본 연구는 한국어 중급 학습자의 읽기 교육에서 어린이 신문을 교육 자료로 활용하여 문해력을 향상시킬 수 있는 교육 모형을 설계하는 것을 그 목적으로 한다.
읽기 교육의 목적은 단순히 글자를 읽는 과정이 아니라 글의 의미를 이해시키는 것이다. 글을 읽고 의미를 이해하는 문해력은 문장을 이해하고 자기 생각을 정리하여 작성할 수 있으며 그 정보와 지식을 다른 사람과 공유하는 능력이자 실생활에서의 문제를 해결할 수 있는 능력이다. 문해력을 높이기 위해서는 다양한 자료로 구성된 읽기 교육이 필요하다. 이러한 필요성에 근거하여 본 ...
본 연구는 한국어 중급 학습자의 읽기 교육에서 어린이 신문을 교육 자료로 활용하여 문해력을 향상시킬 수 있는 교육 모형을 설계하는 것을 그 목적으로 한다.
읽기 교육의 목적은 단순히 글자를 읽는 과정이 아니라 글의 의미를 이해시키는 것이다. 글을 읽고 의미를 이해하는 문해력은 문장을 이해하고 자기 생각을 정리하여 작성할 수 있으며 그 정보와 지식을 다른 사람과 공유하는 능력이자 실생활에서의 문제를 해결할 수 있는 능력이다. 문해력을 높이기 위해서는 다양한 자료로 구성된 읽기 교육이 필요하다. 이러한 필요성에 근거하여 본 연구는 문해력 향상을 위한 읽기 자료로 어린이 신문의 유용성과 활용 가능성에 주목하였다.
이를 위해 1장과 2장에서는 지금까지 진행되어 온 문해력에 관한 연구와 신문을 활용한 한국어 읽기 교육을 살펴보고 이를 정리하였으며 한국어 중급 학습자의 읽기 교육 자료로서 어린이 신문의 필요성을 확인하였다.
3장에서는 실제 한국어 중급 학습자를 대상으로 읽기 및 한국어 신문 읽기, 어린이 신문을 활용한 수업에 대한 인식과 요구를 조사하여 교육 모형 설계 시의 주안점과 신문 읽기에서 학습자들이 실제로 가지는 어려움으로는 무엇이 있는지 구체적으로 확인하였다. 마지막으로 4장에서는 앞서 논의한 내용을 바탕으로 어린이 신문을 활용한 한국어 중급 학습자의 문해력 향상 교육 모형 설계의 원리를 제안하고 이를 바탕으로 한 문해력 향상 읽기 교육 모형과 예시를 제시하였다.
본 연구는 어린이 신문 기사문을 한국어 중급 학습자의 읽기 교육에 활용하였다는 점과 한국어 중급 학습자의 문해력 향상에 실질적인 도움을 줄 수 있다는 점에 의의가 있다.
본 연구는 한국어 중급 학습자의 읽기 교육에서 어린이 신문을 교육 자료로 활용하여 문해력을 향상시킬 수 있는 교육 모형을 설계하는 것을 그 목적으로 한다.
읽기 교육의 목적은 단순히 글자를 읽는 과정이 아니라 글의 의미를 이해시키는 것이다. 글을 읽고 의미를 이해하는 문해력은 문장을 이해하고 자기 생각을 정리하여 작성할 수 있으며 그 정보와 지식을 다른 사람과 공유하는 능력이자 실생활에서의 문제를 해결할 수 있는 능력이다. 문해력을 높이기 위해서는 다양한 자료로 구성된 읽기 교육이 필요하다. 이러한 필요성에 근거하여 본 연구는 문해력 향상을 위한 읽기 자료로 어린이 신문의 유용성과 활용 가능성에 주목하였다.
이를 위해 1장과 2장에서는 지금까지 진행되어 온 문해력에 관한 연구와 신문을 활용한 한국어 읽기 교육을 살펴보고 이를 정리하였으며 한국어 중급 학습자의 읽기 교육 자료로서 어린이 신문의 필요성을 확인하였다.
3장에서는 실제 한국어 중급 학습자를 대상으로 읽기 및 한국어 신문 읽기, 어린이 신문을 활용한 수업에 대한 인식과 요구를 조사하여 교육 모형 설계 시의 주안점과 신문 읽기에서 학습자들이 실제로 가지는 어려움으로는 무엇이 있는지 구체적으로 확인하였다. 마지막으로 4장에서는 앞서 논의한 내용을 바탕으로 어린이 신문을 활용한 한국어 중급 학습자의 문해력 향상 교육 모형 설계의 원리를 제안하고 이를 바탕으로 한 문해력 향상 읽기 교육 모형과 예시를 제시하였다.
본 연구는 어린이 신문 기사문을 한국어 중급 학습자의 읽기 교육에 활용하였다는 점과 한국어 중급 학습자의 문해력 향상에 실질적인 도움을 줄 수 있다는 점에 의의가 있다.
The purpose of this study is to design an educational model that can improve literacy by using children's newspapers as educational materials in reading education of Korean intermediate learners. The purpose of reading education is not simply a process of reading letters, but to understand the meani...
The purpose of this study is to design an educational model that can improve literacy by using children's newspapers as educational materials in reading education of Korean intermediate learners. The purpose of reading education is not simply a process of reading letters, but to understand the meaning of writing. Literacy to read and understand meaning is the ability to understand sentences, organize and write their thoughts, share information and knowledge with others, and solve problems in real life. In order to increase literacy, reading education composed of various materials is necessary. Based on this necessity, this study focused on the usefulness and availability of children's newspapers as reading materials to improve literacy.
The Chapters 1 and 2 examines and organized Korean reading education using newspapers, and confirmed the necessity of children's newspapers as reading education materials for intermediate Korean learners.
The Chapter 3 investigates the perceptions and demands of actual Korean intermediate learners for reading, reading Korean newspapers, and classes using children's newspapers to specifically identify the main points of designing educational models and the difficulties learners actually have in reading newspapers.
Finally, in Chapter 4, based on the above-mentioned contents, the principles of the design of the literacy improvement education model for Korean intermediate learners using children's newspapers were proposed, and the literacy improvement reading education model and examples were presented based on the principles.
This study is meaningful in that it utilized the articles of children's newspapers for reading education of Korean intermediate learners and that it can provide practical help to improve literacy of Korean intermediate learners.
The purpose of this study is to design an educational model that can improve literacy by using children's newspapers as educational materials in reading education of Korean intermediate learners. The purpose of reading education is not simply a process of reading letters, but to understand the meaning of writing. Literacy to read and understand meaning is the ability to understand sentences, organize and write their thoughts, share information and knowledge with others, and solve problems in real life. In order to increase literacy, reading education composed of various materials is necessary. Based on this necessity, this study focused on the usefulness and availability of children's newspapers as reading materials to improve literacy.
The Chapters 1 and 2 examines and organized Korean reading education using newspapers, and confirmed the necessity of children's newspapers as reading education materials for intermediate Korean learners.
The Chapter 3 investigates the perceptions and demands of actual Korean intermediate learners for reading, reading Korean newspapers, and classes using children's newspapers to specifically identify the main points of designing educational models and the difficulties learners actually have in reading newspapers.
Finally, in Chapter 4, based on the above-mentioned contents, the principles of the design of the literacy improvement education model for Korean intermediate learners using children's newspapers were proposed, and the literacy improvement reading education model and examples were presented based on the principles.
This study is meaningful in that it utilized the articles of children's newspapers for reading education of Korean intermediate learners and that it can provide practical help to improve literacy of Korean intermediate learners.
주제어
#문해력, 어린이 신문, 읽기 교육, 한국어 중급 학습자
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.