본 연구의 목적은 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향에 있어서 영아교사 민감성의 매개효과를 알아보는 것이다. 이러한 연구 목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 영아교사의 일반적 배경에 따른 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중 보육의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 영아교사의 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중보육의 상관관계는 어 떠한가? 연구문제 3. 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향에 있어서 영아교 사민감성의 매개효과는 어떠한가?
본 연구에서는 경기도 B시의 어린이집에 근무하는 영아교사 296명을 대상으로 2021년 1월 1일부터 2021년 1월 30일까지 설문조사를 하였으며, 설문지는 269부가 회수되었다. 본 연구에서는 회수한 설문지 가운데 미응답 문항과 ...
국문 초록
영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향 : 영아교사 민감성의 매개효과
본 연구의 목적은 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향에 있어서 영아교사 민감성의 매개효과를 알아보는 것이다. 이러한 연구 목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 영아교사의 일반적 배경에 따른 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중 보육의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 영아교사의 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중보육의 상관관계는 어 떠한가? 연구문제 3. 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향에 있어서 영아교 사민감성의 매개효과는 어떠한가?
본 연구에서는 경기도 B시의 어린이집에 근무하는 영아교사 296명을 대상으로 2021년 1월 1일부터 2021년 1월 30일까지 설문조사를 하였으며, 설문지는 269부가 회수되었다. 본 연구에서는 회수한 설문지 가운데 미응답 문항과 이상치가 발견된 54부를 제외한 총 215부를 최종 분석자료로 사용하였다. 본 연구에서 사용한 설문지는 4개 영역, 총 111문항으로 구성하였으며, 1영역은 연구대상 영아교사의 일반적 배경을 알아보는 문항이고, 2영역은 연구대상 영아교사의 인성을 알아보는 문항이고, 3영역은 연구대상 영아교사의 민감성을 알아보는 문항이고, 4영역은 연구대상 영아교사의 아동권리존중보육 수준을 알아보기 위한 문항으로 구성하였다. 설문지 구성에서 사용한 측정도구는 김성원과 신정애(2019)가 개발한 영아교사 인성 측정도구와 민광미(2014)가 개발한 영아반 교사용 민감성 측정도구와 김진숙(2009)이 개발한 아동권리존중보육 측정도구이다. 본 연구에서는 수집한 자료를 SPSS 22.0을 사용하여 분석하였다. 연구대상의 일반적 특성 분석을 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 수집한 측정변인의 기술통계를 파악하기 위해 평균과 표준편차를 확인하였으며, 정규분포 가정 여부를 확인하기 위해 왜도와 첨도를 사용하였다. 또한 연구에서 사용한 검사 도구의 신뢰도를 확인하기 위해 문항의 내적 일관성 계수인 Cronbachʾs α를 산출하였다. 연구대상자들의 일반적 배경에 따른 영아교사의 인성, 민감성, 아동권리존중보육의 차이를 알아보기 위해 일반적 배경이 2개로 구분되었을 때는 독립표본 t 검증을 사용하였고, 3개 이상으로 구분되었을 때는 ANOVA 검증을 실시하였다. ANOVA 검증에서 통계적으로 F 값이 유의한 경우 사후검증으로 Scheffé 검증을 실시하였다. 변인들 간의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관분석을 실시하였고, 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향에서 민감성의 매개효과를 알아보기 위해서 Baron & Kenny(1986)가 제시한 3단계 매개효과 검증법을 적용하였으며, Sobel test를 통하여 매개변인의 유의성을 확인하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 영아교사의 일반적 배경에 따른 인성, 민감성, 아동권리존중보육의 차이를 분석한 결과 통계적으로 유의한 차이는 나타나지 않았다. 즉 영아교사의 연령, 결혼유무, 최종 학력, 경력, 근무 기관 유형, 학급 연령, 소지 자격증에 따른 영아교사 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중보육의 차이는 없는 것으로 나타났다.
둘째, 영아교사 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중보육의 상관관계를 알아본 결과, 영아교사의 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중보육 간에는 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향에 있어서 영아교사 민감성의 매개효과를 검증한 결과, 영아교사의 민감성은 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 영향을 미치는 과정에서 매개적 역할을 하는 것이 확인되었다.
본 연구의 결과는 영아교사의 인성이 영아교사의 민감성과 아동권리존중보육에 영향을 미치는 중요한 변인이 될 수 있음을 보여준다. 따라서 보육 현장에서는 아동권리존중보육이 제대로 실행될 수 있으려면, 영아교사의 인성 함양을 위한 체계적인 교사 교육 프로그램이 필요함을 인식하고 이를 위해 노력할 뿐 아니라, 영아교사의 민감성을 증진시키기 위한 다양한 방안을 모색할 필요가 있다.
국문 초록
영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향 : 영아교사 민감성의 매개효과
본 연구의 목적은 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향에 있어서 영아교사 민감성의 매개효과를 알아보는 것이다. 이러한 연구 목적을 이루기 위해 설정한 연구문제는 다음과 같다.
연구문제 1. 영아교사의 일반적 배경에 따른 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중 보육의 차이는 어떠한가? 연구문제 2. 영아교사의 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중보육의 상관관계는 어 떠한가? 연구문제 3. 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향에 있어서 영아교 사민감성의 매개효과는 어떠한가?
본 연구에서는 경기도 B시의 어린이집에 근무하는 영아교사 296명을 대상으로 2021년 1월 1일부터 2021년 1월 30일까지 설문조사를 하였으며, 설문지는 269부가 회수되었다. 본 연구에서는 회수한 설문지 가운데 미응답 문항과 이상치가 발견된 54부를 제외한 총 215부를 최종 분석자료로 사용하였다. 본 연구에서 사용한 설문지는 4개 영역, 총 111문항으로 구성하였으며, 1영역은 연구대상 영아교사의 일반적 배경을 알아보는 문항이고, 2영역은 연구대상 영아교사의 인성을 알아보는 문항이고, 3영역은 연구대상 영아교사의 민감성을 알아보는 문항이고, 4영역은 연구대상 영아교사의 아동권리존중보육 수준을 알아보기 위한 문항으로 구성하였다. 설문지 구성에서 사용한 측정도구는 김성원과 신정애(2019)가 개발한 영아교사 인성 측정도구와 민광미(2014)가 개발한 영아반 교사용 민감성 측정도구와 김진숙(2009)이 개발한 아동권리존중보육 측정도구이다. 본 연구에서는 수집한 자료를 SPSS 22.0을 사용하여 분석하였다. 연구대상의 일반적 특성 분석을 위해 빈도와 백분율을 산출하였고, 수집한 측정변인의 기술통계를 파악하기 위해 평균과 표준편차를 확인하였으며, 정규분포 가정 여부를 확인하기 위해 왜도와 첨도를 사용하였다. 또한 연구에서 사용한 검사 도구의 신뢰도를 확인하기 위해 문항의 내적 일관성 계수인 Cronbachʾs α를 산출하였다. 연구대상자들의 일반적 배경에 따른 영아교사의 인성, 민감성, 아동권리존중보육의 차이를 알아보기 위해 일반적 배경이 2개로 구분되었을 때는 독립표본 t 검증을 사용하였고, 3개 이상으로 구분되었을 때는 ANOVA 검증을 실시하였다. ANOVA 검증에서 통계적으로 F 값이 유의한 경우 사후검증으로 Scheffé 검증을 실시하였다. 변인들 간의 상관관계를 알아보기 위해 Pearson의 상관분석을 실시하였고, 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향에서 민감성의 매개효과를 알아보기 위해서 Baron & Kenny(1986)가 제시한 3단계 매개효과 검증법을 적용하였으며, Sobel test를 통하여 매개변인의 유의성을 확인하였다.
본 연구의 결과는 다음과 같다.
첫째, 영아교사의 일반적 배경에 따른 인성, 민감성, 아동권리존중보육의 차이를 분석한 결과 통계적으로 유의한 차이는 나타나지 않았다. 즉 영아교사의 연령, 결혼유무, 최종 학력, 경력, 근무 기관 유형, 학급 연령, 소지 자격증에 따른 영아교사 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중보육의 차이는 없는 것으로 나타났다.
둘째, 영아교사 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중보육의 상관관계를 알아본 결과, 영아교사의 인성, 영아교사 민감성, 아동권리존중보육 간에는 통계적으로 유의한 정적 상관관계가 있는 것으로 나타났다.
셋째, 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 미치는 영향에 있어서 영아교사 민감성의 매개효과를 검증한 결과, 영아교사의 민감성은 영아교사의 인성이 아동권리존중보육에 영향을 미치는 과정에서 매개적 역할을 하는 것이 확인되었다.
본 연구의 결과는 영아교사의 인성이 영아교사의 민감성과 아동권리존중보육에 영향을 미치는 중요한 변인이 될 수 있음을 보여준다. 따라서 보육 현장에서는 아동권리존중보육이 제대로 실행될 수 있으려면, 영아교사의 인성 함양을 위한 체계적인 교사 교육 프로그램이 필요함을 인식하고 이를 위해 노력할 뿐 아니라, 영아교사의 민감성을 증진시키기 위한 다양한 방안을 모색할 필요가 있다.
The Influence of the Infant Teachers’ Personality on the Respect for Children's Rights in the Childcare Setting: The Mediation Effects of the Infant Teachers’ Sensitivity
Mi-Kyung Shin Department of Early Childhood Education The Graduate School Chongshin U...
ABSTRACT
The Influence of the Infant Teachers’ Personality on the Respect for Children's Rights in the Childcare Setting: The Mediation Effects of the Infant Teachers’ Sensitivity
Mi-Kyung Shin Department of Early Childhood Education The Graduate School Chongshin University
The purpose of this study was to examine the mediation effects of the sensitivity of infant teachers in relation to the influence of their personality on their respect for children's rights in the childcare setting. Three research questions were posed: Research problem 1. What are the differences among infant teachers in personality, sensitivity and respect for children's rights in the childcare setting according to their general background? Research problem 2. What are the correlations among the personality of infant teachers, their sensitivity and respect for children's rights in the childcare setting? Research problem 3. Does the sensitivity of infant teachers produce any mediation effects when their personality affects their respect for children's rights in the childcare setting? A survey was conducted from January 1 through 30, 2021, on 296 infant teachers who worked at daycare centers in a city of Gyeonggi Province, and the data from 269 teachers were gathered. Among the collected questionnaires, 215 questionnaires were analyzed except for 54 ones that weren't fully filled out or included outliers. The questionnaire used in this study consisted of four areas and 111 items. Area 1 was composed of items about the general background of the infant teachers who were the subjects in this study. Area 2 consisted of items about their personality, and Area 3 was composed of items about their sensitivity. Area 4 consisted of items about the levels of their respect for children's rights in the childcare setting. The instruments used in the questionnaire were Kim & Shin(2019)'s Infant Teacher Personality Inventory, Min(2014)'s Sensitivity Inventory for Teachers in Charge of Infant Classes and Kim(2009)'s Respect Inventory for Children's Rights in the Childcare Setting, The collected data were analyzed by SPSS version 22.0. To analyze the general characteristics of the subjects, statistical data on frequency and percentage were obtained, and mean and standard deviation were checked to analyze the descriptive statistics of the measurement variables. To verify the normal distribution assumption, skewness and kurtosis were used, and Cronbach alpha that was the coefficient of item internal consistency was calculated to verify the reliability of the instruments used in this study. When two factors were selected as the general background of the infant teachers to see whether there were any differences among them in personality, sensitivity and respect for children's rights in the childcare setting, independent-samples t-test was utilized. When three were selected, ANOVA was implemented. When the results of ANOVA showed that the F-value was statistically significant, Scheffe test was carried out to make a post-hoc analysis. To determine the correlations of the variables, Pearson correlation analysis was conducted. To analyze whether the sensitivity of the infant teachers produced any mediation effects when their personality affected respect for children's rights in the childcare setting, Baron & Kenny(1986)'s three-steps for mediation were utilized, and Sobel test was carried out to verify the significance of the mediation variables. The findings of the study were as follows: First, as a result of analyzing whether there were any differences among the infant teachers in personality according to general background, there were no statistically significant differences. In other words, there were no differences among the infant teachers in personality, sensitivity and respect for children's rights in the childcare setting according to age, marital status, academic background, career, working type, the age of the children in their charge and certification. Second, as a result of analyzing the correlation among the personality of the infant teachers, their sensitivity and respect for children in the childcare setting, there was a statistically significant positive correlation among them. Third, as a result of analyzing whether the sensitivity of the infant teachers produced any mediation effects when their personality exerted influence on respect for children's rights in the childcare setting, it's ascertained that their sensitivity played the role of mediation while their personality influenced respect for children's rights in the childcare setting. The findings of the study demonstrated that the personality of infant teachers could be one of major variables to affect their sensitivity and respect for children's rights in the childcare setting. Accordingly, the need for providing systematic teacher education programs that aim at cultivating the personality of infant teachers should be recognized in the childcare setting to induce these teachers to respect children's rights, and there should be actual efforts to offer these programs. In addition, how to enhance the sensitivity of infant teachers should be considered in various ways.
ABSTRACT
The Influence of the Infant Teachers’ Personality on the Respect for Children's Rights in the Childcare Setting: The Mediation Effects of the Infant Teachers’ Sensitivity
Mi-Kyung Shin Department of Early Childhood Education The Graduate School Chongshin University
The purpose of this study was to examine the mediation effects of the sensitivity of infant teachers in relation to the influence of their personality on their respect for children's rights in the childcare setting. Three research questions were posed: Research problem 1. What are the differences among infant teachers in personality, sensitivity and respect for children's rights in the childcare setting according to their general background? Research problem 2. What are the correlations among the personality of infant teachers, their sensitivity and respect for children's rights in the childcare setting? Research problem 3. Does the sensitivity of infant teachers produce any mediation effects when their personality affects their respect for children's rights in the childcare setting? A survey was conducted from January 1 through 30, 2021, on 296 infant teachers who worked at daycare centers in a city of Gyeonggi Province, and the data from 269 teachers were gathered. Among the collected questionnaires, 215 questionnaires were analyzed except for 54 ones that weren't fully filled out or included outliers. The questionnaire used in this study consisted of four areas and 111 items. Area 1 was composed of items about the general background of the infant teachers who were the subjects in this study. Area 2 consisted of items about their personality, and Area 3 was composed of items about their sensitivity. Area 4 consisted of items about the levels of their respect for children's rights in the childcare setting. The instruments used in the questionnaire were Kim & Shin(2019)'s Infant Teacher Personality Inventory, Min(2014)'s Sensitivity Inventory for Teachers in Charge of Infant Classes and Kim(2009)'s Respect Inventory for Children's Rights in the Childcare Setting, The collected data were analyzed by SPSS version 22.0. To analyze the general characteristics of the subjects, statistical data on frequency and percentage were obtained, and mean and standard deviation were checked to analyze the descriptive statistics of the measurement variables. To verify the normal distribution assumption, skewness and kurtosis were used, and Cronbach alpha that was the coefficient of item internal consistency was calculated to verify the reliability of the instruments used in this study. When two factors were selected as the general background of the infant teachers to see whether there were any differences among them in personality, sensitivity and respect for children's rights in the childcare setting, independent-samples t-test was utilized. When three were selected, ANOVA was implemented. When the results of ANOVA showed that the F-value was statistically significant, Scheffe test was carried out to make a post-hoc analysis. To determine the correlations of the variables, Pearson correlation analysis was conducted. To analyze whether the sensitivity of the infant teachers produced any mediation effects when their personality affected respect for children's rights in the childcare setting, Baron & Kenny(1986)'s three-steps for mediation were utilized, and Sobel test was carried out to verify the significance of the mediation variables. The findings of the study were as follows: First, as a result of analyzing whether there were any differences among the infant teachers in personality according to general background, there were no statistically significant differences. In other words, there were no differences among the infant teachers in personality, sensitivity and respect for children's rights in the childcare setting according to age, marital status, academic background, career, working type, the age of the children in their charge and certification. Second, as a result of analyzing the correlation among the personality of the infant teachers, their sensitivity and respect for children in the childcare setting, there was a statistically significant positive correlation among them. Third, as a result of analyzing whether the sensitivity of the infant teachers produced any mediation effects when their personality exerted influence on respect for children's rights in the childcare setting, it's ascertained that their sensitivity played the role of mediation while their personality influenced respect for children's rights in the childcare setting. The findings of the study demonstrated that the personality of infant teachers could be one of major variables to affect their sensitivity and respect for children's rights in the childcare setting. Accordingly, the need for providing systematic teacher education programs that aim at cultivating the personality of infant teachers should be recognized in the childcare setting to induce these teachers to respect children's rights, and there should be actual efforts to offer these programs. In addition, how to enhance the sensitivity of infant teachers should be considered in various ways.
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