본 연구는 목적은 장애 유아의 놀이 실행에 대한 보육교사 역할과 지원요구를 알아보고자 하였다. 설문지는 2019 개정 누리과정, 교사역할, 장애통합, 유아 놀이와 관련한 선행연구의 설문지를 참조하여 교사의 역할과 지원요구의 두 가지 범주로 구성하였다. 서울에 위치한 어린이집의 만 3, 4, 5세 통합반을 담임하고 있는 교사를 대상으로 2021년 4월 6일부터 2021년 4월 30일까지 온라인으로 실시하여 총 217명의 응답 중 유효한 응답인 일반보육교사 100명, 장애 영유아를 위한 보육교사 100명, 총 200명의 응답을 분석하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 장애 유아의 놀이 실행에 대한 보육교사역할은 장애 영유아를 위한 보육교사가 일반보육교사보다 평균이 높았으며, 이는 ...
본 연구는 목적은 장애 유아의 놀이 실행에 대한 보육교사 역할과 지원요구를 알아보고자 하였다. 설문지는 2019 개정 누리과정, 교사역할, 장애통합, 유아 놀이와 관련한 선행연구의 설문지를 참조하여 교사의 역할과 지원요구의 두 가지 범주로 구성하였다. 서울에 위치한 어린이집의 만 3, 4, 5세 통합반을 담임하고 있는 교사를 대상으로 2021년 4월 6일부터 2021년 4월 30일까지 온라인으로 실시하여 총 217명의 응답 중 유효한 응답인 일반보육교사 100명, 장애 영유아를 위한 보육교사 100명, 총 200명의 응답을 분석하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 장애 유아의 놀이 실행에 대한 보육교사역할은 장애 영유아를 위한 보육교사가 일반보육교사보다 평균이 높았으며, 이는 유의 수준 p<.001에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 장애 유아의 놀이 실행에 대한 보육교사의 지원요구는 장애 영유아를 위한 보육교사가 일반보육교사보다 평균이 높았으며. 이는 유의 수준 p<.001에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 아직도 현장에서는 장애 유아에 대한 인식의 차이가 있음을 의미하며, 장애 유아에 대해 일반보육교사와 장애 영유아를 위한 보육교사가 협력자로서 끊임없이 소통하고 공동의 책임감과 목표를 가질 수 있도록 통합보육에 대한 인식의 변화와 그에 맞는 행정적인 지원이 필요하다는 점을 시사한다.
본 연구는 목적은 장애 유아의 놀이 실행에 대한 보육교사 역할과 지원요구를 알아보고자 하였다. 설문지는 2019 개정 누리과정, 교사역할, 장애통합, 유아 놀이와 관련한 선행연구의 설문지를 참조하여 교사의 역할과 지원요구의 두 가지 범주로 구성하였다. 서울에 위치한 어린이집의 만 3, 4, 5세 통합반을 담임하고 있는 교사를 대상으로 2021년 4월 6일부터 2021년 4월 30일까지 온라인으로 실시하여 총 217명의 응답 중 유효한 응답인 일반보육교사 100명, 장애 영유아를 위한 보육교사 100명, 총 200명의 응답을 분석하였다. 본 연구결과는 다음과 같다. 첫째, 장애 유아의 놀이 실행에 대한 보육교사역할은 장애 영유아를 위한 보육교사가 일반보육교사보다 평균이 높았으며, 이는 유의 수준 p<.001에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 둘째, 장애 유아의 놀이 실행에 대한 보육교사의 지원요구는 장애 영유아를 위한 보육교사가 일반보육교사보다 평균이 높았으며. 이는 유의 수준 p<.001에서 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 따라서 본 연구는 아직도 현장에서는 장애 유아에 대한 인식의 차이가 있음을 의미하며, 장애 유아에 대해 일반보육교사와 장애 영유아를 위한 보육교사가 협력자로서 끊임없이 소통하고 공동의 책임감과 목표를 가질 수 있도록 통합보육에 대한 인식의 변화와 그에 맞는 행정적인 지원이 필요하다는 점을 시사한다.
The purpose of this study was to investigate teacher’s role and support needs about disabled children’ play and finding out the differences in recognition between early childhood education teachers and teachers for children with disabilities. In this study total 200 teachers were participated wh...
The purpose of this study was to investigate teacher’s role and support needs about disabled children’ play and finding out the differences in recognition between early childhood education teachers and teachers for children with disabilities. In this study total 200 teachers were participated who is 100 of early childhood education teachers and 100 of teachers for children with disabilities, working in the child care center’s inclusive class of age 3 to 5 on Seoul. The questionnaire was distributed and collected through online survey. As following the results; First, Teachers for children with disabilities were showed high average about teacher’s role rather than early childhood education teachers and there are significance difference of overall. Second, Teachers for children with disabilities were showed high average about support needs rather than early childhood education teachers and there are significance difference of overall. Accordingly, this study suggest that means there is still difference in perception about disabled children. Therefore, they need constantly communicating with each other between in early childhood education teachers and teachers for children with disabilities as a cooperator. Also, they need to change in the perception and administrative support for common responsibility and goal.
The purpose of this study was to investigate teacher’s role and support needs about disabled children’ play and finding out the differences in recognition between early childhood education teachers and teachers for children with disabilities. In this study total 200 teachers were participated who is 100 of early childhood education teachers and 100 of teachers for children with disabilities, working in the child care center’s inclusive class of age 3 to 5 on Seoul. The questionnaire was distributed and collected through online survey. As following the results; First, Teachers for children with disabilities were showed high average about teacher’s role rather than early childhood education teachers and there are significance difference of overall. Second, Teachers for children with disabilities were showed high average about support needs rather than early childhood education teachers and there are significance difference of overall. Accordingly, this study suggest that means there is still difference in perception about disabled children. Therefore, they need constantly communicating with each other between in early childhood education teachers and teachers for children with disabilities as a cooperator. Also, they need to change in the perception and administrative support for common responsibility and goal.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.