본 연구는 TV 광고를 활용한 한국어 문화 교육을 탐구하고 사회통합프로그램(KIIP) 5단계 학습자의 한국사회의 적응을 돕는 것에 그 목적이 있다. 사회통합프로그램 5단계 학습자의 근본적인 학습 목표는 영주권 및 국적 취득이다. 따라서 이들의 특수한 학습 동기에 걸맞은 교육 내용, 도구 및 방법을 체계적으로 설계하여 적절한 교육을 진행해야 한다. 그러나 법무부에서 지정한 주교재인 『사회통합프로그램(KIIP) 한국사회 이해(기본)』, 『사...
본 연구는 TV 광고를 활용한 한국어 문화 교육을 탐구하고 사회통합프로그램(KIIP) 5단계 학습자의 한국사회의 적응을 돕는 것에 그 목적이 있다. 사회통합프로그램 5단계 학습자의 근본적인 학습 목표는 영주권 및 국적 취득이다. 따라서 이들의 특수한 학습 동기에 걸맞은 교육 내용, 도구 및 방법을 체계적으로 설계하여 적절한 교육을 진행해야 한다. 그러나 법무부에서 지정한 주교재인 『사회통합프로그램(KIIP) 한국사회 이해(기본)』, 『사회통합프로그램(KIIP) 한국사회 이해(심화)』는 이들의 학습 목표를 달성하는 데 적절하지 않은 교수‧학습 도구라고 본다. 이에 일상생활에서 친근함을 가지는 영상매체 중 하나인 TV 광고를 활용하여 학습자의 실질적인 목표인 적격심사에 도움이 되는 교육, 일방적 교육이 아닌 상호문화 의사소통 능력 개발을 위한 교육, 실제적이고 현대적인 문화 주제를 다루는 교육, 흥미 및 학습 동기를 유발하는 교육을 탐색하고자 한다. 이를 위하여 Ⅰ장에서는 기존 선행 연구를 검토한 뒤 본 연구의 교육적 가치를 제시할 것이다. TV 광고는 한국어 및 한국문화 교육에서 가치를 인정받으며 다양하게 활용되고 있으나 대부분의 연구에서는 광고 분석 및 선정, 교육 방안 제시에 그치거나 실제 교실 현장에서 수업을 진행하지 못하여 학습자들의 교육 성과나 만족도 등을 파악하지 못하였다는 한계가 있다. 실제로 수업의 효과를 검증했더라도 문화 내용이 타당하지 않거나 TV 광고의 적절성 여부를 판단할 수 없고, 학습자의 요구를 반영하지 않아 객관성을 담보하지 못한 점이 아쉬움으로 남는다. 이러한 고찰을 통해 기존 연구의 한계점을 밝히며 본 연구의 필요성을 제시한다. Ⅱ장에서는 본 연구의 목표와 부합하는 이론적 배경을 알아본다. 본고에서는 사회통합프로그램의 정책이 교재, 대상, 사회통합 측면에서 미흡하다고 보고 해외의 사회통합프로그램 사례를 살펴 개선 방안을 찾을 것이다. 또한 광고를 활용한 문화 수업 방법론을 살펴봄으로써 연구의 방향성을 설계하려고 한다. Ⅲ장에서는 문화 내용과 문화 교육용 광고를 선정하여 이를 활용한 하나의 수업 모형을 제시할 것이다. 문화 내용은 「국제 통용 한국어 표준 교육과정」의 문화 세부기술 범주와 『사회통합프로그램(KIIP) 한국사회 이해(기본)』, 『사회통합프로그램(KIIP) 한국사회 이해(심화)』의 주제를 추출하여 공통되는 문화 내용을 목록화할 것이다. 이러한 문화 내용을 바탕으로 학습자에게 사전 요구 조사 및 인터뷰를 진행하여 수요를 살피고, 결과를 수업 모형의 주제에 반영하려고 한다. 이후 광고 선정 기준을 설계하여 문화 내용에 기반한 TV 광고를 확보할 것이다. 이러한 자료를 바탕으로 한국어 문화 수업 지도안을 제시할 것이다. Ⅳ장에서는 교수‧학습의 결과를 살필 것이다. 수업 후 학습자의 학습활동 및 결과물 관찰, 학습일지 분석, 만족도 조사 등의 질적 조사를 통하여 TV 광고를 활용한 한국어 문화 수업의 효용성을 담보할 수 있다.
본 연구는 TV 광고를 활용한 한국어 문화 교육을 탐구하고 사회통합프로그램(KIIP) 5단계 학습자의 한국사회의 적응을 돕는 것에 그 목적이 있다. 사회통합프로그램 5단계 학습자의 근본적인 학습 목표는 영주권 및 국적 취득이다. 따라서 이들의 특수한 학습 동기에 걸맞은 교육 내용, 도구 및 방법을 체계적으로 설계하여 적절한 교육을 진행해야 한다. 그러나 법무부에서 지정한 주교재인 『사회통합프로그램(KIIP) 한국사회 이해(기본)』, 『사회통합프로그램(KIIP) 한국사회 이해(심화)』는 이들의 학습 목표를 달성하는 데 적절하지 않은 교수‧학습 도구라고 본다. 이에 일상생활에서 친근함을 가지는 영상매체 중 하나인 TV 광고를 활용하여 학습자의 실질적인 목표인 적격심사에 도움이 되는 교육, 일방적 교육이 아닌 상호문화 의사소통 능력 개발을 위한 교육, 실제적이고 현대적인 문화 주제를 다루는 교육, 흥미 및 학습 동기를 유발하는 교육을 탐색하고자 한다. 이를 위하여 Ⅰ장에서는 기존 선행 연구를 검토한 뒤 본 연구의 교육적 가치를 제시할 것이다. TV 광고는 한국어 및 한국문화 교육에서 가치를 인정받으며 다양하게 활용되고 있으나 대부분의 연구에서는 광고 분석 및 선정, 교육 방안 제시에 그치거나 실제 교실 현장에서 수업을 진행하지 못하여 학습자들의 교육 성과나 만족도 등을 파악하지 못하였다는 한계가 있다. 실제로 수업의 효과를 검증했더라도 문화 내용이 타당하지 않거나 TV 광고의 적절성 여부를 판단할 수 없고, 학습자의 요구를 반영하지 않아 객관성을 담보하지 못한 점이 아쉬움으로 남는다. 이러한 고찰을 통해 기존 연구의 한계점을 밝히며 본 연구의 필요성을 제시한다. Ⅱ장에서는 본 연구의 목표와 부합하는 이론적 배경을 알아본다. 본고에서는 사회통합프로그램의 정책이 교재, 대상, 사회통합 측면에서 미흡하다고 보고 해외의 사회통합프로그램 사례를 살펴 개선 방안을 찾을 것이다. 또한 광고를 활용한 문화 수업 방법론을 살펴봄으로써 연구의 방향성을 설계하려고 한다. Ⅲ장에서는 문화 내용과 문화 교육용 광고를 선정하여 이를 활용한 하나의 수업 모형을 제시할 것이다. 문화 내용은 「국제 통용 한국어 표준 교육과정」의 문화 세부기술 범주와 『사회통합프로그램(KIIP) 한국사회 이해(기본)』, 『사회통합프로그램(KIIP) 한국사회 이해(심화)』의 주제를 추출하여 공통되는 문화 내용을 목록화할 것이다. 이러한 문화 내용을 바탕으로 학습자에게 사전 요구 조사 및 인터뷰를 진행하여 수요를 살피고, 결과를 수업 모형의 주제에 반영하려고 한다. 이후 광고 선정 기준을 설계하여 문화 내용에 기반한 TV 광고를 확보할 것이다. 이러한 자료를 바탕으로 한국어 문화 수업 지도안을 제시할 것이다. Ⅳ장에서는 교수‧학습의 결과를 살필 것이다. 수업 후 학습자의 학습활동 및 결과물 관찰, 학습일지 분석, 만족도 조사 등의 질적 조사를 통하여 TV 광고를 활용한 한국어 문화 수업의 효용성을 담보할 수 있다.
This study aims to explore Korean language culture education using TV advertisements and help learners adapt to Korean society in the fifth stage of the Social Integration Program(KIIP). The underlying learning objectives of the KIIP Phase 5 learners are permanent residency and nationality acqui...
This study aims to explore Korean language culture education using TV advertisements and help learners adapt to Korean society in the fifth stage of the Social Integration Program(KIIP). The underlying learning objectives of the KIIP Phase 5 learners are permanent residency and nationality acquisition. Therefore, appropriate training should be conducted by systematically designing training content, tools, and methods appropriate for their particular learning motivation. However, "Korean Social Understanding (basic)" and "Korean Social Understanding (deepening)", which are designated by the Ministry of Justice, are considered inappropriate teaching and learning tools to achieve their learning goals. As their learning tool, we will adopt TV commercials that have a familiarity with our daily lives. Through this, we seek to explore the practical goals of learners: education that helps qualification, intercultural communication education rather than unilateral education, education that deals with practical and modern cultural topics, and education that motivates learning. For this purpose, Chapter I will review the existing prior research and then present the educational value of this study. TV commercials are recognized for their value in Korean language and Korean culture education and are used in a variety of ways, but most studies only analyze and select advertisements and suggest educational plans. In addition, there is a limit to not being able to grasp learners' educational performance or satisfaction due to failure to conduct classes in the actual classroom. In fact, it is regrettable that even if the effectiveness of the class was verified, the cultural content was not valid, the appropriateness of TV advertisements could not be determined, and the objectivity could not be guaranteed because it did not reflect learners' needs. Through these considerations, we reveal the limitations of existing research and present the need for this study. Chapter II examines the theoretical background consistent with the objectives of this work. In this study, we believe that the policies of social integration programs are insufficient in terms of textbooks, subjects, and social integration, and we will look at overseas social integration cases to find ways to improve them. Also, I would like to look at the culture class methodology using advertising and design the direction of the research. Chapter III will select cultural content and advertisements for cultural education and present a class model utilizing them. Cultural content will be cataloged by comparing the cultural categories of the "International Standardized Korean Language Curriculum" with the themes of "Understanding Korean Society (basic) and "Understanding Korean Society (deepening). Based on these cultural contents, we conduct pre-requisite surveys and interviews with learners to examine demand and reflect the results on the subject of the class model. It will then design the criteria for selecting advertisements and secure TV commercials based on cultural content. Based on these materials, I will present a guide for Korean culture classes. Chapter IV will examine the results of teaching and learning. The objectivity of Korean culture classes using TV advertisements may be guaranteed through qualitative surveys, such as results of learners' learning activities, study journals, satisfaction surveys, etc. after classes.
This study aims to explore Korean language culture education using TV advertisements and help learners adapt to Korean society in the fifth stage of the Social Integration Program(KIIP). The underlying learning objectives of the KIIP Phase 5 learners are permanent residency and nationality acquisition. Therefore, appropriate training should be conducted by systematically designing training content, tools, and methods appropriate for their particular learning motivation. However, "Korean Social Understanding (basic)" and "Korean Social Understanding (deepening)", which are designated by the Ministry of Justice, are considered inappropriate teaching and learning tools to achieve their learning goals. As their learning tool, we will adopt TV commercials that have a familiarity with our daily lives. Through this, we seek to explore the practical goals of learners: education that helps qualification, intercultural communication education rather than unilateral education, education that deals with practical and modern cultural topics, and education that motivates learning. For this purpose, Chapter I will review the existing prior research and then present the educational value of this study. TV commercials are recognized for their value in Korean language and Korean culture education and are used in a variety of ways, but most studies only analyze and select advertisements and suggest educational plans. In addition, there is a limit to not being able to grasp learners' educational performance or satisfaction due to failure to conduct classes in the actual classroom. In fact, it is regrettable that even if the effectiveness of the class was verified, the cultural content was not valid, the appropriateness of TV advertisements could not be determined, and the objectivity could not be guaranteed because it did not reflect learners' needs. Through these considerations, we reveal the limitations of existing research and present the need for this study. Chapter II examines the theoretical background consistent with the objectives of this work. In this study, we believe that the policies of social integration programs are insufficient in terms of textbooks, subjects, and social integration, and we will look at overseas social integration cases to find ways to improve them. Also, I would like to look at the culture class methodology using advertising and design the direction of the research. Chapter III will select cultural content and advertisements for cultural education and present a class model utilizing them. Cultural content will be cataloged by comparing the cultural categories of the "International Standardized Korean Language Curriculum" with the themes of "Understanding Korean Society (basic) and "Understanding Korean Society (deepening). Based on these cultural contents, we conduct pre-requisite surveys and interviews with learners to examine demand and reflect the results on the subject of the class model. It will then design the criteria for selecting advertisements and secure TV commercials based on cultural content. Based on these materials, I will present a guide for Korean culture classes. Chapter IV will examine the results of teaching and learning. The objectivity of Korean culture classes using TV advertisements may be guaranteed through qualitative surveys, such as results of learners' learning activities, study journals, satisfaction surveys, etc. after classes.
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