본 연구에서는 보육교사의 권리인식이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향에서 심리적 소진의 매개효과를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울, 경기, 인천, 그 외 7개 시·도 지역 소재의 어린이집에서 근무하는 보육교사 300명이다. 보육교사의 권리인식을 측정하기 위해 정주리(2017), 송순옥(2016), 송영미(2016)의 연구를 바탕으로 이병선(2020)이 수정·보완한 척도를 사용하였다. 심리적 소진을 측정하기 위해 Maslach, Jackson, & Leiter(2016)가 개발한 척도를 정선미(2016)가 번안·수정한 척도를 사용하였다. 영유아권리존중 실행은 김진숙(2009)이 개발하고 김진숙, 서영숙(2012)이 수정·보완한 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 기술통계, 이원변량분석을 실시하였고, ...
본 연구에서는 보육교사의 권리인식이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향에서 심리적 소진의 매개효과를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울, 경기, 인천, 그 외 7개 시·도 지역 소재의 어린이집에서 근무하는 보육교사 300명이다. 보육교사의 권리인식을 측정하기 위해 정주리(2017), 송순옥(2016), 송영미(2016)의 연구를 바탕으로 이병선(2020)이 수정·보완한 척도를 사용하였다. 심리적 소진을 측정하기 위해 Maslach, Jackson, & Leiter(2016)가 개발한 척도를 정선미(2016)가 번안·수정한 척도를 사용하였다. 영유아권리존중 실행은 김진숙(2009)이 개발하고 김진숙, 서영숙(2012)이 수정·보완한 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 기술통계, 이원변량분석을 실시하였고, 상관분석을 실시하였다. 또한 회귀분석을 실시하여 보육교사 권리인식과 심리적 소진이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향을 확인하였고, 매개효과 검증을 위해 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시해 매개효과의 유의성을 검증하였다. 이를 바탕으로 알아본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 경력, 담당학급 연령에 따른 측정변인의 차이를 살펴본 결과 경력에 따라 보육교사의 권리인식과 심리적 소진에 차이가 나타났으며, 담당학급연령에 따라 심리적 소진과 영유아권리존중 실행에 차이가 있었다. 또한 심리적 소진에서 보육교사의 경력, 담당학급 연령에 대한 상호작용 효과가 나타났다. 둘째, 보육교사의 권리인식이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향에서 심리적 소진의 매개효과가 검증되었다. 즉, 보육교사의 권리인식이 높을수록 심리적 소진이 완화되어 영유아권리존중 실행을 증진시킬 수 있음을 의미한다. 결론적으로 보육교사의 권리인식은 심리적 소진을 통해 영유아권리존중 실행에 영향을 미친다. 이상의 결과는 영유아권리존중 실행을 향상시키기 위해서 보육교사의 권리인식을 기반으로 심리적 소진을 완화하는 것이 중요하다는 것을 규명하였다. 따라서 영유아권리존중 실행을 위해 보육교사의 권리인식 증진 및 심리적 소진 완화를 위한 다각적인 노력이 매우 중요하다는 것을 시사한다.
본 연구에서는 보육교사의 권리인식이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향에서 심리적 소진의 매개효과를 알아보고자 하였다. 연구 대상은 서울, 경기, 인천, 그 외 7개 시·도 지역 소재의 어린이집에서 근무하는 보육교사 300명이다. 보육교사의 권리인식을 측정하기 위해 정주리(2017), 송순옥(2016), 송영미(2016)의 연구를 바탕으로 이병선(2020)이 수정·보완한 척도를 사용하였다. 심리적 소진을 측정하기 위해 Maslach, Jackson, & Leiter(2016)가 개발한 척도를 정선미(2016)가 번안·수정한 척도를 사용하였다. 영유아권리존중 실행은 김진숙(2009)이 개발하고 김진숙, 서영숙(2012)이 수정·보완한 척도를 사용하였다. 수집된 자료는 기술통계, 이원변량분석을 실시하였고, 상관분석을 실시하였다. 또한 회귀분석을 실시하여 보육교사 권리인식과 심리적 소진이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향을 확인하였고, 매개효과 검증을 위해 부트스트래핑(bootstrapping)을 실시해 매개효과의 유의성을 검증하였다. 이를 바탕으로 알아본 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 보육교사의 경력, 담당학급 연령에 따른 측정변인의 차이를 살펴본 결과 경력에 따라 보육교사의 권리인식과 심리적 소진에 차이가 나타났으며, 담당학급연령에 따라 심리적 소진과 영유아권리존중 실행에 차이가 있었다. 또한 심리적 소진에서 보육교사의 경력, 담당학급 연령에 대한 상호작용 효과가 나타났다. 둘째, 보육교사의 권리인식이 영유아권리존중 실행에 미치는 영향에서 심리적 소진의 매개효과가 검증되었다. 즉, 보육교사의 권리인식이 높을수록 심리적 소진이 완화되어 영유아권리존중 실행을 증진시킬 수 있음을 의미한다. 결론적으로 보육교사의 권리인식은 심리적 소진을 통해 영유아권리존중 실행에 영향을 미친다. 이상의 결과는 영유아권리존중 실행을 향상시키기 위해서 보육교사의 권리인식을 기반으로 심리적 소진을 완화하는 것이 중요하다는 것을 규명하였다. 따라서 영유아권리존중 실행을 위해 보육교사의 권리인식 증진 및 심리적 소진 완화를 위한 다각적인 노력이 매우 중요하다는 것을 시사한다.
This study tried to investigate the mediating effect of burnout in the effect of childcare teachers' perception of rights on implementation of respecting children’s rights. The subjects of this study were 300 childcare teachers working at daycare centers located in Seoul, Gyeonggi, Incheon, and seve...
This study tried to investigate the mediating effect of burnout in the effect of childcare teachers' perception of rights on implementation of respecting children’s rights. The subjects of this study were 300 childcare teachers working at daycare centers located in Seoul, Gyeonggi, Incheon, and seven other cities and provinces. To measure childcare teachers' perception of rights, a scale modified and supplemented by Lee Byeong-seon(2020) was used based on the research of Joo-ri Jeong(2017), Soon-ok Song(2016), and Young-mi Song (2016). To measure burnout, the scale developed by Maslach, Jackson, & Leiter(2016) was adapted and modified by Jeong Seon-mi (2016). For implementation of respecting children’s rights a scale developed by Jinsuk Kim(2009) and modified and supplemented by Jinsuk Kim and Youngsook Seo(2012) was used. For the collected data, descriptive statistics, two-way analysis of variance were performed, and correlation analysis was performed. In addition, regression analysis was performed to confirm the effect of childcare teachers' right recognition and burnout on the implementation of respecting children’s rights. Based on this, the results of this study are as follows. First, as a result of examining the difference in measurement variables according to the careers of childcare teachers and the age of classroom, there were differences in the perception of rights and burnout of childcare teachers according to their careers. There was a difference. Also, in burnout, an interaction effect was found on the careers of childcare teachers and the age of classroom. Second, the mediating effect of burnout was verified in the effect of childcare teachers' perception of implementation of respecting children’s rights. In other words, it means that the higher the awareness of the rights of childcare teachers, the more burnout can be alleviated and implementation of respecting children’s rights. In conclusion, childcare teachers' perception of rights affects implementation of respecting children’s rights through burnout. The above results clarified the importance of alleviating burnout based on the childcare teachers' awareness of rights in order to implementation of respecting children’s rights. Therefore, it suggests that it is very important to make efforts to promote childcare teachers' awareness of rights and alleviate burnout in order to implementation of respecting children’s rights.
This study tried to investigate the mediating effect of burnout in the effect of childcare teachers' perception of rights on implementation of respecting children’s rights. The subjects of this study were 300 childcare teachers working at daycare centers located in Seoul, Gyeonggi, Incheon, and seven other cities and provinces. To measure childcare teachers' perception of rights, a scale modified and supplemented by Lee Byeong-seon(2020) was used based on the research of Joo-ri Jeong(2017), Soon-ok Song(2016), and Young-mi Song (2016). To measure burnout, the scale developed by Maslach, Jackson, & Leiter(2016) was adapted and modified by Jeong Seon-mi (2016). For implementation of respecting children’s rights a scale developed by Jinsuk Kim(2009) and modified and supplemented by Jinsuk Kim and Youngsook Seo(2012) was used. For the collected data, descriptive statistics, two-way analysis of variance were performed, and correlation analysis was performed. In addition, regression analysis was performed to confirm the effect of childcare teachers' right recognition and burnout on the implementation of respecting children’s rights. Based on this, the results of this study are as follows. First, as a result of examining the difference in measurement variables according to the careers of childcare teachers and the age of classroom, there were differences in the perception of rights and burnout of childcare teachers according to their careers. There was a difference. Also, in burnout, an interaction effect was found on the careers of childcare teachers and the age of classroom. Second, the mediating effect of burnout was verified in the effect of childcare teachers' perception of implementation of respecting children’s rights. In other words, it means that the higher the awareness of the rights of childcare teachers, the more burnout can be alleviated and implementation of respecting children’s rights. In conclusion, childcare teachers' perception of rights affects implementation of respecting children’s rights through burnout. The above results clarified the importance of alleviating burnout based on the childcare teachers' awareness of rights in order to implementation of respecting children’s rights. Therefore, it suggests that it is very important to make efforts to promote childcare teachers' awareness of rights and alleviate burnout in order to implementation of respecting children’s rights.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.