본 연구는 CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰입도에 미치는 영향이 어떤지를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 일반적 배경에 따른 CCTV에 대한 보육교사의 인식, 영유 아 문제행동 대처전략, 교수몰입도의 차이는 어떠한가?
연구문제 2. CCTV에 대한 보육교사의 인식, 영유아 문제행동 대처전략, 교수몰입 도 간의 관계는 어떠한가?
연구문제 3. CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰 입도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 I시와 K도에 위치한 어린이집에 재직 중인 보육교사 283명을 대상으로 2021년 1월 11일부터 2021년 2월 11일까지 온라인 google 설문조사를 실시하였다. 보육교사의 CCTV 인식은 김은미(2016), 김은하, 손수민(2015)과 서보순, 구은미, 강인자(2016), 정현옥(2011)의 연구를 기초로 하여 황신해, 김민진(2017)이 연구목적에 알맞게 수정, 보완한 측정도구를 사용하였다. 영유아 문제행동 대처전략은 Stormont, Lewis와 Beckner(2005) 및 Nugesser와 Wakins(2005)의 연구를 바탕으로 김연하(2007)가 교사용으로 제작한 유아 문제행동 지도전략 측정도구를 사용하였다. 교수몰입도는 Jakson과 Eklund(2004)가 개발한 몰입상태 척도의 수정판을 김미현(2012)이 번안하고 수정한 것을 오현숙(2013)이 어린이집 교사에게 적합하게 수정한 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰입도에 미치는 영향이 어떤지를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 일반적 배경에 따른 CCTV에 대한 보육교사의 인식, 영유 아 문제행동 대처전략, 교수몰입도의 차이는 어떠한가?
연구문제 2. CCTV에 대한 보육교사의 인식, 영유아 문제행동 대처전략, 교수몰입 도 간의 관계는 어떠한가?
연구문제 3. CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰 입도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 I시와 K도에 위치한 어린이집에 재직 중인 보육교사 283명을 대상으로 2021년 1월 11일부터 2021년 2월 11일까지 온라인 google 설문조사를 실시하였다. 보육교사의 CCTV 인식은 김은미(2016), 김은하, 손수민(2015)과 서보순, 구은미, 강인자(2016), 정현옥(2011)의 연구를 기초로 하여 황신해, 김민진(2017)이 연구목적에 알맞게 수정, 보완한 측정도구를 사용하였다. 영유아 문제행동 대처전략은 Stormont, Lewis와 Beckner(2005) 및 Nugesser와 Wakins(2005)의 연구를 바탕으로 김연하(2007)가 교사용으로 제작한 유아 문제행동 지도전략 측정도구를 사용하였다. 교수몰입도는 Jakson과 Eklund(2004)가 개발한 몰입상태 척도의 수정판을 김미현(2012)이 번안하고 수정한 것을 오현숙(2013)이 어린이집 교사에게 적합하게 수정한 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 통계 프로그램을 사용하여 t 검증과 일원변량분석(one-way ANOVA), Person의 적률상관계수, 다중회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과와 논의를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, CCTV에 대한 보육교사의 인식, 영유아 문제행동 대처전략, 교수몰입도의 개인 변인에 따른 차이를 살펴본 결과, CCTV에 대한 보육교사의 인식은 교사의 연령, 학력, 근무기관의 유형, 직위, 담당하는 영유아반 유형에 따라 유의한 차이가 있었다. 영유아 문제행동 대처전략은 교사의 학력, 근무기관 유형, 보육교사의 영유아보육법 일부 개정안에 명시된 CCTV 설치 의무화 내용에 대한 인지도에 따라 유의한 차이를 나타내었다. 보육교사의 교수몰입도는 보육교사의 연령, 학력, 직위, 그리고 보육교사의 영유아보육법 일부 개정안에 명시된 CCTV 설치 의무화 내용에 대한 인지도에 따라 유의한 차이를 보였다. 둘째, CCTV에 대한 보육교사의 인식과 영유아 문제행동 대처전략, CCTV에 대한 보육교사의 인식과 교수몰입도, 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰입도 간의 관계 모두 정적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰입도에 미치는 영향에서 볼 때, CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략, 교수몰입도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 CCTV에 대한 보육교사의 인식과 영유아 문제행동 대처전략, 교수몰입도는 교사의 개인 변인에 따라 차이가 있으며 CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰입도에 영향을 미치는 중요한 변인임을 확인하였다. 이에 CCTV에 대한 보육교사의 인식이 긍정적 요인으로 작용하여 영유아의 올바른 성장과 발달을 도모하는 계기가 되어야 할 것이며, 이를 위한 적극적인 교육 활동과 지원이 필요하다 하겠다. 더 나아가 보육교사들의 보다 나은 교육 활동과 보육을 위해 보육교사와 어린이집 원장, 보육교사와 학부모, 어린이집 원장과 학부모들 간의 유기적 관계 형성과 신뢰 유지를 위해 함께 노력해야 할 것이며, 기관장인 어린이집 원장의 명확한 교육방침 제시를 통해 보육교사들의 원활한 역할수행을 기대한다.
본 연구는 CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰입도에 미치는 영향이 어떤지를 알아보는 것을 목적으로 하였다. 이러한 연구목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 보육교사의 일반적 배경에 따른 CCTV에 대한 보육교사의 인식, 영유 아 문제행동 대처전략, 교수몰입도의 차이는 어떠한가?
연구문제 2. CCTV에 대한 보육교사의 인식, 영유아 문제행동 대처전략, 교수몰입 도 간의 관계는 어떠한가?
연구문제 3. CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰 입도에 미치는 영향은 어떠한가?
본 연구는 I시와 K도에 위치한 어린이집에 재직 중인 보육교사 283명을 대상으로 2021년 1월 11일부터 2021년 2월 11일까지 온라인 google 설문조사를 실시하였다. 보육교사의 CCTV 인식은 김은미(2016), 김은하, 손수민(2015)과 서보순, 구은미, 강인자(2016), 정현옥(2011)의 연구를 기초로 하여 황신해, 김민진(2017)이 연구목적에 알맞게 수정, 보완한 측정도구를 사용하였다. 영유아 문제행동 대처전략은 Stormont, Lewis와 Beckner(2005) 및 Nugesser와 Wakins(2005)의 연구를 바탕으로 김연하(2007)가 교사용으로 제작한 유아 문제행동 지도전략 측정도구를 사용하였다. 교수몰입도는 Jakson과 Eklund(2004)가 개발한 몰입상태 척도의 수정판을 김미현(2012)이 번안하고 수정한 것을 오현숙(2013)이 어린이집 교사에게 적합하게 수정한 측정도구를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 통계 프로그램을 사용하여 t 검증과 일원변량분석(one-way ANOVA), Person의 적률상관계수, 다중회귀분석을 실시하였다.
본 연구의 결과와 논의를 통해 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, CCTV에 대한 보육교사의 인식, 영유아 문제행동 대처전략, 교수몰입도의 개인 변인에 따른 차이를 살펴본 결과, CCTV에 대한 보육교사의 인식은 교사의 연령, 학력, 근무기관의 유형, 직위, 담당하는 영유아반 유형에 따라 유의한 차이가 있었다. 영유아 문제행동 대처전략은 교사의 학력, 근무기관 유형, 보육교사의 영유아보육법 일부 개정안에 명시된 CCTV 설치 의무화 내용에 대한 인지도에 따라 유의한 차이를 나타내었다. 보육교사의 교수몰입도는 보육교사의 연령, 학력, 직위, 그리고 보육교사의 영유아보육법 일부 개정안에 명시된 CCTV 설치 의무화 내용에 대한 인지도에 따라 유의한 차이를 보였다. 둘째, CCTV에 대한 보육교사의 인식과 영유아 문제행동 대처전략, CCTV에 대한 보육교사의 인식과 교수몰입도, 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰입도 간의 관계 모두 정적상관관계가 있는 것으로 나타났다. 셋째, CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰입도에 미치는 영향에서 볼 때, CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략, 교수몰입도에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 결론적으로 CCTV에 대한 보육교사의 인식과 영유아 문제행동 대처전략, 교수몰입도는 교사의 개인 변인에 따라 차이가 있으며 CCTV에 대한 보육교사의 인식이 영유아 문제행동 대처전략과 교수몰입도에 영향을 미치는 중요한 변인임을 확인하였다. 이에 CCTV에 대한 보육교사의 인식이 긍정적 요인으로 작용하여 영유아의 올바른 성장과 발달을 도모하는 계기가 되어야 할 것이며, 이를 위한 적극적인 교육 활동과 지원이 필요하다 하겠다. 더 나아가 보육교사들의 보다 나은 교육 활동과 보육을 위해 보육교사와 어린이집 원장, 보육교사와 학부모, 어린이집 원장과 학부모들 간의 유기적 관계 형성과 신뢰 유지를 위해 함께 노력해야 할 것이며, 기관장인 어린이집 원장의 명확한 교육방침 제시를 통해 보육교사들의 원활한 역할수행을 기대한다.
The purpose of this study was to examine what about the influence in childcare teachers' perception of CCTV installation upon a coping strategy for toddlers’ problematic behavior and upon the teaching flow. The following are the research problems that were established in order to achieve this resear...
The purpose of this study was to examine what about the influence in childcare teachers' perception of CCTV installation upon a coping strategy for toddlers’ problematic behavior and upon the teaching flow. The following are the research problems that were established in order to achieve this research objective.
Research problem 1. What about a difference among childcare teachers' perception of CCTV installation, coping strategy for toddlers’ problematic behavior and teaching flow according to childcare teachers’ general backgrounds? Research problem 2. What about a relationship among childcare teachers' perception of CCTV installation, coping strategy for toddlers’ problematic behavior and teaching flow? Research problem 3. What about an influence in childcare teachers' perception of CCTV installation upon a coping strategy for toddlers’ problematic behavior and upon the teaching flow?
The research subjects included 283 childcare teachers who are working at day care centers in I city and K Province. A online google questionnaire survey was conducted from January 11, 2021 to February 11, 2021. Childcare teachers' perception of CCTV installation was used the measurement tool that Hwang Shin-hye and Kim Min-jin(2017) modified and supplemented in line with the research objective based on the researches by Kim Eun-mi(2016), Kim Eun-ha, Sohn Su-min(2015), Seo Bo-sun, Gu Eun-mi, Gang In-ja(2016), Jeong Hyeon-ok(2011). A coping strategy for toddlers’ problematic behavior was applied the measurement tool for the early childhood problem behavior strategy that Kim Yeon-ha(2007) made for teachers based on the researches by Stormont, Lewis, Beckner(2005), Nugesser and Wakins(2005). The teaching flow was used the measurement tool that Oh Hyeon-suk(2013) modified suitably for day-care center teachers what Kim Mi-hyeon(2012) adapted and corrected the revised-edition Flow State Scale developed by Jakson and Eklund(2004). The collected data were carried out t-test, one-way ANOVA, Pearson product-moment correlation coefficient, multiple regression analysis by using SPSS 24.0 statistical program. The conclusions that were obtained through the outcomes and discussions in this study are as follows. First, as a result of examining a difference according to individual variables of childcare teachers' perception of CCTV installation, coping strategy for toddlers’ problematic behavior, and teaching flow, the childcare teachers' perception of CCTV installation had a significant difference depending on teachers’ age, academic career, workplace type, job position, infant class type in charge. A coping strategy for toddlers’ problematic behavior showed a significant difference according to teachers’ academic career, workplace type, childcare teachers’ recognition on the contents of the mandatory installation of CCTVs specified in some amendments pertinent to the Infant & Child Care Act. Childcare teachers’ teaching flow indicated a significant difference depending on childcare teachers’ age, academic career, job position, and childcare teachers’ recognition on the contents of the mandatory installation of CCTVs specified in some amendments pertinent to the Infant & Child Care Act. Second, a positive correlation was seen in all the relationships between childcare teachers' perception of CCTV installation and coping strategy for toddlers’ problematic behavior, between childcare teachers' perception of CCTV installation and teaching flow, and between the coping strategy for toddlers’ problematic behavior and the teaching flow. Third, in light of the influence in childcare teachers' perception of CCTV installation upon the coping strategy for toddlers’ problematic behavior and upon the teaching flow, the childcare teachers' perception of CCTV installation was shown to have a significant impact on the coping strategy for toddlers’ problematic behavior and on the teaching flow. In conclusion, it was confirmed that childcare teachers' perception of CCTV installation, coping strategy for toddlers’ problematic behavior and teaching flow had a difference depending on teachers’ personal variables and that childcare teachers' perception of CCTV installation is an important variable of affecting the coping strategy for toddlers’ problematic behavior and the teaching flow. Accordingly, childcare teachers' perception of CCTV installation will need to function as a positive factor and to become an opportunity of promoting the right growth and development in infants and toddlers. Positive education activity and support for this can be considered to be necessary. Moreover, aiming at childcare teachers’ better educational activity and day care, a joint effort will need to be made for building organic relationship and maintaining trust between childcare teachers and child care center directors, between childcare teachers and parents and between child care center directors and parents. Through providing a clear education policy by child care center directors as the head of an organization, the childcare teachers’ smooth role performance is expected.
The purpose of this study was to examine what about the influence in childcare teachers' perception of CCTV installation upon a coping strategy for toddlers’ problematic behavior and upon the teaching flow. The following are the research problems that were established in order to achieve this research objective.
Research problem 1. What about a difference among childcare teachers' perception of CCTV installation, coping strategy for toddlers’ problematic behavior and teaching flow according to childcare teachers’ general backgrounds? Research problem 2. What about a relationship among childcare teachers' perception of CCTV installation, coping strategy for toddlers’ problematic behavior and teaching flow? Research problem 3. What about an influence in childcare teachers' perception of CCTV installation upon a coping strategy for toddlers’ problematic behavior and upon the teaching flow?
The research subjects included 283 childcare teachers who are working at day care centers in I city and K Province. A online google questionnaire survey was conducted from January 11, 2021 to February 11, 2021. Childcare teachers' perception of CCTV installation was used the measurement tool that Hwang Shin-hye and Kim Min-jin(2017) modified and supplemented in line with the research objective based on the researches by Kim Eun-mi(2016), Kim Eun-ha, Sohn Su-min(2015), Seo Bo-sun, Gu Eun-mi, Gang In-ja(2016), Jeong Hyeon-ok(2011). A coping strategy for toddlers’ problematic behavior was applied the measurement tool for the early childhood problem behavior strategy that Kim Yeon-ha(2007) made for teachers based on the researches by Stormont, Lewis, Beckner(2005), Nugesser and Wakins(2005). The teaching flow was used the measurement tool that Oh Hyeon-suk(2013) modified suitably for day-care center teachers what Kim Mi-hyeon(2012) adapted and corrected the revised-edition Flow State Scale developed by Jakson and Eklund(2004). The collected data were carried out t-test, one-way ANOVA, Pearson product-moment correlation coefficient, multiple regression analysis by using SPSS 24.0 statistical program. The conclusions that were obtained through the outcomes and discussions in this study are as follows. First, as a result of examining a difference according to individual variables of childcare teachers' perception of CCTV installation, coping strategy for toddlers’ problematic behavior, and teaching flow, the childcare teachers' perception of CCTV installation had a significant difference depending on teachers’ age, academic career, workplace type, job position, infant class type in charge. A coping strategy for toddlers’ problematic behavior showed a significant difference according to teachers’ academic career, workplace type, childcare teachers’ recognition on the contents of the mandatory installation of CCTVs specified in some amendments pertinent to the Infant & Child Care Act. Childcare teachers’ teaching flow indicated a significant difference depending on childcare teachers’ age, academic career, job position, and childcare teachers’ recognition on the contents of the mandatory installation of CCTVs specified in some amendments pertinent to the Infant & Child Care Act. Second, a positive correlation was seen in all the relationships between childcare teachers' perception of CCTV installation and coping strategy for toddlers’ problematic behavior, between childcare teachers' perception of CCTV installation and teaching flow, and between the coping strategy for toddlers’ problematic behavior and the teaching flow. Third, in light of the influence in childcare teachers' perception of CCTV installation upon the coping strategy for toddlers’ problematic behavior and upon the teaching flow, the childcare teachers' perception of CCTV installation was shown to have a significant impact on the coping strategy for toddlers’ problematic behavior and on the teaching flow. In conclusion, it was confirmed that childcare teachers' perception of CCTV installation, coping strategy for toddlers’ problematic behavior and teaching flow had a difference depending on teachers’ personal variables and that childcare teachers' perception of CCTV installation is an important variable of affecting the coping strategy for toddlers’ problematic behavior and the teaching flow. Accordingly, childcare teachers' perception of CCTV installation will need to function as a positive factor and to become an opportunity of promoting the right growth and development in infants and toddlers. Positive education activity and support for this can be considered to be necessary. Moreover, aiming at childcare teachers’ better educational activity and day care, a joint effort will need to be made for building organic relationship and maintaining trust between childcare teachers and child care center directors, between childcare teachers and parents and between child care center directors and parents. Through providing a clear education policy by child care center directors as the head of an organization, the childcare teachers’ smooth role performance is expected.
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