찰과 실증적 연구를 병행하여 진행하였다. 선행연구를 기반으로 분석모델과 가설을 설정하였으며 이와 같은 가설을 205부의 설문지를 투입하여 SPSS 22.0과 AMOS 25.0을 이용하여 검정을 진행하였다. 이와 같은 과정으로 이커머스 플랫폼에 입점한 판매자의 물류서비스 품질에 대한 인식과 결과적으로 고객만족과 계약유지에 대하여 경쟁력 제고를 위해 고려해야 할 항목을 제시하였다. 본 논문의 분석 결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 이커머스 판매자가 인식하는 물류 서비스 품질은 물류 기업에 대한 신뢰성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 물류기업에 대한 신뢰성은 물류기업에 대한 만족도와 계약유지에 영향에 긍정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 물류기업에 대한 만족도는 계약유지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구의 의의를 물류기업의 경영 측면에서 살펴보면 다음과 같다. 본 연구의 분석 결과를 토대로 물류기업은 이커머스 판매자들이 인식하는 물류서비스의 품질에 대한 우선순위 파악이 필요하며 만족도 향상을 위해 각 물류 서비스 구성요소에 대한 구체적인 전략의 수립이 필요하다. 판매자와 물류기업 간의 계약 관계가 일회성으로 종료되지 않고 지속적인 계약이 유지되기 위해서는 서비스 제공의 수준과 사고 발생 시 유연한 대응이 중요하게 고려되는 것을 알 수 있다. 또한 이커머스 판매자들의 판매 품목들이 다양해지고 요구하는 서비스 수준들이 높아짐에 따라 물류기업들의 다각화된 서비스 대응 방안이 필요하다. 이러한 물류서비스가 어떤 요소에서 민감하게 고려되는지 물류기업들의 지속적인 관심이 필요하며 이러한 신뢰성 기반의 비즈니스는 궁극적으로 만족을 일으켜 물류기업과의 지속적인 계약 유지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 판단된다.
정보기술과 인프라의 발전 및 확대는 우리 시대의 인터넷과 모바일의 환경을 발전시켰고 이러한 발전이 이커머스 시장의 성장의 발판으로 이뤄지고 있다. 이커머스 시장은 최초 시작부터 지난 10년간에 빠른 성장세를 보이고 있다. 대부분의 이커머스 쇼핑은 기업과 소비자간(B2C) 거래로 최근 코로나19 사태는 이커머스 시장의 성장세를 보다 촉진시키는 원인으로 나타나고 있다. 국경 간의 이동제한으로 인하여 온라인을 통한 해외직구 등의 판매가 급증함에 따라 기존에 이커머스 이용 경험이 없던 소비자들도 새로이 유입되고 있다. 기존의 많은 연구들이 이머커스의 성공 요인의 하나로 물류 서비스품질을 제시하고 있다. 이커머스의 물류서비스 품질에 대한 기존의 연구들은 소비자가 플랫폼을 선정하는 중요 선택요인, 소비자를 대상으로 한 물류서비스 품질 개선 방안에 대한 연구가 주를 이루고 있다. 본 연구는 소비자의 만족도 향상에 초점을 맞춘 기존의 연구 방향을 벗어나 판매자를 대상으로 물류서비스 품질에 대한 인식 및 만족 등의 관계를 파악하고자 한다. 이와 같은 연구의 목적을 구체적으로 살펴보면 다음과 같다. 첫째, 이커머스 판매자가 인식하는 물류서비스 품질은 물류 기업에 대한 신뢰성에 영향을 미치는지 파악하고자 한다. 둘째, 물류기업에 대한 신뢰성은 물류기업에 대한 만족도와 계약유지에 영향을 미치는지 파악하도록 한다. 셋째, 물류기업에 대한 만족도, 계약유지가 어떠한 영향관계를 가지는지 확인한다. 넷째, 물류기업에게 이커머스 판매자의 요구사항의 대응하기 위한 물류서비스 품질 개선방안과 전략적 시사점을 제시한다. 본 연구에서는 이러한 연구 목적을 바탕으로 이커머스 판매자가 인식하는 물류서비스 품질은 어떠한 요소들로 구성되어 있고 판매자들은 물류서비스 품질에 대해 어떻게 인식하며 만족에 어떤 영향을 미치는지 파악하기 위해 문헌적 고찰과 실증적 연구를 병행하여 진행하였다. 선행연구를 기반으로 분석모델과 가설을 설정하였으며 이와 같은 가설을 205부의 설문지를 투입하여 SPSS 22.0과 AMOS 25.0을 이용하여 검정을 진행하였다. 이와 같은 과정으로 이커머스 플랫폼에 입점한 판매자의 물류서비스 품질에 대한 인식과 결과적으로 고객만족과 계약유지에 대하여 경쟁력 제고를 위해 고려해야 할 항목을 제시하였다. 본 논문의 분석 결과는 다음과 같이 요약된다. 첫째, 이커머스 판매자가 인식하는 물류 서비스 품질은 물류 기업에 대한 신뢰성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 둘째, 물류기업에 대한 신뢰성은 물류기업에 대한 만족도와 계약유지에 영향에 긍정적 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 셋째, 물류기업에 대한 만족도는 계약유지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 분석되었다. 본 연구의 의의를 물류기업의 경영 측면에서 살펴보면 다음과 같다. 본 연구의 분석 결과를 토대로 물류기업은 이커머스 판매자들이 인식하는 물류서비스의 품질에 대한 우선순위 파악이 필요하며 만족도 향상을 위해 각 물류 서비스 구성요소에 대한 구체적인 전략의 수립이 필요하다. 판매자와 물류기업 간의 계약 관계가 일회성으로 종료되지 않고 지속적인 계약이 유지되기 위해서는 서비스 제공의 수준과 사고 발생 시 유연한 대응이 중요하게 고려되는 것을 알 수 있다. 또한 이커머스 판매자들의 판매 품목들이 다양해지고 요구하는 서비스 수준들이 높아짐에 따라 물류기업들의 다각화된 서비스 대응 방안이 필요하다. 이러한 물류서비스가 어떤 요소에서 민감하게 고려되는지 물류기업들의 지속적인 관심이 필요하며 이러한 신뢰성 기반의 비즈니스는 궁극적으로 만족을 일으켜 물류기업과의 지속적인 계약 유지에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 판단된다.
The development and expansion of information technology and infrastructure has developed the environment of the Internet and mobile of our time, and these developments are being made as a stepping stone for the growth of the e-commerce market. The e-commerce market has been growing rapidly over the ...
The development and expansion of information technology and infrastructure has developed the environment of the Internet and mobile of our time, and these developments are being made as a stepping stone for the growth of the e-commerce market. The e-commerce market has been growing rapidly over the past decade since its inception. Most of the e-commerce shopping is business-to-consumer (B2C), and the recent COVID-19 crisis has been shown to be the cause of further accelerating the growth of the e-commerce market. Due to restrictions on movement across borders, as sales of overseas direct purchases through online are rapidly increasing, new consumers who have not previously used e-commerce are also influx. Many existing studies suggest logistics service quality as one of the success factors of e-commerce. Existing studies on the quality of logistics services in e-commerce mainly focus on research on important factors that consumers select for platforms and ways to improve the quality of logistics services for consumers. This study aims to identify the relationship between the perception and satisfaction of logistics service quality targeting sellers, deviating from the existing research direction that focused on improving customer satisfaction. The purpose of this study is as follows. First, we try to understand whether the quality of logistics services perceived by e-commerce sellers affects the reliability of logistics companies. Second, it is necessary to understand whether the reliability of the logistics company affects the satisfaction with the logistics company and the maintenance of the contract. Third, we check the relationship between satisfaction with logistics companies and maintenance of contracts. Fourth, we present the logistics service quality improvement plan and strategic implications to respond to the requirements of e-commerce sellers to logistics companies. In this study, based on the purpose of this study, literature review and empirical studies were conducted to understand what factors constitute the logistics service quality perceived by e-commerce sellers, and how sellers perceive the logistics service quality and how it affects their satisfaction. Analysis models and hypotheses were established based on previous studies. These hypotheses were tested using SPSS 22.0 and AMOS 25.0 by inputting 205 questionnaires. Through this process, items to be considered for enhancing the competitiveness of sellers entering the e-commerce platform regarding the perception of logistics service quality and consequently customer satisfaction and contract maintenance were presented. The analysis results of this paper are summarized as follows. First, it was analyzed that the quality of logistics services perceived by e-commerce sellers has a positive effect on the reliability of logistics companies. Second, the reliability of the logistics company was analyzed to have a positive effect on the satisfaction with the logistics company and the maintenance of the contract. Third, satisfaction with logistics companies was analyzed to have a positive effect on contract maintenance. The significance of this study in terms of management of logistics companies is as follows. Based on the analysis results of this study, logistics companies need to identify priorities for the quality of logistics services perceived by e-commerce sellers, and establish specific strategies for each logistics service component to improve satisfaction. It can be seen that the level of service provision and flexible response in the event of an accident are considered important in order for the contractual relationship between the seller and the logistics company to not be terminated as a one-off and to maintain a continuous contract. In addition, as the items sold by e-commerce sellers diversify and the level of service required increases, it is necessary for logistics companies to respond to diversified services. Logistics companies need to pay continuous attention to which factors are sensitive to these logistics services, and it is judged that such a reliability-based business ultimately leads to satisfaction and has a positive effect on the maintenance of continuous contracts with logistics companies.
The development and expansion of information technology and infrastructure has developed the environment of the Internet and mobile of our time, and these developments are being made as a stepping stone for the growth of the e-commerce market. The e-commerce market has been growing rapidly over the past decade since its inception. Most of the e-commerce shopping is business-to-consumer (B2C), and the recent COVID-19 crisis has been shown to be the cause of further accelerating the growth of the e-commerce market. Due to restrictions on movement across borders, as sales of overseas direct purchases through online are rapidly increasing, new consumers who have not previously used e-commerce are also influx. Many existing studies suggest logistics service quality as one of the success factors of e-commerce. Existing studies on the quality of logistics services in e-commerce mainly focus on research on important factors that consumers select for platforms and ways to improve the quality of logistics services for consumers. This study aims to identify the relationship between the perception and satisfaction of logistics service quality targeting sellers, deviating from the existing research direction that focused on improving customer satisfaction. The purpose of this study is as follows. First, we try to understand whether the quality of logistics services perceived by e-commerce sellers affects the reliability of logistics companies. Second, it is necessary to understand whether the reliability of the logistics company affects the satisfaction with the logistics company and the maintenance of the contract. Third, we check the relationship between satisfaction with logistics companies and maintenance of contracts. Fourth, we present the logistics service quality improvement plan and strategic implications to respond to the requirements of e-commerce sellers to logistics companies. In this study, based on the purpose of this study, literature review and empirical studies were conducted to understand what factors constitute the logistics service quality perceived by e-commerce sellers, and how sellers perceive the logistics service quality and how it affects their satisfaction. Analysis models and hypotheses were established based on previous studies. These hypotheses were tested using SPSS 22.0 and AMOS 25.0 by inputting 205 questionnaires. Through this process, items to be considered for enhancing the competitiveness of sellers entering the e-commerce platform regarding the perception of logistics service quality and consequently customer satisfaction and contract maintenance were presented. The analysis results of this paper are summarized as follows. First, it was analyzed that the quality of logistics services perceived by e-commerce sellers has a positive effect on the reliability of logistics companies. Second, the reliability of the logistics company was analyzed to have a positive effect on the satisfaction with the logistics company and the maintenance of the contract. Third, satisfaction with logistics companies was analyzed to have a positive effect on contract maintenance. The significance of this study in terms of management of logistics companies is as follows. Based on the analysis results of this study, logistics companies need to identify priorities for the quality of logistics services perceived by e-commerce sellers, and establish specific strategies for each logistics service component to improve satisfaction. It can be seen that the level of service provision and flexible response in the event of an accident are considered important in order for the contractual relationship between the seller and the logistics company to not be terminated as a one-off and to maintain a continuous contract. In addition, as the items sold by e-commerce sellers diversify and the level of service required increases, it is necessary for logistics companies to respond to diversified services. Logistics companies need to pay continuous attention to which factors are sensitive to these logistics services, and it is judged that such a reliability-based business ultimately leads to satisfaction and has a positive effect on the maintenance of continuous contracts with logistics companies.
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