이 연구의 목적은 통합예술치료사의 예술매체 적용과정과 매체 적용에 대한 심리적 선호 경향을 살펴봄으로써 균형적인 예술매체 적용 방안을 제시하는 것이다. 첫째, 최근 20년간 예술치료 분야의 국내 학술지와 석·박사 학위논문 1,463편의 문헌자료를 분석하였는데 그 결과 미술치료에서 타 매체를 혼합 적용한 경우는 문학, 연극, 사진, 음악, 영화/영상매체 순으로 많이 사용하는 것으로 나타났다. 음악치료의 경우는 미술, 문학, 연극, 사진,...
이 연구의 목적은 통합예술치료사의 예술매체 적용과정과 매체 적용에 대한 심리적 선호 경향을 살펴봄으로써 균형적인 예술매체 적용 방안을 제시하는 것이다. 첫째, 최근 20년간 예술치료 분야의 국내 학술지와 석·박사 학위논문 1,463편의 문헌자료를 분석하였는데 그 결과 미술치료에서 타 매체를 혼합 적용한 경우는 문학, 연극, 사진, 음악, 영화/영상매체 순으로 많이 사용하는 것으로 나타났다. 음악치료의 경우는 미술, 문학, 연극, 사진, 무용/동작매체 순으로 적용되었고 연극치료의 경우는 미술, 문학, 음악, 영화/영상, 사진 순으로 확인되었다. 무용/동작치료는 미술, 문학, 연극. 음악. 사진 순으로 나타났고 문학치료는 미술, 연극, 음악, 영화/영상. 무용/동작 순으로 확인되었다. 영화치료의 경우는 연극, 문학, 미술 순으로 적용되었다. 사진치료의 경우는 미술, 문학, 영화/영상 순으로 많이 활용되었는데 음악, 무용/동작, 연극매체는 동일한 비율로 이용된 것이 확인되었다. 이와 같이 단일예술치료의 예술매체 혼합 적용은 그 범위나 정도의 차이는 있으나 통합적 예술치료의 형태로 나타나는 것을 확인할 수 있었다. 그리고 두 가지 이상의 예술매체 사용을 전제하는 통합적 예술치료의 경우는 미술, 연극, 문학, 음악, 무용/동작, 영화/영상, 사진매체 순이지만 비교적 다양하게 적용되고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 주요 예술매체를 통합 적용하도록 권장하는 IT기반 통합예술치료의 매체 적용 실태는 19명의 통합예술치료사를 대상으로 인터뷰를 진행하여 옴카(OMCA) 구조인 열기, 만나기, 닫기, 적용하기 과정으로 구분하여 분석하였다. 그 결과, 열기에서는 연극매체와 무용/동작매체가 주로 적용되었고. 만나기에서는 다양한 예술매체를 유기적으로 적용하고 있는 것으로 분석되었다. 닫기에서는 대화 형식의 연극매체를 활용하였고 예술체험에서 느낀 감정이나 정서를 의식화할 때는 미술과 문학매체를 적용하는 특성이 나타났다. 회기가 끝난 후 적용하기에서는 주로 연극매체가 적용되었는데 그 이유는 현실 적응을 위한 것이었다. 다음으로 치료사의 심리적 선호 경향에 따른 예술매체 적용을 분석한 결과는, 치료사의 선호 경향에 따라 매체를 인식하고 활용하며 적용하는 방식이 다르게 나타났다. 이를 통해 치료사 개인의 심리적 선호 경향이 예술매체의 적용에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 치료사의 선호 경향에 따른 예술매체 적용의 한계를 분석한 결과는 ‘매체 간의 적용 불균형’, ‘매체에 대한 저항’, ‘매체의 고정된 레퍼토리’, ‘통합예술치료사로서 자질 부족’이라는 네 가지 범주로 나타났다. 그 결과를 중심으로 치료사가 매체를 균형적으로 적용할 수 있는 실천방안을 제안하면 무엇보다 치료사는 예술매체 적용에 대해 균형감을 유지해야 한다는 점이다. 또한 치료사가 예술매체를 적용할 때 임상 매뉴얼을 따른다면 내담자에게 적합한 매체를 안전하게 제공할 수 있다. 마지막으로 통합예술치료 치료팀 체계의 지지와 조력을 통해 치료사 개인의 한계를 보완해나가는 효과를 거둘 수 있을 것이다. 이 연구는 예술심리치료 분야에서 예술매체의 통합적 적용 현황 분석과 보완점을 살펴보았다는 점에서 학문적으로 의미가 있다. 더불어 통합예술치료사들을 위한 균형적인 예술매체 적용 방안을 제시함으로써 치료사들의 역량 강화에 도움이 될 것으로 생각된다.
이 연구의 목적은 통합예술치료사의 예술매체 적용과정과 매체 적용에 대한 심리적 선호 경향을 살펴봄으로써 균형적인 예술매체 적용 방안을 제시하는 것이다. 첫째, 최근 20년간 예술치료 분야의 국내 학술지와 석·박사 학위논문 1,463편의 문헌자료를 분석하였는데 그 결과 미술치료에서 타 매체를 혼합 적용한 경우는 문학, 연극, 사진, 음악, 영화/영상매체 순으로 많이 사용하는 것으로 나타났다. 음악치료의 경우는 미술, 문학, 연극, 사진, 무용/동작매체 순으로 적용되었고 연극치료의 경우는 미술, 문학, 음악, 영화/영상, 사진 순으로 확인되었다. 무용/동작치료는 미술, 문학, 연극. 음악. 사진 순으로 나타났고 문학치료는 미술, 연극, 음악, 영화/영상. 무용/동작 순으로 확인되었다. 영화치료의 경우는 연극, 문학, 미술 순으로 적용되었다. 사진치료의 경우는 미술, 문학, 영화/영상 순으로 많이 활용되었는데 음악, 무용/동작, 연극매체는 동일한 비율로 이용된 것이 확인되었다. 이와 같이 단일예술치료의 예술매체 혼합 적용은 그 범위나 정도의 차이는 있으나 통합적 예술치료의 형태로 나타나는 것을 확인할 수 있었다. 그리고 두 가지 이상의 예술매체 사용을 전제하는 통합적 예술치료의 경우는 미술, 연극, 문학, 음악, 무용/동작, 영화/영상, 사진매체 순이지만 비교적 다양하게 적용되고 있다는 것을 확인할 수 있었다. 둘째, 주요 예술매체를 통합 적용하도록 권장하는 IT기반 통합예술치료의 매체 적용 실태는 19명의 통합예술치료사를 대상으로 인터뷰를 진행하여 옴카(OMCA) 구조인 열기, 만나기, 닫기, 적용하기 과정으로 구분하여 분석하였다. 그 결과, 열기에서는 연극매체와 무용/동작매체가 주로 적용되었고. 만나기에서는 다양한 예술매체를 유기적으로 적용하고 있는 것으로 분석되었다. 닫기에서는 대화 형식의 연극매체를 활용하였고 예술체험에서 느낀 감정이나 정서를 의식화할 때는 미술과 문학매체를 적용하는 특성이 나타났다. 회기가 끝난 후 적용하기에서는 주로 연극매체가 적용되었는데 그 이유는 현실 적응을 위한 것이었다. 다음으로 치료사의 심리적 선호 경향에 따른 예술매체 적용을 분석한 결과는, 치료사의 선호 경향에 따라 매체를 인식하고 활용하며 적용하는 방식이 다르게 나타났다. 이를 통해 치료사 개인의 심리적 선호 경향이 예술매체의 적용에 영향을 미치는 것을 확인할 수 있었다. 셋째, 치료사의 선호 경향에 따른 예술매체 적용의 한계를 분석한 결과는 ‘매체 간의 적용 불균형’, ‘매체에 대한 저항’, ‘매체의 고정된 레퍼토리’, ‘통합예술치료사로서 자질 부족’이라는 네 가지 범주로 나타났다. 그 결과를 중심으로 치료사가 매체를 균형적으로 적용할 수 있는 실천방안을 제안하면 무엇보다 치료사는 예술매체 적용에 대해 균형감을 유지해야 한다는 점이다. 또한 치료사가 예술매체를 적용할 때 임상 매뉴얼을 따른다면 내담자에게 적합한 매체를 안전하게 제공할 수 있다. 마지막으로 통합예술치료 치료팀 체계의 지지와 조력을 통해 치료사 개인의 한계를 보완해나가는 효과를 거둘 수 있을 것이다. 이 연구는 예술심리치료 분야에서 예술매체의 통합적 적용 현황 분석과 보완점을 살펴보았다는 점에서 학문적으로 의미가 있다. 더불어 통합예술치료사들을 위한 균형적인 예술매체 적용 방안을 제시함으로써 치료사들의 역량 강화에 도움이 될 것으로 생각된다.
This research aims to propose a balanced application of arts media in the Integrative Arts Therapy by studying Integrative Arts Therapists’ application of arts media and Psychological Preference over its application. Firstly, this research analyzed 1,463 Korean journal articles and dissertation...
This research aims to propose a balanced application of arts media in the Integrative Arts Therapy by studying Integrative Arts Therapists’ application of arts media and Psychological Preference over its application. Firstly, this research analyzed 1,463 Korean journal articles and dissertations on Arts Therapy written over the last 20 years. The analysis shows that Art Therapy was combined most frequently with, in the order of decreasing frequency, therapies based on literature, drama, photography, music, and film; Music Therapy was supplemented by, in the order of decreasing frequency, art, literature, drama, photography, dance; Drama Therapy was most frequently combined with art, literature, music, film, and photography. Dance Movement Therapy was used along most frequently with therapies based on art, then literature, drama, music, and photography, while Literature Therapy was supplemented by, in the order of decreasing frequency, art, drama, music, film, and dance. For Film therapy, drama, literature, arts therapies were most often used along, in that order; Phototherapy was most often combined with art, literature, film therapies, but music, dance, and drama therapies were used in the same proportions. Thus, while combinations of single arts media therapies may differ in scope or degree, arts media therapies are integrative. Moreover, general Integrative Arts Therapy, which presupposes the use of therapies based on more than two arts media, most frequently adopts art, drama, literature, music, dance, film, and photography therapies, in the order of decreasing frequency, yet the analysis revealed that general Integrative Arts Therapy applies a relatively diverse range of arts media. Secondly, this research analyzed the application of "Integrative Arts Therapy Based on IT" by conducting interviews with 19 integrative arts therapists on the use of arts media in each stage of the healing process of OMCA which distinguishes opening, meeting, closing, and application. It was found that in the opening, theatre and dance media were mainly used, while in meeting, diverse arts media were organically adopted. In closing, theatre media in a conversation form was mainly used, with arts and literature media being applied in articulating feelings and emotions taken from arts experiences. In the application stage, theatre therapy was mainly used to facilitate adaptations to real life. Lastly, it was found that therapists understood, used, and applied arts media differently based on their preference over arts media. Thus, each individual therapist’s Psychological Preference was found to affect the application of arts media. Thirdly, the limitations on the application of arts media set by a therapist’s individual Psychological Preference largely fitted the four categories of “imbalance between the arts media,” “resistance to a medium,” “fixed repertoire,” and “lack of aptitude as an Integrative Arts Therapist.” Based on this result, this research suggests a practice for balanced arts media application that the therapist should adopt a balanced approach to arts media application. Also, if the therapist follows a clinical manual in applying arts media, the therapist can safely provide suitable media for the client. Finally, the support of an Integrative Arts Therapy collaborative system will be effective in improving the limitations of individual therapists. This research is academically significant in that it analyzed the practice and limitations of integrative application of arts media in the field of arts therapy. Furthermore, its suggestions for a balanced arts media application for integrative arts therapists contributes to the therapists’ improvements.
Key words: Integrative Arts Therapy, Integrative Arts Therapist, Arts Media, Application of Arts Media, Psychological Preference
This research aims to propose a balanced application of arts media in the Integrative Arts Therapy by studying Integrative Arts Therapists’ application of arts media and Psychological Preference over its application. Firstly, this research analyzed 1,463 Korean journal articles and dissertations on Arts Therapy written over the last 20 years. The analysis shows that Art Therapy was combined most frequently with, in the order of decreasing frequency, therapies based on literature, drama, photography, music, and film; Music Therapy was supplemented by, in the order of decreasing frequency, art, literature, drama, photography, dance; Drama Therapy was most frequently combined with art, literature, music, film, and photography. Dance Movement Therapy was used along most frequently with therapies based on art, then literature, drama, music, and photography, while Literature Therapy was supplemented by, in the order of decreasing frequency, art, drama, music, film, and dance. For Film therapy, drama, literature, arts therapies were most often used along, in that order; Phototherapy was most often combined with art, literature, film therapies, but music, dance, and drama therapies were used in the same proportions. Thus, while combinations of single arts media therapies may differ in scope or degree, arts media therapies are integrative. Moreover, general Integrative Arts Therapy, which presupposes the use of therapies based on more than two arts media, most frequently adopts art, drama, literature, music, dance, film, and photography therapies, in the order of decreasing frequency, yet the analysis revealed that general Integrative Arts Therapy applies a relatively diverse range of arts media. Secondly, this research analyzed the application of "Integrative Arts Therapy Based on IT" by conducting interviews with 19 integrative arts therapists on the use of arts media in each stage of the healing process of OMCA which distinguishes opening, meeting, closing, and application. It was found that in the opening, theatre and dance media were mainly used, while in meeting, diverse arts media were organically adopted. In closing, theatre media in a conversation form was mainly used, with arts and literature media being applied in articulating feelings and emotions taken from arts experiences. In the application stage, theatre therapy was mainly used to facilitate adaptations to real life. Lastly, it was found that therapists understood, used, and applied arts media differently based on their preference over arts media. Thus, each individual therapist’s Psychological Preference was found to affect the application of arts media. Thirdly, the limitations on the application of arts media set by a therapist’s individual Psychological Preference largely fitted the four categories of “imbalance between the arts media,” “resistance to a medium,” “fixed repertoire,” and “lack of aptitude as an Integrative Arts Therapist.” Based on this result, this research suggests a practice for balanced arts media application that the therapist should adopt a balanced approach to arts media application. Also, if the therapist follows a clinical manual in applying arts media, the therapist can safely provide suitable media for the client. Finally, the support of an Integrative Arts Therapy collaborative system will be effective in improving the limitations of individual therapists. This research is academically significant in that it analyzed the practice and limitations of integrative application of arts media in the field of arts therapy. Furthermore, its suggestions for a balanced arts media application for integrative arts therapists contributes to the therapists’ improvements.
Key words: Integrative Arts Therapy, Integrative Arts Therapist, Arts Media, Application of Arts Media, Psychological Preference
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