본 연구는 소셜미디어 사용자들의 자기표현 유형에 대해서 탐구하는 것을 목적으로 삼고 있다. 특히, 최근 소셜미디어에서 복수의 계정을 활용하여 자기표현의 다양화를 모색하는 사용자들이 늘어나고 있는 것에 집중하여, 한 개인이 사용하는 복수의 계정에서 자기표현의 유형이 어떻게 나타나고 있는지를 살펴보고자 한다. 이를 위해 이론적 배경으로 소셜미디어와 웨이보의 발달, 소셜미디어의 사용자, 소셜미디어와 자기표현에 대해 문헌 및 선행연구를 통해 정리하였다. 이를 바탕으로 설문지를 작성하여 20대 중국인 웨이보 사용자들에게 배포하였다. 설문지는 사용자의 특징, 자기표현의 동기와 웨이보에서 공유하는 ...
본 연구는 소셜미디어 사용자들의 자기표현 유형에 대해서 탐구하는 것을 목적으로 삼고 있다. 특히, 최근 소셜미디어에서 복수의 계정을 활용하여 자기표현의 다양화를 모색하는 사용자들이 늘어나고 있는 것에 집중하여, 한 개인이 사용하는 복수의 계정에서 자기표현의 유형이 어떻게 나타나고 있는지를 살펴보고자 한다. 이를 위해 이론적 배경으로 소셜미디어와 웨이보의 발달, 소셜미디어의 사용자, 소셜미디어와 자기표현에 대해 문헌 및 선행연구를 통해 정리하였다. 이를 바탕으로 설문지를 작성하여 20대 중국인 웨이보 사용자들에게 배포하였다. 설문지는 사용자의 특징, 자기표현의 동기와 웨이보에서 공유하는 콘텐츠의 특징 등 세 가지 측면으로 나누어져 있으며, 총 314건의 설문지가 회수되어 이를 바탕으로 연구가 진행되었다. 사용자의 특징을 살펴보면, 20대 그룹 중에서도 20대 후반에 비해 1995년 이후에 탄생한 20대 초반의 응답자 비중이 훨씬 더 컸으며, 남성보다는 여성 사용자가 많았다. 또한, 2개의 계정을 운영하는 사용자가 가장 많았고, 상대적으로 1개의 계정만을 운영하는 사용자의 숫자는 크지 않았다. 이들이 웨이보를 사용하는 동기는 대인관계의 유지와 확장, 정서 발산, 다른 사람의 인정이나 사랑을 받기, 자기표현, 집단의 소속감 찾기 등 5가지로 정리하여 질문하였고, ID1~ID5까지의 계정별로 응답하도록 하였다. 그 결과 사용자가 가장 먼저 만든 계정인 ID1에서는 ‘자기표현-대인관계 유지와 확장-다른 사람의 인정이나 사랑을 받기’ 순으로 나타났으며, ID2~ID4에서는 공통적으로 ‘정서 발산-자기표현-집단의 소속감 찾기’ 순으로 나타났다. ID5의 경우에는 ‘정서 발산-자기표현=다른 사람의 인정이나 사랑을 받기’로 집계되었다. 결국 전체적으로 볼 때 웨이보를 사용하는 가장 큰 동기는 자기표현이었으며, 그에 못지않게 정서 발산도 중요한 동기임이 드러났다. 웨이보에서 20대 사용자들이 주로 다루는 주제는 총 49개 주제들 중 일상생활, 셀카, 미식 등을 포함한 16개 주제에 집중되어 있었다. 이러한 이유는 20대라는 사용자들의 특성과도 연관이 있다. 이들 16개 주제는 모두 20대들의 관심이 높은 것들이 대부분이기 때문이다. 이는 20대들의 관심이 높은 주제를 담은 콘텐츠를 공유함으로써, 많은 사용자들과 커뮤니케이션 하고, 팔로워를 늘려나갈 수 있는 기회를 모색하는 것이다. 마지막으로 가장 먼저 만든 계정인 ID1과 두 번째로 만든 계정인 ID2에서 자기표현의 유형이 어떻게 관련되어 있는지를 파악하였다. 총 49개 주제를 도전적, 탐구적, 감성적, 사색적, 이타적, 과시적 등 6개의 유형으로 분류하고, 응답자들이 주로 공유하는 주제에 따라 자기표현의 유형을 정리하였다. 총 36가지의 조합 유형들 가운데, ‘과시적-감성적’유형이 가장 많은 선택을 받았으며, ‘과시적-과시적’, ‘감성적-감성적’, ‘감성적-과시적’ 유형이 그 뒤를 이었다. 결국 웨이보를 사용하는 20대 사용자들은 자기표현을 통해 자신의 일면을 과시하고, 자신의 감성을 발산하고 싶어하는 것을 알 수 있었다. ID1의 유형과 ID2의 유형이 다른 경우에는 보다 다양한 자기표현의 기회를 만들고자 하는 욕구가 뒷받침되고 있는 것이며, ID1과 ID2의 유형이 같은 경우에는 자신의 이미지를 복수의 계정을 통해 강조하고 싶은 욕구가 뒷받침되고 있다고 생각할 수 있다. 본 연구는 소셜미디어의 발달에 따라 나타나는 새로운 트렌드인 복수 계정의 활용에 착안하여 그 안에 나타나는 자기표현의 유형을 도출하고자 하였으며, 이를 통해 소셜미디어의 사용자를 분석하는 새로운 관점을 제시하였다는 데에 의미가 있다고 하겠다.
본 연구는 소셜미디어 사용자들의 자기표현 유형에 대해서 탐구하는 것을 목적으로 삼고 있다. 특히, 최근 소셜미디어에서 복수의 계정을 활용하여 자기표현의 다양화를 모색하는 사용자들이 늘어나고 있는 것에 집중하여, 한 개인이 사용하는 복수의 계정에서 자기표현의 유형이 어떻게 나타나고 있는지를 살펴보고자 한다. 이를 위해 이론적 배경으로 소셜미디어와 웨이보의 발달, 소셜미디어의 사용자, 소셜미디어와 자기표현에 대해 문헌 및 선행연구를 통해 정리하였다. 이를 바탕으로 설문지를 작성하여 20대 중국인 웨이보 사용자들에게 배포하였다. 설문지는 사용자의 특징, 자기표현의 동기와 웨이보에서 공유하는 콘텐츠의 특징 등 세 가지 측면으로 나누어져 있으며, 총 314건의 설문지가 회수되어 이를 바탕으로 연구가 진행되었다. 사용자의 특징을 살펴보면, 20대 그룹 중에서도 20대 후반에 비해 1995년 이후에 탄생한 20대 초반의 응답자 비중이 훨씬 더 컸으며, 남성보다는 여성 사용자가 많았다. 또한, 2개의 계정을 운영하는 사용자가 가장 많았고, 상대적으로 1개의 계정만을 운영하는 사용자의 숫자는 크지 않았다. 이들이 웨이보를 사용하는 동기는 대인관계의 유지와 확장, 정서 발산, 다른 사람의 인정이나 사랑을 받기, 자기표현, 집단의 소속감 찾기 등 5가지로 정리하여 질문하였고, ID1~ID5까지의 계정별로 응답하도록 하였다. 그 결과 사용자가 가장 먼저 만든 계정인 ID1에서는 ‘자기표현-대인관계 유지와 확장-다른 사람의 인정이나 사랑을 받기’ 순으로 나타났으며, ID2~ID4에서는 공통적으로 ‘정서 발산-자기표현-집단의 소속감 찾기’ 순으로 나타났다. ID5의 경우에는 ‘정서 발산-자기표현=다른 사람의 인정이나 사랑을 받기’로 집계되었다. 결국 전체적으로 볼 때 웨이보를 사용하는 가장 큰 동기는 자기표현이었으며, 그에 못지않게 정서 발산도 중요한 동기임이 드러났다. 웨이보에서 20대 사용자들이 주로 다루는 주제는 총 49개 주제들 중 일상생활, 셀카, 미식 등을 포함한 16개 주제에 집중되어 있었다. 이러한 이유는 20대라는 사용자들의 특성과도 연관이 있다. 이들 16개 주제는 모두 20대들의 관심이 높은 것들이 대부분이기 때문이다. 이는 20대들의 관심이 높은 주제를 담은 콘텐츠를 공유함으로써, 많은 사용자들과 커뮤니케이션 하고, 팔로워를 늘려나갈 수 있는 기회를 모색하는 것이다. 마지막으로 가장 먼저 만든 계정인 ID1과 두 번째로 만든 계정인 ID2에서 자기표현의 유형이 어떻게 관련되어 있는지를 파악하였다. 총 49개 주제를 도전적, 탐구적, 감성적, 사색적, 이타적, 과시적 등 6개의 유형으로 분류하고, 응답자들이 주로 공유하는 주제에 따라 자기표현의 유형을 정리하였다. 총 36가지의 조합 유형들 가운데, ‘과시적-감성적’유형이 가장 많은 선택을 받았으며, ‘과시적-과시적’, ‘감성적-감성적’, ‘감성적-과시적’ 유형이 그 뒤를 이었다. 결국 웨이보를 사용하는 20대 사용자들은 자기표현을 통해 자신의 일면을 과시하고, 자신의 감성을 발산하고 싶어하는 것을 알 수 있었다. ID1의 유형과 ID2의 유형이 다른 경우에는 보다 다양한 자기표현의 기회를 만들고자 하는 욕구가 뒷받침되고 있는 것이며, ID1과 ID2의 유형이 같은 경우에는 자신의 이미지를 복수의 계정을 통해 강조하고 싶은 욕구가 뒷받침되고 있다고 생각할 수 있다. 본 연구는 소셜미디어의 발달에 따라 나타나는 새로운 트렌드인 복수 계정의 활용에 착안하여 그 안에 나타나는 자기표현의 유형을 도출하고자 하였으며, 이를 통해 소셜미디어의 사용자를 분석하는 새로운 관점을 제시하였다는 데에 의미가 있다고 하겠다.
The purpose of this study is to explore the types of self-expression of social media users. In particular, we will focus on the increasing number of users seeking diversification of self-expression by using multiple accounts in recent social media, and examine how the types of self-expre...
The purpose of this study is to explore the types of self-expression of social media users. In particular, we will focus on the increasing number of users seeking diversification of self-expression by using multiple accounts in recent social media, and examine how the types of self-expression appear in multiple accounts used by an individual. To this end, as a theoretical background, the development of social media and Weibo, users of social media, social media and self-expression were summarized through literature and prior research. Based on this, a questionnaire was prepared and distributed to Chinese Weibo users in their 20s. The questionnaire is divided into three aspects: user characteristics, self-expression motives, and characteristics of content shared on Weibo. A total of 314 questionnaires were retrieved and research was conducted based on them. Looking at the characteristics of users, among the groups in their 20s, the proportion of respondents in their early 20s who were born after 1995 was much larger than in their late 20s, and there were more female users than males. In addition, most users operated two accounts, and the number of users who operated only one account was relatively small. Their motives for using Weibo are divided into five types: maintenance and expansion of interpersonal relationships, emotional divergence, approval or love from others, self-expression, and finding a collective sense of belonging. They answer according to ID1~ID5 accounts. As a result, in ID1, the first account created by the user, 'self-expression - maintenance and expansion of interpersonal relationships - receiving the approval or love of others' appeared in the order, and in ID2 - ID4, 'emotional emission-self-expression- finding a collective sense of belonging' was appears in order. In the case of ID5, it was counted as ‘emotional emission-self-expression = receiving approval or love from others’. Eventually, it turned out that the biggest motive for using Weibo was self-expression, and the divergence of emotions was also an important motive. The topics covered mainly by users in their 20s on Weibo were focused on 16 topics, including daily life, selfies, and food, among 49 topics. This reason is also related to the characteristics of users in their 20s. This is because most of these 16 topics are of high interest to people in their twenties. This is to find opportunities to communicate with many users and increase followers by sharing content containing topics that are of high interest to people in their 20s. Finally, we investigated how the types of self-expression were related in ID1, the first account created, and ID2, the second account. A total of 49 themes were classified into six types: challenging, exploratory, sensitive, contemplative, altruistic, and conspicuous, and the types of self-expression were organized according to the themes most commonly shared by respondents. Among the 36 combination types, the ‘conspicuous-sensitive’ type received the most selection, followed by the ‘conspicuous-conspicuous’, ‘sensitive-sensitive’, and ‘sensitive-conspicuous’ types. Eventually, it was found that Weibo users in their 20s wanted to show off their side through self-expression and radiate their emotions. If the ID1 type and ID2 type are different, the desire to create more diverse opportunities for self-expression is supported. You can think of it as being supported. This study tried to derive the type of self-expression that appears within, focusing on the use of multiple accounts, a new trend that appears with the development of social media. Through this, it is meaningful to suggest a new perspective to analyze social media users.
The purpose of this study is to explore the types of self-expression of social media users. In particular, we will focus on the increasing number of users seeking diversification of self-expression by using multiple accounts in recent social media, and examine how the types of self-expression appear in multiple accounts used by an individual. To this end, as a theoretical background, the development of social media and Weibo, users of social media, social media and self-expression were summarized through literature and prior research. Based on this, a questionnaire was prepared and distributed to Chinese Weibo users in their 20s. The questionnaire is divided into three aspects: user characteristics, self-expression motives, and characteristics of content shared on Weibo. A total of 314 questionnaires were retrieved and research was conducted based on them. Looking at the characteristics of users, among the groups in their 20s, the proportion of respondents in their early 20s who were born after 1995 was much larger than in their late 20s, and there were more female users than males. In addition, most users operated two accounts, and the number of users who operated only one account was relatively small. Their motives for using Weibo are divided into five types: maintenance and expansion of interpersonal relationships, emotional divergence, approval or love from others, self-expression, and finding a collective sense of belonging. They answer according to ID1~ID5 accounts. As a result, in ID1, the first account created by the user, 'self-expression - maintenance and expansion of interpersonal relationships - receiving the approval or love of others' appeared in the order, and in ID2 - ID4, 'emotional emission-self-expression- finding a collective sense of belonging' was appears in order. In the case of ID5, it was counted as ‘emotional emission-self-expression = receiving approval or love from others’. Eventually, it turned out that the biggest motive for using Weibo was self-expression, and the divergence of emotions was also an important motive. The topics covered mainly by users in their 20s on Weibo were focused on 16 topics, including daily life, selfies, and food, among 49 topics. This reason is also related to the characteristics of users in their 20s. This is because most of these 16 topics are of high interest to people in their twenties. This is to find opportunities to communicate with many users and increase followers by sharing content containing topics that are of high interest to people in their 20s. Finally, we investigated how the types of self-expression were related in ID1, the first account created, and ID2, the second account. A total of 49 themes were classified into six types: challenging, exploratory, sensitive, contemplative, altruistic, and conspicuous, and the types of self-expression were organized according to the themes most commonly shared by respondents. Among the 36 combination types, the ‘conspicuous-sensitive’ type received the most selection, followed by the ‘conspicuous-conspicuous’, ‘sensitive-sensitive’, and ‘sensitive-conspicuous’ types. Eventually, it was found that Weibo users in their 20s wanted to show off their side through self-expression and radiate their emotions. If the ID1 type and ID2 type are different, the desire to create more diverse opportunities for self-expression is supported. You can think of it as being supported. This study tried to derive the type of self-expression that appears within, focusing on the use of multiple accounts, a new trend that appears with the development of social media. Through this, it is meaningful to suggest a new perspective to analyze social media users.
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