[학위논문]해결중심 집단미술치료 프로그램이 고등학생의 자기효능감, 자아존중감, 학교적응유연성에 미치는 효과: 기숙형 고등학교를 중심으로 The Effects of a Solution-Focused Art Therapy Group Program on Students' Self-Efficacy, Self-Esteem and School Resilience in a Boarding High School원문보기
본 연구는 해결중심 집단미술치료 프로그램이 기숙형 고등학교에 재학 중인 학생들의 자기효능감, 자아존중감, 학교적응유연성에 미치는 효과를 확인하기 위해 수행되었다. 이를 위해 학생 선발 방식과 교육과정이 동일한 기숙형 고등학교의 두 캠퍼스 A 학교와 B 학교 학생 중 프로그램 참가를 희망한 학생들을 연구 대상으로 하였으며, A 학교 학생을 실험집단(23명), B 학교 학생을 통제집단(18명)에 배치하였다. 실험집단에는 주 2회 80분씩 8회기의 해결중심 집단미술치료를 실시하였으며 프로그램 전후로 사전 설문조사와 사후 설문조사가 이루어졌다. 통제집단에는 프로그램 실시 없이 실험집단과 동일한 시간 간격을 두고 사전 설문조사와 사후 설문조사를 실시하였다. 설문 응답 자료를 JAMOVI 1.6.23을 활용하여 분석하였다. 집단 간 동질성을 확인하기 위하여 사전검사 후 독립표본 ...
본 연구는 해결중심 집단미술치료 프로그램이 기숙형 고등학교에 재학 중인 학생들의 자기효능감, 자아존중감, 학교적응유연성에 미치는 효과를 확인하기 위해 수행되었다. 이를 위해 학생 선발 방식과 교육과정이 동일한 기숙형 고등학교의 두 캠퍼스 A 학교와 B 학교 학생 중 프로그램 참가를 희망한 학생들을 연구 대상으로 하였으며, A 학교 학생을 실험집단(23명), B 학교 학생을 통제집단(18명)에 배치하였다. 실험집단에는 주 2회 80분씩 8회기의 해결중심 집단미술치료를 실시하였으며 프로그램 전후로 사전 설문조사와 사후 설문조사가 이루어졌다. 통제집단에는 프로그램 실시 없이 실험집단과 동일한 시간 간격을 두고 사전 설문조사와 사후 설문조사를 실시하였다. 설문 응답 자료를 JAMOVI 1.6.23을 활용하여 분석하였다. 집단 간 동질성을 확인하기 위하여 사전검사 후 독립표본 t 검증을 실시하였으며, 프로그램의 효과를 검증하기 위해 반복측정 변량분석을 실시하였다. 분석 결과 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수의 동질성이 검증되었으며, 해결중심 집단미술치료 프로그램이 실시된 실험집단은 실시되지 않은 통제집단에 비해 프로그램 실시 후 자기효능감, 자아존중감, 학교적응유연성에 있어 유의미한 향상을 나타냈다. 이러한 결과는 해결중심 집단미술치료 프로그램이 기숙형 고등학교 학생들의 자기효능감, 자아존중감, 학교적응유연성을 높여주는 데에 효과적일 수 있음을 시사한다. 본 연구 결과를 바탕으로 기숙형 고등학교 학생들의 심리적 건강과 적응을 지원하기 위해 해결중심 집단미술치료 프로그램의 대상 범위를 확대하고 프로그램을 지속적으로 운영할 필요성에 대해 논의하였다.
본 연구는 해결중심 집단미술치료 프로그램이 기숙형 고등학교에 재학 중인 학생들의 자기효능감, 자아존중감, 학교적응유연성에 미치는 효과를 확인하기 위해 수행되었다. 이를 위해 학생 선발 방식과 교육과정이 동일한 기숙형 고등학교의 두 캠퍼스 A 학교와 B 학교 학생 중 프로그램 참가를 희망한 학생들을 연구 대상으로 하였으며, A 학교 학생을 실험집단(23명), B 학교 학생을 통제집단(18명)에 배치하였다. 실험집단에는 주 2회 80분씩 8회기의 해결중심 집단미술치료를 실시하였으며 프로그램 전후로 사전 설문조사와 사후 설문조사가 이루어졌다. 통제집단에는 프로그램 실시 없이 실험집단과 동일한 시간 간격을 두고 사전 설문조사와 사후 설문조사를 실시하였다. 설문 응답 자료를 JAMOVI 1.6.23을 활용하여 분석하였다. 집단 간 동질성을 확인하기 위하여 사전검사 후 독립표본 t 검증을 실시하였으며, 프로그램의 효과를 검증하기 위해 반복측정 변량분석을 실시하였다. 분석 결과 실험집단과 통제집단의 사전검사 점수의 동질성이 검증되었으며, 해결중심 집단미술치료 프로그램이 실시된 실험집단은 실시되지 않은 통제집단에 비해 프로그램 실시 후 자기효능감, 자아존중감, 학교적응유연성에 있어 유의미한 향상을 나타냈다. 이러한 결과는 해결중심 집단미술치료 프로그램이 기숙형 고등학교 학생들의 자기효능감, 자아존중감, 학교적응유연성을 높여주는 데에 효과적일 수 있음을 시사한다. 본 연구 결과를 바탕으로 기숙형 고등학교 학생들의 심리적 건강과 적응을 지원하기 위해 해결중심 집단미술치료 프로그램의 대상 범위를 확대하고 프로그램을 지속적으로 운영할 필요성에 대해 논의하였다.
This study was conducted to examine the effect of the Solution-Focused art therapy group program on self-efficacy, self-esteem, and school resilience of students enrolled in a boarding high school. To this end, students who volunteered to participate in this program from two boarding high schools we...
This study was conducted to examine the effect of the Solution-Focused art therapy group program on self-efficacy, self-esteem, and school resilience of students enrolled in a boarding high school. To this end, students who volunteered to participate in this program from two boarding high schools were selected. Students from school A were assigned to the experimental group(n=23) and students from school B were assigned to the control group(n=18). The students in the experimental group participated in the Solution-Focused art therapy group sessions(a total of 8 sessions of 80 minutes each) and pre-survey and post-survey were conducted before and after the program. For the control group, the same pre-survey and post-survey were conducted at the same time interval as the experimental group without implementing a program. Survey responses were analyzed using JAMOVI 1.6.23. In order to test the homogeneity between the groups, an independent sample t-test was performed after the pre-survey. In order to examine the effects of the program on students’ self-efficacy, self-esteem, and school resilience, repeated measure ANOVA was conducted. The results showed that there was no significant difference between the experimental and control groups in the pre-survey The experimental group exhibited a significant improvement in their levels of self-efficacy, self-esteem, and school resilience as compared with the control group. These results suggest that the Solution-Focused art therapy group program can be effective in enhancing the self-efficacy, self-esteem, and school resilience of students in boarding high schools. Based on these findings, the necessity of expanding the scope of the Solution-Focused art therapy group program and operating it as a continuous program was discussed to support the psychological well-being and school adjustment of boarding high school students.
This study was conducted to examine the effect of the Solution-Focused art therapy group program on self-efficacy, self-esteem, and school resilience of students enrolled in a boarding high school. To this end, students who volunteered to participate in this program from two boarding high schools were selected. Students from school A were assigned to the experimental group(n=23) and students from school B were assigned to the control group(n=18). The students in the experimental group participated in the Solution-Focused art therapy group sessions(a total of 8 sessions of 80 minutes each) and pre-survey and post-survey were conducted before and after the program. For the control group, the same pre-survey and post-survey were conducted at the same time interval as the experimental group without implementing a program. Survey responses were analyzed using JAMOVI 1.6.23. In order to test the homogeneity between the groups, an independent sample t-test was performed after the pre-survey. In order to examine the effects of the program on students’ self-efficacy, self-esteem, and school resilience, repeated measure ANOVA was conducted. The results showed that there was no significant difference between the experimental and control groups in the pre-survey The experimental group exhibited a significant improvement in their levels of self-efficacy, self-esteem, and school resilience as compared with the control group. These results suggest that the Solution-Focused art therapy group program can be effective in enhancing the self-efficacy, self-esteem, and school resilience of students in boarding high schools. Based on these findings, the necessity of expanding the scope of the Solution-Focused art therapy group program and operating it as a continuous program was discussed to support the psychological well-being and school adjustment of boarding high school students.
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