본 연구는 어린이집 만 5세반 학급에서 이루어지는 텃밭활동의 문제점을 개선하고 이를 통하여 유아 중심적이고 놀이중심의 텃밭활동 운영방안을 탐구하고 특별히 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력을 향상시키는 것에 목적을 두었다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 5세 학급 유아의 텃밭활동 실행연구 과정은 어떠한가?
2. 만 5세 학급 유아의 텃밭활동 실행연구가 유아에게 미치는 영향은 어떠한가?
3. 만 5세 학급 유아의 텃밭활동 실행연구가 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 G시에 위치한 어린이집 만 5세 반에서 이루어졌으며, 연구대상은 남아 8명, 여아 7명으로 모두 15명이었다. 연구 기간은 2020년 9월 21일부터 2020년 12월 18일까지 총 13주간 이루어졌다. 먼저 만 5세 반 유아들의 텃밭활동 지원을 위해 유아들이 텃밭에 관심을 가질 수 있는 환경을 마련하고 텃밭활동이 유아 주도적으로 운영될 수 있는 방법을 모색하고 이를 실행하였다. 본 연구는 1차 실행 후 1차 실행 평가 및 2차 실행 방안 모색 그리고 2차 실행 후 2차 실행 평가 및 최종 평가 순으로 이루어졌다. 연구자는 연구가 실행되는 기간동안 사진, 동영상, 교사의 반성적 저널, 유아의 결과물 등을 수집하였다. 연구를 실행하는 과정에서 자료 수집과 동시에 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력 변화에 대한 객관적인 자료를 얻기 위하여 실행연구 개시 전 사전검사와 연구 종료 후 사후검사를 실시하였다. 과학관련 태도 검사도구로는 안현정(2011)의 과학관련 태도 척도를 사용하였으며, 과학적 탐구능력 검사도구로는 조홍자(2015)가 개발한 ‘유아 과학적 탐구능력 검사 도구’를 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 어린이집 만 5세반 학급에서 이루어지는 텃밭활동의 문제점을 개선하고 이를 통하여 유아 중심적이고 놀이중심의 텃밭활동 운영방안을 탐구하고 특별히 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력을 향상시키는 것에 목적을 두었다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 5세 학급 유아의 텃밭활동 실행연구 과정은 어떠한가?
2. 만 5세 학급 유아의 텃밭활동 실행연구가 유아에게 미치는 영향은 어떠한가?
3. 만 5세 학급 유아의 텃밭활동 실행연구가 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 G시에 위치한 어린이집 만 5세 반에서 이루어졌으며, 연구대상은 남아 8명, 여아 7명으로 모두 15명이었다. 연구 기간은 2020년 9월 21일부터 2020년 12월 18일까지 총 13주간 이루어졌다. 먼저 만 5세 반 유아들의 텃밭활동 지원을 위해 유아들이 텃밭에 관심을 가질 수 있는 환경을 마련하고 텃밭활동이 유아 주도적으로 운영될 수 있는 방법을 모색하고 이를 실행하였다. 본 연구는 1차 실행 후 1차 실행 평가 및 2차 실행 방안 모색 그리고 2차 실행 후 2차 실행 평가 및 최종 평가 순으로 이루어졌다. 연구자는 연구가 실행되는 기간동안 사진, 동영상, 교사의 반성적 저널, 유아의 결과물 등을 수집하였다. 연구를 실행하는 과정에서 자료 수집과 동시에 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력 변화에 대한 객관적인 자료를 얻기 위하여 실행연구 개시 전 사전검사와 연구 종료 후 사후검사를 실시하였다. 과학관련 태도 검사도구로는 안현정(2011)의 과학관련 태도 척도를 사용하였으며, 과학적 탐구능력 검사도구로는 조홍자(2015)가 개발한 ‘유아 과학적 탐구능력 검사 도구’를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계 프로그램 체험판을 사용하여 사전검사와 사후검사의 차이를 분석하였고 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 대응표본 t-test를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 텃밭활동 실행연구를 통한 만 5세반 학급 유아들의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력 지원과정은 다음과 같이 이루어졌다. 실행연구 전 다각적인 문헌 수집 및 분석을 통하여 그동안 이루어졌던 텃밭활동의 문제점을 도출하고 이를 해결하기 위해 자료를 수집하였으며 이론적 근거를 구축하여 텃밭활동 개선방향과 실행 계획을 수립하였다. 본 연구의 1차실행 과정에서는 ‘유아들의 관심 이끌어내기’, ‘유아 주도적인 활동 확대하기’, ‘유아의 흥미가 반영된 활동 지원하기’를 위한 방안을 계획, 실행, 평가하였다. 2차실행 과정에서는 ‘생활 속에서의 탐구과정 지원하기’, ‘교실에 텃밭 활동을 위한 공간 구성하기’, ‘텃밭 전시회 준비하기’, ‘디지털기기와 소프트웨어를 활용한 책 만들기’의 방안을 계획, 실행, 평가하였다. 둘째, 텃밭활동 실행연구가 유아에게 미치는 영향을 알아본 결과 텃밭활동에 대하여 긍정적으로 인식하고 다양한 도구와 재료를 활용하여 텃밭활동에 적극적이고 자발적으로 참여하게 되었다. 셋째, 텃밭활동 실행연구가 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 효과를 알아보기 위해 사전검사와 사후검사를 실시하고 대응표본 t-test를 실시한 결과 전반적으로 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력이 향상되었음을 알 수 있었다. 본 연구는 만 5세 유아들의 텃밭활동 실행연구를 통해 2019 개정 누리과정에서 요구되는 유아의 흥미 중심, 놀이중심으로 운영되는 텃밭활동 지원의 필요성을 제기하고 실행할 수 있었다는데 연구의 의의가 있다. 또한 텃밭활동이 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력에 긍정적인 영향을 미칠 수 있도록 지원하기 위해 유아들이 주도하고 직접 참여하는 텃밭활동의 구체적인 실행 방안을 마련하였다. 실행한 지원 방안을 바탕으로 유아들의 관심과 흥미를 반영하여 교실 안에 미니텃밭 만들기, 텃밭 전시회, 텃밭 책 만들기 활동 등의 텃밭과 연계된 다양한 활동을 진행하였다. 이는 유아교육기관에서 텃밭활동 실행 과정에서 야기되는 물리적 공간 부족으로 인한 환경 문제의 대안을 제시했다는 점에서 의미가 있었다.
본 연구는 어린이집 만 5세반 학급에서 이루어지는 텃밭활동의 문제점을 개선하고 이를 통하여 유아 중심적이고 놀이중심의 텃밭활동 운영방안을 탐구하고 특별히 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력을 향상시키는 것에 목적을 두었다. 이에 따른 연구문제는 다음과 같다.
1. 만 5세 학급 유아의 텃밭활동 실행연구 과정은 어떠한가?
2. 만 5세 학급 유아의 텃밭활동 실행연구가 유아에게 미치는 영향은 어떠한가?
3. 만 5세 학급 유아의 텃밭활동 실행연구가 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 효과는 어떠한가?
본 연구는 G시에 위치한 어린이집 만 5세 반에서 이루어졌으며, 연구대상은 남아 8명, 여아 7명으로 모두 15명이었다. 연구 기간은 2020년 9월 21일부터 2020년 12월 18일까지 총 13주간 이루어졌다. 먼저 만 5세 반 유아들의 텃밭활동 지원을 위해 유아들이 텃밭에 관심을 가질 수 있는 환경을 마련하고 텃밭활동이 유아 주도적으로 운영될 수 있는 방법을 모색하고 이를 실행하였다. 본 연구는 1차 실행 후 1차 실행 평가 및 2차 실행 방안 모색 그리고 2차 실행 후 2차 실행 평가 및 최종 평가 순으로 이루어졌다. 연구자는 연구가 실행되는 기간동안 사진, 동영상, 교사의 반성적 저널, 유아의 결과물 등을 수집하였다. 연구를 실행하는 과정에서 자료 수집과 동시에 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력 변화에 대한 객관적인 자료를 얻기 위하여 실행연구 개시 전 사전검사와 연구 종료 후 사후검사를 실시하였다. 과학관련 태도 검사도구로는 안현정(2011)의 과학관련 태도 척도를 사용하였으며, 과학적 탐구능력 검사도구로는 조홍자(2015)가 개발한 ‘유아 과학적 탐구능력 검사 도구’를 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 통계 프로그램 체험판을 사용하여 사전검사와 사후검사의 차이를 분석하였고 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 영향을 알아보기 위해 대응표본 t-test를 실시하였다. 본 연구를 통해 얻은 결과를 제시하면 다음과 같다. 첫째, 텃밭활동 실행연구를 통한 만 5세반 학급 유아들의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력 지원과정은 다음과 같이 이루어졌다. 실행연구 전 다각적인 문헌 수집 및 분석을 통하여 그동안 이루어졌던 텃밭활동의 문제점을 도출하고 이를 해결하기 위해 자료를 수집하였으며 이론적 근거를 구축하여 텃밭활동 개선방향과 실행 계획을 수립하였다. 본 연구의 1차실행 과정에서는 ‘유아들의 관심 이끌어내기’, ‘유아 주도적인 활동 확대하기’, ‘유아의 흥미가 반영된 활동 지원하기’를 위한 방안을 계획, 실행, 평가하였다. 2차실행 과정에서는 ‘생활 속에서의 탐구과정 지원하기’, ‘교실에 텃밭 활동을 위한 공간 구성하기’, ‘텃밭 전시회 준비하기’, ‘디지털기기와 소프트웨어를 활용한 책 만들기’의 방안을 계획, 실행, 평가하였다. 둘째, 텃밭활동 실행연구가 유아에게 미치는 영향을 알아본 결과 텃밭활동에 대하여 긍정적으로 인식하고 다양한 도구와 재료를 활용하여 텃밭활동에 적극적이고 자발적으로 참여하게 되었다. 셋째, 텃밭활동 실행연구가 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력에 미치는 효과를 알아보기 위해 사전검사와 사후검사를 실시하고 대응표본 t-test를 실시한 결과 전반적으로 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력이 향상되었음을 알 수 있었다. 본 연구는 만 5세 유아들의 텃밭활동 실행연구를 통해 2019 개정 누리과정에서 요구되는 유아의 흥미 중심, 놀이중심으로 운영되는 텃밭활동 지원의 필요성을 제기하고 실행할 수 있었다는데 연구의 의의가 있다. 또한 텃밭활동이 유아의 과학관련 태도와 과학적 탐구능력에 긍정적인 영향을 미칠 수 있도록 지원하기 위해 유아들이 주도하고 직접 참여하는 텃밭활동의 구체적인 실행 방안을 마련하였다. 실행한 지원 방안을 바탕으로 유아들의 관심과 흥미를 반영하여 교실 안에 미니텃밭 만들기, 텃밭 전시회, 텃밭 책 만들기 활동 등의 텃밭과 연계된 다양한 활동을 진행하였다. 이는 유아교육기관에서 텃밭활동 실행 과정에서 야기되는 물리적 공간 부족으로 인한 환경 문제의 대안을 제시했다는 점에서 의미가 있었다.
The objective of this action research was to settle down the problem of 5-year-old children's gardening activities at a child-care center, and then work out young children-oriented/play-centered operational plans of gardening activities, thus enhancing children's scientific attitude and scientific i...
The objective of this action research was to settle down the problem of 5-year-old children's gardening activities at a child-care center, and then work out young children-oriented/play-centered operational plans of gardening activities, thus enhancing children's scientific attitude and scientific inquiry skill. For this, study questions were established as follows: 1. 'What is the process of an action research on five-year-old children's gardening activities at a child-care center?' 2. 'What is the effect of an action research on children's gardening activities on five-year-old children?' 3. 'What is the effect of an action research on the gardening activities of five-year-old children on their scientific attitude and scientific inquiry skill?' This action research was carried out in a class for five-year-old children at a child-care center in G City, and research subjects were 15 children (8 boys and 7 girls). Research was conducted for a period of 13 weeks from September 21 to December 18, 2020. First, in order to support five-year-old children's gardening activities, the author created environment in which young children could take interest in a vegetable garden, and then tried to find out and execute a strategy with which young children could take initiative in gardening activities. The research was carried out in the order of primary execution - primary assessment - groping after the plan of secondary execution - secondary execution - secondary assessment - final assessment. During the period of research, the author collected such data as photos, videos, teacher's reflective journals and children's results. In order to obtain objective data, the author conducted a pre-test before carrying out the action research and then carried out a post-test after completing the research in addition to the collection of data. To examine scientific attitudes, this research used the scale of science-related attitude, developed by An Hyeon-jeong (2011). In order to test scientific inquiry skill, this study utilized 'the test-tool for young children's scientific inquiry skill', developed by Jo Hong-ja (2015). Collected data were statistically processed using the trial version of SPSS program, thus analyzing the difference between pre-test and post-test. And in order to examine influential factors on young children's scientific attitude and scientific inquiry skill, paired sample t-test was carried out. Study findings are as follows: First, the process of supporting for 5-year-old children's scientific attitude and scientific inquiry skill through an action research on gardening activities is as follows: Before carrying out the action research, the author collected data from a variety of documents and then analyzed them, thus finding out the problem of gardening activities carried out so far. And then data were collected to settle down the problem. After working out theoretical grounds, the author established an action plan. In the process of primary execution, the author established plans for 'inducing young children's interest', 'expanding young children-led activities', and 'supporting for the activities on which young children's interest was reflected, and then executed the plan and assessed outcomes. In the secondary process of execution, the author established plans for 'supporting for research process in everyday life', composing spaces for gardening activities in a classroom', 'preparing for the exhibition of vegetable gardens', and 'making a book using digital machinery and software', and then executed the plan and assessed outcomes. Second, regarding the effect of an action research on gardening activities on young children, children perceived gardening activities positively and took part in it actively/voluntarily using a variety of tools and materials. Third, in order to examine the effect of an action research on gardening activities on young children's scientific attitude and scientific inquiry skill, this research carried out pre-test/post-test and paired sample t-test. Results showed the fact that young children's scientific attitude and scientific inquiry skill improved in general. This action research seems to be significant in that it raised the need to support for young children's gardening activities of which operational focus must be young children's interest and play, demanded by the revised Nuri curriculum in 2019, thus carrying out an action research on young children's gardening activities. And in order for young children's gardening activities to have positive effect on their scientific attitude and scientific inquiry skill this action research established a concrete plan of execution with which young children could take initiative and firsthand take part in the gardening activities. Based on the support plans executed in this action research the author carried out a variety of vegetable garden-related activities by reflecting young children's interest, such as making a mini vegetable garden within a classroom, an exhibition of vegetable gardens, and making a vegetable garden-related book. This action research is seemingly valuable in that it proposed an alternative to the problem of environment derived from the shortage of physical spaces encountered in the process of execution of gardening activities at a child-care center.
The objective of this action research was to settle down the problem of 5-year-old children's gardening activities at a child-care center, and then work out young children-oriented/play-centered operational plans of gardening activities, thus enhancing children's scientific attitude and scientific inquiry skill. For this, study questions were established as follows: 1. 'What is the process of an action research on five-year-old children's gardening activities at a child-care center?' 2. 'What is the effect of an action research on children's gardening activities on five-year-old children?' 3. 'What is the effect of an action research on the gardening activities of five-year-old children on their scientific attitude and scientific inquiry skill?' This action research was carried out in a class for five-year-old children at a child-care center in G City, and research subjects were 15 children (8 boys and 7 girls). Research was conducted for a period of 13 weeks from September 21 to December 18, 2020. First, in order to support five-year-old children's gardening activities, the author created environment in which young children could take interest in a vegetable garden, and then tried to find out and execute a strategy with which young children could take initiative in gardening activities. The research was carried out in the order of primary execution - primary assessment - groping after the plan of secondary execution - secondary execution - secondary assessment - final assessment. During the period of research, the author collected such data as photos, videos, teacher's reflective journals and children's results. In order to obtain objective data, the author conducted a pre-test before carrying out the action research and then carried out a post-test after completing the research in addition to the collection of data. To examine scientific attitudes, this research used the scale of science-related attitude, developed by An Hyeon-jeong (2011). In order to test scientific inquiry skill, this study utilized 'the test-tool for young children's scientific inquiry skill', developed by Jo Hong-ja (2015). Collected data were statistically processed using the trial version of SPSS program, thus analyzing the difference between pre-test and post-test. And in order to examine influential factors on young children's scientific attitude and scientific inquiry skill, paired sample t-test was carried out. Study findings are as follows: First, the process of supporting for 5-year-old children's scientific attitude and scientific inquiry skill through an action research on gardening activities is as follows: Before carrying out the action research, the author collected data from a variety of documents and then analyzed them, thus finding out the problem of gardening activities carried out so far. And then data were collected to settle down the problem. After working out theoretical grounds, the author established an action plan. In the process of primary execution, the author established plans for 'inducing young children's interest', 'expanding young children-led activities', and 'supporting for the activities on which young children's interest was reflected, and then executed the plan and assessed outcomes. In the secondary process of execution, the author established plans for 'supporting for research process in everyday life', composing spaces for gardening activities in a classroom', 'preparing for the exhibition of vegetable gardens', and 'making a book using digital machinery and software', and then executed the plan and assessed outcomes. Second, regarding the effect of an action research on gardening activities on young children, children perceived gardening activities positively and took part in it actively/voluntarily using a variety of tools and materials. Third, in order to examine the effect of an action research on gardening activities on young children's scientific attitude and scientific inquiry skill, this research carried out pre-test/post-test and paired sample t-test. Results showed the fact that young children's scientific attitude and scientific inquiry skill improved in general. This action research seems to be significant in that it raised the need to support for young children's gardening activities of which operational focus must be young children's interest and play, demanded by the revised Nuri curriculum in 2019, thus carrying out an action research on young children's gardening activities. And in order for young children's gardening activities to have positive effect on their scientific attitude and scientific inquiry skill this action research established a concrete plan of execution with which young children could take initiative and firsthand take part in the gardening activities. Based on the support plans executed in this action research the author carried out a variety of vegetable garden-related activities by reflecting young children's interest, such as making a mini vegetable garden within a classroom, an exhibition of vegetable gardens, and making a vegetable garden-related book. This action research is seemingly valuable in that it proposed an alternative to the problem of environment derived from the shortage of physical spaces encountered in the process of execution of gardening activities at a child-care center.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.