[학위논문]미용전공자의 창의성 및 혁신행동 증진을 위한 교수자의 리더십 유형 연구 A Study on the Leadership Style of the Professor to Increase the Creativity and Innovative Behaviors of Cosmetology Majors원문보기
미용분야는 각기 다른 고객의 특성을 파악하여 고객별 맞춤서비스를 제공하고 이를 통해 고객만족을 창출해낸다. 미용서비스를 차별화된 상품으로 창출해내는 능력은 미용종사자의 창의력과 혁신행동을 통해 극대화되어질 수 있으며 미용서비스 기획 및 개발을 위한 창의성과 혁신행동이 미용종사자들에게 절대적으로 요구되어지고 있다. 이에 본 연구에서는 미용종사자 양성을 교육목표로 하고 있는 대학의 미용관련학과 전공자를 대상으로 창의성과 혁신행동을 증진시키기 위한 방안을 모색하고자 한다. 특히 대학교육에 절대적 영향을 미치는 교수자의 영향을 고려하여 그들의 리더십 유형이 전공자의 창의성과 혁신행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하며 ...
미용분야는 각기 다른 고객의 특성을 파악하여 고객별 맞춤서비스를 제공하고 이를 통해 고객만족을 창출해낸다. 미용서비스를 차별화된 상품으로 창출해내는 능력은 미용종사자의 창의력과 혁신행동을 통해 극대화되어질 수 있으며 미용서비스 기획 및 개발을 위한 창의성과 혁신행동이 미용종사자들에게 절대적으로 요구되어지고 있다. 이에 본 연구에서는 미용종사자 양성을 교육목표로 하고 있는 대학의 미용관련학과 전공자를 대상으로 창의성과 혁신행동을 증진시키기 위한 방안을 모색하고자 한다. 특히 대학교육에 절대적 영향을 미치는 교수자의 영향을 고려하여 그들의 리더십 유형이 전공자의 창의성과 혁신행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하며 감성 리더십과 코칭 리더십을 중심으로 연구를 진행하고자 한다. 이를 통해 미용전공자의 창의성과 혁신행동 강화를 위해 교수자가 갖추어야 할 리더십에 대한 방향을 제시하고 미용전공자 교육 및 지도를 위한 기초자료를 제공하여 미용전공자의 경쟁력 강화를 위한 시사점을 제공하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 대학의 미용전공자를 연구대상으로 선정하여 2021년 9월 10일부터 10월 10일까지 약 한 달간 온라인과 오프라인을 통해 설문지를 배포하여 데이터를 수집하였다. 최종적으로 수집된 335부를 최종 분석에 활용하였으며 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 기술통계분석, 선형회귀분석을 실시하였다. 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 감성 리더십이 창의성에 미치는 영향을 분석한 결과, 감성 리더십의 하위요인 중 자기인식, 사회적 능력, 관계관리 능력이 창의성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 감성 리더십이 혁신행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 감성 리더십의 하위요인 중 자기인식과 사회적 능력이 아이디어 개발에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 셋째, 코칭 리더십이 창의성에 미치는 영향을 분석한 결과, 코칭 리더십의 하위요인 중 방향제시, 역량개발, 수행평가, 관계피드백 모두 창의성을 증진시키는 요인으로 분석되었다. 넷째, 코칭 리더십이 혁신행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 코칭 리더십의 하위요인 중 방향제시, 역량개발, 수행평가가 아이디어 개발에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 창의성이 혁신행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 창의성은 혁신행동의 하위요인인 아이디어 개발, 아이디어 홍보, 아이디어 실현의 모든 요인에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이상의 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 감성 리더십은 창의성과 혁신행동을 향상시키는 요인임이 확인되었으므로 미용전공자의 새롭고 도전적인 아이디어를 개발하고 창의적으로 사고한 기술과 방법을 실현시키기 위해서는 교수자의 감성 리더십을 개발할 필요가 있다. 자기감정에 대한 이해를 바탕으로 타인의 감정을 헤아릴 줄 알며 학생과의 우호적인 관계유지를 위해 노력할 수 있도록 조직적 차원의 체계적인 교육프로그램을 도입하여 감성 리더십을 함양해야 할 것이다. 둘째, 코칭 리더십은 창의성과 혁신행동을 증진시키는 중요한 요인임이 규명되었다. 미적 가치를 창조하는 미용 전공자들이 새로운 도전과 창의적인 결과물을 창출할 수 있도록 교수자는 목표설정, 방향제시, 동기부여를 제공하고 학습적인 지원을 통해 도움을 주며 결과물에 대한 객관적인 피드백을 제공해줌으로써 자유롭고 편안한 분위기 속에서 마음껏 도전하고 공부할 수 있도록 지도해야 할 것이다. 본 연구는 일부 지역의 미용 전공자를 표본으로 선정하여 연구결과를 일반화하기 어려운 한계점을 지니며 감성 리더십과 코칭 리더십의 구성요인을 일반분야에 적용된 측정도구를 사용하여 부분적으로 채택되지 못한 한계점을 지닌다. 향후 연구에서는 이를 개선하여 실무적으로 적용할 수 있는 의미있는 결과를 얻어야 할 것이다.
미용분야는 각기 다른 고객의 특성을 파악하여 고객별 맞춤서비스를 제공하고 이를 통해 고객만족을 창출해낸다. 미용서비스를 차별화된 상품으로 창출해내는 능력은 미용종사자의 창의력과 혁신행동을 통해 극대화되어질 수 있으며 미용서비스 기획 및 개발을 위한 창의성과 혁신행동이 미용종사자들에게 절대적으로 요구되어지고 있다. 이에 본 연구에서는 미용종사자 양성을 교육목표로 하고 있는 대학의 미용관련학과 전공자를 대상으로 창의성과 혁신행동을 증진시키기 위한 방안을 모색하고자 한다. 특히 대학교육에 절대적 영향을 미치는 교수자의 영향을 고려하여 그들의 리더십 유형이 전공자의 창의성과 혁신행동에 어떠한 영향을 미치는지 알아보고자 하며 감성 리더십과 코칭 리더십을 중심으로 연구를 진행하고자 한다. 이를 통해 미용전공자의 창의성과 혁신행동 강화를 위해 교수자가 갖추어야 할 리더십에 대한 방향을 제시하고 미용전공자 교육 및 지도를 위한 기초자료를 제공하여 미용전공자의 경쟁력 강화를 위한 시사점을 제공하고자 한다. 본 연구의 목적을 달성하기 위하여 대학의 미용전공자를 연구대상으로 선정하여 2021년 9월 10일부터 10월 10일까지 약 한 달간 온라인과 오프라인을 통해 설문지를 배포하여 데이터를 수집하였다. 최종적으로 수집된 335부를 최종 분석에 활용하였으며 빈도분석, 요인분석, 신뢰도분석, 기술통계분석, 선형회귀분석을 실시하였다. 실증분석 결과는 다음과 같다. 첫째, 감성 리더십이 창의성에 미치는 영향을 분석한 결과, 감성 리더십의 하위요인 중 자기인식, 사회적 능력, 관계관리 능력이 창의성에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 나타났다. 둘째, 감성 리더십이 혁신행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 감성 리더십의 하위요인 중 자기인식과 사회적 능력이 아이디어 개발에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 셋째, 코칭 리더십이 창의성에 미치는 영향을 분석한 결과, 코칭 리더십의 하위요인 중 방향제시, 역량개발, 수행평가, 관계피드백 모두 창의성을 증진시키는 요인으로 분석되었다. 넷째, 코칭 리더십이 혁신행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 코칭 리더십의 하위요인 중 방향제시, 역량개발, 수행평가가 아이디어 개발에 유의미한 정(+)의 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 다섯째, 창의성이 혁신행동에 미치는 영향을 분석한 결과, 창의성은 혁신행동의 하위요인인 아이디어 개발, 아이디어 홍보, 아이디어 실현의 모든 요인에 긍정적인 영향을 미치는 것으로 확인되었다. 이상의 연구결과를 바탕으로 다음과 같은 시사점을 도출하였다. 첫째, 감성 리더십은 창의성과 혁신행동을 향상시키는 요인임이 확인되었으므로 미용전공자의 새롭고 도전적인 아이디어를 개발하고 창의적으로 사고한 기술과 방법을 실현시키기 위해서는 교수자의 감성 리더십을 개발할 필요가 있다. 자기감정에 대한 이해를 바탕으로 타인의 감정을 헤아릴 줄 알며 학생과의 우호적인 관계유지를 위해 노력할 수 있도록 조직적 차원의 체계적인 교육프로그램을 도입하여 감성 리더십을 함양해야 할 것이다. 둘째, 코칭 리더십은 창의성과 혁신행동을 증진시키는 중요한 요인임이 규명되었다. 미적 가치를 창조하는 미용 전공자들이 새로운 도전과 창의적인 결과물을 창출할 수 있도록 교수자는 목표설정, 방향제시, 동기부여를 제공하고 학습적인 지원을 통해 도움을 주며 결과물에 대한 객관적인 피드백을 제공해줌으로써 자유롭고 편안한 분위기 속에서 마음껏 도전하고 공부할 수 있도록 지도해야 할 것이다. 본 연구는 일부 지역의 미용 전공자를 표본으로 선정하여 연구결과를 일반화하기 어려운 한계점을 지니며 감성 리더십과 코칭 리더십의 구성요인을 일반분야에 적용된 측정도구를 사용하여 부분적으로 채택되지 못한 한계점을 지닌다. 향후 연구에서는 이를 개선하여 실무적으로 적용할 수 있는 의미있는 결과를 얻어야 할 것이다.
The beauty field identifies the characteristics of different customers, provides customized services for each customer, and creates customer satisfaction through this. The ability to create beauty services as differentiated products can be maximized through creativity and innovative behaviors of hai...
The beauty field identifies the characteristics of different customers, provides customized services for each customer, and creates customer satisfaction through this. The ability to create beauty services as differentiated products can be maximized through creativity and innovative behaviors of hairdressers, and creativity and innovative behaviors for planning and developing beauty services are absolutely required of hairdressers. Therefore, this study intends to find a way to promote creativity and innovative behaviors for those majoring in beauty-related departments at universities whose educational goal is to nurture cosmetologists. In particular, considering the influence of professors who have an absolute influence on university education, this study intends to investigate how their leadership style affects the creativity and innovative behavior of majors, and conducts research focusing on emotional leadership and coaching leadership. Through this, it is intended to suggest the direction for the leadership that professors should have to strengthen the creativity and innovative behavior of beauty majors, and to provide basic data for the education and guidance of beauty majors to provide implications for strengthening the competitiveness of beauty majors. In order to achieve the purpose of this study, a university cosmetology major was selected as a research subject and data were collected by distributing questionnaires online and offline for about one month from September 10 to October 10, 2021. The finally collected 335 copies were used for the final analysis, and frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, descriptive statistical analysis, and linear regression analysis were performed. The empirical analysis results are as follows. First, as a result of analyzing the effect of emotional leadership on creativity, it was found that among the sub-factors of emotional leadership, self-awareness, social ability, and relationship management ability had a positive effect on creativity. Second, as a result of analyzing the effect of emotional leadership on innovative behavior, self-awareness and social ability among the sub-factors of emotional leadership were analyzed as factors that had a significant effect on idea development. Third, as a result of analyzing the effect of coaching leadership on creativity, direction suggestion, competency development, performance evaluation, and relational feedback among the sub-factors of coaching leadership were all analyzed as factors that promote creativity. Fourth, as a result of analyzing the effect of coaching leadership on innovation behavior, it was confirmed that direction suggestion, competency development, and performance evaluation among the sub-factors of coaching leadership had a significant positive (+) effect on idea development. Fifth, as a result of analyzing the effect of creativity on innovation behavior, it was confirmed that creativity has a positive effect on all factors of idea development, idea promotion, and idea realization, which are sub-factors of innovation behavior. Based on the above research results, the following implications were derived. First, since it has been confirmed that emotional leadership is a factor that improves creativity and innovative behavior, it is necessary to develop emotional leadership of professors in order to develop new and challenging ideas for beauty majors and realize creative thinking skills and methods. Based on the understanding of one's own emotions, it is necessary to develop emotional leadership by introducing a systematic educational program at the organizational level so that one can understand the emotions of others and strive to maintain a friendly relationship with students. Second, it was identified that coaching leadership is an important factor in promoting creativity and innovative behavior. In order for beauty majors who create aesthetic values to create new challenges and creative results, the instructor provides goal setting, direction, and motivation, helps through learning support, and provides objective feedback on the results to create a free and comfortable atmosphere. You will have to guide them so that they can challenge themselves and study to their heart's content. This study has a limitation in that it is difficult to generalize the research results by selecting a cosmetic major in some regions as a sample, and it has a limitation in that it is not partially adopted using a measurement tool applied to general fields for the components of emotional leadership and coaching leadership. In future research, it is necessary to improve this and obtain meaningful results that can be applied in practice.
The beauty field identifies the characteristics of different customers, provides customized services for each customer, and creates customer satisfaction through this. The ability to create beauty services as differentiated products can be maximized through creativity and innovative behaviors of hairdressers, and creativity and innovative behaviors for planning and developing beauty services are absolutely required of hairdressers. Therefore, this study intends to find a way to promote creativity and innovative behaviors for those majoring in beauty-related departments at universities whose educational goal is to nurture cosmetologists. In particular, considering the influence of professors who have an absolute influence on university education, this study intends to investigate how their leadership style affects the creativity and innovative behavior of majors, and conducts research focusing on emotional leadership and coaching leadership. Through this, it is intended to suggest the direction for the leadership that professors should have to strengthen the creativity and innovative behavior of beauty majors, and to provide basic data for the education and guidance of beauty majors to provide implications for strengthening the competitiveness of beauty majors. In order to achieve the purpose of this study, a university cosmetology major was selected as a research subject and data were collected by distributing questionnaires online and offline for about one month from September 10 to October 10, 2021. The finally collected 335 copies were used for the final analysis, and frequency analysis, factor analysis, reliability analysis, descriptive statistical analysis, and linear regression analysis were performed. The empirical analysis results are as follows. First, as a result of analyzing the effect of emotional leadership on creativity, it was found that among the sub-factors of emotional leadership, self-awareness, social ability, and relationship management ability had a positive effect on creativity. Second, as a result of analyzing the effect of emotional leadership on innovative behavior, self-awareness and social ability among the sub-factors of emotional leadership were analyzed as factors that had a significant effect on idea development. Third, as a result of analyzing the effect of coaching leadership on creativity, direction suggestion, competency development, performance evaluation, and relational feedback among the sub-factors of coaching leadership were all analyzed as factors that promote creativity. Fourth, as a result of analyzing the effect of coaching leadership on innovation behavior, it was confirmed that direction suggestion, competency development, and performance evaluation among the sub-factors of coaching leadership had a significant positive (+) effect on idea development. Fifth, as a result of analyzing the effect of creativity on innovation behavior, it was confirmed that creativity has a positive effect on all factors of idea development, idea promotion, and idea realization, which are sub-factors of innovation behavior. Based on the above research results, the following implications were derived. First, since it has been confirmed that emotional leadership is a factor that improves creativity and innovative behavior, it is necessary to develop emotional leadership of professors in order to develop new and challenging ideas for beauty majors and realize creative thinking skills and methods. Based on the understanding of one's own emotions, it is necessary to develop emotional leadership by introducing a systematic educational program at the organizational level so that one can understand the emotions of others and strive to maintain a friendly relationship with students. Second, it was identified that coaching leadership is an important factor in promoting creativity and innovative behavior. In order for beauty majors who create aesthetic values to create new challenges and creative results, the instructor provides goal setting, direction, and motivation, helps through learning support, and provides objective feedback on the results to create a free and comfortable atmosphere. You will have to guide them so that they can challenge themselves and study to their heart's content. This study has a limitation in that it is difficult to generalize the research results by selecting a cosmetic major in some regions as a sample, and it has a limitation in that it is not partially adopted using a measurement tool applied to general fields for the components of emotional leadership and coaching leadership. In future research, it is necessary to improve this and obtain meaningful results that can be applied in practice.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.