본 연구는 PBL(문제중심학습)을 적용한 ‘다문화 캠페인 송 만들기’ 수업지도안을 뮤지컬<빨래> 감상교육과 연계하여 개발하는 것을 목적으로 한다. 우리나라는 개방화와 세계화로 인해 빠르게 다문화사회로 진입하며 한 국가 안에 서로 다른 인종과 민족 등 다양한 집단의 문화가 혼재하는 사회적 현상이 나타나게 되었다. 학생들은 이러한 다문화사회에서 발생하는 문제점을 파악하고 발생원인 및 ...
본 연구는 PBL(문제중심학습)을 적용한 ‘다문화 캠페인 송 만들기’ 수업지도안을 뮤지컬<빨래> 감상교육과 연계하여 개발하는 것을 목적으로 한다. 우리나라는 개방화와 세계화로 인해 빠르게 다문화사회로 진입하며 한 국가 안에 서로 다른 인종과 민족 등 다양한 집단의 문화가 혼재하는 사회적 현상이 나타나게 되었다. 학생들은 이러한 다문화사회에서 발생하는 문제점을 파악하고 발생원인 및 해결방안을 발견하여, 바람직한 사회 구성원으로서 문제 해결을 위한 행동을 실천할 수 있어야 한다. 먼저 연구를 위해 다문화 교육에 대한 의미와 필요성 그리고 다문화 음악교육의 의미를 살펴보았으며, PBL(문제중심학습)과 만다라트 발상법(Mandal-Art)의 이론과 원리를 문헌 연구를 통해 살펴보았다. 살펴본 내용을 토대로 하여 뮤지컬 <빨래> 감상교육에서 PBL을 적용한 ‘다문화 캠페인 송 만들기’ 수업 모형을 개발하여 7단계를 총 5차시의 수업지도안으로 구성하여 제시하였다. 1차시는 ‘①수업 소개 단계’에서 PBL 수업과 절차를 소개하고, 2015 음악과 교육과정을 고려하여 학습 목표를 제시한 뒤 차별언어에 대한 질문을 통해 차별에 대해 생각해보고 평등 언어를 안내하며 동기를 유발한다. ‘②문제 제시 단계’에서 “다문화 캠페인 송 공모전을 개최합니다”의 문제를 제시하고, 문제 해결 조건으로 마지막에 발표할 ‘다문화 캠페인 송 만들기’ 음악 활동을 제시한다. ‘③문제 해결 시도 단계’에서 문제 해결을 위해 모둠을 나누고 모둠원의 역할을 분담한다. 2차시는 ‘③문제 해결 시도 단계’로 뮤지컬 <빨래> 감상을 통해 문제 해결의 다양한 아이디어를 수용한다. 뮤지컬 감상은 생각 열기, 문제 파악하기, 함께하는 공동체 세 부분으로 나누어서 감상하고 각각의 뮤지컬 넘버를 감상한 뒤 질문을 통해 문제에 대해 생각해본다. 감상 후에는 만다라트 활동지를 참고하여 다문화사회의 문제점, 발생원인, 해결방안, 실천행동에 대해 토의하고 온라인 클래스 학습 방을 통해 과제를 제시한다. 3차시는 ‘③문제 해결 시도 단계’에서 온라인 클래스 학습 방에 올라온 과제를 확인하고 종합하여 만다라트 활동지를 완성한 뒤 모둠별로 ‘다문화 캠페인 송 만들기’를 위해 주제 및 노래를 선정하고 개사 활동을 한다. ‘④자기 주도적 학습 단계’에서 ‘다문화 캠페인 송’ 연주를 위해 개인의 악기를 선정한 뒤 스스로 연주 시 유의점 및 연습 계획을 세우고 모둠원과 공유하도록 하여 연습에 책임감을 부여한다. 또한, 다문화사회를 조사하며 변화된 나의 생각이나 태도를 살펴보도록 하여 주제의 의미를 다시 한번 상기시킨다. 4차시는 ‘⑤협동 학습 단계’로 모둠별로 충분하게 연습한 후에 새로운 지식 및 피드백을 반영하여 모둠별 연습을 재종합한다. 5차시는 ‘⑥결과 발표 단계’에서 모둠별로 발표 준비가 끝나면 1차시 때 제시한 문제 해결 조건에 맞추어 발표한다. ‘⑦정리 및 평가 단계’에서 발표가 끝난 후 활동을 되돌아보며 자기평가, 모둠원평가, 모둠 간 평가 등을 실시하고, 뮤지컬 <빨래>의 커튼콜을 감상하며 성찰 및 반성하기를 거쳐 수업을 마친다. 본 연구를 통해 학생들은 다문화사회의 범위를 다양한 문화와 인종의 공존뿐만이 아니라 여성, 장애인과 같은 소수집단에 대한 이해로 확장하여 바라볼 수 있다. 그리고 학생들이 문제를 살펴보고 실천 행동을 음악으로 만들어보는 과정을 통해 다문화 음악교육의 다각적인 접근과 교육을 제공한다. 마지막으로, 학생들이 직접 캠페인 송을 만들어보며 다문화 음악수업과 관련된 새로운 학습자료를 제공하게 된다. 음악수업의 다양화를 위해 캠페인 송 만들기 외에도 다양한 음악 활동을 통해 다문화 음악수업이 이루어질 수 있기를 기대한다.
본 연구는 PBL(문제중심학습)을 적용한 ‘다문화 캠페인 송 만들기’ 수업지도안을 뮤지컬<빨래> 감상교육과 연계하여 개발하는 것을 목적으로 한다. 우리나라는 개방화와 세계화로 인해 빠르게 다문화사회로 진입하며 한 국가 안에 서로 다른 인종과 민족 등 다양한 집단의 문화가 혼재하는 사회적 현상이 나타나게 되었다. 학생들은 이러한 다문화사회에서 발생하는 문제점을 파악하고 발생원인 및 해결방안을 발견하여, 바람직한 사회 구성원으로서 문제 해결을 위한 행동을 실천할 수 있어야 한다. 먼저 연구를 위해 다문화 교육에 대한 의미와 필요성 그리고 다문화 음악교육의 의미를 살펴보았으며, PBL(문제중심학습)과 만다라트 발상법(Mandal-Art)의 이론과 원리를 문헌 연구를 통해 살펴보았다. 살펴본 내용을 토대로 하여 뮤지컬 <빨래> 감상교육에서 PBL을 적용한 ‘다문화 캠페인 송 만들기’ 수업 모형을 개발하여 7단계를 총 5차시의 수업지도안으로 구성하여 제시하였다. 1차시는 ‘①수업 소개 단계’에서 PBL 수업과 절차를 소개하고, 2015 음악과 교육과정을 고려하여 학습 목표를 제시한 뒤 차별언어에 대한 질문을 통해 차별에 대해 생각해보고 평등 언어를 안내하며 동기를 유발한다. ‘②문제 제시 단계’에서 “다문화 캠페인 송 공모전을 개최합니다”의 문제를 제시하고, 문제 해결 조건으로 마지막에 발표할 ‘다문화 캠페인 송 만들기’ 음악 활동을 제시한다. ‘③문제 해결 시도 단계’에서 문제 해결을 위해 모둠을 나누고 모둠원의 역할을 분담한다. 2차시는 ‘③문제 해결 시도 단계’로 뮤지컬 <빨래> 감상을 통해 문제 해결의 다양한 아이디어를 수용한다. 뮤지컬 감상은 생각 열기, 문제 파악하기, 함께하는 공동체 세 부분으로 나누어서 감상하고 각각의 뮤지컬 넘버를 감상한 뒤 질문을 통해 문제에 대해 생각해본다. 감상 후에는 만다라트 활동지를 참고하여 다문화사회의 문제점, 발생원인, 해결방안, 실천행동에 대해 토의하고 온라인 클래스 학습 방을 통해 과제를 제시한다. 3차시는 ‘③문제 해결 시도 단계’에서 온라인 클래스 학습 방에 올라온 과제를 확인하고 종합하여 만다라트 활동지를 완성한 뒤 모둠별로 ‘다문화 캠페인 송 만들기’를 위해 주제 및 노래를 선정하고 개사 활동을 한다. ‘④자기 주도적 학습 단계’에서 ‘다문화 캠페인 송’ 연주를 위해 개인의 악기를 선정한 뒤 스스로 연주 시 유의점 및 연습 계획을 세우고 모둠원과 공유하도록 하여 연습에 책임감을 부여한다. 또한, 다문화사회를 조사하며 변화된 나의 생각이나 태도를 살펴보도록 하여 주제의 의미를 다시 한번 상기시킨다. 4차시는 ‘⑤협동 학습 단계’로 모둠별로 충분하게 연습한 후에 새로운 지식 및 피드백을 반영하여 모둠별 연습을 재종합한다. 5차시는 ‘⑥결과 발표 단계’에서 모둠별로 발표 준비가 끝나면 1차시 때 제시한 문제 해결 조건에 맞추어 발표한다. ‘⑦정리 및 평가 단계’에서 발표가 끝난 후 활동을 되돌아보며 자기평가, 모둠원평가, 모둠 간 평가 등을 실시하고, 뮤지컬 <빨래>의 커튼콜을 감상하며 성찰 및 반성하기를 거쳐 수업을 마친다. 본 연구를 통해 학생들은 다문화사회의 범위를 다양한 문화와 인종의 공존뿐만이 아니라 여성, 장애인과 같은 소수집단에 대한 이해로 확장하여 바라볼 수 있다. 그리고 학생들이 문제를 살펴보고 실천 행동을 음악으로 만들어보는 과정을 통해 다문화 음악교육의 다각적인 접근과 교육을 제공한다. 마지막으로, 학생들이 직접 캠페인 송을 만들어보며 다문화 음악수업과 관련된 새로운 학습자료를 제공하게 된다. 음악수업의 다양화를 위해 캠페인 송 만들기 외에도 다양한 음악 활동을 통해 다문화 음악수업이 이루어질 수 있기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop a class guidance plan for "Making Multicultural Campaign Song" using PBL (Problem-Based Learning) in conjunction with musical ‘Laundry’ listening education. Due to openness and globalization, Korea has rapidly entered a multicultural society, resulting in a so...
The purpose of this study is to develop a class guidance plan for "Making Multicultural Campaign Song" using PBL (Problem-Based Learning) in conjunction with musical ‘Laundry’ listening education. Due to openness and globalization, Korea has rapidly entered a multicultural society, resulting in a social phenomenon in which cultures of various groups, including different races and ethnic groups, are mixed within a country. Students shall be able to identify problems arising from these multicultural societies, discover causes and solutions, and implement actions to solve problems as desirable members of society. We first looked at the meaning and necessity of multicultural education and the meaning of multicultural music education, and examined the theory and principles of problem- based learning (PBL) and Mandal-Art through literature studies. Based on the contents we examined, we developed a class model for "Making Multicultural Campaign Song" with PBL in the musical ‘Laundry’ listening education and presented seven steps in a total of five classes. The first, introduces PBL classes and procedures in the "①Level of Class Introduction", presents learning goals in consideration of 2015 music and curriculum, thinks about discrimination through questions about discrimination languages, guides equality languages, and motivates. In the "②Problem Presentation Stage," the question of "to hold a multi-cultural campaign song contest" is presented, and music activities for "to make multi-cultural campaign songs" to be announced at the end as a condition for solving the problem. In the "③Problem Solving Attempt Phase," the group is divided to solve the problem and the role of the group members is shared, The second, "③Trying to solve the problem" and embraces various ideas of problem solving through listening to the musical ‘Laundry’. Musical appreciation is divided into three parts: opening thoughts, identifying problems, and sharing communities, and listening to each musical number, and thinking about problems through questions. After the appreciation, refer to the Mandarat activity paper to discuss the problems, causes, solutions, and action behaviors of multicultural societies, and present tasks through online class learning rooms. The third, selects themes and songs for "Making Multicultural Campaign Song" by group after checking and aggregating the tasks posted in the online class study room during the "③Problem Solving Attempt Phase." After selecting an individual instrument to play the "Multicultural Campaign Song" at the "Self-directed Learning Stage," he/she will be responsible for the practice by setting up significance and practice plans and sharing them with the group members. Also, I remind you of the meaning of the topic by examining the multicultural society and looking at my changed thoughts and attitudes. The fourth is a 'cooperative learning step' that fully practices group by group and then re-assembles group by reflecting new knowledge and feedback. The fifth will announce according to the problem resolution conditions presented at the first round when the preparation for the presentation is completed in groups in the "⑥Result Presentation Steps“ After the presentation at the "⑦Organization and Evaluation Stage," the class will be completed after reflecting on and reflecting on the curtain call of the musical ‘Laundry’, reflecting on the activities. Through this study, students can expand the scope of a multicultural society to understand not only the coexistence of various cultures and races, but also minorities such as women and the disabled. It also provides multicultural music education and multicultural music education through the process of students looking at problems and making practical actions into music. Finally, students will make their own campaign songs and provide new learning materials related to multicultural music classes. In addition to making campaign songs for the diversification of music classes, we hope that multicultural music classes can be conducted through various music activities.
The purpose of this study is to develop a class guidance plan for "Making Multicultural Campaign Song" using PBL (Problem-Based Learning) in conjunction with musical ‘Laundry’ listening education. Due to openness and globalization, Korea has rapidly entered a multicultural society, resulting in a social phenomenon in which cultures of various groups, including different races and ethnic groups, are mixed within a country. Students shall be able to identify problems arising from these multicultural societies, discover causes and solutions, and implement actions to solve problems as desirable members of society. We first looked at the meaning and necessity of multicultural education and the meaning of multicultural music education, and examined the theory and principles of problem- based learning (PBL) and Mandal-Art through literature studies. Based on the contents we examined, we developed a class model for "Making Multicultural Campaign Song" with PBL in the musical ‘Laundry’ listening education and presented seven steps in a total of five classes. The first, introduces PBL classes and procedures in the "①Level of Class Introduction", presents learning goals in consideration of 2015 music and curriculum, thinks about discrimination through questions about discrimination languages, guides equality languages, and motivates. In the "②Problem Presentation Stage," the question of "to hold a multi-cultural campaign song contest" is presented, and music activities for "to make multi-cultural campaign songs" to be announced at the end as a condition for solving the problem. In the "③Problem Solving Attempt Phase," the group is divided to solve the problem and the role of the group members is shared, The second, "③Trying to solve the problem" and embraces various ideas of problem solving through listening to the musical ‘Laundry’. Musical appreciation is divided into three parts: opening thoughts, identifying problems, and sharing communities, and listening to each musical number, and thinking about problems through questions. After the appreciation, refer to the Mandarat activity paper to discuss the problems, causes, solutions, and action behaviors of multicultural societies, and present tasks through online class learning rooms. The third, selects themes and songs for "Making Multicultural Campaign Song" by group after checking and aggregating the tasks posted in the online class study room during the "③Problem Solving Attempt Phase." After selecting an individual instrument to play the "Multicultural Campaign Song" at the "Self-directed Learning Stage," he/she will be responsible for the practice by setting up significance and practice plans and sharing them with the group members. Also, I remind you of the meaning of the topic by examining the multicultural society and looking at my changed thoughts and attitudes. The fourth is a 'cooperative learning step' that fully practices group by group and then re-assembles group by reflecting new knowledge and feedback. The fifth will announce according to the problem resolution conditions presented at the first round when the preparation for the presentation is completed in groups in the "⑥Result Presentation Steps“ After the presentation at the "⑦Organization and Evaluation Stage," the class will be completed after reflecting on and reflecting on the curtain call of the musical ‘Laundry’, reflecting on the activities. Through this study, students can expand the scope of a multicultural society to understand not only the coexistence of various cultures and races, but also minorities such as women and the disabled. It also provides multicultural music education and multicultural music education through the process of students looking at problems and making practical actions into music. Finally, students will make their own campaign songs and provide new learning materials related to multicultural music classes. In addition to making campaign songs for the diversification of music classes, we hope that multicultural music classes can be conducted through various music activities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.