본 연구는 국내 중·고등학생 영어학습자의 학업적 자기효능감과 영어읽기전략 및 영어읽기성취도 사이의 관계를 확인하고 학교 급 간에 따른 차이를 알아보고자 고안되었다. 서울 및 인천 지역의 중학교 및 고등학생 영어학습자 총 169명이 설문조사에 참여하였으며, 설문지를 통해 학습자들의 학업적 자기효능감과 영어읽기전략 사용, 영어읽기성취도를 파악하였다. 수집된 자료는 ...
본 연구는 국내 중·고등학생 영어학습자의 학업적 자기효능감과 영어읽기전략 및 영어읽기성취도 사이의 관계를 확인하고 학교 급 간에 따른 차이를 알아보고자 고안되었다. 서울 및 인천 지역의 중학교 및 고등학생 영어학습자 총 169명이 설문조사에 참여하였으며, 설문지를 통해 학습자들의 학업적 자기효능감과 영어읽기전략 사용, 영어읽기성취도를 파악하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 사용하여 기술 통계량 측정, 독립표본 t검정, 단순 및 다중 회귀분석을 실시하였으며, 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 중·고등학생 영어학습자들의 학업적 자기효능감 양상을 분석한 결과, 전체 학업적 자기효능감 및 하위 영역 모두에서 중학생과 고등학생 간의 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않아 학업적 자기효능감 양상에서의 학교 급 간에 따른 차이는 없었다. 둘째, 학업적 자기효능감 수준 상위 집단과 하위 집단 사이의 영어읽기전략 사용 양상을 비교한 결과 중학교 및 고등학교 모든 학교 급에서 상위 집단이 하위 집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 전략사용 빈도를 보였다. 또한, 각 학교 급의 상위 집단 간의 비교와 하위 집단 간의 비교에서는 전체 전략 사용 빈도 및 영역별 전략 사용 빈도에서 유의미한 차이가 관찰되지 않았으므로 학교 급 간에 따른 차이는 없었다. 셋째, 학업적 자기효능감 기준 상위 집단이 하위 집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 영어읽기성취도를 보였으며, 이 같은 결과는 학교 급에 따른 차이 없이 모든 집단에서 동일하게 관찰되었다. 넷째, 연구에 참여한 모든 학습자 집단에서 공통적으로 학업적 자기효능감의 영어읽기전략 사용에 대한 정적 영향력이 확인되었으며, 이 같은 정적 영향력에는 학교 급 간에 따른 차이가 발견되지 않았다. 한편, 학업적 자기효능감의 하위 요인별 영향력을 확인했을 때는 학교 급 간에 따른 차이가 나타났다. 전체 및 중학생 학습자 집단의 경우 과제난이도 선호와 자기조절 효능감의 영어읽기전략에 대한 유의미한 영향력이 확인된 반면, 고등학생 학습자의 경우 자기조절 효능감만이 영어읽기전략 사용에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 다섯째, 연구에 참여한 모든 학습자 집단에서 공통적으로 학업적 자기효능감의 영어읽기성취도에 대한 정적 영향력이 확인되었으며, 이 같은 정적 영향력에는 학교 급 간에 따른 차이가 발견되지 않았다. 한편, 학업적 자기효능감의 하위 항목별 영향력을 살펴보았을 때는 학교 급 간에 따른 차이가 나타났다. 전체 및 중학생 학습자 집단의 경우 자기조절 효능감과 자신감의 영어읽기성취도에 대한 유의미한 영향력이 확인된 반면, 고등학생 학습자의 경우 자기조절 효능감만이 영어읽기성취도에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 본 연구는 기존의 선행연구가 대부분 고등학생 및 대학생을 대상으로 이루어졌다는 점과 학교 급 간에 따른 차이를 분석한 연구가 부족하다는 한계를 확인하고 중학생 및 고등학생 영어학습자의 학업적자기효능감과 영어읽기전략 및 영어읽기성취도 사이의 관계와 학교 급 간에 따른 차이를 연구하여 앞으로의 교육적 방향을 제시하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
본 연구는 국내 중·고등학생 영어학습자의 학업적 자기효능감과 영어읽기전략 및 영어읽기성취도 사이의 관계를 확인하고 학교 급 간에 따른 차이를 알아보고자 고안되었다. 서울 및 인천 지역의 중학교 및 고등학생 영어학습자 총 169명이 설문조사에 참여하였으며, 설문지를 통해 학습자들의 학업적 자기효능감과 영어읽기전략 사용, 영어읽기성취도를 파악하였다. 수집된 자료는 SPSS 25.0을 사용하여 기술 통계량 측정, 독립표본 t검정, 단순 및 다중 회귀분석을 실시하였으며, 이에 따른 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 국내 중·고등학생 영어학습자들의 학업적 자기효능감 양상을 분석한 결과, 전체 학업적 자기효능감 및 하위 영역 모두에서 중학생과 고등학생 간의 통계적으로 유의미한 차이가 나타나지 않아 학업적 자기효능감 양상에서의 학교 급 간에 따른 차이는 없었다. 둘째, 학업적 자기효능감 수준 상위 집단과 하위 집단 사이의 영어읽기전략 사용 양상을 비교한 결과 중학교 및 고등학교 모든 학교 급에서 상위 집단이 하위 집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 전략사용 빈도를 보였다. 또한, 각 학교 급의 상위 집단 간의 비교와 하위 집단 간의 비교에서는 전체 전략 사용 빈도 및 영역별 전략 사용 빈도에서 유의미한 차이가 관찰되지 않았으므로 학교 급 간에 따른 차이는 없었다. 셋째, 학업적 자기효능감 기준 상위 집단이 하위 집단에 비해 통계적으로 유의미하게 높은 영어읽기성취도를 보였으며, 이 같은 결과는 학교 급에 따른 차이 없이 모든 집단에서 동일하게 관찰되었다. 넷째, 연구에 참여한 모든 학습자 집단에서 공통적으로 학업적 자기효능감의 영어읽기전략 사용에 대한 정적 영향력이 확인되었으며, 이 같은 정적 영향력에는 학교 급 간에 따른 차이가 발견되지 않았다. 한편, 학업적 자기효능감의 하위 요인별 영향력을 확인했을 때는 학교 급 간에 따른 차이가 나타났다. 전체 및 중학생 학습자 집단의 경우 과제난이도 선호와 자기조절 효능감의 영어읽기전략에 대한 유의미한 영향력이 확인된 반면, 고등학생 학습자의 경우 자기조절 효능감만이 영어읽기전략 사용에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 다섯째, 연구에 참여한 모든 학습자 집단에서 공통적으로 학업적 자기효능감의 영어읽기성취도에 대한 정적 영향력이 확인되었으며, 이 같은 정적 영향력에는 학교 급 간에 따른 차이가 발견되지 않았다. 한편, 학업적 자기효능감의 하위 항목별 영향력을 살펴보았을 때는 학교 급 간에 따른 차이가 나타났다. 전체 및 중학생 학습자 집단의 경우 자기조절 효능감과 자신감의 영어읽기성취도에 대한 유의미한 영향력이 확인된 반면, 고등학생 학습자의 경우 자기조절 효능감만이 영어읽기성취도에 유의미한 영향을 미치는 요인으로 분석되었다. 본 연구는 기존의 선행연구가 대부분 고등학생 및 대학생을 대상으로 이루어졌다는 점과 학교 급 간에 따른 차이를 분석한 연구가 부족하다는 한계를 확인하고 중학생 및 고등학생 영어학습자의 학업적자기효능감과 영어읽기전략 및 영어읽기성취도 사이의 관계와 학교 급 간에 따른 차이를 연구하여 앞으로의 교육적 방향을 제시하였다는 점에서 그 의의를 찾을 수 있다.
The purpose of this study is to investigate the relationship among academic self-efficacy, English reading strategies, and English reading achievement of Korean middle school and high school students. Additionally, the study aims to identify the difference of the aspects in terms of school levels. A...
The purpose of this study is to investigate the relationship among academic self-efficacy, English reading strategies, and English reading achievement of Korean middle school and high school students. Additionally, the study aims to identify the difference of the aspects in terms of school levels. A total of 169 middle school and high school students from Incheon and Seoul participated in the survey. Through the questionnaire, the learners’ level of academic self-efficacy, reading strategy usage, and English reading achievement are identified. The collected data was analyzed by SPSS 25.0, using descriptive statistics, independent t-test, simple regression analysis, and multiple regression analysis. The results of the study are as follows. First, no statistically significant difference of both overall academic self-efficacy level and its sub domains between middle school students and high school students was found. Therefore, there was no difference between school levels in terms of academic self-efficacy level. Second, the group of high academic self-efficacy level showed more frequent usage of English reading strategies than the group of low academic self-efficacy level in both middle school and high school groups. Furthermore, in the comparison between high academic self-efficacy level groups in each school level and between low academic self-efficacy level groups in each school level, no significant difference was found in terms of both overall English reading strategy usage and its sub domains. Third, the group of high academic self-efficacy level showed significantly higher English reading achievement than the group of low academic self-efficacy level regardless of school levels. Fourth, the positive influence of academic self-efficacy on English reading strategy usage was identified in both middle school and high school groups, regardless of school levels. However, the difference in terms of school levels was found when it comes to the influence of sub-domains of academic self-efficacy. For middle school students, the positive influence of task difficulty preference and self-regulatory efficacy on English reading strategy usage was identified. For high school students, on the other hand, self-regulatory efficacy was identified as the only factor that has positive influence on English reading strategy usage. Fifth, the positive influence of academic self-efficacy on English reading achievement was identified in both middle school and high school groups, regardless of school levels. However, the difference in terms of school levels was found when it comes to the influence of sub-domains of academic self-efficacy. For middle school students, the positive influence of self-confidence and self-regulatory efficacy on English reading achievement was identified. For high school students, on the other hand, self-regulatory efficacy was identified as the only factor that has positive influence on English reading achievement. This study is meaningful in that, by identifying the fact that most of the preceding studies had been conducted on high school and college students and that studies on the difference in terms of school levels had not been sufficiently conducted, the relationship among academic self-efficacy, English reading strategy, and English reading achievement and the difference in terms of school levels were examined to present educational suggestions for the future.
The purpose of this study is to investigate the relationship among academic self-efficacy, English reading strategies, and English reading achievement of Korean middle school and high school students. Additionally, the study aims to identify the difference of the aspects in terms of school levels. A total of 169 middle school and high school students from Incheon and Seoul participated in the survey. Through the questionnaire, the learners’ level of academic self-efficacy, reading strategy usage, and English reading achievement are identified. The collected data was analyzed by SPSS 25.0, using descriptive statistics, independent t-test, simple regression analysis, and multiple regression analysis. The results of the study are as follows. First, no statistically significant difference of both overall academic self-efficacy level and its sub domains between middle school students and high school students was found. Therefore, there was no difference between school levels in terms of academic self-efficacy level. Second, the group of high academic self-efficacy level showed more frequent usage of English reading strategies than the group of low academic self-efficacy level in both middle school and high school groups. Furthermore, in the comparison between high academic self-efficacy level groups in each school level and between low academic self-efficacy level groups in each school level, no significant difference was found in terms of both overall English reading strategy usage and its sub domains. Third, the group of high academic self-efficacy level showed significantly higher English reading achievement than the group of low academic self-efficacy level regardless of school levels. Fourth, the positive influence of academic self-efficacy on English reading strategy usage was identified in both middle school and high school groups, regardless of school levels. However, the difference in terms of school levels was found when it comes to the influence of sub-domains of academic self-efficacy. For middle school students, the positive influence of task difficulty preference and self-regulatory efficacy on English reading strategy usage was identified. For high school students, on the other hand, self-regulatory efficacy was identified as the only factor that has positive influence on English reading strategy usage. Fifth, the positive influence of academic self-efficacy on English reading achievement was identified in both middle school and high school groups, regardless of school levels. However, the difference in terms of school levels was found when it comes to the influence of sub-domains of academic self-efficacy. For middle school students, the positive influence of self-confidence and self-regulatory efficacy on English reading achievement was identified. For high school students, on the other hand, self-regulatory efficacy was identified as the only factor that has positive influence on English reading achievement. This study is meaningful in that, by identifying the fact that most of the preceding studies had been conducted on high school and college students and that studies on the difference in terms of school levels had not been sufficiently conducted, the relationship among academic self-efficacy, English reading strategy, and English reading achievement and the difference in terms of school levels were examined to present educational suggestions for the future.
주제어
#중학생 영어학습자 고등학생 영어학습자 학교 급 학업적 자기효능감 영어읽기전략 영어읽기성취도
학위논문 정보
저자
김배성
학위수여기관
연세대학교 교육대학원
학위구분
국내석사
학과
영어교육전공
지도교수
김수연
발행연도
2022
총페이지
viii, 109 p.
키워드
중학생 영어학습자 고등학생 영어학습자 학교 급 학업적 자기효능감 영어읽기전략 영어읽기성취도
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.