본 연구는 국내 고등학교 학습자들을 대상으로 그들의 그릿 수준이 영어 학업 성취도에 영향을 미치는지 확인하고자 하였다. 아울러, 자기결정 수준이 그릿이 영어 학업성취도에 미치는 효과를 조절하는지 추가로 살펴보고자 하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해, 본 연구에서 활용한 연구 방법은 다음과 같았다. 첫째, 데이터 수집은 서울에 거주하고 있는 고등학교 학생 224명을 대상 으로 자기 보고식 설문을 통해 이루어졌다. 그릿 수준을 측정하기 위해 Grit-S를 활용하였으며, 5점 리커트(Liker)척도를 기반으로 그릿의 하위요소인 흥미의 지속 성과 끈기를 측정하도록 구성하였다 자기결정성 동기는 김아영(2002)의 의해 타 당화 작업이 완료된 한국형 자기조절 척도(K-SRQ-A)를 기초로, 영어 학습 목적 에 맞게 수정된 박주영(2017)의 척도를 활용하였으며, 설문지 역시 리커트 (liker) 척도를 통해 문항을 측정하였다. 또한, 학습자들의 영어 학업성취도 점수 확보를 위해 설문대상자들의 2021년 9월 서울 모의고사 점수를 수집하였다. 둘째, 수집 된 데이터는 기술 통계분석, ...
본 연구는 국내 고등학교 학습자들을 대상으로 그들의 그릿 수준이 영어 학업 성취도에 영향을 미치는지 확인하고자 하였다. 아울러, 자기결정 수준이 그릿이 영어 학업성취도에 미치는 효과를 조절하는지 추가로 살펴보고자 하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해, 본 연구에서 활용한 연구 방법은 다음과 같았다. 첫째, 데이터 수집은 서울에 거주하고 있는 고등학교 학생 224명을 대상 으로 자기 보고식 설문을 통해 이루어졌다. 그릿 수준을 측정하기 위해 Grit-S를 활용하였으며, 5점 리커트(Liker)척도를 기반으로 그릿의 하위요소인 흥미의 지속 성과 끈기를 측정하도록 구성하였다 자기결정성 동기는 김아영(2002)의 의해 타 당화 작업이 완료된 한국형 자기조절 척도(K-SRQ-A)를 기초로, 영어 학습 목적 에 맞게 수정된 박주영(2017)의 척도를 활용하였으며, 설문지 역시 리커트 (liker) 척도를 통해 문항을 측정하였다. 또한, 학습자들의 영어 학업성취도 점수 확보를 위해 설문대상자들의 2021년 9월 서울 모의고사 점수를 수집하였다. 둘째, 수집 된 데이터는 기술 통계분석, 상관분석 그리고 위계적 회귀분석을 통해 연구 목적 에 맞게 분석되었다 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같았다. 첫째, 관심의 지속성, 끈기와 자기 조절 동기는 학업성취도와 정적 상관관계가 나타났으며, 외적 조절과 무동기는 영어 학업성취도와 부적 상관관계가 확인되었다. 둘째, 관심의 지속성과 끈기는 영어 학업성취도를 정적으로 예측하였다. 셋째, 관심의 지속성이 영어 학업성취도에 미치는 영향은 무동기에 따라 조절되었고, 끈기가 영어 학업성취도에 미치 는 영향은 무동기 및 자기조절 동기의 수준에 따라 조절되었다. 이는 그릿이 영 어 학업성취도에 영향을 미칠 때, 자기결정성 수준에 따라 그 양상이 달라질 수 있음을 시사하였다. 마지막으로 본 연구 결과를 통한 교육적 함의를 제안하면 다음과 같았다. 첫 째, 학습자들의 그릿 수준을 높여 주기 위해, 교사들은 교육적 전략을 모색할 필 요가 있다. 둘째, 그릿은 자기조절성에 따라 조절되므로, 그릿을 높이는 과정에서 학습자들의 자기조절성을 높이기 위한 노력이 함께 동반되어야 할 것이다.
본 연구는 국내 고등학교 학습자들을 대상으로 그들의 그릿 수준이 영어 학업 성취도에 영향을 미치는지 확인하고자 하였다. 아울러, 자기결정 수준이 그릿이 영어 학업성취도에 미치는 효과를 조절하는지 추가로 살펴보고자 하였다. 이러한 연구의 목적을 달성하기 위해, 본 연구에서 활용한 연구 방법은 다음과 같았다. 첫째, 데이터 수집은 서울에 거주하고 있는 고등학교 학생 224명을 대상 으로 자기 보고식 설문을 통해 이루어졌다. 그릿 수준을 측정하기 위해 Grit-S를 활용하였으며, 5점 리커트(Liker)척도를 기반으로 그릿의 하위요소인 흥미의 지속 성과 끈기를 측정하도록 구성하였다 자기결정성 동기는 김아영(2002)의 의해 타 당화 작업이 완료된 한국형 자기조절 척도(K-SRQ-A)를 기초로, 영어 학습 목적 에 맞게 수정된 박주영(2017)의 척도를 활용하였으며, 설문지 역시 리커트 (liker) 척도를 통해 문항을 측정하였다. 또한, 학습자들의 영어 학업성취도 점수 확보를 위해 설문대상자들의 2021년 9월 서울 모의고사 점수를 수집하였다. 둘째, 수집 된 데이터는 기술 통계분석, 상관분석 그리고 위계적 회귀분석을 통해 연구 목적 에 맞게 분석되었다 본 연구의 결과를 요약하면 다음과 같았다. 첫째, 관심의 지속성, 끈기와 자기 조절 동기는 학업성취도와 정적 상관관계가 나타났으며, 외적 조절과 무동기는 영어 학업성취도와 부적 상관관계가 확인되었다. 둘째, 관심의 지속성과 끈기는 영어 학업성취도를 정적으로 예측하였다. 셋째, 관심의 지속성이 영어 학업성취도에 미치는 영향은 무동기에 따라 조절되었고, 끈기가 영어 학업성취도에 미치 는 영향은 무동기 및 자기조절 동기의 수준에 따라 조절되었다. 이는 그릿이 영 어 학업성취도에 영향을 미칠 때, 자기결정성 수준에 따라 그 양상이 달라질 수 있음을 시사하였다. 마지막으로 본 연구 결과를 통한 교육적 함의를 제안하면 다음과 같았다. 첫 째, 학습자들의 그릿 수준을 높여 주기 위해, 교사들은 교육적 전략을 모색할 필 요가 있다. 둘째, 그릿은 자기조절성에 따라 조절되므로, 그릿을 높이는 과정에서 학습자들의 자기조절성을 높이기 위한 노력이 함께 동반되어야 할 것이다.
The study aims to explore the relationships between grit, self-determination, and English academic achievement. Specifically, the study focuses on whether high school students’grit can predict their English academic achievement(EAA), and whether the level of their self-determination ...
The study aims to explore the relationships between grit, self-determination, and English academic achievement. Specifically, the study focuses on whether high school students’grit can predict their English academic achievement(EAA), and whether the level of their self-determination can moderate the relationship between grit and EAA. To achieve the aforementioned research objectives, the data were collected from 224 high school students in Seoul utilizing the self-report surveys to measure both students’level of grit and self-determination and their EAA score. In more details, Grit-S, a short version of the original Grit scale(Grit-O), was adopted to measure students’ level of Grit. K-SRQ-A was administered to assess students’ level of self-determination. Then, descriptive statistical analysis, pearson’s correlation analysis and hierarchical regression analysis were applied for the data analysis. Given the data analyses, both grit and self-determination were divided into sub-components, Grit into consistency of interest, and self-determination into amotivation, intrinsic regulation and extrinsic regulation. Those components are a basic unit of statistical analysis in this study. The outcomes of the study are as follows. First, students’EAA positively correlated with consistency of interest and perseverance of effort, as two component facets of grit, and intrinsic regulation. Second, both consistency of interest and perseverance of effort made an positive impact on EAA. Third, amotivation moderated the relationship between consistency of interest and EAA. Similarly, emotivation and intrinsic regulation moderated the relationship between perseverance of effort and EAA, respectively. Several pedagogical implications are suggested in this study. First, it is imperative that English teachers explore strategies conducive to reinforcement of students’grit and apply them during English class. Second, English teachers also need to regard pedagogical intervention to strengthen students’self-determination since it is closely related to how students exert grit while learning English
The study aims to explore the relationships between grit, self-determination, and English academic achievement. Specifically, the study focuses on whether high school students’grit can predict their English academic achievement(EAA), and whether the level of their self-determination can moderate the relationship between grit and EAA. To achieve the aforementioned research objectives, the data were collected from 224 high school students in Seoul utilizing the self-report surveys to measure both students’level of grit and self-determination and their EAA score. In more details, Grit-S, a short version of the original Grit scale(Grit-O), was adopted to measure students’ level of Grit. K-SRQ-A was administered to assess students’ level of self-determination. Then, descriptive statistical analysis, pearson’s correlation analysis and hierarchical regression analysis were applied for the data analysis. Given the data analyses, both grit and self-determination were divided into sub-components, Grit into consistency of interest, and self-determination into amotivation, intrinsic regulation and extrinsic regulation. Those components are a basic unit of statistical analysis in this study. The outcomes of the study are as follows. First, students’EAA positively correlated with consistency of interest and perseverance of effort, as two component facets of grit, and intrinsic regulation. Second, both consistency of interest and perseverance of effort made an positive impact on EAA. Third, amotivation moderated the relationship between consistency of interest and EAA. Similarly, emotivation and intrinsic regulation moderated the relationship between perseverance of effort and EAA, respectively. Several pedagogical implications are suggested in this study. First, it is imperative that English teachers explore strategies conducive to reinforcement of students’grit and apply them during English class. Second, English teachers also need to regard pedagogical intervention to strengthen students’self-determination since it is closely related to how students exert grit while learning English
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.