기술의 발달로 인해 미디어의 형태는 끊임없이 변하고 있으며, 새로운 매체의 등장은 이용자가 정보를 수집하고 확산하는 과정을 수월하게 만들어 주었다. 소셜 미디어의 적극적인 이용을 통해 이용자들은 스스로 정보를 탐색, 평가하는 과정을 통해 개인의 적극적인 취향 표현을 촉진시켜 냄으로써 취향에 대한 관심이 증가하게 되었다. 이에 소셜 미디어에 관한 최근 연구는 온라인 취향 문제를 중심으로 이루어지게 되었다. 또한 이용자들은 상호적인 커뮤니케이션 속에서 자신을 구별시키고자 차별적이고 개성 있는 ...
기술의 발달로 인해 미디어의 형태는 끊임없이 변하고 있으며, 새로운 매체의 등장은 이용자가 정보를 수집하고 확산하는 과정을 수월하게 만들어 주었다. 소셜 미디어의 적극적인 이용을 통해 이용자들은 스스로 정보를 탐색, 평가하는 과정을 통해 개인의 적극적인 취향 표현을 촉진시켜 냄으로써 취향에 대한 관심이 증가하게 되었다. 이에 소셜 미디어에 관한 최근 연구는 온라인 취향 문제를 중심으로 이루어지게 되었다. 또한 이용자들은 상호적인 커뮤니케이션 속에서 자신을 구별시키고자 차별적이고 개성 있는 뷰티 취향을 추구하며 이를 효과적으로 보여주고 있다. 이에 본 연구는 뷰티 뉴미디어 환경 속에서 새로이 형성되고 있는 뷰티 취향 표현 특성을 제안하기 위해 뷰티 산업에 큰 영향력을 미치고 있는 유튜브를 중심으로 뷰티 뉴미디어 영향 아래 변화하고 있는 취향 표현 특성에 대해 분석하고자 한다. 뷰티 취향 표현 특성에 대한 분석은 뉴미디어 영향 아래 변화되고 있는 취향문화에 대한 이해와 함께 향후 개별 이용자 특성에 따라 세분화되는 시장을 대상으로 한 마케팅 포지셔닝 전략 및 광고 연구에 필요한 참고자료로서 정보를 제공할 수 있을 것이다. 연구방법으로는 문헌 연구를 통해 공통적으로 나타난 내적 및 외적 취향 표현 요소와 취향 표현 방식의 분석 기준을 도출하였다. 분석 기준을 중심으로 유튜브 속 뷰티 콘텐츠에 나타난 취향 표현 특성을 실증적 빈도 분석의 사례 연구를 통해 도출하였다. 종합적인 이론적 고찰을 바탕으로 취향 표현 요소 및 취향 표현 방식의 공통적 분석의 기준을 도출하였다. 사례 연구로는 현재 국내 뷰티 산업에서 압도적인 지배력을 펼치고 있는 유튜브를 뷰티 뉴미디어로 설정하였으며, 선행연구에서 도출한 공통적 분석의 기준을 중심으로 국내 뷰티 콘텐츠 속 취향 표현 요소 및 취향 표현 방식을 빈도 분석하였다. 본 연구의 분석 대상으로는 소셜 빅데이터 분석 서비스 사이트인 녹스인플루언서(NoxInfluencer) 속 구독자 수를 기준으로 국내 뷰티 메가 인플루언서 7명과 매크로 인플루언서 12명으로 설정하였다. 본 연구의 범위는 2013년 8월부터 2021년 10월까지로 설정하였으며, 각 유튜버의 게시물들 중 연도별 조회 수가 가장 높은 영상들을 1개씩 선정하여 총 132개의 뷰티 콘텐츠를 분석 내용으로 도출하였으며, 분석 툴을 기준으로 빈도 분석을 진행하여 취향 표현 특성 결과를 도출하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 뷰티 콘텐츠 속 뷰티 취향의 변화의 흐름은 초반부에는 밝고 화사한 이미지를 선호하였다면, 후반부에서는 자연스러운 이미지를 선호하는 방향으로 변화되었다. 초반부에는 여성스럽고 사랑스러운 이미지의 유형 추구에 따라 보다 단일화된 외적 표현이 이루어졌다. 이에 주로 밝고 화사한 색채의 표현이 나타났으며, 직선과 곡선 형태의 면 표현이 선호되었다. 중반부에는 메이크업 기술의 발달에 따라 화장 필터를 활용한 듯 뚜렷하고 화려한 이목구비 및 입체감의 표현을 강조하게 되면서 초반보다 다양한 색조, 질감, 형태의 표현이 나타났다. 후반부에 들어서는 자연스러운 이미지의 유형이 선호되면서 전체적으로 색채, 질감, 형태의 표현이 본연의 모습을 강조하는 형태로 나타났으며, 자연스러운 피부 표현에 집중하는 형태로 나타났다. 둘째, 유튜브 내에서는 영상 시청의 동기를 유도하는 주요한 요소로서 텍스트와 이미지의 표현방식이 활용되고 있었으며, 개별 개성적인 취향에 따른 분위기 형성에 집중한 형태의 표현 방식들이 이루어지고 있었다. 초반에는 화장 정보를 전달하는 데 집중하는 형태로 나타났다면, 중반부터 후반에는 콘텐츠 자체를 개별 취향에 맞춘 블로그형 필름형태로 제작하는 형태로 변화되었다. 특히 메가 인플루언서들은 영상 연출을 이용한 정보 전달력이 뛰어나게 나타났으며, 이를 공감하고 지지하는 팬 층을 중심으로 이루어지고 있었다. 이에 뷰티 뉴미디어의 표현 방식의 특성은 개별 미적 취향의 분위기 형성을 위해 영상이미지의 시각적 커뮤니케이션 요소를 이용한 혼합적 표현 방법이 나타났다. 셋째, 뷰티 뉴미디어에서는 인플루언서의 매력, 관심사에 공감하여 팔로우하고 신뢰하는 팬덤형 산업이 이루어지고 있다. 기존에는 유익한 정보로서 뷰티 콘텐츠를 주요시하였다면, 최근에는 정보를 바탕으로 한 흥미, 재미, 취향, 개인 맞춤형 콘텐츠에 대한 선호도가 높아지고 있다. 뷰티 콘텐츠들을 통해 미디어 콘텐츠에서 다루고 있는 아름다움의 형식과 기준이 다양해지고 있으며, 그만큼 미적 기준이 세분화되고 있다. 이에 소셜 미디어를 통해 공유되는 이용자들의 미적 표현과 분위기, 라이프스타일과 같은 디지털 재현물들은 아름다움의 의미와 범주를 끊임없이 확장시켜 만들어주고 있다. 이상의 사례 분석 결과를 통해, 현대 사회에서 개별 미적 뷰티 취향은 뉴미디어와 긴밀하게 연결되어 영향 받고 있음을 알 수 있었다. 미적 취향을 매개로 한 이용자와 이용자 간의 커뮤니케이션 효과는 기존의 대중 매체의 파급력을 능가하는 효과를 보이게 되었으며, 이에 개별 미적 취향은 단순히 개인적인 차원이 아닌 사회문화적인 차원에서의 중요성이 높아지고 있다. 따라서 뉴미디어 환경 속에서 이용자들의 미적 취향은 주요한 자아 성취의 수단으로서 인식하여야 하며, 이를 충족시키기 위한 다양한 미적 취향의 제시가 이루어져야 함을 알 수 있다.
기술의 발달로 인해 미디어의 형태는 끊임없이 변하고 있으며, 새로운 매체의 등장은 이용자가 정보를 수집하고 확산하는 과정을 수월하게 만들어 주었다. 소셜 미디어의 적극적인 이용을 통해 이용자들은 스스로 정보를 탐색, 평가하는 과정을 통해 개인의 적극적인 취향 표현을 촉진시켜 냄으로써 취향에 대한 관심이 증가하게 되었다. 이에 소셜 미디어에 관한 최근 연구는 온라인 취향 문제를 중심으로 이루어지게 되었다. 또한 이용자들은 상호적인 커뮤니케이션 속에서 자신을 구별시키고자 차별적이고 개성 있는 뷰티 취향을 추구하며 이를 효과적으로 보여주고 있다. 이에 본 연구는 뷰티 뉴미디어 환경 속에서 새로이 형성되고 있는 뷰티 취향 표현 특성을 제안하기 위해 뷰티 산업에 큰 영향력을 미치고 있는 유튜브를 중심으로 뷰티 뉴미디어 영향 아래 변화하고 있는 취향 표현 특성에 대해 분석하고자 한다. 뷰티 취향 표현 특성에 대한 분석은 뉴미디어 영향 아래 변화되고 있는 취향문화에 대한 이해와 함께 향후 개별 이용자 특성에 따라 세분화되는 시장을 대상으로 한 마케팅 포지셔닝 전략 및 광고 연구에 필요한 참고자료로서 정보를 제공할 수 있을 것이다. 연구방법으로는 문헌 연구를 통해 공통적으로 나타난 내적 및 외적 취향 표현 요소와 취향 표현 방식의 분석 기준을 도출하였다. 분석 기준을 중심으로 유튜브 속 뷰티 콘텐츠에 나타난 취향 표현 특성을 실증적 빈도 분석의 사례 연구를 통해 도출하였다. 종합적인 이론적 고찰을 바탕으로 취향 표현 요소 및 취향 표현 방식의 공통적 분석의 기준을 도출하였다. 사례 연구로는 현재 국내 뷰티 산업에서 압도적인 지배력을 펼치고 있는 유튜브를 뷰티 뉴미디어로 설정하였으며, 선행연구에서 도출한 공통적 분석의 기준을 중심으로 국내 뷰티 콘텐츠 속 취향 표현 요소 및 취향 표현 방식을 빈도 분석하였다. 본 연구의 분석 대상으로는 소셜 빅데이터 분석 서비스 사이트인 녹스인플루언서(NoxInfluencer) 속 구독자 수를 기준으로 국내 뷰티 메가 인플루언서 7명과 매크로 인플루언서 12명으로 설정하였다. 본 연구의 범위는 2013년 8월부터 2021년 10월까지로 설정하였으며, 각 유튜버의 게시물들 중 연도별 조회 수가 가장 높은 영상들을 1개씩 선정하여 총 132개의 뷰티 콘텐츠를 분석 내용으로 도출하였으며, 분석 툴을 기준으로 빈도 분석을 진행하여 취향 표현 특성 결과를 도출하였다. 본 연구의 분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 뷰티 콘텐츠 속 뷰티 취향의 변화의 흐름은 초반부에는 밝고 화사한 이미지를 선호하였다면, 후반부에서는 자연스러운 이미지를 선호하는 방향으로 변화되었다. 초반부에는 여성스럽고 사랑스러운 이미지의 유형 추구에 따라 보다 단일화된 외적 표현이 이루어졌다. 이에 주로 밝고 화사한 색채의 표현이 나타났으며, 직선과 곡선 형태의 면 표현이 선호되었다. 중반부에는 메이크업 기술의 발달에 따라 화장 필터를 활용한 듯 뚜렷하고 화려한 이목구비 및 입체감의 표현을 강조하게 되면서 초반보다 다양한 색조, 질감, 형태의 표현이 나타났다. 후반부에 들어서는 자연스러운 이미지의 유형이 선호되면서 전체적으로 색채, 질감, 형태의 표현이 본연의 모습을 강조하는 형태로 나타났으며, 자연스러운 피부 표현에 집중하는 형태로 나타났다. 둘째, 유튜브 내에서는 영상 시청의 동기를 유도하는 주요한 요소로서 텍스트와 이미지의 표현방식이 활용되고 있었으며, 개별 개성적인 취향에 따른 분위기 형성에 집중한 형태의 표현 방식들이 이루어지고 있었다. 초반에는 화장 정보를 전달하는 데 집중하는 형태로 나타났다면, 중반부터 후반에는 콘텐츠 자체를 개별 취향에 맞춘 블로그형 필름형태로 제작하는 형태로 변화되었다. 특히 메가 인플루언서들은 영상 연출을 이용한 정보 전달력이 뛰어나게 나타났으며, 이를 공감하고 지지하는 팬 층을 중심으로 이루어지고 있었다. 이에 뷰티 뉴미디어의 표현 방식의 특성은 개별 미적 취향의 분위기 형성을 위해 영상이미지의 시각적 커뮤니케이션 요소를 이용한 혼합적 표현 방법이 나타났다. 셋째, 뷰티 뉴미디어에서는 인플루언서의 매력, 관심사에 공감하여 팔로우하고 신뢰하는 팬덤형 산업이 이루어지고 있다. 기존에는 유익한 정보로서 뷰티 콘텐츠를 주요시하였다면, 최근에는 정보를 바탕으로 한 흥미, 재미, 취향, 개인 맞춤형 콘텐츠에 대한 선호도가 높아지고 있다. 뷰티 콘텐츠들을 통해 미디어 콘텐츠에서 다루고 있는 아름다움의 형식과 기준이 다양해지고 있으며, 그만큼 미적 기준이 세분화되고 있다. 이에 소셜 미디어를 통해 공유되는 이용자들의 미적 표현과 분위기, 라이프스타일과 같은 디지털 재현물들은 아름다움의 의미와 범주를 끊임없이 확장시켜 만들어주고 있다. 이상의 사례 분석 결과를 통해, 현대 사회에서 개별 미적 뷰티 취향은 뉴미디어와 긴밀하게 연결되어 영향 받고 있음을 알 수 있었다. 미적 취향을 매개로 한 이용자와 이용자 간의 커뮤니케이션 효과는 기존의 대중 매체의 파급력을 능가하는 효과를 보이게 되었으며, 이에 개별 미적 취향은 단순히 개인적인 차원이 아닌 사회문화적인 차원에서의 중요성이 높아지고 있다. 따라서 뉴미디어 환경 속에서 이용자들의 미적 취향은 주요한 자아 성취의 수단으로서 인식하여야 하며, 이를 충족시키기 위한 다양한 미적 취향의 제시가 이루어져야 함을 알 수 있다.
Due to the development of technology, the form of media is constantly changing, and the emergence of new media has made the process of collecting and spreading information easier for users. Through the active use of social media, users have increased their interest in taste by promoting individual a...
Due to the development of technology, the form of media is constantly changing, and the emergence of new media has made the process of collecting and spreading information easier for users. Through the active use of social media, users have increased their interest in taste by promoting individual active expression of taste through the process of searching and evaluating information on their own. Accordingly, recent research on social media has focused on online taste issues, and users pursue discriminatory and unique beauty tastes to distinguish themselves in mutual communication and effectively show them. Therefore, this study aims to analyze the changing taste expression characteristics under the influence of beauty new media, focusing on YouTube, which has a great influence on the beauty industry, in order to propose the newly formed beauty taste expression characteristics in the beauty new media environment. Analysis of beauty taste expression characteristics will provide information as a reference for marketing positioning strategies and advertising research targeting markets that are subdivided according to individual user characteristics in the future, along with an understanding of the changing taste culture under the influence of new media. As a research method, internal and external taste expression elements and taste expression methods commonly expressed through literature research were derived, and based on this, taste expression characteristics shown in beauty contents in YouTube were derived through empirical frequency analysis case studies. Based on a comprehensive theoretical review, the criteria for common analysis of taste expression elements and taste expression methods were derived. As a case study, YouTube, which currently has overwhelming dominance in the domestic beauty industry, was limited to beauty new media, and based on the common analysis criteria derived from previous studies, the elements of taste expression and taste expression in domestic beauty content were analyzed frequently. The analysis targets of this study were limited to 7 domestic beauty mega influencers and 12 macro influencers based on the number of subscribers to the social big data analysis service site Nox Influencer. The scope of this study was limited from August 2013 to October 2021, and a total of 132 beauty contents were derived as analysis contents by selecting one video with the highest number of views per year among each YouTuber's posts, and the results of taste expression characteristics were derived based on the analysis tool. The analysis results of this study are as follows. First, the flow of change in beauty taste in beauty content changed in the direction of preference for bright and bright images in the beginning, while in the second half, natural images were preferred. In the beginning, a more unified external expression was made according to the pursuit of the type of feminine and lovely image. As a result, bright and bright color expressions appeared, and straight and curved face expressions were preferred. In the middle, with the development of makeup technology, expressions of distinct and colorful features and three-dimensional features as if using a makeup filter were emphasized, resulting in more diverse shades, textures, and forms than in the beginning. In the second half, the type of natural image was preferred, and overall, the expression of color, texture, and shape appeared in a form that emphasized the natural appearance, and focused on natural skin expression. Second, text and image expression methods were used as major factors inducing motivation for video viewing within YouTube, and expression methods focused on forming an atmosphere according to individual tastes were being implemented. In the beginning, it appeared to focus on delivering makeup information, but in the middle to the second half, the content itself was changed to a blog-type film form tailored to individual tastes. In particular, mega influencers showed excellent information delivery using video production, and were centered on fans who sympathized and supported it. Accordingly, the characteristics of the expression method of beauty new media showed a mixed expression method using visual communication elements of image images to form an atmosphere of individual aesthetic tastes. Third, in Beauty New Media, there is a fandom-type industry that follows and trusts influencer by sympathizing with its charm and interests. Previously, beauty content was emphasized as useful information, but recently, preference for information-based interest, fun, taste, and personalized content has been increasing. Through beauty contents, the forms and standards of beauty covered by media content are diversifying, and aesthetic standards are being subdivided. Accordingly, digital representations such as users' aesthetic expressions, atmosphere, and lifestyle shared through social media are constantly expanding the meaning and category of beauty. From the above case analysis results, it can be seen that individual aesthetic beauty tastes in modern society are closely connected to new media and affected. The communication effect between users and users through aesthetic taste has exceeded the ripple effect of existing mass media, and individual aesthetic tastes are increasing in importance at the sociocultural level, not just at the individual level. Through this, it can be seen that users aesthetic tastes in the new media environment should be recognized as a major means of self-achievement, and various aesthetic tastes should be presented to satisfy them.
Due to the development of technology, the form of media is constantly changing, and the emergence of new media has made the process of collecting and spreading information easier for users. Through the active use of social media, users have increased their interest in taste by promoting individual active expression of taste through the process of searching and evaluating information on their own. Accordingly, recent research on social media has focused on online taste issues, and users pursue discriminatory and unique beauty tastes to distinguish themselves in mutual communication and effectively show them. Therefore, this study aims to analyze the changing taste expression characteristics under the influence of beauty new media, focusing on YouTube, which has a great influence on the beauty industry, in order to propose the newly formed beauty taste expression characteristics in the beauty new media environment. Analysis of beauty taste expression characteristics will provide information as a reference for marketing positioning strategies and advertising research targeting markets that are subdivided according to individual user characteristics in the future, along with an understanding of the changing taste culture under the influence of new media. As a research method, internal and external taste expression elements and taste expression methods commonly expressed through literature research were derived, and based on this, taste expression characteristics shown in beauty contents in YouTube were derived through empirical frequency analysis case studies. Based on a comprehensive theoretical review, the criteria for common analysis of taste expression elements and taste expression methods were derived. As a case study, YouTube, which currently has overwhelming dominance in the domestic beauty industry, was limited to beauty new media, and based on the common analysis criteria derived from previous studies, the elements of taste expression and taste expression in domestic beauty content were analyzed frequently. The analysis targets of this study were limited to 7 domestic beauty mega influencers and 12 macro influencers based on the number of subscribers to the social big data analysis service site Nox Influencer. The scope of this study was limited from August 2013 to October 2021, and a total of 132 beauty contents were derived as analysis contents by selecting one video with the highest number of views per year among each YouTuber's posts, and the results of taste expression characteristics were derived based on the analysis tool. The analysis results of this study are as follows. First, the flow of change in beauty taste in beauty content changed in the direction of preference for bright and bright images in the beginning, while in the second half, natural images were preferred. In the beginning, a more unified external expression was made according to the pursuit of the type of feminine and lovely image. As a result, bright and bright color expressions appeared, and straight and curved face expressions were preferred. In the middle, with the development of makeup technology, expressions of distinct and colorful features and three-dimensional features as if using a makeup filter were emphasized, resulting in more diverse shades, textures, and forms than in the beginning. In the second half, the type of natural image was preferred, and overall, the expression of color, texture, and shape appeared in a form that emphasized the natural appearance, and focused on natural skin expression. Second, text and image expression methods were used as major factors inducing motivation for video viewing within YouTube, and expression methods focused on forming an atmosphere according to individual tastes were being implemented. In the beginning, it appeared to focus on delivering makeup information, but in the middle to the second half, the content itself was changed to a blog-type film form tailored to individual tastes. In particular, mega influencers showed excellent information delivery using video production, and were centered on fans who sympathized and supported it. Accordingly, the characteristics of the expression method of beauty new media showed a mixed expression method using visual communication elements of image images to form an atmosphere of individual aesthetic tastes. Third, in Beauty New Media, there is a fandom-type industry that follows and trusts influencer by sympathizing with its charm and interests. Previously, beauty content was emphasized as useful information, but recently, preference for information-based interest, fun, taste, and personalized content has been increasing. Through beauty contents, the forms and standards of beauty covered by media content are diversifying, and aesthetic standards are being subdivided. Accordingly, digital representations such as users' aesthetic expressions, atmosphere, and lifestyle shared through social media are constantly expanding the meaning and category of beauty. From the above case analysis results, it can be seen that individual aesthetic beauty tastes in modern society are closely connected to new media and affected. The communication effect between users and users through aesthetic taste has exceeded the ripple effect of existing mass media, and individual aesthetic tastes are increasing in importance at the sociocultural level, not just at the individual level. Through this, it can be seen that users aesthetic tastes in the new media environment should be recognized as a major means of self-achievement, and various aesthetic tastes should be presented to satisfy them.
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