이 연구는 건강한 몸에 자연 면역력이 있듯이 의미라는 심리적 구성개념이 건강한 마음에 면역력을 높여주는 백신으로 자리매김할 수 있다는 전제하에, 의미가 사람들이 시련과 역경을 이겨내고 보다 건강하고 행복하게 살아갈 수 있도록 도움을 줄 수 있는가를 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여 의미에 대한 학문적인 선행연구들과 실무적인 방안들을 검토하면서 로고테라피와 긍정심리학에 기반을 둔 의미앓이 해결 모형을 제안하고, 이를 구현할 수 있는 의미척도와 의미앓이 해결 프로그램을 개발하여 의미가 ...
이 연구는 건강한 몸에 자연 면역력이 있듯이 의미라는 심리적 구성개념이 건강한 마음에 면역력을 높여주는 백신으로 자리매김할 수 있다는 전제하에, 의미가 사람들이 시련과 역경을 이겨내고 보다 건강하고 행복하게 살아갈 수 있도록 도움을 줄 수 있는가를 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여 의미에 대한 학문적인 선행연구들과 실무적인 방안들을 검토하면서 로고테라피와 긍정심리학에 기반을 둔 의미앓이 해결 모형을 제안하고, 이를 구현할 수 있는 의미척도와 의미앓이 해결 프로그램을 개발하여 의미가 회복탄력성, 주관적 웰빙, 정신건강 및 행복에 미치는 영향을 살펴보았다. 전체적으로 5개의 연구를 진행하였는데, 실증적 연구들은 각 연구마다 연구목적에 맞게 별개의 소연구들로 구성되어 있다. 첫 번째 연구는 의미에 대한 이론적 연구로 심리학뿐만 아니라 철학과 사회학 및 교육학에서 다루어진 의미에 대한 선행연구들과 문헌들을 통합적으로 고찰하여 의미라는 심리적 구성개념을 새롭게 정립하였다. 의미는 학문분야와 학자에 따라서 다양하게 정의하고 있는데, 이 연구에서는 삶의 의미를 '삶에서 자신이 원하는 것을 이루고 만족스럽고 긍정적으로 살아가면서 사람들과 원만한 관계 속에서 자신의 가치를 실현하는 것이다.'라고 정의하였다. 이러한 삶의 의미를 목적성 의미, 유용성 의미, 관계성 의미, 가치성 의미의 네 개의 하위구성요소로 이루어진 심리적 구성개념이라고 개념화하였고, 4요인 의미 모형을 제안하였다. 여기에 네 가지 의미를 개인적으로 접목시키기 위해 연결이라는 심리적 과정을 제안하였는데, 연결이란 나의 의미앓이를 알아차리고 지금 여기에서 나에게 필요한 의미를 발견하여 삶에서 지속적으로 추구하게 해주는 마음의 작용이다. 연결은 일상생활과 상담과 코칭 및 교육장면 등에서 개인이나 사회적 차원에서 다양하게 이루어 질 수 있는데, 이 연구에서는 의미를 발견하고 제고하기 위해서 의미앓이 해결(MS) 프로그램과 상담과 코칭을 통하여 4개의 의미를 탐색하고, 의미의 필요성을 이해하는 과정을 경험하도록 하였다. 개인의 삶의 의미에 연결된 심리적 과정은 의미를 발견하고, 자신이 고통 받는 의미앓이를 해결할 뿐만 아니라 삶에서 지속적으로 의미를 추구하도록 동기화하는 원동력으로 작용하게 될 것이다. 두 번째 연구는 의미 척도의 개발과 척도의 타당화에 관한 연구로, 새롭게 정립된 삶의 의미의 심리적 구성개념을 구체적으로 측정할 수 있도록 이에 부합하는 신뢰롭고 타당한 의미척도를 개발하고 타당화 작업을 진행하였다. 이 척도의 요인구조에 대한 분석을 통해 삶의 의미를 설명하는 4개의 핵심적 구성요인을 확인하였다. 또한 연령과 성별을 비롯한 인구통계학적 변인에 따라 삶의 의미에 대한 인식이 어떻게 달라지는지 탐색적으로 살펴보았다. 먼저 의미척도에 대한 선행연구들을 살펴보고, 이 연구에서 제안한 네 가지 구성요소에 기초하여 전문가들의 도움을 받아 40문항의 의미척도의 예비문항들을 구성하였다. 그리고 501명의 10대부터 60대를 대상으로 예비문항으로 구성된 의미척도로 자료를 수집하여 신뢰도와 타당도를 분석하였다. 추출된 4개의 요인들을 목적성 의미, 유용성 의미, 관계성 의미, 가치성 의미라고 명명하였고, 각 요인의 요인부하량을 고려하여 26문항의 의미척도를 개발하였다. 개발된 의미척도의 일반화가능성을 높이기 위하여 224명의 10대부터 60대를 대상으로 자료를 추가적으로 수집하여 확인적 요인분석으로 척도의 타당화 작업을 진행하였다. 예상한 바와 같이 네 가지 유형의 삶의 의미를 가정한 의미모형의 적합도가 우수하게 나타났기 때문에 최종적으로 4요인 26문항의 의미척도를 완성하였다. 척도개발연구와 타당화연구가 일관된 결과를 보였기 때문에 새롭게 개발된 의미척도의 신뢰도와 타당도를 확인할 수 있었다. 또한 수집된 자료를 가지고 성별과 연령대에 따른 의미에 대한 인식차이를 분석해 본 연구결과에 의하면, 의미와 의미의 4개의 하위요인에서 유의미한 차이가 없음을 실증적으로 확인하였다. 세 번째 연구는 의미의 활용에 관한 연구로, 의미를 효과적으로 제고하기 위하여 다양한 시각에서 여러 가지 방법으로 의미를 살펴보고 의미추구프로그램 개발을 위한 기초자료에 활용하였다. 이를 위해 두 개의 연구를 진행하였다. 하나는 이 논문에서 새롭게 개발된 의미척도를 사용하여 의미와 회복탄력성이 신뢰와 행복에 미치는 영향을 조사연구로 살펴보았다. 10대부터 60대까지 224명을 대상으로 수집된 자료의 회귀분석과 분산분석 결과에 의하면, 의미가 높은 사람들이 그렇지 않은 사람들보다 신뢰와 행복이 더 유의미하게 더 높았다. 또한 의미는 신뢰와 행복에 긍정적인 영향을 미치는데, 의미의 하위구성요인 중 유용성 의미가 신뢰와 행복을 높이는데 가장 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이런 연구결과는 의미의 활용에서 의미가 사람들의 신뢰를 높이고 행복을 높일 수 있는 다양한 방안을 마련하는데 효과적으로 활용될 수 있음을 보여주는 것이다. 다른 하나는 의미를 제고하는 방안을 모색하기 위하여 행복과 공감이 삶의 만족과 의미에 미치는 영향을 223명의 청소년들을 대상으로 조사연구를 실시하였다. 수집된 자료의 분석 결과에 의하면 행복과 공감은 의미에 주효과뿐만 아니라 상호작용효과가 있는 것으로 나타났다. 행복한 청소년들이 그렇지 않은 청소년들보다 의미가 더 높았고 그 차이도 유의미하였으며 공감을 잘하는 청소년들이 그렇지 않은 청소년보다 의미가 더 높았고 그 차이도 유의미하였다. 상호작용효과를 살펴본 결과, 행복수준과 공감수준이 높은 경우에는 차이가 없었지만 행복수준이 낮은 경우에는 공감수준이 높은 청소년과 낮은 청소년 간에 유의미한 차이가 나타났고, 공감수준이 낮은 경우에는 행복수준이 높은 청소년과 낮은 청소년 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이런 연구결과는 행복과 공감이 청소년들의 의미를 높여주는 중요한 요인임을 보여주는 것이다. 네 번째 연구는 프로그램 개발에 관한 연구이다. 사람들이 도움을 필요로 하는 의미앓이를 해결하기 위한 구체적인 프로그램을 새롭게 구상하고 설계하는 연구로, 긍정심리학적 관점과 로고테라피 이론에 기초하여 이론적 연구에서 정립된 의미개념에 부합하는 프로그램을 개발하여 의미앓이 해결(Meaningache Solution; MS) 프로그램이라 명명하였다. MS 프로그램은 사람들이 자신의 삶에서 의미의 소중함과 진가를 발견하게 도와줌으로써 시련과 역경을 탄력적으로 극복하고 보다 행복한 삶을 살아갈 수 있도록 하기 위하여 상담과 코칭을 접목하여 창안되었다 다섯 번째 연구는 개발된 MS 프로그램의 효과를 알아보는 실험연구로, 창안한 MS 프로그램에 참여하는 것이 의미뿐만 아니라 변화하는 환경에 유연하게 대처하고 역경이나 시련에 좌절하지 않고 이겨낼 수 있는 힘이자 꼭 필요한 자원이라고 할 수 있는 회복탄력성, 주관적 웰빙, 정신건강, 행복과 같은 심리적 구성개념을 제고하는데 긍정적인 영향을 미치는가를 살펴보았다. 이를 위하여 MS프로그램을 청소년, 대학생 및 직장인을 대상으로 4개의 실험연구를 실시하였다. 첫 번째 실험연구는 정체감 형성기에 있는 청소년을 대상으로 MS 프로그램이 청소년들의 의미, 회복탄력성 및 주관적 웰빙에 미치는 효과를 알아보았는데 프로그램 참여 이후에 목적성 의미와 회복탄력성 그리고 주관적 웰빙에서 유의미한 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 이러한 연구결과는 MS 프로그램이 청소년들의 삶의 의미와 회복탄력성 및 주관적 웰빙에 긍정적인 효과가 있음을 보여주는 것이다. 두 번째 실험연구는 인생의 진로와 삶의 의미에 대한 고민이 많은 대학생을 대상으로 MS 프로그램이 대학생들의 의미와 회복탄력성 및 행복에 미치는 효과를 알아보기 위하여 온라인 형식을 취하여 실험연구를 실시하였다. 이 연구는 대학생을 대상으로 하여 첫 번째 실험연구에서 다루지 못한 MS 프로그램이 개인의 행복에 미치는 효과를 알아보는데 중점을 두었다. 연구결과는 프로그램 참여 이후에 의미와 회복탄력성 그리고 행복과 행복의 하위요인인 심신건강과 긍정실천에서 유의미한 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 이러한 연구결과는 선행연구와 일관되게 MS 프로그램이 대학생들의 삶의 의미와 회복탄력성뿐만 아니라 개인의 행복에도 긍정적인 효과가 있음을 보여주는 것이다. 세 번째 실험연구는 대학생을 대상으로 MS 프로그램이 다른 프로그램(회복탄력성 프로그램)과 비교하여 의미와 정신건강 및 행복에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 선행연구들과 마찬가지로 프로그램 참여는 의미와 행복에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 MS 프로그램이 대학생들의 의미와 행복을 유의미하게 제고하는데 긍정적인 효과가 있음을 보여주는 것이다. 하지만, 선행연구에서 일관되게 보고한 바와는 다르게 이 연구에서는 MS 프로그램 참여가 정신건강을 높이는 경향을 보였지만 유의미한 차이를 확인하지 못했다. 또한 비록 MS 프로그램에 참여한 경험이 상대적으로 높은 점수의 변화를 보였지만 회복탄력성 프로그램과 비교할 때 유의미한 차이가 나타나지는 않았다. 마지막 실험연구는 직장인을 대상으로 10회기의 MS 프로그램을 10주에 걸쳐서 실시하면서 MS 프로그램이 직장인들의 삶의 의미와 회복탄력성에 미치는 영향을 알아보았다. 선행연구들과 마찬가지로 프로그램에 참여하는 것은 의미와 회복탄력성에 긍정적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 상담효과에도 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이런 연구결과는 청소년과 대학생뿐만 아니라 직장인에게도 MS 프로그램이 삶의 의미와 회복탄력성을 제고하는데 효과가 있음을 보여주는 것이다. 이 연구는 학문적으로나 실무적으로 몇 가지 가치를 지닌다. 첫째, 의미에 대한 개념을 다양한 학문분야의 선행연구를 종합하여 새롭게 정립하였다. 둘째, 의미를 측정할 수 있는 척도를 개발하고 타당화 작업을 거쳐서 일반화가능성을 높였다. 셋째, 개발된 척도를 활용한 조사연구를 통하여 의미가 신뢰와 행복과 같은 심리적 구성개념을 높일 수 있다는 점을 실증적으로 확인하였다. 넷째, 학문적인 연구나 실무적인 도구로 활용할 수 있는 MS 프로그램을 창안하였다. 다섯째, 창안한 프로그램이 청소년과 대학생뿐만 아니라 직장인에게도 효과적임을 경험적으로 확인하였다. 끝으로 긍정심리학적 관점에서 개인의 행복 및 주관적 웰빙과 삶의 의미의 관계를 실증적으로 살펴보았다. 그러나 의미앓이에 대한 해결방안을 찾기 위해 삶의 의미에 대한 연구를 여러 다양한 각도에서 진행하여 긍정적인 해결점을 찾았지만, 여전히 많은 숙제가 남아있다. 첫째, 척도에 대한 것으로 의미의 본질과 구성요인들은 크게 변화가 없겠지만 문항에 대한 이해가능성과 가독성의 측면에서 연구대상의 특성에 따라서 의미가 다르게 해석될 수 있을 것이다. 그러므로 대상에 대한 이해와 사람들에게 보다 용이하고 명확하게 이해될 수 있는 문항개발이 필요하고 이에 대한 확인과 검토가 필요하다. 둘째, 이 연구에서는 의미의 개념을 새롭게 정립하고 이를 측정할 수 있는 척도를 개발하였고 척도의 신뢰도와 타당도도 우수한 것으로 확인되었다. 그러나 개발된 의미척도를 다양한 분야에서 폭넓게 활용하기 위해서는 연령층과 연구주제를 다양하게 연계하여 자료를 수집하고 척도를 보다 정교화하게 가다듬는 추가적인 연구를 진행할 필요가 있다. 셋째, 프로그램에 관한 것으로, 이 연구는 로고테라피와 긍정심리학에 이론적 기반을 두고 선행연구들을 토대로 프로그램을 개발하였다. 특히 이 연구에서 정립한 의미의 4개의 핵심구성요소를 프로그램의 회기별 주제와 목표로 설정하고 집단원들이 이를 탐색하고 이해하여 4개의 의미를 찾고 유지할 수 있도록 프로그램을 구성하였다. 실제적인 프로그램의 효과성을 확인하기 위하여 대상과 방법을 다양하게 구성하여 프로그램을 실시하였고 긍정적인 효과를 확인하였지만, 의미앓이 해결에 대하여 보다 일관되고 의미효과의 지속성을 유지하기 위해서는 MS 프로그램의 매뉴얼을 표준화하고 객관화 할 필요가 있다. 넷째, 일반화 가능성에 관한 것으로 이 연구에서 10대부터 60대까지 1000명이 넘는 사람들로부터 실증적 자료를 수집하여 분석한 결과이긴 하지만, 인구비에 비례해서 성별과 연령 및 지역적으로 균형 있는 추가 자료를 통해 척도의 일반화 가능성을 위한 연구가 수행되어야 할 것이다. 마지막으로 프로그램의 활용에 대한 것으로 개발된 MS 프로그램의 활용성을 높이기 위해서는 새롭게 창안된 척도와 프로그램이 세대별 성별로 다양하게 사람들의 의미와 심리 및 행동 등을 잘 이해하고 설명하고 있는지를 다양한 실증연구를 통하여 지속적으로 검토하고 논의할 필요가 있다. This research aims to investigate whether the meaning can help people overcome trials and hardships and live healthier and happier, assuming that the psychological construct of meaning can be established as a vaccine that increases immunity to a healthy mind. To these ends, I reviewed academic prior studies and practical measures on the meaning, proposed the meaningache solution(MS) model based on logo therapy and positive psychology, and developed a scale of life meaning and MS program to implement it to examine the impact of meaning on resilience, subjective well-being, mental health, and happiness. Overall, five studies were conducted, with empirical studies consisting of separate small studies for each research purpose. The first study was a theoretical study of meaning, which established a new psychological construct of meaning by integrating prior studies and literature on meanings covered in philosophy, sociology, and pedagogy as well as psychology. As integrating meaning according to academic fields and scholars, and I defined newly the meaning of life as "realizing one's values in a smooth relationship with people while achieving what one wants in life and living satisfactorily and positively." Also, I proposed newly the meaning of life as psychological compositional concept that consisting of four sub-components: the meaning of purpose, usefulness, relativity, and value, and is called a four factors meaning model. In order to personally incorporate the four components of meaning, I proposed a psychological process called connection, which is the action of the mind that recognizes meaningful pain, namely meaningache and finds the meaning that someone need here and now, and continues to pursue in own life. Connections can be made on a personal or social level, such as daily life, counseling, and educational scenes. In this research, four components of meaning were explored through counseling and coaching and the process of understanding the need for meaning was experienced. Connection will act as a driving force to discover one's meaning and synchronize one's suffering to pursue meaning in life continuously as well as to solve it. The second study is the development of new meaning scales and the validation of the scales, developing a reliable and valid the meaning scale corresponding to them so that the newly established concept of meaning in life can be measured specifically. According to result of factor analysis, the factor structure of scale was identified four key factors that explain the meaning of life. The survey also explored how the perception of the meaning of life varies depending on demographic variables, including age and gender. Then, preliminary scale of meaning was consisted of 40 item about meaning with the help of experts based on the four components proposed in this study. In addition, data were collected from 501 teenagers to 60s on a meaning scale consisting of preliminary questions to analyze reliability and validity. The four extracted factors were named purpose meaning, utility meaning, relativity meaning, and value meaning, and a final meaning scale of 26 questions was developed considering the factor loading of each item. In order to increase the possibility of generalization of the newly developed meaning scale, additional data were collected from 224 teenagers to 60s and the rationalization of the scale was carried out with confirmative factor analysis. As expected, the fitness of the structural model assuming the meaning of four types of life was excellent, resulting in the completion of the meaning scale of the four factors, 26 questions. As both development research and validation research of meaning scale showed consistent results, the reliability and validity of the newly developed meaning scale could be confirmed. In addition, the results of the study, which analyzed the perceptual differences between gender and age groups with the collected data, empirically confirmed that there were no significant differences in the total meaning and four subfactors of meaning. The third study is about the utilization of meaning, which is used in basic data for the development of meaning-seeking programs by examining meaning in various ways from various perspectives to effectively enhance meaning. To this end, two studies were conducted. One is to investigate the effects of the meaning and resilience on trust and happiness using newly developed meaning scale. According to the results of the regression and ANOVA of data collected from 224 people in their teens to 60s, those with higher meanings were significantly higher in trust and happiness than those who did not. In addition, meaning has a positive effect on trust and happiness, which is shown to have the most important effect on increasing trust and happiness among components of meaning is the utility meaning. These findings show that meaning can be effectively used meaning to come up with various solutions to increase people's trust and happiness. The other was a survey of 223 teenagers on the impact of happiness and empathy on life satisfaction and meaning in order to find ways to enhance meaning. According to the analysis of the collected data, happiness and empathy have not only main effects in meaning but also interaction effects. Happy teenagers were more meaningful than those who were not, and the difference was also meaningful, and teenagers who were good at empathy were more meaningful than those who were not. According to the results of the interaction, there was no difference between happiness level and empathy level in the high case of both empathy and happiness, but there was a significant difference between teenagers with high levels of empathy and teenagers with low levels of empathy in the low case. These findings show that happiness and empathy are important factors that increase the meaning of teenagers. The fourth study is the study of program development. It is a study that redesigns and designs specific programs for solving meaning problems that people need help with, developing programs that conform to the meaning concepts established in theoretical studies based on positive psychology and logotherapy theory. The MS(Meaningache Solution; MS) program was created by combining counseling and coaching to help people flexibly overcome trials and adversity and enjoy a happier life by helping them discover the value and value of meaning in their lives. The fifth study examined the effectiveness of the developed MS program, which positively influenced participation in the proposed MS program to enhance psychological construct, such as resilience, subjective well-being, mental health, and happiness that being flexible in changing environments positively. To this end, four experimental studies were conducted on teenagers, college students, and office workers. The first experimental study examined the effect of MS programs on youth meaning, resilience, and subjective well-being in adolescents in the form of identity, and confirmed significant positive changes in purpose, resilience, and subjective well-being after participation. These findings show that the MS program has a positive effect on the meaning of youth life, resilience and subjective well-being. The second experimental study was conducted on university students who had a lot of concerns about their career path and meaning in life by taking an online format to find out the effect of the MS program on university students' meaning, resilience, and happiness. The study focused on identifying the effect of MS programs on individual happiness that were not addressed in the first experimental study on university students. The findings identified significant positive changes in meaning, resilience, and mental and physical health and positive practice, which are sub-factors of happiness and happiness after participation in the program. Consistently with prior research, these findings show that the MS program has a positive effect on individual happiness as well as the meaning and resilience of university students' lives. The third experimental study is to examine the effect of MS programs on meaning, mental health and happiness compared to other programs (resilience programs). Like previous studies, participation in the program had a significant positive impact on meaning and happiness. These findings show that the MS program has a positive effect on significantly enhancing the meaning and happiness of college students. However, contrary to consistent reporting in prior studies, participation in MS programs tended to increase mental health, but did not identify significant differences. Furthermore, although the experience of participating in MS programs showed relatively high scores, there was no significant difference compared to recovery elasticity programs. The last experimental study conducted a 10 sessions MS program for office workers over 10 weeks to find out the impact of the MS program on the meaning of workers' lives and resilience. As with prior studies, participation in the program not only has a positive impact on meaning and resilience, but also has a significant positive impact on the effectiveness of counseling. The findings show that the MS program is effective not only for teenagers and college students but also for office workers to enhance the meaning and resilience of life. This study has several values, both academically and practically. First, the concept of meaning was newly established by combining prior studies in various academic fields. Second, it developed a measure that can measure meaning and increased the possibility of generalization through validation study. Third, through research and research using developed measures, we empirically confirmed that meaning can enhance psychological constructs such as trust and happiness. Fourth, we create MS programs that can be used as academic research or practical tools. Fifth, I empirically confirmed that the program I created is effective not only for teenagers and college students but also for office workers. Finally, we empirically examine the relationship between individual happiness and subjective well-being and the meaning of life from a positive psychology and coaching psychology perspective. However, while research on the meaning of life has been conducted from various angles to find a solution to the problem, much unsolved tasks still remain. First, the nature of meaning and its components will not change, but the meaning itself can be interpreted differently depending on readability and understanding. Therefore, it is necessary to understand research targets and to develop questions that are easier and more clearly understood to them, and to identify and review items of scale. Second, in this work, the concept of meaning was newly established and scale was developed to measure it, and the reliability and validity of the scale were also found to be excellent. However, in order to widely utilize the developed the meaning scale in various fields, additional research needs to be conducted to collect data and refine the scale by linking various topics with age groups. Third, regarding the program, the study developed the program on a theoretical basis in logotherapy and positive psychology, based on prior studies. In particular, we set four key components of meaning established in this study as the program's session-specific themes and goals, and organized the program so that group members can explore and understand them to find and maintain four meanings. In order to verify the effectiveness of the actual program, various subjects and methods were organized and positive effects were confirmed, but it is necessary to standardize and objectify the MS program's manual to maintain more consistent and persistence of effects of the meaning. Fourth, although research and experimental studies have collected and analyzed more than 1000 data from teenagers to 60s, research on the generalizability of the scale should be conducted through additional data that are gender, age, and regionally balanced in proportion to population ratio. Finally, in order to increase the utilization of MS programs developed for the utilization of programs, it is necessary to continuously review and discuss through various empirical studies whether newly developed scale and program can understand and explain people's psychology and behavior.
이 연구는 건강한 몸에 자연 면역력이 있듯이 의미라는 심리적 구성개념이 건강한 마음에 면역력을 높여주는 백신으로 자리매김할 수 있다는 전제하에, 의미가 사람들이 시련과 역경을 이겨내고 보다 건강하고 행복하게 살아갈 수 있도록 도움을 줄 수 있는가를 알아보기 위한 것이다. 이를 위하여 의미에 대한 학문적인 선행연구들과 실무적인 방안들을 검토하면서 로고테라피와 긍정심리학에 기반을 둔 의미앓이 해결 모형을 제안하고, 이를 구현할 수 있는 의미척도와 의미앓이 해결 프로그램을 개발하여 의미가 회복탄력성, 주관적 웰빙, 정신건강 및 행복에 미치는 영향을 살펴보았다. 전체적으로 5개의 연구를 진행하였는데, 실증적 연구들은 각 연구마다 연구목적에 맞게 별개의 소연구들로 구성되어 있다. 첫 번째 연구는 의미에 대한 이론적 연구로 심리학뿐만 아니라 철학과 사회학 및 교육학에서 다루어진 의미에 대한 선행연구들과 문헌들을 통합적으로 고찰하여 의미라는 심리적 구성개념을 새롭게 정립하였다. 의미는 학문분야와 학자에 따라서 다양하게 정의하고 있는데, 이 연구에서는 삶의 의미를 '삶에서 자신이 원하는 것을 이루고 만족스럽고 긍정적으로 살아가면서 사람들과 원만한 관계 속에서 자신의 가치를 실현하는 것이다.'라고 정의하였다. 이러한 삶의 의미를 목적성 의미, 유용성 의미, 관계성 의미, 가치성 의미의 네 개의 하위구성요소로 이루어진 심리적 구성개념이라고 개념화하였고, 4요인 의미 모형을 제안하였다. 여기에 네 가지 의미를 개인적으로 접목시키기 위해 연결이라는 심리적 과정을 제안하였는데, 연결이란 나의 의미앓이를 알아차리고 지금 여기에서 나에게 필요한 의미를 발견하여 삶에서 지속적으로 추구하게 해주는 마음의 작용이다. 연결은 일상생활과 상담과 코칭 및 교육장면 등에서 개인이나 사회적 차원에서 다양하게 이루어 질 수 있는데, 이 연구에서는 의미를 발견하고 제고하기 위해서 의미앓이 해결(MS) 프로그램과 상담과 코칭을 통하여 4개의 의미를 탐색하고, 의미의 필요성을 이해하는 과정을 경험하도록 하였다. 개인의 삶의 의미에 연결된 심리적 과정은 의미를 발견하고, 자신이 고통 받는 의미앓이를 해결할 뿐만 아니라 삶에서 지속적으로 의미를 추구하도록 동기화하는 원동력으로 작용하게 될 것이다. 두 번째 연구는 의미 척도의 개발과 척도의 타당화에 관한 연구로, 새롭게 정립된 삶의 의미의 심리적 구성개념을 구체적으로 측정할 수 있도록 이에 부합하는 신뢰롭고 타당한 의미척도를 개발하고 타당화 작업을 진행하였다. 이 척도의 요인구조에 대한 분석을 통해 삶의 의미를 설명하는 4개의 핵심적 구성요인을 확인하였다. 또한 연령과 성별을 비롯한 인구통계학적 변인에 따라 삶의 의미에 대한 인식이 어떻게 달라지는지 탐색적으로 살펴보았다. 먼저 의미척도에 대한 선행연구들을 살펴보고, 이 연구에서 제안한 네 가지 구성요소에 기초하여 전문가들의 도움을 받아 40문항의 의미척도의 예비문항들을 구성하였다. 그리고 501명의 10대부터 60대를 대상으로 예비문항으로 구성된 의미척도로 자료를 수집하여 신뢰도와 타당도를 분석하였다. 추출된 4개의 요인들을 목적성 의미, 유용성 의미, 관계성 의미, 가치성 의미라고 명명하였고, 각 요인의 요인부하량을 고려하여 26문항의 의미척도를 개발하였다. 개발된 의미척도의 일반화가능성을 높이기 위하여 224명의 10대부터 60대를 대상으로 자료를 추가적으로 수집하여 확인적 요인분석으로 척도의 타당화 작업을 진행하였다. 예상한 바와 같이 네 가지 유형의 삶의 의미를 가정한 의미모형의 적합도가 우수하게 나타났기 때문에 최종적으로 4요인 26문항의 의미척도를 완성하였다. 척도개발연구와 타당화연구가 일관된 결과를 보였기 때문에 새롭게 개발된 의미척도의 신뢰도와 타당도를 확인할 수 있었다. 또한 수집된 자료를 가지고 성별과 연령대에 따른 의미에 대한 인식차이를 분석해 본 연구결과에 의하면, 의미와 의미의 4개의 하위요인에서 유의미한 차이가 없음을 실증적으로 확인하였다. 세 번째 연구는 의미의 활용에 관한 연구로, 의미를 효과적으로 제고하기 위하여 다양한 시각에서 여러 가지 방법으로 의미를 살펴보고 의미추구프로그램 개발을 위한 기초자료에 활용하였다. 이를 위해 두 개의 연구를 진행하였다. 하나는 이 논문에서 새롭게 개발된 의미척도를 사용하여 의미와 회복탄력성이 신뢰와 행복에 미치는 영향을 조사연구로 살펴보았다. 10대부터 60대까지 224명을 대상으로 수집된 자료의 회귀분석과 분산분석 결과에 의하면, 의미가 높은 사람들이 그렇지 않은 사람들보다 신뢰와 행복이 더 유의미하게 더 높았다. 또한 의미는 신뢰와 행복에 긍정적인 영향을 미치는데, 의미의 하위구성요인 중 유용성 의미가 신뢰와 행복을 높이는데 가장 중요한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이런 연구결과는 의미의 활용에서 의미가 사람들의 신뢰를 높이고 행복을 높일 수 있는 다양한 방안을 마련하는데 효과적으로 활용될 수 있음을 보여주는 것이다. 다른 하나는 의미를 제고하는 방안을 모색하기 위하여 행복과 공감이 삶의 만족과 의미에 미치는 영향을 223명의 청소년들을 대상으로 조사연구를 실시하였다. 수집된 자료의 분석 결과에 의하면 행복과 공감은 의미에 주효과뿐만 아니라 상호작용효과가 있는 것으로 나타났다. 행복한 청소년들이 그렇지 않은 청소년들보다 의미가 더 높았고 그 차이도 유의미하였으며 공감을 잘하는 청소년들이 그렇지 않은 청소년보다 의미가 더 높았고 그 차이도 유의미하였다. 상호작용효과를 살펴본 결과, 행복수준과 공감수준이 높은 경우에는 차이가 없었지만 행복수준이 낮은 경우에는 공감수준이 높은 청소년과 낮은 청소년 간에 유의미한 차이가 나타났고, 공감수준이 낮은 경우에는 행복수준이 높은 청소년과 낮은 청소년 간에 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 이런 연구결과는 행복과 공감이 청소년들의 의미를 높여주는 중요한 요인임을 보여주는 것이다. 네 번째 연구는 프로그램 개발에 관한 연구이다. 사람들이 도움을 필요로 하는 의미앓이를 해결하기 위한 구체적인 프로그램을 새롭게 구상하고 설계하는 연구로, 긍정심리학적 관점과 로고테라피 이론에 기초하여 이론적 연구에서 정립된 의미개념에 부합하는 프로그램을 개발하여 의미앓이 해결(Meaningache Solution; MS) 프로그램이라 명명하였다. MS 프로그램은 사람들이 자신의 삶에서 의미의 소중함과 진가를 발견하게 도와줌으로써 시련과 역경을 탄력적으로 극복하고 보다 행복한 삶을 살아갈 수 있도록 하기 위하여 상담과 코칭을 접목하여 창안되었다 다섯 번째 연구는 개발된 MS 프로그램의 효과를 알아보는 실험연구로, 창안한 MS 프로그램에 참여하는 것이 의미뿐만 아니라 변화하는 환경에 유연하게 대처하고 역경이나 시련에 좌절하지 않고 이겨낼 수 있는 힘이자 꼭 필요한 자원이라고 할 수 있는 회복탄력성, 주관적 웰빙, 정신건강, 행복과 같은 심리적 구성개념을 제고하는데 긍정적인 영향을 미치는가를 살펴보았다. 이를 위하여 MS프로그램을 청소년, 대학생 및 직장인을 대상으로 4개의 실험연구를 실시하였다. 첫 번째 실험연구는 정체감 형성기에 있는 청소년을 대상으로 MS 프로그램이 청소년들의 의미, 회복탄력성 및 주관적 웰빙에 미치는 효과를 알아보았는데 프로그램 참여 이후에 목적성 의미와 회복탄력성 그리고 주관적 웰빙에서 유의미한 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 이러한 연구결과는 MS 프로그램이 청소년들의 삶의 의미와 회복탄력성 및 주관적 웰빙에 긍정적인 효과가 있음을 보여주는 것이다. 두 번째 실험연구는 인생의 진로와 삶의 의미에 대한 고민이 많은 대학생을 대상으로 MS 프로그램이 대학생들의 의미와 회복탄력성 및 행복에 미치는 효과를 알아보기 위하여 온라인 형식을 취하여 실험연구를 실시하였다. 이 연구는 대학생을 대상으로 하여 첫 번째 실험연구에서 다루지 못한 MS 프로그램이 개인의 행복에 미치는 효과를 알아보는데 중점을 두었다. 연구결과는 프로그램 참여 이후에 의미와 회복탄력성 그리고 행복과 행복의 하위요인인 심신건강과 긍정실천에서 유의미한 긍정적인 변화를 확인할 수 있었다. 이러한 연구결과는 선행연구와 일관되게 MS 프로그램이 대학생들의 삶의 의미와 회복탄력성뿐만 아니라 개인의 행복에도 긍정적인 효과가 있음을 보여주는 것이다. 세 번째 실험연구는 대학생을 대상으로 MS 프로그램이 다른 프로그램(회복탄력성 프로그램)과 비교하여 의미와 정신건강 및 행복에 미치는 효과를 알아보기 위한 것이다. 선행연구들과 마찬가지로 프로그램 참여는 의미와 행복에 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 연구결과는 MS 프로그램이 대학생들의 의미와 행복을 유의미하게 제고하는데 긍정적인 효과가 있음을 보여주는 것이다. 하지만, 선행연구에서 일관되게 보고한 바와는 다르게 이 연구에서는 MS 프로그램 참여가 정신건강을 높이는 경향을 보였지만 유의미한 차이를 확인하지 못했다. 또한 비록 MS 프로그램에 참여한 경험이 상대적으로 높은 점수의 변화를 보였지만 회복탄력성 프로그램과 비교할 때 유의미한 차이가 나타나지는 않았다. 마지막 실험연구는 직장인을 대상으로 10회기의 MS 프로그램을 10주에 걸쳐서 실시하면서 MS 프로그램이 직장인들의 삶의 의미와 회복탄력성에 미치는 영향을 알아보았다. 선행연구들과 마찬가지로 프로그램에 참여하는 것은 의미와 회복탄력성에 긍정적인 영향을 미칠 뿐만 아니라 상담효과에도 유의미한 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이런 연구결과는 청소년과 대학생뿐만 아니라 직장인에게도 MS 프로그램이 삶의 의미와 회복탄력성을 제고하는데 효과가 있음을 보여주는 것이다. 이 연구는 학문적으로나 실무적으로 몇 가지 가치를 지닌다. 첫째, 의미에 대한 개념을 다양한 학문분야의 선행연구를 종합하여 새롭게 정립하였다. 둘째, 의미를 측정할 수 있는 척도를 개발하고 타당화 작업을 거쳐서 일반화가능성을 높였다. 셋째, 개발된 척도를 활용한 조사연구를 통하여 의미가 신뢰와 행복과 같은 심리적 구성개념을 높일 수 있다는 점을 실증적으로 확인하였다. 넷째, 학문적인 연구나 실무적인 도구로 활용할 수 있는 MS 프로그램을 창안하였다. 다섯째, 창안한 프로그램이 청소년과 대학생뿐만 아니라 직장인에게도 효과적임을 경험적으로 확인하였다. 끝으로 긍정심리학적 관점에서 개인의 행복 및 주관적 웰빙과 삶의 의미의 관계를 실증적으로 살펴보았다. 그러나 의미앓이에 대한 해결방안을 찾기 위해 삶의 의미에 대한 연구를 여러 다양한 각도에서 진행하여 긍정적인 해결점을 찾았지만, 여전히 많은 숙제가 남아있다. 첫째, 척도에 대한 것으로 의미의 본질과 구성요인들은 크게 변화가 없겠지만 문항에 대한 이해가능성과 가독성의 측면에서 연구대상의 특성에 따라서 의미가 다르게 해석될 수 있을 것이다. 그러므로 대상에 대한 이해와 사람들에게 보다 용이하고 명확하게 이해될 수 있는 문항개발이 필요하고 이에 대한 확인과 검토가 필요하다. 둘째, 이 연구에서는 의미의 개념을 새롭게 정립하고 이를 측정할 수 있는 척도를 개발하였고 척도의 신뢰도와 타당도도 우수한 것으로 확인되었다. 그러나 개발된 의미척도를 다양한 분야에서 폭넓게 활용하기 위해서는 연령층과 연구주제를 다양하게 연계하여 자료를 수집하고 척도를 보다 정교화하게 가다듬는 추가적인 연구를 진행할 필요가 있다. 셋째, 프로그램에 관한 것으로, 이 연구는 로고테라피와 긍정심리학에 이론적 기반을 두고 선행연구들을 토대로 프로그램을 개발하였다. 특히 이 연구에서 정립한 의미의 4개의 핵심구성요소를 프로그램의 회기별 주제와 목표로 설정하고 집단원들이 이를 탐색하고 이해하여 4개의 의미를 찾고 유지할 수 있도록 프로그램을 구성하였다. 실제적인 프로그램의 효과성을 확인하기 위하여 대상과 방법을 다양하게 구성하여 프로그램을 실시하였고 긍정적인 효과를 확인하였지만, 의미앓이 해결에 대하여 보다 일관되고 의미효과의 지속성을 유지하기 위해서는 MS 프로그램의 매뉴얼을 표준화하고 객관화 할 필요가 있다. 넷째, 일반화 가능성에 관한 것으로 이 연구에서 10대부터 60대까지 1000명이 넘는 사람들로부터 실증적 자료를 수집하여 분석한 결과이긴 하지만, 인구비에 비례해서 성별과 연령 및 지역적으로 균형 있는 추가 자료를 통해 척도의 일반화 가능성을 위한 연구가 수행되어야 할 것이다. 마지막으로 프로그램의 활용에 대한 것으로 개발된 MS 프로그램의 활용성을 높이기 위해서는 새롭게 창안된 척도와 프로그램이 세대별 성별로 다양하게 사람들의 의미와 심리 및 행동 등을 잘 이해하고 설명하고 있는지를 다양한 실증연구를 통하여 지속적으로 검토하고 논의할 필요가 있다. This research aims to investigate whether the meaning can help people overcome trials and hardships and live healthier and happier, assuming that the psychological construct of meaning can be established as a vaccine that increases immunity to a healthy mind. To these ends, I reviewed academic prior studies and practical measures on the meaning, proposed the meaningache solution(MS) model based on logo therapy and positive psychology, and developed a scale of life meaning and MS program to implement it to examine the impact of meaning on resilience, subjective well-being, mental health, and happiness. Overall, five studies were conducted, with empirical studies consisting of separate small studies for each research purpose. The first study was a theoretical study of meaning, which established a new psychological construct of meaning by integrating prior studies and literature on meanings covered in philosophy, sociology, and pedagogy as well as psychology. As integrating meaning according to academic fields and scholars, and I defined newly the meaning of life as "realizing one's values in a smooth relationship with people while achieving what one wants in life and living satisfactorily and positively." Also, I proposed newly the meaning of life as psychological compositional concept that consisting of four sub-components: the meaning of purpose, usefulness, relativity, and value, and is called a four factors meaning model. In order to personally incorporate the four components of meaning, I proposed a psychological process called connection, which is the action of the mind that recognizes meaningful pain, namely meaningache and finds the meaning that someone need here and now, and continues to pursue in own life. Connections can be made on a personal or social level, such as daily life, counseling, and educational scenes. In this research, four components of meaning were explored through counseling and coaching and the process of understanding the need for meaning was experienced. Connection will act as a driving force to discover one's meaning and synchronize one's suffering to pursue meaning in life continuously as well as to solve it. The second study is the development of new meaning scales and the validation of the scales, developing a reliable and valid the meaning scale corresponding to them so that the newly established concept of meaning in life can be measured specifically. According to result of factor analysis, the factor structure of scale was identified four key factors that explain the meaning of life. The survey also explored how the perception of the meaning of life varies depending on demographic variables, including age and gender. Then, preliminary scale of meaning was consisted of 40 item about meaning with the help of experts based on the four components proposed in this study. In addition, data were collected from 501 teenagers to 60s on a meaning scale consisting of preliminary questions to analyze reliability and validity. The four extracted factors were named purpose meaning, utility meaning, relativity meaning, and value meaning, and a final meaning scale of 26 questions was developed considering the factor loading of each item. In order to increase the possibility of generalization of the newly developed meaning scale, additional data were collected from 224 teenagers to 60s and the rationalization of the scale was carried out with confirmative factor analysis. As expected, the fitness of the structural model assuming the meaning of four types of life was excellent, resulting in the completion of the meaning scale of the four factors, 26 questions. As both development research and validation research of meaning scale showed consistent results, the reliability and validity of the newly developed meaning scale could be confirmed. In addition, the results of the study, which analyzed the perceptual differences between gender and age groups with the collected data, empirically confirmed that there were no significant differences in the total meaning and four subfactors of meaning. The third study is about the utilization of meaning, which is used in basic data for the development of meaning-seeking programs by examining meaning in various ways from various perspectives to effectively enhance meaning. To this end, two studies were conducted. One is to investigate the effects of the meaning and resilience on trust and happiness using newly developed meaning scale. According to the results of the regression and ANOVA of data collected from 224 people in their teens to 60s, those with higher meanings were significantly higher in trust and happiness than those who did not. In addition, meaning has a positive effect on trust and happiness, which is shown to have the most important effect on increasing trust and happiness among components of meaning is the utility meaning. These findings show that meaning can be effectively used meaning to come up with various solutions to increase people's trust and happiness. The other was a survey of 223 teenagers on the impact of happiness and empathy on life satisfaction and meaning in order to find ways to enhance meaning. According to the analysis of the collected data, happiness and empathy have not only main effects in meaning but also interaction effects. Happy teenagers were more meaningful than those who were not, and the difference was also meaningful, and teenagers who were good at empathy were more meaningful than those who were not. According to the results of the interaction, there was no difference between happiness level and empathy level in the high case of both empathy and happiness, but there was a significant difference between teenagers with high levels of empathy and teenagers with low levels of empathy in the low case. These findings show that happiness and empathy are important factors that increase the meaning of teenagers. The fourth study is the study of program development. It is a study that redesigns and designs specific programs for solving meaning problems that people need help with, developing programs that conform to the meaning concepts established in theoretical studies based on positive psychology and logotherapy theory. The MS(Meaningache Solution; MS) program was created by combining counseling and coaching to help people flexibly overcome trials and adversity and enjoy a happier life by helping them discover the value and value of meaning in their lives. The fifth study examined the effectiveness of the developed MS program, which positively influenced participation in the proposed MS program to enhance psychological construct, such as resilience, subjective well-being, mental health, and happiness that being flexible in changing environments positively. To this end, four experimental studies were conducted on teenagers, college students, and office workers. The first experimental study examined the effect of MS programs on youth meaning, resilience, and subjective well-being in adolescents in the form of identity, and confirmed significant positive changes in purpose, resilience, and subjective well-being after participation. These findings show that the MS program has a positive effect on the meaning of youth life, resilience and subjective well-being. The second experimental study was conducted on university students who had a lot of concerns about their career path and meaning in life by taking an online format to find out the effect of the MS program on university students' meaning, resilience, and happiness. The study focused on identifying the effect of MS programs on individual happiness that were not addressed in the first experimental study on university students. The findings identified significant positive changes in meaning, resilience, and mental and physical health and positive practice, which are sub-factors of happiness and happiness after participation in the program. Consistently with prior research, these findings show that the MS program has a positive effect on individual happiness as well as the meaning and resilience of university students' lives. The third experimental study is to examine the effect of MS programs on meaning, mental health and happiness compared to other programs (resilience programs). Like previous studies, participation in the program had a significant positive impact on meaning and happiness. These findings show that the MS program has a positive effect on significantly enhancing the meaning and happiness of college students. However, contrary to consistent reporting in prior studies, participation in MS programs tended to increase mental health, but did not identify significant differences. Furthermore, although the experience of participating in MS programs showed relatively high scores, there was no significant difference compared to recovery elasticity programs. The last experimental study conducted a 10 sessions MS program for office workers over 10 weeks to find out the impact of the MS program on the meaning of workers' lives and resilience. As with prior studies, participation in the program not only has a positive impact on meaning and resilience, but also has a significant positive impact on the effectiveness of counseling. The findings show that the MS program is effective not only for teenagers and college students but also for office workers to enhance the meaning and resilience of life. This study has several values, both academically and practically. First, the concept of meaning was newly established by combining prior studies in various academic fields. Second, it developed a measure that can measure meaning and increased the possibility of generalization through validation study. Third, through research and research using developed measures, we empirically confirmed that meaning can enhance psychological constructs such as trust and happiness. Fourth, we create MS programs that can be used as academic research or practical tools. Fifth, I empirically confirmed that the program I created is effective not only for teenagers and college students but also for office workers. Finally, we empirically examine the relationship between individual happiness and subjective well-being and the meaning of life from a positive psychology and coaching psychology perspective. However, while research on the meaning of life has been conducted from various angles to find a solution to the problem, much unsolved tasks still remain. First, the nature of meaning and its components will not change, but the meaning itself can be interpreted differently depending on readability and understanding. Therefore, it is necessary to understand research targets and to develop questions that are easier and more clearly understood to them, and to identify and review items of scale. Second, in this work, the concept of meaning was newly established and scale was developed to measure it, and the reliability and validity of the scale were also found to be excellent. However, in order to widely utilize the developed the meaning scale in various fields, additional research needs to be conducted to collect data and refine the scale by linking various topics with age groups. Third, regarding the program, the study developed the program on a theoretical basis in logotherapy and positive psychology, based on prior studies. In particular, we set four key components of meaning established in this study as the program's session-specific themes and goals, and organized the program so that group members can explore and understand them to find and maintain four meanings. In order to verify the effectiveness of the actual program, various subjects and methods were organized and positive effects were confirmed, but it is necessary to standardize and objectify the MS program's manual to maintain more consistent and persistence of effects of the meaning. Fourth, although research and experimental studies have collected and analyzed more than 1000 data from teenagers to 60s, research on the generalizability of the scale should be conducted through additional data that are gender, age, and regionally balanced in proportion to population ratio. Finally, in order to increase the utilization of MS programs developed for the utilization of programs, it is necessary to continuously review and discuss through various empirical studies whether newly developed scale and program can understand and explain people's psychology and behavior.
주제어
#삶의 의미 의미앓이 연결 로고테라피 긍정심리학 MS 프로그램 Meaning of Life Meaningache Connection Logotherapy Positive Psychology MS Program
학위논문 정보
저자
윤은영
학위수여기관
대전대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
심리학과 심리학
지도교수
남승규
발행연도
2021
총페이지
241
키워드
삶의 의미 의미앓이 연결 로고테라피 긍정심리학 MS 프로그램 Meaning of Life Meaningache Connection Logotherapy Positive Psychology MS Program
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.