[학위논문]체육교사의 코칭리더십과 교사-학생 상호작용이 수업분위기에 미치는 영향 The effect of physical education teachers’ coaching leadership and teacher-student interaction on class atmosphere원문보기
최근 학교에서의 신체활동은 청소년들의 학교 교육에 있어 중요한 부분을 차지하고 있다. 청소년기의 신체활동은 신체 능력의 향상뿐만 아니라, 학생들의 인성적인 측면에서도 큰 영향을 미치기 때문이다. 따라서 체육수업이 어떻게 실현되느냐에 대해서 그 주체인 교사와 학생의 역할 관점에서 연구할 필요가 있다. 이 연구는 체육교사의 코칭리더십과 교사-학생 상호작용이 수업분위기에 미치는 영향을 규명하는 데 있다. 이를 위해 경상남도 소재의 A지역의 가나중학교 재학 중인 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 406명을 대상으로 실시하였으며 미가입 혹은 불성실한 응답 48부를 제외 후 358명의 자료를 분석하였다. 수집된 자료는 ...
최근 학교에서의 신체활동은 청소년들의 학교 교육에 있어 중요한 부분을 차지하고 있다. 청소년기의 신체활동은 신체 능력의 향상뿐만 아니라, 학생들의 인성적인 측면에서도 큰 영향을 미치기 때문이다. 따라서 체육수업이 어떻게 실현되느냐에 대해서 그 주체인 교사와 학생의 역할 관점에서 연구할 필요가 있다. 이 연구는 체육교사의 코칭리더십과 교사-학생 상호작용이 수업분위기에 미치는 영향을 규명하는 데 있다. 이를 위해 경상남도 소재의 A지역의 가나중학교 재학 중인 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 406명을 대상으로 실시하였으며 미가입 혹은 불성실한 응답 48부를 제외 후 358명의 자료를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS(ver.19.0)을 이용하여 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석을 실시하였으며, 연구가설을 검증하기 위해 상관분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 유의수준을 .05로 설정하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 체육교사의 코칭리더십이 교사-학생 상호작용에 미치는 영향을 분석한 결과, 체육교사의 코칭리더십의 수행평가, 개발, 관계는 포용적 상호작용에, 수행평가 관계는 통제적 상호작용에, 개발은 애정적 상호작용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때 체육교사의 코칭리더십은 교사-학생 상호작용에 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 체육교사의 코칭리더십이 수업분위기에 미치는 영향을 분석한 결과, 코칭리더십의 관계, 방향 제시는 숙달 수업분위기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때 체육교사의 코칭리더십 여부에 따라 긍정적인 수업분위기가 조성되는 것이 확인되었다. 셋째, 체육수업에서의 교사-학생 상호작용이 수업분위기에 미치는 영향을 분석한 결과, 교사-학생 상호작용의 통제적, 애정적 상호작용이 수행 수업분위기에, 포용적, 통제적, 애정적 상호작용 모두 숙달 수업분위기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때 교사-학생 상호작용이 수업분위기에 지대한 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 이상의 연구 결과를 종합하면 체육교사의 코칭리더십과 교사-학생 상호작용은 수업분위기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 체육교사의 코칭리더십과 교사-학생 상호작용의 빈도수에 따라 긍정적이고 적극적인 수업분위기가 조성될 수 있다는 것을 알 수 있다. 따라서 학생들이 심리적 안정감을 토대로 적극적인 참여가 이루어질 수 있는 수업분위기를 조성하기 위해 교사들의 코칭리더십과 교사-학생 상호작용을 위한 구체적인 교육 프로그램 구축을 위한 다양한 시도와 노력이 필요할 것으로 보인다.
최근 학교에서의 신체활동은 청소년들의 학교 교육에 있어 중요한 부분을 차지하고 있다. 청소년기의 신체활동은 신체 능력의 향상뿐만 아니라, 학생들의 인성적인 측면에서도 큰 영향을 미치기 때문이다. 따라서 체육수업이 어떻게 실현되느냐에 대해서 그 주체인 교사와 학생의 역할 관점에서 연구할 필요가 있다. 이 연구는 체육교사의 코칭리더십과 교사-학생 상호작용이 수업분위기에 미치는 영향을 규명하는 데 있다. 이를 위해 경상남도 소재의 A지역의 가나중학교 재학 중인 학생들을 대상으로 설문조사를 실시하였다. 총 406명을 대상으로 실시하였으며 미가입 혹은 불성실한 응답 48부를 제외 후 358명의 자료를 분석하였다. 수집된 자료는 SPSS(ver.19.0)을 이용하여 탐색적 요인분석과 신뢰도 분석을 실시하였으며, 연구가설을 검증하기 위해 상관분석 및 다중회귀분석을 실시하였다. 유의수준을 .05로 설정하여 얻은 결론은 다음과 같다. 첫째, 체육교사의 코칭리더십이 교사-학생 상호작용에 미치는 영향을 분석한 결과, 체육교사의 코칭리더십의 수행평가, 개발, 관계는 포용적 상호작용에, 수행평가 관계는 통제적 상호작용에, 개발은 애정적 상호작용에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때 체육교사의 코칭리더십은 교사-학생 상호작용에 영향을 주는 것으로 나타났다. 둘째, 체육교사의 코칭리더십이 수업분위기에 미치는 영향을 분석한 결과, 코칭리더십의 관계, 방향 제시는 숙달 수업분위기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때 체육교사의 코칭리더십 여부에 따라 긍정적인 수업분위기가 조성되는 것이 확인되었다. 셋째, 체육수업에서의 교사-학생 상호작용이 수업분위기에 미치는 영향을 분석한 결과, 교사-학생 상호작용의 통제적, 애정적 상호작용이 수행 수업분위기에, 포용적, 통제적, 애정적 상호작용 모두 숙달 수업분위기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 이러한 결과를 볼 때 교사-학생 상호작용이 수업분위기에 지대한 영향을 미친다는 것을 알 수 있다. 이상의 연구 결과를 종합하면 체육교사의 코칭리더십과 교사-학생 상호작용은 수업분위기에 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 체육교사의 코칭리더십과 교사-학생 상호작용의 빈도수에 따라 긍정적이고 적극적인 수업분위기가 조성될 수 있다는 것을 알 수 있다. 따라서 학생들이 심리적 안정감을 토대로 적극적인 참여가 이루어질 수 있는 수업분위기를 조성하기 위해 교사들의 코칭리더십과 교사-학생 상호작용을 위한 구체적인 교육 프로그램 구축을 위한 다양한 시도와 노력이 필요할 것으로 보인다.
Recently, Physical activity at school has become an important part of the school education of adolescents. This is because physical activity in adolescence has a great influence not only on physical ability but also on students' personality. Therefore, it is necessary to study how physical education...
Recently, Physical activity at school has become an important part of the school education of adolescents. This is because physical activity in adolescence has a great influence not only on physical ability but also on students' personality. Therefore, it is necessary to study how physical education classes are realized from the perspective of the roles of teachers and students who are the subjects. This study aims to investigate the effects of coaching leadership and teacher-student interaction on class atmosphere. For this purpose, a survey was conducted on students attending Gana Middle School in A area in Gyeongsangnam-do. A total of 406 subjects were surveyed and the data of 358 students were analyzed after excluding 48 unincorporated or unfaithful responses. For the collected data, exploratory factor analysis and reliability analysis were performed using SPSS (ver.19.0), and correlation analysis and multiple regression analysis were performed to verify the research hypothesis. The conclusions obtained by setting the significance level to .05 are as follows. First, as a result of analyzing the effect of physical education teacher coaching leadership on teacher-student interaction, it was found that performance evaluation, development, and relationship have a significant effect on inclusive interaction, performance evaluation and relationship on controlling interaction, and development on affectionate interaction. This result has showed that the coaching leadership of physical education teachers affects the teacher-student interaction. Second, as a result of analyzing the effect of physical education teachers’ coaching leadership on class atmosphere, the relationship and direction of coaching leadership had a significant effect on the atmosphere of mastery class. From these results, it was confirmed that a positive class atmosphere was created depending on coaching leadership of the physical education teacher. Third, as a result of analyzing the effect of teacher-student interaction in physical education class on the class atmosphere, the controllable and affectionate interaction of teacher-student interaction had a significant effect on the performance class atmosphere, and inclusive, controllable and affectionate interaction had a significant effect on the mastery class atmosphere. From these results, it can be seen that the teacher-student interaction has a profound effect on the class atmosphere. Summarizing the above research results, it was found that the coaching leadership of physical education teachers and the teacher-student interaction had a significant effect on the class atmosphere. It can be seen that a positive and active class atmosphere can be created according to the coaching leadership of physical education teachers and the frequency of teacher-student interaction. Therefore, in order to create a class atmosphere in which students can actively participate based on psychological stability, various attempts and efforts are needed to establish specific educational programs for coaching leadership and teacher-student interaction.
Recently, Physical activity at school has become an important part of the school education of adolescents. This is because physical activity in adolescence has a great influence not only on physical ability but also on students' personality. Therefore, it is necessary to study how physical education classes are realized from the perspective of the roles of teachers and students who are the subjects. This study aims to investigate the effects of coaching leadership and teacher-student interaction on class atmosphere. For this purpose, a survey was conducted on students attending Gana Middle School in A area in Gyeongsangnam-do. A total of 406 subjects were surveyed and the data of 358 students were analyzed after excluding 48 unincorporated or unfaithful responses. For the collected data, exploratory factor analysis and reliability analysis were performed using SPSS (ver.19.0), and correlation analysis and multiple regression analysis were performed to verify the research hypothesis. The conclusions obtained by setting the significance level to .05 are as follows. First, as a result of analyzing the effect of physical education teacher coaching leadership on teacher-student interaction, it was found that performance evaluation, development, and relationship have a significant effect on inclusive interaction, performance evaluation and relationship on controlling interaction, and development on affectionate interaction. This result has showed that the coaching leadership of physical education teachers affects the teacher-student interaction. Second, as a result of analyzing the effect of physical education teachers’ coaching leadership on class atmosphere, the relationship and direction of coaching leadership had a significant effect on the atmosphere of mastery class. From these results, it was confirmed that a positive class atmosphere was created depending on coaching leadership of the physical education teacher. Third, as a result of analyzing the effect of teacher-student interaction in physical education class on the class atmosphere, the controllable and affectionate interaction of teacher-student interaction had a significant effect on the performance class atmosphere, and inclusive, controllable and affectionate interaction had a significant effect on the mastery class atmosphere. From these results, it can be seen that the teacher-student interaction has a profound effect on the class atmosphere. Summarizing the above research results, it was found that the coaching leadership of physical education teachers and the teacher-student interaction had a significant effect on the class atmosphere. It can be seen that a positive and active class atmosphere can be created according to the coaching leadership of physical education teachers and the frequency of teacher-student interaction. Therefore, in order to create a class atmosphere in which students can actively participate based on psychological stability, various attempts and efforts are needed to establish specific educational programs for coaching leadership and teacher-student interaction.
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