국내에서 대학입시는 수많은 교육제도와 정책들 중에서도 국민들의 관심이 가장 높은 주제이다. 입학사정관제는 정량적으로 학생을 평가하는 기계적인 선발 방식에서 벗어나 학생들의 잠재능력과 소질, 발전가능성 등을 입학사정관이 다면적으로 평가하고 판단하여 대학의 인재상에 맞는 학생을 선발하는 제도다. 이러한 학생들을 선발하는 가장 중요한 역할을 하고 있는 입학사정관들의 실제적 역할 수행 과정과 경험을 살펴보는 것은 우리 대입제도의 현황뿐만 아니라, 우리 교육과 사회의 현실을 살펴볼 수 있는 매우 유의미한 접근으로 이해될 수 있다. 무엇보다도 학생부종합전형은 학교교육에 있어 교육의 결과를 넘어 전반적 교육과정의 중요성을 확대하고, 교육과정을 다양화하여 공교육의 변화에 긍정적 영향을 끼치는 전형으로 평가받는 측면이 있고, 그 학생부종합전형 운영의 중심에서 입학사정관이 매개적 역할을 담당하고 있기 때문에, 우리 교육에 있어서 입학사정관의 실제적 경험과 현상을 살펴보고 그 특징과 의미를 밝혀내어 이론화하는 것은 학문적으로도 매우 의미 있는 접근이 될 수 있다. 이에 따라 본 연구는 위와 같은 문제의식을 바탕으로 입학사정관 삶을 통해서 어떠한 경험을 하는 지 초점을 맞췄다. 입학사정관의 경험을 통한 삶의 모습이 조직에 따라 차이가 있다고 보고, 각 다른 조직에서 경험한 입학사정관을 연구참여자로 선정했다. 따라서 본 연구에서는 입학사정관 삶의 경험에 대한 모습을 살펴보고, 경험과정을 보다 잘 드러낼 수 있도록 입학사정관 관련자료 및 심층면담을 수집해 연구를 진행하였다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 입학사정관의 삶 경험은 어떠한가? 둘째, 입학사정관의 삶 경험의 특징은 무엇인가? 셋째, 입학사정관의 삶 경험의 의미는 무엇인가?
이러한 연구문제를 해결하기 위해 ...
국내에서 대학입시는 수많은 교육제도와 정책들 중에서도 국민들의 관심이 가장 높은 주제이다. 입학사정관제는 정량적으로 학생을 평가하는 기계적인 선발 방식에서 벗어나 학생들의 잠재능력과 소질, 발전가능성 등을 입학사정관이 다면적으로 평가하고 판단하여 대학의 인재상에 맞는 학생을 선발하는 제도다. 이러한 학생들을 선발하는 가장 중요한 역할을 하고 있는 입학사정관들의 실제적 역할 수행 과정과 경험을 살펴보는 것은 우리 대입제도의 현황뿐만 아니라, 우리 교육과 사회의 현실을 살펴볼 수 있는 매우 유의미한 접근으로 이해될 수 있다. 무엇보다도 학생부종합전형은 학교교육에 있어 교육의 결과를 넘어 전반적 교육과정의 중요성을 확대하고, 교육과정을 다양화하여 공교육의 변화에 긍정적 영향을 끼치는 전형으로 평가받는 측면이 있고, 그 학생부종합전형 운영의 중심에서 입학사정관이 매개적 역할을 담당하고 있기 때문에, 우리 교육에 있어서 입학사정관의 실제적 경험과 현상을 살펴보고 그 특징과 의미를 밝혀내어 이론화하는 것은 학문적으로도 매우 의미 있는 접근이 될 수 있다. 이에 따라 본 연구는 위와 같은 문제의식을 바탕으로 입학사정관 삶을 통해서 어떠한 경험을 하는 지 초점을 맞췄다. 입학사정관의 경험을 통한 삶의 모습이 조직에 따라 차이가 있다고 보고, 각 다른 조직에서 경험한 입학사정관을 연구참여자로 선정했다. 따라서 본 연구에서는 입학사정관 삶의 경험에 대한 모습을 살펴보고, 경험과정을 보다 잘 드러낼 수 있도록 입학사정관 관련자료 및 심층면담을 수집해 연구를 진행하였다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 입학사정관의 삶 경험은 어떠한가? 둘째, 입학사정관의 삶 경험의 특징은 무엇인가? 셋째, 입학사정관의 삶 경험의 의미는 무엇인가?
이러한 연구문제를 해결하기 위해 질적 연구 중에서 Strauss & Corbin의 근거이론을 연구방법으로 사용했다. 이는 입학사정관 삶과 경험 과정에 대한 데이터가 없어 근거이론을 활용하여 입학사정관의 경험을 통한 모습을 수집된 자료를 바탕으로 다양한 각도에서 연구주제와 관련된 행동을 확인하고, 현상을 설명할 수 있는 이론을 만들고자 사용했다. 자료 수집 및 분석은 주제별 이름붙이기(코딩)를 통해 코드를 생성하고, 범주화했다. 개방코딩 결과 17개의 상위범주, 34개의 하위범주, 68개의 코드로 도출되었다. 이를 토대로 근거이론에 따라 패러다임 모형으로 구성했다. 축 코딩 결과, 입학사정관 삶의 경험에 대한 중심현상은 ‘전문성과 업무과잉의 충돌’과 ‘신분안정화를 위한 발버둥’ 두 가지로 나타났다. ‘전문성과 업무과잉의 충돌’은 입학사정관제 운영을 위해 입학사정관이 전문가로서 역량을 발휘하지만, 과다한 업무를 수행하고 있는 상황을 일컫는다. ‘신분안정화를 위한 발버둥’은 입학사정관제가 정착해가는 과정 속에서 대부분 계약직으로 구성되어 운영되고 있는 조직 속에서 고용안정이 되기 위해 책임감을 가지고 업무를 수행해나가는 일련의 과정을 의미한다. 이를 중심으로 하여 인과적 조건은 ‘입학사정관제 정착’, ‘입시변화 속 기회잡기’ 로 나타났다. 맥락적 조건은 ‘입시제도’, ‘자율성 없는 조직’, ‘국고지원사업 따내기’로 드러났다. 중재적 조건은 ‘권한·믿음과 함께 오는 압박’, ‘바로보이지 않는 성과’, ‘나의전문성 찾기’로 나타났다. 작용/상호작용 전략은 ‘조직에 적응하기’, ‘살아남기 위한 경쟁’, ‘조직 적응은 나의 몫’으로 나타났다. 결과는 ‘정착’, ‘이직’, ‘떠남’으로 도출되었다. 선택 코딩 결과, 핵심 범주는 ‘대학 내부의 취약한 구조 안에서 역량 키우기’로 드러났다. 과정분석은 입학사정관 업무경험 단계, 조직 환경 속 상호단계, 선택받기 위한 숨은 경쟁 단계, 이겨내기 단계, 그만두기 단계, 성찰 단계로 나타났다.
연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 입학사정관은 과다한 업무를 수행하고 있다. 입학사정관들은 업무에 참여하는 부분에 있어서, 조직에서의 위치를 고려하였을 때, 다양하고 업무를 수행하기 위해 희생과 책임감을 갖고 참여하고 있다. 둘째, 직·간접적으로 대학 내부의 취약한 구조 안에서 입학사정관들은 고용의 안정을 위해서 과다한 업무라 하더라도 참고 책임감 있게 업무를 수행하여 전문성을 발휘하고 있다. 셋째, 입학사정관은 전문성과 업무과잉의 충돌 속에서 신분안정화를 위해 발버둥 치는 모습은 개인과 학교의 차원을 넘어 사회 및 제도의 영향을 받는 것으로 나타났다.
연구결과의 교육정책학적 의의는 다음과 같다.
첫째, 입학사정관의 고용 보장이 이루어져야 한다. 모든 권한은 학교에게 있으며, 입학사정관은 주어진 역할에 대해 적극적으로 수행한다. 하지만 입학사정관 삶의 경험 속에서 드러나는 책임감에 비해, 주어진 권한이나 업무의 선택, 직업의 안정성이 없기 때문에 이러한 모습이 입학사정관의 실제 모습이고 한계로 보인다. 둘째, 입학사정관과 관련하여 별도의 직렬 직군을 만들고 그에 따른 처우와 역할을 부여해야한다. 대학은 전문가적 능력과 임무뿐만 아니라 행정적 역량을 동시에 발휘 할 수 있는 입학사정관의 정착 및 활용이 중요하다. ‘교육자’, ‘입시전문가’, ‘입시 행정 책임자’, ‘대입 전형 전문가’로서의 역할 뿐만 아니라 사회적 인식의 변화가 필요가 있음을 제시하였다. 셋째, 고교교육 기여대학 지원 사업비 없이도 운영할 수 있는 대학 내 자구책이 필요하다. 입학사정관을 점차적으로 전문가로서 인정하고 적절한 처우와 직위를 부여해야한다. 대학 내 구성원 전체가 함께 움직인다면 전문성 향상뿐만 아니라 업무환경의 개선을 통해 공정하고 안전하게 전형운영을 할 수 있을 것이라는 점에서 본 연구의 의의가 있다. 넷째, 입학사정관의 업무 경감이 필요하다. 직책, 직위, 경력을 갖고 있는 입학사정관에게 업무 쏠림 현상이 일어나지 않고, 사업규모 및 전형규모에 맞는 입학사정관의 권장 채용인원을 보장하여, 업무의 분업화가 이루어지고, 업무 경감이 이루어질 수 있도록 보완하여 운영하는 것이 필요가 있음을 제시하였다는 데 본 연구의 의의가 있다. 다섯째, 입학사정관의 대학입시 공정성 및 윤리성에 대한 공통적인 지침 마련이 필요하다. 본 연구에서 드러났듯이 교육부 등은 대학의 공정성 및 윤리의식에 대하여 대학자율이 아닌 공통적인 지침을 마련하여 제공할 필요가 있음을 제시하였다는 데 본 연구의 의의가 있다.
국내에서 대학입시는 수많은 교육제도와 정책들 중에서도 국민들의 관심이 가장 높은 주제이다. 입학사정관제는 정량적으로 학생을 평가하는 기계적인 선발 방식에서 벗어나 학생들의 잠재능력과 소질, 발전가능성 등을 입학사정관이 다면적으로 평가하고 판단하여 대학의 인재상에 맞는 학생을 선발하는 제도다. 이러한 학생들을 선발하는 가장 중요한 역할을 하고 있는 입학사정관들의 실제적 역할 수행 과정과 경험을 살펴보는 것은 우리 대입제도의 현황뿐만 아니라, 우리 교육과 사회의 현실을 살펴볼 수 있는 매우 유의미한 접근으로 이해될 수 있다. 무엇보다도 학생부종합전형은 학교교육에 있어 교육의 결과를 넘어 전반적 교육과정의 중요성을 확대하고, 교육과정을 다양화하여 공교육의 변화에 긍정적 영향을 끼치는 전형으로 평가받는 측면이 있고, 그 학생부종합전형 운영의 중심에서 입학사정관이 매개적 역할을 담당하고 있기 때문에, 우리 교육에 있어서 입학사정관의 실제적 경험과 현상을 살펴보고 그 특징과 의미를 밝혀내어 이론화하는 것은 학문적으로도 매우 의미 있는 접근이 될 수 있다. 이에 따라 본 연구는 위와 같은 문제의식을 바탕으로 입학사정관 삶을 통해서 어떠한 경험을 하는 지 초점을 맞췄다. 입학사정관의 경험을 통한 삶의 모습이 조직에 따라 차이가 있다고 보고, 각 다른 조직에서 경험한 입학사정관을 연구참여자로 선정했다. 따라서 본 연구에서는 입학사정관 삶의 경험에 대한 모습을 살펴보고, 경험과정을 보다 잘 드러낼 수 있도록 입학사정관 관련자료 및 심층면담을 수집해 연구를 진행하였다. 구체적인 연구문제는 다음과 같다.
첫째, 입학사정관의 삶 경험은 어떠한가? 둘째, 입학사정관의 삶 경험의 특징은 무엇인가? 셋째, 입학사정관의 삶 경험의 의미는 무엇인가?
이러한 연구문제를 해결하기 위해 질적 연구 중에서 Strauss & Corbin의 근거이론을 연구방법으로 사용했다. 이는 입학사정관 삶과 경험 과정에 대한 데이터가 없어 근거이론을 활용하여 입학사정관의 경험을 통한 모습을 수집된 자료를 바탕으로 다양한 각도에서 연구주제와 관련된 행동을 확인하고, 현상을 설명할 수 있는 이론을 만들고자 사용했다. 자료 수집 및 분석은 주제별 이름붙이기(코딩)를 통해 코드를 생성하고, 범주화했다. 개방코딩 결과 17개의 상위범주, 34개의 하위범주, 68개의 코드로 도출되었다. 이를 토대로 근거이론에 따라 패러다임 모형으로 구성했다. 축 코딩 결과, 입학사정관 삶의 경험에 대한 중심현상은 ‘전문성과 업무과잉의 충돌’과 ‘신분안정화를 위한 발버둥’ 두 가지로 나타났다. ‘전문성과 업무과잉의 충돌’은 입학사정관제 운영을 위해 입학사정관이 전문가로서 역량을 발휘하지만, 과다한 업무를 수행하고 있는 상황을 일컫는다. ‘신분안정화를 위한 발버둥’은 입학사정관제가 정착해가는 과정 속에서 대부분 계약직으로 구성되어 운영되고 있는 조직 속에서 고용안정이 되기 위해 책임감을 가지고 업무를 수행해나가는 일련의 과정을 의미한다. 이를 중심으로 하여 인과적 조건은 ‘입학사정관제 정착’, ‘입시변화 속 기회잡기’ 로 나타났다. 맥락적 조건은 ‘입시제도’, ‘자율성 없는 조직’, ‘국고지원사업 따내기’로 드러났다. 중재적 조건은 ‘권한·믿음과 함께 오는 압박’, ‘바로보이지 않는 성과’, ‘나의전문성 찾기’로 나타났다. 작용/상호작용 전략은 ‘조직에 적응하기’, ‘살아남기 위한 경쟁’, ‘조직 적응은 나의 몫’으로 나타났다. 결과는 ‘정착’, ‘이직’, ‘떠남’으로 도출되었다. 선택 코딩 결과, 핵심 범주는 ‘대학 내부의 취약한 구조 안에서 역량 키우기’로 드러났다. 과정분석은 입학사정관 업무경험 단계, 조직 환경 속 상호단계, 선택받기 위한 숨은 경쟁 단계, 이겨내기 단계, 그만두기 단계, 성찰 단계로 나타났다.
연구의 결론은 다음과 같다.
첫째, 입학사정관은 과다한 업무를 수행하고 있다. 입학사정관들은 업무에 참여하는 부분에 있어서, 조직에서의 위치를 고려하였을 때, 다양하고 업무를 수행하기 위해 희생과 책임감을 갖고 참여하고 있다. 둘째, 직·간접적으로 대학 내부의 취약한 구조 안에서 입학사정관들은 고용의 안정을 위해서 과다한 업무라 하더라도 참고 책임감 있게 업무를 수행하여 전문성을 발휘하고 있다. 셋째, 입학사정관은 전문성과 업무과잉의 충돌 속에서 신분안정화를 위해 발버둥 치는 모습은 개인과 학교의 차원을 넘어 사회 및 제도의 영향을 받는 것으로 나타났다.
연구결과의 교육정책학적 의의는 다음과 같다.
첫째, 입학사정관의 고용 보장이 이루어져야 한다. 모든 권한은 학교에게 있으며, 입학사정관은 주어진 역할에 대해 적극적으로 수행한다. 하지만 입학사정관 삶의 경험 속에서 드러나는 책임감에 비해, 주어진 권한이나 업무의 선택, 직업의 안정성이 없기 때문에 이러한 모습이 입학사정관의 실제 모습이고 한계로 보인다. 둘째, 입학사정관과 관련하여 별도의 직렬 직군을 만들고 그에 따른 처우와 역할을 부여해야한다. 대학은 전문가적 능력과 임무뿐만 아니라 행정적 역량을 동시에 발휘 할 수 있는 입학사정관의 정착 및 활용이 중요하다. ‘교육자’, ‘입시전문가’, ‘입시 행정 책임자’, ‘대입 전형 전문가’로서의 역할 뿐만 아니라 사회적 인식의 변화가 필요가 있음을 제시하였다. 셋째, 고교교육 기여대학 지원 사업비 없이도 운영할 수 있는 대학 내 자구책이 필요하다. 입학사정관을 점차적으로 전문가로서 인정하고 적절한 처우와 직위를 부여해야한다. 대학 내 구성원 전체가 함께 움직인다면 전문성 향상뿐만 아니라 업무환경의 개선을 통해 공정하고 안전하게 전형운영을 할 수 있을 것이라는 점에서 본 연구의 의의가 있다. 넷째, 입학사정관의 업무 경감이 필요하다. 직책, 직위, 경력을 갖고 있는 입학사정관에게 업무 쏠림 현상이 일어나지 않고, 사업규모 및 전형규모에 맞는 입학사정관의 권장 채용인원을 보장하여, 업무의 분업화가 이루어지고, 업무 경감이 이루어질 수 있도록 보완하여 운영하는 것이 필요가 있음을 제시하였다는 데 본 연구의 의의가 있다. 다섯째, 입학사정관의 대학입시 공정성 및 윤리성에 대한 공통적인 지침 마련이 필요하다. 본 연구에서 드러났듯이 교육부 등은 대학의 공정성 및 윤리의식에 대하여 대학자율이 아닌 공통적인 지침을 마련하여 제공할 필요가 있음을 제시하였다는 데 본 연구의 의의가 있다.
Among various domestic education systems and policies, the topic of college entrance examination and its system mostly dominates people’s attention and interests. A policy of admissions officers allow institutions to deviate from the traditional mechanical selection method where students...
Among various domestic education systems and policies, the topic of college entrance examination and its system mostly dominates people’s attention and interests. A policy of admissions officers allow institutions to deviate from the traditional mechanical selection method where students were assessed quantitatively; and evaluate applicants on various facets such as potential, talent and room for improvement to recruit appropriate students that match the institution’s philosophy. As these admissions officers are serving crucial role in student selection process, investigating what these officers actually go through and how they perform their roles could offer meaningful approach to not only the reality of our education and society, but also the current status of our college admission system. Especially with the introduction of transcripts of students’ school records review in college admission process, as far as school education is concerned, it has been helping us to recognize the importance of overall educational process and diversify its curriculum. Because admissions officers are at the front and center of operating the admissions using the transcripts of students’ school records, examining the characteristics and significance of active admissions officers’ actual experiences and theorizing its phenomenon can provide academic significance. Therefore, based on the mentioned critical mind, the current study focused on the life and experiences as admissions officers. Based on the assumption that the life of admissions officers can vary depending on their associated institution and its culture, participants were selected from different organizations. In this study, experiences as admissions officers were examined through interviews on admissions officers and related data to better display its process. In the light of the existing research, the following research questions were formulated: 1) What is it like to live a life as an admissions officer? 2) What are its characteristics? 3) What do experiences as an admissions officer imply? To address the research questions, Strauss & Corbin’s grounded theory was utilized. Because there were not enough previous data on the life and experiences of admissions officers, based on the collected data, the study investigated research questions and its related behaviors from various angles and made an attempt to make a theory that can provide plausible explanation for the phenomenon. For its data collection and analysis, codes were created and categorized through coding by topic. 17 high categories, 34 low categories and 68 codes were drawn from open coding. In reference to these results, paradigm model was formulated based on the grounded theory. From the axial coding, it was found that there are two reasons for central phenomenon of life experiences as admissions officers: ‘conflicts between professionalism and overwork’; and ‘struggles to stabilize one’s identity’. First, ‘a conflict between professionalism and overwork’ refers to a condition where admissions officers go through excessive work while trying to display their abilities as professionals. Second, ‘struggles to stabilize one’s identity’ refers to a process where admissions officers struggle to execute their duties professionally with their identity unsecured as contract workers clinging on until the admissions officers system become accustomed and properly implemented. For its causal conditions, ‘stabilization of admissions officers system’ and ‘seizing the opportunity in changing admissions processes’ were found. For its contextual conditions, there were ‘admission system’, ‘organization without autonomy’ and ‘acquire projects supported by national subsidy’. For its interventional conditions, there were ‘pressure coming with authority and trust’, ‘delayed results’, and ‘finding my expertise’. As for action and interaction strategy, there were ‘blending into the organization’, ‘competition for survival’, and ‘adjustment is on me’. As for the results, ‘settle down’, ‘change jobs’ and ‘resignation’. The results from selective coding revealed ‘developing competence within vulnerable college structure’ to be its core category; while process analysis revealed various phases of life as admissions officers such as practical experience phase, interaction within an organization phase, hidden competition for survival phase, enduring phase, quitting phase and introspection phase. The conclusion of the study is as follows: First, admissions officers are being excessively overworked. Admissions officers engage in tasks with a sense of responsibility and make sacrifices as they perform their duties in various areas considering their places within the organization. Second, within vulnerable college admission structure, admissions officers either directly or indirectly endure excessive work to acquire job security displaying professionalism with a sense of responsibility. Third, it was found that the struggles admissions officers experience from conflicts between professionalism and overwork were influenced not only by personal and organizational factors, but also by the society and system. The study results imply the significance of educational policy as follows: First, job security of admissions officers must be made available. While the institution holds the authority and power, admissions officers actively perform their duties. However, compared to the responsibility they face, lack of job security, limited authority and task selection undermines their reality. Second, a separate serial occupational group needs to be created and granted roles and authority. It is critical for colleges to implement and utilize admissions officers for their abilities to perform administrative competence and professionalism spontaneously. A need for change in social perception towards admissions officers as well as their roles in ‘educator’, ‘admissions professional’, ‘admissions director’, and ‘college admissions expert’ was suggested. Third, colleges need to establish self-rescue measures to run institutions without the project fund from the national subsidy. Admissions officers need to be recognized as professionals and appropriate rewards and positions need to be granted. The study offers its research significance as it proposes that if everyone works together as a whole, it would enhance professionalism as well as a fair and safe condition to run admissions program while it improves its work environment. Fourth, we need to alleviate heavy workload of admissions officers. The present study offers its significance as it proposes the need to operate institutions to ensure task specialization to divide workloads to make sure there is no work overload; as well as to guarantee to use recommended number of employees for the given project and its size. Lastly, universal guideline for fairness and ethicality in college admissions on admissions officers is required. As it was revealed from the study, government institutions such as the Ministry of Education need to create a universal guideline to control fairness and ethicality rather than leaving it to each college’s discretion.
Among various domestic education systems and policies, the topic of college entrance examination and its system mostly dominates people’s attention and interests. A policy of admissions officers allow institutions to deviate from the traditional mechanical selection method where students were assessed quantitatively; and evaluate applicants on various facets such as potential, talent and room for improvement to recruit appropriate students that match the institution’s philosophy. As these admissions officers are serving crucial role in student selection process, investigating what these officers actually go through and how they perform their roles could offer meaningful approach to not only the reality of our education and society, but also the current status of our college admission system. Especially with the introduction of transcripts of students’ school records review in college admission process, as far as school education is concerned, it has been helping us to recognize the importance of overall educational process and diversify its curriculum. Because admissions officers are at the front and center of operating the admissions using the transcripts of students’ school records, examining the characteristics and significance of active admissions officers’ actual experiences and theorizing its phenomenon can provide academic significance. Therefore, based on the mentioned critical mind, the current study focused on the life and experiences as admissions officers. Based on the assumption that the life of admissions officers can vary depending on their associated institution and its culture, participants were selected from different organizations. In this study, experiences as admissions officers were examined through interviews on admissions officers and related data to better display its process. In the light of the existing research, the following research questions were formulated: 1) What is it like to live a life as an admissions officer? 2) What are its characteristics? 3) What do experiences as an admissions officer imply? To address the research questions, Strauss & Corbin’s grounded theory was utilized. Because there were not enough previous data on the life and experiences of admissions officers, based on the collected data, the study investigated research questions and its related behaviors from various angles and made an attempt to make a theory that can provide plausible explanation for the phenomenon. For its data collection and analysis, codes were created and categorized through coding by topic. 17 high categories, 34 low categories and 68 codes were drawn from open coding. In reference to these results, paradigm model was formulated based on the grounded theory. From the axial coding, it was found that there are two reasons for central phenomenon of life experiences as admissions officers: ‘conflicts between professionalism and overwork’; and ‘struggles to stabilize one’s identity’. First, ‘a conflict between professionalism and overwork’ refers to a condition where admissions officers go through excessive work while trying to display their abilities as professionals. Second, ‘struggles to stabilize one’s identity’ refers to a process where admissions officers struggle to execute their duties professionally with their identity unsecured as contract workers clinging on until the admissions officers system become accustomed and properly implemented. For its causal conditions, ‘stabilization of admissions officers system’ and ‘seizing the opportunity in changing admissions processes’ were found. For its contextual conditions, there were ‘admission system’, ‘organization without autonomy’ and ‘acquire projects supported by national subsidy’. For its interventional conditions, there were ‘pressure coming with authority and trust’, ‘delayed results’, and ‘finding my expertise’. As for action and interaction strategy, there were ‘blending into the organization’, ‘competition for survival’, and ‘adjustment is on me’. As for the results, ‘settle down’, ‘change jobs’ and ‘resignation’. The results from selective coding revealed ‘developing competence within vulnerable college structure’ to be its core category; while process analysis revealed various phases of life as admissions officers such as practical experience phase, interaction within an organization phase, hidden competition for survival phase, enduring phase, quitting phase and introspection phase. The conclusion of the study is as follows: First, admissions officers are being excessively overworked. Admissions officers engage in tasks with a sense of responsibility and make sacrifices as they perform their duties in various areas considering their places within the organization. Second, within vulnerable college admission structure, admissions officers either directly or indirectly endure excessive work to acquire job security displaying professionalism with a sense of responsibility. Third, it was found that the struggles admissions officers experience from conflicts between professionalism and overwork were influenced not only by personal and organizational factors, but also by the society and system. The study results imply the significance of educational policy as follows: First, job security of admissions officers must be made available. While the institution holds the authority and power, admissions officers actively perform their duties. However, compared to the responsibility they face, lack of job security, limited authority and task selection undermines their reality. Second, a separate serial occupational group needs to be created and granted roles and authority. It is critical for colleges to implement and utilize admissions officers for their abilities to perform administrative competence and professionalism spontaneously. A need for change in social perception towards admissions officers as well as their roles in ‘educator’, ‘admissions professional’, ‘admissions director’, and ‘college admissions expert’ was suggested. Third, colleges need to establish self-rescue measures to run institutions without the project fund from the national subsidy. Admissions officers need to be recognized as professionals and appropriate rewards and positions need to be granted. The study offers its research significance as it proposes that if everyone works together as a whole, it would enhance professionalism as well as a fair and safe condition to run admissions program while it improves its work environment. Fourth, we need to alleviate heavy workload of admissions officers. The present study offers its significance as it proposes the need to operate institutions to ensure task specialization to divide workloads to make sure there is no work overload; as well as to guarantee to use recommended number of employees for the given project and its size. Lastly, universal guideline for fairness and ethicality in college admissions on admissions officers is required. As it was revealed from the study, government institutions such as the Ministry of Education need to create a universal guideline to control fairness and ethicality rather than leaving it to each college’s discretion.
주제어
#입학사정관, 입학사정관제, 학생부종합전형, 입학사정관의 삶, 입학사정관의 역할, 입학사정관 경험, 입학사정관의 전문성, 근거이론, Admissions officers, Admissions officers system, The transcripts of student’s school records, life of a admissions offi
학위논문 정보
저자
최상은
학위수여기관
경희대학교 대학원
학위구분
국내박사
학과
교육학과
지도교수
김병찬
발행연도
2022
총페이지
viii, 205 p.
키워드
입학사정관, 입학사정관제, 학생부종합전형, 입학사정관의 삶, 입학사정관의 역할, 입학사정관 경험, 입학사정관의 전문성, 근거이론, Admissions officers, Admissions officers system, The transcripts of student’s school records, life of a admissions offi
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.