코로나19(COVID-19)의 확산으로 2020년 초, 전 지구적인 감염병 위기를 맞아 사회적 거리 두기라는 전례 없는 변화를 경험하고 있고 교육 분야도 예외는 아니다. 학교는 대면 개학을 미루다 4월 초에 온라인 개학을 시행하였고 전국의 초·중·고등학교는 원격교육으로 수업을 실시하게 되었다. 이전과는 다른 환경에서 교육이 이루어지게 되었고, 코로나19에 따른 원격교육이 시행된 이후에는 사회적으로 교육격차에 관한 우려가 더욱 커졌다. 이에 본 연구는 코로나19에 따른 원격교육의 시행으로 교육격차가 커졌을 것이라는 우려가 실제로 어떠한지, 실증적 데이터로 분석을 하고자 하였다. 또한, 중학교 교사는 원격교육에 따른 교육격차를 보는 인식이 어떠한지 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 출발점은 코로나19에 따른 원격교육 경험 후 교육격차 실태가 원격교육 경험 전의 양상과는 다를 것이라는 점이다. 이를 확인하기 위하여 코로나19 이전의 대면 수업이 이루어지던 2018∼2019년 사이의 학업성취도와 원격수업을 시행하였던 2019∼2020년 사이의 학업성취도에 차이가 있는지 비교해 보았다. 또 원격교육을 운영하면서 교사들이 느꼈던 교육격차에 관한 인식을 분석해 보고자 하였다. 교사는 학교 수업에서 학생들의 성취도에 큰 영향을 미치는 변인으로, 교사가 갖는 원격교육 운영의 어려움, 원격교육을 위한 준비도, 지속의향, 원격교육을 위한 기술, 교직 경력 등 교사의 배경과 인식 간의 차이점과 교육격차 인식에 미치는 영향에 관하여 분석하였다. 원격교육 경험 후 교육격차 실태를 분석하기 위한 대상으로 중학교를 선정하였다. 중학교는 공동 필수 교육과정을 따르므로 다른 학교급보다 학업성취도를 비교하기 위해 적절하다. 원격교육 경험 후 교육격차의 실태를 분석하기 위하여 학교알리미와 ...
코로나19(COVID-19)의 확산으로 2020년 초, 전 지구적인 감염병 위기를 맞아 사회적 거리 두기라는 전례 없는 변화를 경험하고 있고 교육 분야도 예외는 아니다. 학교는 대면 개학을 미루다 4월 초에 온라인 개학을 시행하였고 전국의 초·중·고등학교는 원격교육으로 수업을 실시하게 되었다. 이전과는 다른 환경에서 교육이 이루어지게 되었고, 코로나19에 따른 원격교육이 시행된 이후에는 사회적으로 교육격차에 관한 우려가 더욱 커졌다. 이에 본 연구는 코로나19에 따른 원격교육의 시행으로 교육격차가 커졌을 것이라는 우려가 실제로 어떠한지, 실증적 데이터로 분석을 하고자 하였다. 또한, 중학교 교사는 원격교육에 따른 교육격차를 보는 인식이 어떠한지 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 출발점은 코로나19에 따른 원격교육 경험 후 교육격차 실태가 원격교육 경험 전의 양상과는 다를 것이라는 점이다. 이를 확인하기 위하여 코로나19 이전의 대면 수업이 이루어지던 2018∼2019년 사이의 학업성취도와 원격수업을 시행하였던 2019∼2020년 사이의 학업성취도에 차이가 있는지 비교해 보았다. 또 원격교육을 운영하면서 교사들이 느꼈던 교육격차에 관한 인식을 분석해 보고자 하였다. 교사는 학교 수업에서 학생들의 성취도에 큰 영향을 미치는 변인으로, 교사가 갖는 원격교육 운영의 어려움, 원격교육을 위한 준비도, 지속의향, 원격교육을 위한 기술, 교직 경력 등 교사의 배경과 인식 간의 차이점과 교육격차 인식에 미치는 영향에 관하여 분석하였다. 원격교육 경험 후 교육격차 실태를 분석하기 위한 대상으로 중학교를 선정하였다. 중학교는 공동 필수 교육과정을 따르므로 다른 학교급보다 학업성취도를 비교하기 위해 적절하다. 원격교육 경험 후 교육격차의 실태를 분석하기 위하여 학교알리미와 정보공개 요청을 통해 전국 중학교의 2018, 2019, 2020년의 학업성취 등급 자료를 수집하였다. 최종 1,190개교의 자료를 분석 대상으로 하였고, 이는 전국 중학교의 37% 수준이다. 자료 생성 시기는 등교 일수를 고려하여, 원격교육이 전국적으로 활발히 이루어진 2020년 1학기로 선정하였고 분석 교과목은 국어, 영어, 수학 및 과학이다. 중학교 2학년 1학기의 원격교육을 경험 후의 학업성취 등급 비율이 어떠한지를 분석하고, 그 양상이 일반적인 추세인지 또는 원격교육에 의한 특수상황 때문인지를 파악하기 위하여 원격교육 경험 이전과 비교하였다. 교사의 원격교육에 관한 인식 분석은 2020년 1학기가 지난 시점인 7월 말에 교육부에서 실시한 ‘원격교육 경험 및 인식조사’ 설문조사의 자료를 이용하였다. 전체 학교급의 51,021명 교사 중 15,897명(31.2%)의 중학교 교사를 대상으로 선정하여 교육격차 인식과 교사의 배경변인, 원격교육 활용 실태 변인 간의 차이와 영향에 대하여 분석하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원격교육 경험 이후 중학교 2학년의 국어, 영어, 수학, 과학 학업성취 등급 분포 비율 변화를 살펴보았는데 눈여겨볼 결과는 최저수준인 E등급의 비율이 큰 폭으로 상승한 점이다. E등급은 원격교육 경험 전에는 감소하는 형태였으나, 원격교육 경험 후에는 모든 교과에서 큰 폭으로 상승하는 형태를 보였다. A등급은 원격교육 경험 전과 동일하게 상승하는 경향을 보였다. 학업성취 등급의 양극화 정도를 살펴보고자 중위권 등급의 비율 변화를 분석하였는데, 원격교육 경험 전과는 달리 모든 교과에서 큰 폭으로 감소하는 양상을 보였다. 종합하면 원격교육 경험 전은 A등급 비율은 증가하고 E등급 비율은 감소하였으나, 원격교육 경험 후에는 A등급뿐 아니라 E등급도 매우 증가하여 양극화가 심화된 경향을 보였다. 따라서 원격교육 경험 이후 양극화 현상이 나타나 교육격차가 심화되었다. 둘째, 중학교 교사의 교육격차에 관해 76%의 교사는 원격교육 경험 후 교육격차가 더 커졌다고 인식하였다. 교사의 배경변인, 원격교육의 준비도, 수업전문성 등에 따라 교육격차를 인식하는 수준이 달랐다. 교사의 배경변인 중 학교 소재지가 읍/면보다 동 단위 소재의 교사, 고학년보다 저학년을 담당한 교사, 기타교과 교사보다 국어, 영어, 수학 교과 교사, 남자 교사보다 여자 교사, 연령이 40대인 교사, 교직 경력이 15년∼24년인 교사, 원격수업을 위해 연수를 경험한 교사가 교육격차를 더 민감하게 느끼는 것으로 나타났다. 원격수업 준비를 잘한 교사, 원격교육을 지속할 의향이 있는 교사, 원격수업이 학생들에게 도움이 된다고 느끼는 교사는 상대적으로 교육격차 발생이 크지 않다고 인식하는 것으로 나타났다. 연구 결과 원격교육 이후 학교에서 교육격차가 심화된 것으로 나타났고, 교사의 특성에 따라 교육격차를 인지하는 민감도가 다르다고 분석되었다. 교사가 교육격차에 대해 갖는 인식의 민감도는 학생들과의 수업 활동에 영향을 미치기 때문에 교사는 원격교육으로 인해 나타나는 교육격차를 최소화하기 위한 활동을 하여야 한다. 또한 교육격차 해소를 위해서 지속해야 할 것, 강화해야 할 것, 보완해야 할 것 등 지원 방안이 교사마다 달라야 함을 시사한다. 이 연구는 교사 인식과 실태의 데이터가 서로 독립적이기 때문에 교사의 특성에 의한 교육격차 실태의 심층 분석이 이루어지지 못한 제한점이 있다. 국가수준학업성취도평가나 국제학업성취도평가처럼 학업성취도 평가 이외에도 학생, 교사의 배경변인과 맥락변인을 수집한다면 교육격차 해소에 더 정확한 자료를 제공할 수 있을 것이다. 또한 실태 분석 자료에서, 사회적 거리두기의 일환으로 2020년도 1학기에 대부분의 학교는 비대면 수업을 하였지만, 일부 소규모 학교들은 매일 등교 수업을 한 곳도 있었는데 이를 통제하지 못하였다. 미래 교육체제로의 전환과 원격교육을 전면 도입해야 하는 경우를 대비하여 원격교육 상황에서의 교육격차 해소방안에 관한 심화 연구를 할 것을 제안한다.
코로나19(COVID-19)의 확산으로 2020년 초, 전 지구적인 감염병 위기를 맞아 사회적 거리 두기라는 전례 없는 변화를 경험하고 있고 교육 분야도 예외는 아니다. 학교는 대면 개학을 미루다 4월 초에 온라인 개학을 시행하였고 전국의 초·중·고등학교는 원격교육으로 수업을 실시하게 되었다. 이전과는 다른 환경에서 교육이 이루어지게 되었고, 코로나19에 따른 원격교육이 시행된 이후에는 사회적으로 교육격차에 관한 우려가 더욱 커졌다. 이에 본 연구는 코로나19에 따른 원격교육의 시행으로 교육격차가 커졌을 것이라는 우려가 실제로 어떠한지, 실증적 데이터로 분석을 하고자 하였다. 또한, 중학교 교사는 원격교육에 따른 교육격차를 보는 인식이 어떠한지 분석해 보고자 하였다. 본 연구의 출발점은 코로나19에 따른 원격교육 경험 후 교육격차 실태가 원격교육 경험 전의 양상과는 다를 것이라는 점이다. 이를 확인하기 위하여 코로나19 이전의 대면 수업이 이루어지던 2018∼2019년 사이의 학업성취도와 원격수업을 시행하였던 2019∼2020년 사이의 학업성취도에 차이가 있는지 비교해 보았다. 또 원격교육을 운영하면서 교사들이 느꼈던 교육격차에 관한 인식을 분석해 보고자 하였다. 교사는 학교 수업에서 학생들의 성취도에 큰 영향을 미치는 변인으로, 교사가 갖는 원격교육 운영의 어려움, 원격교육을 위한 준비도, 지속의향, 원격교육을 위한 기술, 교직 경력 등 교사의 배경과 인식 간의 차이점과 교육격차 인식에 미치는 영향에 관하여 분석하였다. 원격교육 경험 후 교육격차 실태를 분석하기 위한 대상으로 중학교를 선정하였다. 중학교는 공동 필수 교육과정을 따르므로 다른 학교급보다 학업성취도를 비교하기 위해 적절하다. 원격교육 경험 후 교육격차의 실태를 분석하기 위하여 학교알리미와 정보공개 요청을 통해 전국 중학교의 2018, 2019, 2020년의 학업성취 등급 자료를 수집하였다. 최종 1,190개교의 자료를 분석 대상으로 하였고, 이는 전국 중학교의 37% 수준이다. 자료 생성 시기는 등교 일수를 고려하여, 원격교육이 전국적으로 활발히 이루어진 2020년 1학기로 선정하였고 분석 교과목은 국어, 영어, 수학 및 과학이다. 중학교 2학년 1학기의 원격교육을 경험 후의 학업성취 등급 비율이 어떠한지를 분석하고, 그 양상이 일반적인 추세인지 또는 원격교육에 의한 특수상황 때문인지를 파악하기 위하여 원격교육 경험 이전과 비교하였다. 교사의 원격교육에 관한 인식 분석은 2020년 1학기가 지난 시점인 7월 말에 교육부에서 실시한 ‘원격교육 경험 및 인식조사’ 설문조사의 자료를 이용하였다. 전체 학교급의 51,021명 교사 중 15,897명(31.2%)의 중학교 교사를 대상으로 선정하여 교육격차 인식과 교사의 배경변인, 원격교육 활용 실태 변인 간의 차이와 영향에 대하여 분석하였다. 주요 연구 결과를 요약하면 다음과 같다. 첫째, 원격교육 경험 이후 중학교 2학년의 국어, 영어, 수학, 과학 학업성취 등급 분포 비율 변화를 살펴보았는데 눈여겨볼 결과는 최저수준인 E등급의 비율이 큰 폭으로 상승한 점이다. E등급은 원격교육 경험 전에는 감소하는 형태였으나, 원격교육 경험 후에는 모든 교과에서 큰 폭으로 상승하는 형태를 보였다. A등급은 원격교육 경험 전과 동일하게 상승하는 경향을 보였다. 학업성취 등급의 양극화 정도를 살펴보고자 중위권 등급의 비율 변화를 분석하였는데, 원격교육 경험 전과는 달리 모든 교과에서 큰 폭으로 감소하는 양상을 보였다. 종합하면 원격교육 경험 전은 A등급 비율은 증가하고 E등급 비율은 감소하였으나, 원격교육 경험 후에는 A등급뿐 아니라 E등급도 매우 증가하여 양극화가 심화된 경향을 보였다. 따라서 원격교육 경험 이후 양극화 현상이 나타나 교육격차가 심화되었다. 둘째, 중학교 교사의 교육격차에 관해 76%의 교사는 원격교육 경험 후 교육격차가 더 커졌다고 인식하였다. 교사의 배경변인, 원격교육의 준비도, 수업전문성 등에 따라 교육격차를 인식하는 수준이 달랐다. 교사의 배경변인 중 학교 소재지가 읍/면보다 동 단위 소재의 교사, 고학년보다 저학년을 담당한 교사, 기타교과 교사보다 국어, 영어, 수학 교과 교사, 남자 교사보다 여자 교사, 연령이 40대인 교사, 교직 경력이 15년∼24년인 교사, 원격수업을 위해 연수를 경험한 교사가 교육격차를 더 민감하게 느끼는 것으로 나타났다. 원격수업 준비를 잘한 교사, 원격교육을 지속할 의향이 있는 교사, 원격수업이 학생들에게 도움이 된다고 느끼는 교사는 상대적으로 교육격차 발생이 크지 않다고 인식하는 것으로 나타났다. 연구 결과 원격교육 이후 학교에서 교육격차가 심화된 것으로 나타났고, 교사의 특성에 따라 교육격차를 인지하는 민감도가 다르다고 분석되었다. 교사가 교육격차에 대해 갖는 인식의 민감도는 학생들과의 수업 활동에 영향을 미치기 때문에 교사는 원격교육으로 인해 나타나는 교육격차를 최소화하기 위한 활동을 하여야 한다. 또한 교육격차 해소를 위해서 지속해야 할 것, 강화해야 할 것, 보완해야 할 것 등 지원 방안이 교사마다 달라야 함을 시사한다. 이 연구는 교사 인식과 실태의 데이터가 서로 독립적이기 때문에 교사의 특성에 의한 교육격차 실태의 심층 분석이 이루어지지 못한 제한점이 있다. 국가수준학업성취도평가나 국제학업성취도평가처럼 학업성취도 평가 이외에도 학생, 교사의 배경변인과 맥락변인을 수집한다면 교육격차 해소에 더 정확한 자료를 제공할 수 있을 것이다. 또한 실태 분석 자료에서, 사회적 거리두기의 일환으로 2020년도 1학기에 대부분의 학교는 비대면 수업을 하였지만, 일부 소규모 학교들은 매일 등교 수업을 한 곳도 있었는데 이를 통제하지 못하였다. 미래 교육체제로의 전환과 원격교육을 전면 도입해야 하는 경우를 대비하여 원격교육 상황에서의 교육격차 해소방안에 관한 심화 연구를 할 것을 제안한다.
Due to the spread of COVID-19 in early 2020, in the face of the global infectious disease crisis, we are experiencing an unprecedented change of social distancing, and the education is no exception. Schools postponed face-to-face opening, and started online in early April, and elementary, middle, an...
Due to the spread of COVID-19 in early 2020, in the face of the global infectious disease crisis, we are experiencing an unprecedented change of social distancing, and the education is no exception. Schools postponed face-to-face opening, and started online in early April, and elementary, middle, and high schools across the country started to conduct classes through distance education. Education took place in a different environment than before, which raised concerns about the educational gap in society. The educational gap was a long-standing task in the education even before COVID-19. However, after distance education was implemented due to COVID-19, concerns have grown. Therefore, this study tried to analyze with empirical data what are the concerns that the education gap may have widened due to the implementation of distance education according to COVID-19. In addition, the purpose of this study was to analyze the perceptions of middle school teachers on the educational gap due to distance education. The starting point of this study is that the actual situation of the educational gap after the experience of distance education due to COVID-19 will be different from the situation before the experience of distance education. To confirm this, we compared whether there was a difference in academic achievement between 2018-2019, when face-to-face classes were conducted before COVID-19, and between 2019-2020, when remote classes were conducted. In addition, the purpose of this study was to analyze the perception of the educational gap that teachers felt while operating distance education. The teacher is a variable that has a great influence on the achievement of students in school classes. The differences between students and their effects on the perception of educational gap were analyzed. The final data from 1,190 schools were analyzed, which is about 37% of middle schools nationwide. Considering the number of school days, the data generation time was selected as the first semester of 2020, when distance education was actively conducted nationwide. In order to analyze the rate of academic achievement grades after experiencing distance education due to COVID-19 in the first semester of the second year of middle school, and to determine whether the pattern is a general trend or due to special circumstances due to COVID-19, compared. Subjects subject to the survey are Korean, English, Mathematics, and Science, which are taught relatively equally in middle schools across the country. To analyze teachers’ perceptions of distance education, data from the ‘Distance Education Experience and Perception Survey’ conducted by the Ministry of Education at the end of July, when the first semester of 2020 has passed, was used. Among all school-level middle school teachers, 15,897 students (31.2%) out of a total of 51,021 students were selected as targets, and differences and effects between perceptions of educational gaps, background variables of teachers, and variables in the actual use of distance education were analyzed. The main research results are summarized as follows. First, we looked at the change in the distribution of Korean, English, math, and science academic achievements in the second year of middle school after the distance education experience. It is noteworthy that the ratio of grade E, which is the lowest level, has risen sharply. Grade E decreased before distance education, but increased significantly in all subjects after distance education experience. Grade A showed a tendency to rise the same as before the distance education experience. In order to examine the degree of polarization in the academic achievement grade, the change in the ratio of the middle grade grade was analyzed. Unlike before the distance education experience, it showed a significant decrease in all subjects. In summary, before the distance education experience, the ratio of grade A increased and the ratio of grade E decreased, but after the distance education experience, not only grade A but also grade E increased significantly, showing a tendency to deepen polarization. Therefore, after the experience of distance education, the phenomenon of polarization appeared and the educational gap deepened. Second, regarding the education gap of middle school teachers, 76% of teachers recognized that the education gap became larger after distance education. The level of recognition of the educational gap differed according to the background variables of the teachers, the degree of preparation for distance education, and the class expertise. Among the background variables of teachers, teachers working in places where the school location is more city than town/village, teachers in charge of lower grades than upper grades, teachers in Korean, English, and mathematics subjects, female teachers rather than male teachers, teachers in their 40s, and teaching career 15-24, and teachers who have experienced distance learning felt more sensitive to the educational gap. Teachers who were well prepared for distance learning, teachers willing to continue distance education, and teachers who felt that distance learning was helpful to students were found to perceive that the educational gap was relatively small. As a result of the study, it was found that the educational gap deepened in schools after distance education. Since the sensitivity of teachers' perceptions about the educational gap affects their class activities with students, the teacher should take action to minimize the educational gap that appears after the distance education experience. It also suggests that each teacher should have different support methods, such as what needs to be continued, what needs to be strengthened, and what needs to be supplemented, in order to bridge the educational gap. This study has a limitation in that an in-depth analysis of the educational gap due to the characteristics of teachers was not performed because the data on teacher perception and actual conditions are independent of each other. If background and context variables of students and teachers are collected in addition to academic achievement evaluations such as national-level evaluations or international evaluations of academic achievement, more accurate data can be provided for bridging the educational gap. As part of social distancing, in the first semester of 2020, most schools conducted non-face-to-face classes, but some small schools held classes every day. In preparation for the transition to the future education system and the total introduction of distance education, it is proposed to conduct an in-depth study on ways to bridge the educational gap in the distance education situation.
Due to the spread of COVID-19 in early 2020, in the face of the global infectious disease crisis, we are experiencing an unprecedented change of social distancing, and the education is no exception. Schools postponed face-to-face opening, and started online in early April, and elementary, middle, and high schools across the country started to conduct classes through distance education. Education took place in a different environment than before, which raised concerns about the educational gap in society. The educational gap was a long-standing task in the education even before COVID-19. However, after distance education was implemented due to COVID-19, concerns have grown. Therefore, this study tried to analyze with empirical data what are the concerns that the education gap may have widened due to the implementation of distance education according to COVID-19. In addition, the purpose of this study was to analyze the perceptions of middle school teachers on the educational gap due to distance education. The starting point of this study is that the actual situation of the educational gap after the experience of distance education due to COVID-19 will be different from the situation before the experience of distance education. To confirm this, we compared whether there was a difference in academic achievement between 2018-2019, when face-to-face classes were conducted before COVID-19, and between 2019-2020, when remote classes were conducted. In addition, the purpose of this study was to analyze the perception of the educational gap that teachers felt while operating distance education. The teacher is a variable that has a great influence on the achievement of students in school classes. The differences between students and their effects on the perception of educational gap were analyzed. The final data from 1,190 schools were analyzed, which is about 37% of middle schools nationwide. Considering the number of school days, the data generation time was selected as the first semester of 2020, when distance education was actively conducted nationwide. In order to analyze the rate of academic achievement grades after experiencing distance education due to COVID-19 in the first semester of the second year of middle school, and to determine whether the pattern is a general trend or due to special circumstances due to COVID-19, compared. Subjects subject to the survey are Korean, English, Mathematics, and Science, which are taught relatively equally in middle schools across the country. To analyze teachers’ perceptions of distance education, data from the ‘Distance Education Experience and Perception Survey’ conducted by the Ministry of Education at the end of July, when the first semester of 2020 has passed, was used. Among all school-level middle school teachers, 15,897 students (31.2%) out of a total of 51,021 students were selected as targets, and differences and effects between perceptions of educational gaps, background variables of teachers, and variables in the actual use of distance education were analyzed. The main research results are summarized as follows. First, we looked at the change in the distribution of Korean, English, math, and science academic achievements in the second year of middle school after the distance education experience. It is noteworthy that the ratio of grade E, which is the lowest level, has risen sharply. Grade E decreased before distance education, but increased significantly in all subjects after distance education experience. Grade A showed a tendency to rise the same as before the distance education experience. In order to examine the degree of polarization in the academic achievement grade, the change in the ratio of the middle grade grade was analyzed. Unlike before the distance education experience, it showed a significant decrease in all subjects. In summary, before the distance education experience, the ratio of grade A increased and the ratio of grade E decreased, but after the distance education experience, not only grade A but also grade E increased significantly, showing a tendency to deepen polarization. Therefore, after the experience of distance education, the phenomenon of polarization appeared and the educational gap deepened. Second, regarding the education gap of middle school teachers, 76% of teachers recognized that the education gap became larger after distance education. The level of recognition of the educational gap differed according to the background variables of the teachers, the degree of preparation for distance education, and the class expertise. Among the background variables of teachers, teachers working in places where the school location is more city than town/village, teachers in charge of lower grades than upper grades, teachers in Korean, English, and mathematics subjects, female teachers rather than male teachers, teachers in their 40s, and teaching career 15-24, and teachers who have experienced distance learning felt more sensitive to the educational gap. Teachers who were well prepared for distance learning, teachers willing to continue distance education, and teachers who felt that distance learning was helpful to students were found to perceive that the educational gap was relatively small. As a result of the study, it was found that the educational gap deepened in schools after distance education. Since the sensitivity of teachers' perceptions about the educational gap affects their class activities with students, the teacher should take action to minimize the educational gap that appears after the distance education experience. It also suggests that each teacher should have different support methods, such as what needs to be continued, what needs to be strengthened, and what needs to be supplemented, in order to bridge the educational gap. This study has a limitation in that an in-depth analysis of the educational gap due to the characteristics of teachers was not performed because the data on teacher perception and actual conditions are independent of each other. If background and context variables of students and teachers are collected in addition to academic achievement evaluations such as national-level evaluations or international evaluations of academic achievement, more accurate data can be provided for bridging the educational gap. As part of social distancing, in the first semester of 2020, most schools conducted non-face-to-face classes, but some small schools held classes every day. In preparation for the transition to the future education system and the total introduction of distance education, it is proposed to conduct an in-depth study on ways to bridge the educational gap in the distance education situation.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.