어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 공감능력에 미치는 영향 : 유아의 자기조절력 매개효과 The Impact of the Mother's Coaching Competency and Parenting Efficacy on Children's Empathy : The Mediated Effect of Children’s Self-regulation원문보기
본 연구에서는 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 자기조절력의 매개역할을 통해서 유아의 공감능력에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 전국의 만 3세∼만 5세 유아 600명과 그들의 어머니를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 이 중 연구목적에 부합하지 않거나 응답하지 않은 항목이 있는 31부를 제외하고 569부의 질문지를 최종적으로 분석에 사용하였다. 본 연구의 설문조사는 본 조사에 사용된 질문지는 어머니 코칭역량, 양육효능감, 유아의 자기조절력, 공감능력 척도로써, 모두 유아의 어머니가 질문지를 작성하여 평정하도록 하였다. 본 연구를 위해 수집된 설문자료는 ...
본 연구에서는 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 자기조절력의 매개역할을 통해서 유아의 공감능력에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 전국의 만 3세∼만 5세 유아 600명과 그들의 어머니를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 이 중 연구목적에 부합하지 않거나 응답하지 않은 항목이 있는 31부를 제외하고 569부의 질문지를 최종적으로 분석에 사용하였다. 본 연구의 설문조사는 본 조사에 사용된 질문지는 어머니 코칭역량, 양육효능감, 유아의 자기조절력, 공감능력 척도로써, 모두 유아의 어머니가 질문지를 작성하여 평정하도록 하였다. 본 연구를 위해 수집된 설문자료는 SPSS 26.0을 사용하였으며 연구대상의 인구통계학적 특성, 연구변인들의 평균, 표준편차, 상관관계, 영향, 매개효과를 알아보기 위해 기술통계 분석, 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 어머니의 코칭역량 및 양육효능감이 유아의 공감능력에 미치는 영향에서 유아의 자기조절력의 매개효과를 살펴보기 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 3단계 회귀분석을 실시하였으며, 매개효과의 통계적 유의성을 검증하기 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구에서 설정된 연구문제의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 자기조절력 및 공감능력의 모두 평균이 중간 이상의 높은 수준을 보였다. 둘째, 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 공감능력에 미치는 영향에서 어머니의 코칭역량과 양육효능감은 유아의 공감능력에 직접적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 또한 유아의 성별은 공감능력에 영향을 미쳤으나, 유아의 연령은 공감능력에 영향을 미치지 않았다. 셋째, 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 공감능력에 미치는 영향에서 유아 자기조절력의 매개효과 검증에서 어머니의 코칭역량과 양육효능감 모두 유아의 공감능력에 직접적으로 영향을 미치기도 하고 유아의 자기조절력을 매개로 간접적인 영향을 미치는 것으로 결과 되었다. 이상에서 살펴 본 바와 같이 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 자기조절력은 유아의 공감능력을 높이는데 중요한 역할을 하며 특히 유아의 자기조절력이 매개되었을 때, 유아 공감능력의 향상됨을 검증되었다. 이에 어머니의 코칭역량과 양육효능감을 효과적으로 발휘할 수 있도록 다양한 부모교육프로그램이 가정에 제공되어 유아의 공감능력을 키워나갈 수 있는 다각적 접근의 필요성이 제기되어진다.
주제어 : 코칭역량, 양육효능감, 자기조절력, 공감능력
본 연구에서는 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 자기조절력의 매개역할을 통해서 유아의 공감능력에 미치는 영향을 살펴보고자 하였다. 이를 위해 전국의 만 3세∼만 5세 유아 600명과 그들의 어머니를 대상으로 설문조사를 실시하였으며 이 중 연구목적에 부합하지 않거나 응답하지 않은 항목이 있는 31부를 제외하고 569부의 질문지를 최종적으로 분석에 사용하였다. 본 연구의 설문조사는 본 조사에 사용된 질문지는 어머니 코칭역량, 양육효능감, 유아의 자기조절력, 공감능력 척도로써, 모두 유아의 어머니가 질문지를 작성하여 평정하도록 하였다. 본 연구를 위해 수집된 설문자료는 SPSS 26.0을 사용하였으며 연구대상의 인구통계학적 특성, 연구변인들의 평균, 표준편차, 상관관계, 영향, 매개효과를 알아보기 위해 기술통계 분석, 상관분석, 다중회귀분석을 실시하였다. 어머니의 코칭역량 및 양육효능감이 유아의 공감능력에 미치는 영향에서 유아의 자기조절력의 매개효과를 살펴보기 위해 Baron과 Kenny(1986)가 제안한 3단계 회귀분석을 실시하였으며, 매개효과의 통계적 유의성을 검증하기 위해 Sobel test를 실시하였다. 본 연구에서 설정된 연구문제의 분석결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 자기조절력 및 공감능력의 모두 평균이 중간 이상의 높은 수준을 보였다. 둘째, 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 공감능력에 미치는 영향에서 어머니의 코칭역량과 양육효능감은 유아의 공감능력에 직접적인 영향이 있는 것으로 나타났다. 또한 유아의 성별은 공감능력에 영향을 미쳤으나, 유아의 연령은 공감능력에 영향을 미치지 않았다. 셋째, 어머니의 코칭역량과 양육효능감이 유아의 공감능력에 미치는 영향에서 유아 자기조절력의 매개효과 검증에서 어머니의 코칭역량과 양육효능감 모두 유아의 공감능력에 직접적으로 영향을 미치기도 하고 유아의 자기조절력을 매개로 간접적인 영향을 미치는 것으로 결과 되었다. 이상에서 살펴 본 바와 같이 어머니의 코칭역량, 양육효능감, 유아의 자기조절력은 유아의 공감능력을 높이는데 중요한 역할을 하며 특히 유아의 자기조절력이 매개되었을 때, 유아 공감능력의 향상됨을 검증되었다. 이에 어머니의 코칭역량과 양육효능감을 효과적으로 발휘할 수 있도록 다양한 부모교육프로그램이 가정에 제공되어 유아의 공감능력을 키워나갈 수 있는 다각적 접근의 필요성이 제기되어진다.
In this study, we wanted to examine the impact of a mother's coaching competency and parenting efficacy on children’s empathy through the mediating role of children’s self-regulation. To this end, a survey was conducted on 600 children aged 3 to 5 across the country. Ultimately, 569 questionnaires w...
In this study, we wanted to examine the impact of a mother's coaching competency and parenting efficacy on children’s empathy through the mediating role of children’s self-regulation. To this end, a survey was conducted on 600 children aged 3 to 5 across the country. Ultimately, 569 questionnaires were finally used for analysis, except for 31 that did not meet nor respond to the purpose of the study. The questionnaires used in this study are the mother’s coaching competency, parenting efficacy, children’s self-regulation, and empathy measures, all of which require the child’s mother to fill out and evaluate them. For this study, the collected survey data used SPSS 26.0 and conducted descriptive statistical analysis, correlation analysis, and multiple regression to determine the demographic characteristics of the study subjects, the mean of the study variables, standard deviations, correlations, impacts, and mediated effects. A three-stage regression analysis proposed by Baron and Kenny (1986) was conducted to examine the mediating effects of children’s self-regulation in the influence of the mother’s coaching and parenting on children’s empathy, and a Sobel test was conducted to verify the statistical significance of the mediated effects. A summary of the analysis results of the research problems established in this study is as follows. First, the mother's coaching competency, parenting efficacy, children’s self-regulation, and empathy all showed higher than medium average levels. Second, the mother's coaching competency and parenting efficacy have a direct impact on the children’s empathy. Also, the gender of children influenced empathy, but the age of children’s did not. Third, in verifying the mediating effect of children’s self-regulation, both mother's coaching and parenting effectiveness directly affect children’s empathy and indirectly affect the children’s self-regulation. As seen above, the mother's coaching competency, parenting efficacy, and children’s self-regulation play an essential role in enhancing children’s empathy, primarily when children’s self-regulation is mediated. Various parental education programs are provided to families to effectively demonstrate their mother's coaching competency and parenting efficacy, raising the need for a diversified approach to developing children’s empathy.
In this study, we wanted to examine the impact of a mother's coaching competency and parenting efficacy on children’s empathy through the mediating role of children’s self-regulation. To this end, a survey was conducted on 600 children aged 3 to 5 across the country. Ultimately, 569 questionnaires were finally used for analysis, except for 31 that did not meet nor respond to the purpose of the study. The questionnaires used in this study are the mother’s coaching competency, parenting efficacy, children’s self-regulation, and empathy measures, all of which require the child’s mother to fill out and evaluate them. For this study, the collected survey data used SPSS 26.0 and conducted descriptive statistical analysis, correlation analysis, and multiple regression to determine the demographic characteristics of the study subjects, the mean of the study variables, standard deviations, correlations, impacts, and mediated effects. A three-stage regression analysis proposed by Baron and Kenny (1986) was conducted to examine the mediating effects of children’s self-regulation in the influence of the mother’s coaching and parenting on children’s empathy, and a Sobel test was conducted to verify the statistical significance of the mediated effects. A summary of the analysis results of the research problems established in this study is as follows. First, the mother's coaching competency, parenting efficacy, children’s self-regulation, and empathy all showed higher than medium average levels. Second, the mother's coaching competency and parenting efficacy have a direct impact on the children’s empathy. Also, the gender of children influenced empathy, but the age of children’s did not. Third, in verifying the mediating effect of children’s self-regulation, both mother's coaching and parenting effectiveness directly affect children’s empathy and indirectly affect the children’s self-regulation. As seen above, the mother's coaching competency, parenting efficacy, and children’s self-regulation play an essential role in enhancing children’s empathy, primarily when children’s self-regulation is mediated. Various parental education programs are provided to families to effectively demonstrate their mother's coaching competency and parenting efficacy, raising the need for a diversified approach to developing children’s empathy.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.