본 연구의 목적은 장애전문 어린이집에 근무하는 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식 및 교육요구 우선순위를 분석하는 것이며, 이를 통해 향후 장애유아 교사의 놀이지원역량 증진을 위한 교사교육 프로그램 개발에 기초자료를 제공하는 것이다.
연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식은 어떠하며, 교사의 배경변인에 따라 차이가 있는가?
둘째, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 교육요구와 우선순위는 어떠한가?
본 연구는 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식 및 교육요구 우선순위를 분석하기 위해 장애전문 어린이집 교사 245명을 대상으로 조사를 실시하였다. 연구를 위해 사용된 설문지는 박소영, 백종남(2021)이 개발한 「유아특수교사의 놀이지원역량 측정도구」를 수정·보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구의 목적은 장애전문 어린이집에 근무하는 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식 및 교육요구 우선순위를 분석하는 것이며, 이를 통해 향후 장애유아 교사의 놀이지원역량 증진을 위한 교사교육 프로그램 개발에 기초자료를 제공하는 것이다.
연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식은 어떠하며, 교사의 배경변인에 따라 차이가 있는가?
둘째, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 교육요구와 우선순위는 어떠한가?
본 연구는 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식 및 교육요구 우선순위를 분석하기 위해 장애전문 어린이집 교사 245명을 대상으로 조사를 실시하였다. 연구를 위해 사용된 설문지는 박소영, 백종남(2021)이 개발한 「유아특수교사의 놀이지원역량 측정도구」를 수정·보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 연구대상자의 일반적 배경을 알아보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 먼저 장애유아의 놀이지원역량에 대한 인식을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하였고, 장애유아 교사의 배경변인에 따른 놀이지원역량의 인식 차이를 알아보기 위해 t-검증 및 일원변량분석(One-way ANOVA)을 실시하였으며, 이후 사후검증을 위해 Scheffé 검증을 실시하였다. 또한, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 교육요구와 우선순위 분석을 위해 대응표본 t-검증을 실시하였고, 교육요구도가 높은 최우선순위 역량을 도출하기 위해 Borich의 요구도 분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다 첫째, 장애유아 교사의 놀이지원역량 전체에 대한 인식수준은 5점 척도에서 평균 3.55로 나타났다. 놀이지원역량별 인식을 구체적으로 살펴보면, ‘교육과정 운영’이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 ‘배움지원’, ‘기록과 평가’, ‘관계형성’, ‘전문성 함양’ 순으로 나타났다. 장애유아 교사들은 ‘교육과정 운영’ 역량은 높게 인식하는 반면, ‘전문성 함양’ 역량은 상대적으로 부족하다고 인식하는 것으로 나타났다. 장애유아 교사의 배경변인에 따른 놀이지원역량 인식 차이를 분석해본 결과 교사의 학력, 자격 유형, 장애유아를 위한 누리과정 연수경험에 대한 인식 차이는 유의미한 결과가 나타났지만, 연령, 경력에 따른 인식 차이는 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 둘째, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 교육요구를 분석한 결과, 모든 놀이지원역량에서 현재수준과 필요수준 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 교육요구가 있는 것으로 나타난 놀이지원역량에 대한 최우선순위를 파악하기 위해 Borich 요구도 분석을 실시한 결과, ‘전문성 함양’의 교육요구도가 가장 높게 나타났고, 다음으로 ‘관계형성’, ‘배움지원’, ‘기록과 평가’, ‘교육과정 운영’ 순으로 높게 나타났다. 즉, 장애유아 교사의 교육요구도가 높게 나타난 최우선순위 놀이지원역량은 ‘전문성 함양’과 ‘관계 형성’으로 나타났다. 본 연구를 통해 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식과 교육요구 우선순위를 파악할 수 있었다. 이러한 결과는 장애유아 교사의 놀이지원역량 증진을 위해 교사교육 프로그램에 우선적으로 반영되어야 할 교육내용임을 의미한다. 장애유아를 위한 분리교육 기관인 장애전문 어린이집은 대부분 장애유아만 이용하고 있어 또래와의 상호작용 기회가 적고 장애유아의 제한적인 놀이특성 상 교사들의 놀이지원에 질 높은 전문성이 더욱 강조되고 있다. 따라서, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 교육요구의 의미를 파악하여 교사교육 프로그램 개발에 기초자료로 활용할 수 있음을 시사한다.
본 연구의 목적은 장애전문 어린이집에 근무하는 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식 및 교육요구 우선순위를 분석하는 것이며, 이를 통해 향후 장애유아 교사의 놀이지원역량 증진을 위한 교사교육 프로그램 개발에 기초자료를 제공하는 것이다.
연구의 목적을 달성하기 위한 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식은 어떠하며, 교사의 배경변인에 따라 차이가 있는가?
둘째, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 교육요구와 우선순위는 어떠한가?
본 연구는 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식 및 교육요구 우선순위를 분석하기 위해 장애전문 어린이집 교사 245명을 대상으로 조사를 실시하였다. 연구를 위해 사용된 설문지는 박소영, 백종남(2021)이 개발한 「유아특수교사의 놀이지원역량 측정도구」를 수정·보완하여 사용하였다. 수집된 자료는 SPSS 24.0 프로그램을 사용하여 분석하였으며, 연구대상자의 일반적 배경을 알아보기 위해 빈도와 백분율을 산출하였다. 먼저 장애유아의 놀이지원역량에 대한 인식을 알아보기 위해 평균과 표준편차를 산출하였고, 장애유아 교사의 배경변인에 따른 놀이지원역량의 인식 차이를 알아보기 위해 t-검증 및 일원변량분석(One-way ANOVA)을 실시하였으며, 이후 사후검증을 위해 Scheffé 검증을 실시하였다. 또한, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 교육요구와 우선순위 분석을 위해 대응표본 t-검증을 실시하였고, 교육요구도가 높은 최우선순위 역량을 도출하기 위해 Borich의 요구도 분석을 실시하였다.
본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같다 첫째, 장애유아 교사의 놀이지원역량 전체에 대한 인식수준은 5점 척도에서 평균 3.55로 나타났다. 놀이지원역량별 인식을 구체적으로 살펴보면, ‘교육과정 운영’이 가장 높게 나타났으며, 다음으로 ‘배움지원’, ‘기록과 평가’, ‘관계형성’, ‘전문성 함양’ 순으로 나타났다. 장애유아 교사들은 ‘교육과정 운영’ 역량은 높게 인식하는 반면, ‘전문성 함양’ 역량은 상대적으로 부족하다고 인식하는 것으로 나타났다. 장애유아 교사의 배경변인에 따른 놀이지원역량 인식 차이를 분석해본 결과 교사의 학력, 자격 유형, 장애유아를 위한 누리과정 연수경험에 대한 인식 차이는 유의미한 결과가 나타났지만, 연령, 경력에 따른 인식 차이는 유의미한 결과가 나타나지 않았다. 둘째, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 교육요구를 분석한 결과, 모든 놀이지원역량에서 현재수준과 필요수준 간에 통계적으로 유의미한 차이가 있는 것으로 나타났다. 교육요구가 있는 것으로 나타난 놀이지원역량에 대한 최우선순위를 파악하기 위해 Borich 요구도 분석을 실시한 결과, ‘전문성 함양’의 교육요구도가 가장 높게 나타났고, 다음으로 ‘관계형성’, ‘배움지원’, ‘기록과 평가’, ‘교육과정 운영’ 순으로 높게 나타났다. 즉, 장애유아 교사의 교육요구도가 높게 나타난 최우선순위 놀이지원역량은 ‘전문성 함양’과 ‘관계 형성’으로 나타났다. 본 연구를 통해 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 인식과 교육요구 우선순위를 파악할 수 있었다. 이러한 결과는 장애유아 교사의 놀이지원역량 증진을 위해 교사교육 프로그램에 우선적으로 반영되어야 할 교육내용임을 의미한다. 장애유아를 위한 분리교육 기관인 장애전문 어린이집은 대부분 장애유아만 이용하고 있어 또래와의 상호작용 기회가 적고 장애유아의 제한적인 놀이특성 상 교사들의 놀이지원에 질 높은 전문성이 더욱 강조되고 있다. 따라서, 장애유아 교사의 놀이지원역량에 대한 교육요구의 의미를 파악하여 교사교육 프로그램 개발에 기초자료로 활용할 수 있음을 시사한다.
The purpose of this study is to analyze the recognition, educational demand and needs in terms of the play support competency in teachers for children with disabilities who are working at child care centers for disabled children, and to offer basic to the development in a teacher education program f...
The purpose of this study is to analyze the recognition, educational demand and needs in terms of the play support competency in teachers for children with disabilities who are working at child care centers for disabled children, and to offer basic to the development in a teacher education program for promoting the play support competency in teachers for children with disabilities henceforth through this. The following are the research questions in order to achieve the objective of the research. First, what about the perception on the play support competency in teachers for children with disabilities? And is there a difference depending on teachers’ background variables? Second, what about the educational demand and priority for the play support competency in teachers for children with disabilities? To parse the awareness, educational demand and priority for the play support competency in teachers for children with disabilities, this study carried out the questionnaire survey targeting 245 teachers of child care centers for disabled children in Busan and Ulsan area. The questionnaire of having been used for the research was applied by modifying and supplementing 「The assessment tool for the Play Support Competencies of Early Childhood Special Education Teachers」 that was developed by Park So-yeong and Baek Jong-nam(2021). The collected materials in this study were used SPSS 24.0 program. To examine the research subjects’ general backgrounds, the frequency and percentage were calculated. First of all, to figure out the perception on the play support competency in the disabled children, the mean and the standard deviation(%) were computed. To look into a difference in the recognition of the play support competency according to the background variables in teachers for children with disabilities, t-test and One-way ANOVA were implemented. For the post-test after this, Scheffé’s test was executed. Also, to analyze the educational demand and priority for the play support competency in teachers for children with disabilities, the paired sample t-test was carried out. To elicit the top-priority competency with high educational needs, Borich's Demand Analysis was conducted. Summarizing the results of this study, they are as follows. First, the perception level on the whole of play support competencies in teachers for children with disabilities appeared to be averagely 3.55 out of the 5-point scale. Taking a closer look at the recognition level by play support competency, the ‘curriculum operation’ was shown to be the highest. The next was seen to be in order of ‘a support for learning’‘record and evaluation’‘relationship formation’‘professional growth’Teachers for children with disabilities were indicated to realize that the play support competency for‘curriculum operation’is high but to perceive that the play support competency for ‘professional growth’ is relatively insufficient. As a result of analyzing a difference in the recognition of play support competency depending on background variables in teachers for children with disabilities, a difference in perception according to age and career in teachers for children with disabilities was not seen a significant outcome. But a difference in the awareness on the academic background in teachers for children with disabilities, on the qualification in possession, and on the training experience of Nuri curriculum for disabled children was reflected a meaningful result. Second, in consequence of parsing the educational needs for the play support competency in teachers for children with disabilities, a statistically significant difference was seen between the current level and the required level in all the play support competencies. As a result of conducting Borich‘s demand analysis in order to grasp the top priority on 5 play support competency indicators that appeared to have educational needs, the ‘professional growth’ was the highest. Subsequently, the educational demand was indicated to be high in order of ‘relationship formation’‘a support for learning’‘record and evaluation’‘curriculum operation’That is to say, the play support competency in top priority that was shown to be high in educational needs of teachers for children with disabilities appeared to include ‘professional growth’ and ‘relationship formation.’ This study could lead to understanding the perception, educational demand and priority for the play support competency in teachers for children with disabilities. This is implied to be the educational content, which will need to be preferentially reflected to promote the play support competency in teachers for children with disabilities. A child care center for children with disabilities as a separate educational institution for disabled children is being mostly used just by children with disabilities. Thus, in light of being characterized by little chance to interact with their peers and by the restrictive play in disabled children, the teachers are being further emphasized the high-quality expertise in the play support. Accordingly, it is signified to be possibly used as basic data in developing a teacher education program by grasping a meaning of educational needs for the play support competency in teachers for children with disabilities.
The purpose of this study is to analyze the recognition, educational demand and needs in terms of the play support competency in teachers for children with disabilities who are working at child care centers for disabled children, and to offer basic to the development in a teacher education program for promoting the play support competency in teachers for children with disabilities henceforth through this. The following are the research questions in order to achieve the objective of the research. First, what about the perception on the play support competency in teachers for children with disabilities? And is there a difference depending on teachers’ background variables? Second, what about the educational demand and priority for the play support competency in teachers for children with disabilities? To parse the awareness, educational demand and priority for the play support competency in teachers for children with disabilities, this study carried out the questionnaire survey targeting 245 teachers of child care centers for disabled children in Busan and Ulsan area. The questionnaire of having been used for the research was applied by modifying and supplementing 「The assessment tool for the Play Support Competencies of Early Childhood Special Education Teachers」 that was developed by Park So-yeong and Baek Jong-nam(2021). The collected materials in this study were used SPSS 24.0 program. To examine the research subjects’ general backgrounds, the frequency and percentage were calculated. First of all, to figure out the perception on the play support competency in the disabled children, the mean and the standard deviation(%) were computed. To look into a difference in the recognition of the play support competency according to the background variables in teachers for children with disabilities, t-test and One-way ANOVA were implemented. For the post-test after this, Scheffé’s test was executed. Also, to analyze the educational demand and priority for the play support competency in teachers for children with disabilities, the paired sample t-test was carried out. To elicit the top-priority competency with high educational needs, Borich's Demand Analysis was conducted. Summarizing the results of this study, they are as follows. First, the perception level on the whole of play support competencies in teachers for children with disabilities appeared to be averagely 3.55 out of the 5-point scale. Taking a closer look at the recognition level by play support competency, the ‘curriculum operation’ was shown to be the highest. The next was seen to be in order of ‘a support for learning’‘record and evaluation’‘relationship formation’‘professional growth’Teachers for children with disabilities were indicated to realize that the play support competency for‘curriculum operation’is high but to perceive that the play support competency for ‘professional growth’ is relatively insufficient. As a result of analyzing a difference in the recognition of play support competency depending on background variables in teachers for children with disabilities, a difference in perception according to age and career in teachers for children with disabilities was not seen a significant outcome. But a difference in the awareness on the academic background in teachers for children with disabilities, on the qualification in possession, and on the training experience of Nuri curriculum for disabled children was reflected a meaningful result. Second, in consequence of parsing the educational needs for the play support competency in teachers for children with disabilities, a statistically significant difference was seen between the current level and the required level in all the play support competencies. As a result of conducting Borich‘s demand analysis in order to grasp the top priority on 5 play support competency indicators that appeared to have educational needs, the ‘professional growth’ was the highest. Subsequently, the educational demand was indicated to be high in order of ‘relationship formation’‘a support for learning’‘record and evaluation’‘curriculum operation’That is to say, the play support competency in top priority that was shown to be high in educational needs of teachers for children with disabilities appeared to include ‘professional growth’ and ‘relationship formation.’ This study could lead to understanding the perception, educational demand and priority for the play support competency in teachers for children with disabilities. This is implied to be the educational content, which will need to be preferentially reflected to promote the play support competency in teachers for children with disabilities. A child care center for children with disabilities as a separate educational institution for disabled children is being mostly used just by children with disabilities. Thus, in light of being characterized by little chance to interact with their peers and by the restrictive play in disabled children, the teachers are being further emphasized the high-quality expertise in the play support. Accordingly, it is signified to be possibly used as basic data in developing a teacher education program by grasping a meaning of educational needs for the play support competency in teachers for children with disabilities.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.