본 연구는 호텔 양식레스토랑의 감각경험이 지각된 가치, 고객태도 및 재방문의도에 미치는 영향관계를 파악하고자 하였다. 이를 위하여 감각경험과 지각된 가치, 고객태도 및 재방문의도에 대한 이론적 고찰을 실행하였고 기존의 참고문헌과 선행연구를 토대로 연구 모형, 가설을 설정하였고 호텔 양식레스토랑 방문고객 대상으로 설문 조사를 시행하였다. 감각경험은 시각, 미각, 청각, 후각, 촉각 5개의 요인으로 도출하였으며 지각된 가치는 품질적 가치, 경제적 가치, ...
본 연구는 호텔 양식레스토랑의 감각경험이 지각된 가치, 고객태도 및 재방문의도에 미치는 영향관계를 파악하고자 하였다. 이를 위하여 감각경험과 지각된 가치, 고객태도 및 재방문의도에 대한 이론적 고찰을 실행하였고 기존의 참고문헌과 선행연구를 토대로 연구 모형, 가설을 설정하였고 호텔 양식레스토랑 방문고객 대상으로 설문 조사를 시행하였다. 감각경험은 시각, 미각, 청각, 후각, 촉각 5개의 요인으로 도출하였으며 지각된 가치는 품질적 가치, 경제적 가치, 사회적 가치 3가지 요인으로 도출되었고. 고객태도와 재방문의도는 단일요인으로 도출하였다. 설문조사는 예비조사를 포함한 450명의 고객들을 대상으로 실시하였으며, 그 중 불성실한 응답이나 이상점이 발견된 14개의 응답지를 제외한 총 436부의 유효표본을 실증분석에 이용하였다. 분석은 일반적으로 사용되고 있는 SPSS 24.0을 이용하여 기술통계분석 및 상관관계분석, 요인분석 및 신뢰도분석, 회귀분석을 실시하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 가설 H1 호텔 양식레스토랑 감각경험이 지각된 가치에 미치는 영향을 분석한 결과, 품질적 가치에는 후각경험을 제외한 나머지 시각경험과 청각경험, 미각경험 및 촉각경험이 모두 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 경제적 가치에는 시각경험을 제외한 나머지 청각, 후각, 미각, 촉각 경험이 정(+)의 유의한 영향을 미쳤으며, 사회적 가치에는 미각경험과 촉각경험의 2개 요인만 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 가설 H1은 부분채택되었다. 둘째, 가설 H2 호텔 양식레스토랑의 지각된 가치가 고객태도에 미치는 영향을 분석한 결과, 지각된 가치의 3개의 하위요인인 품질적 가치와 경제적 가치, 사회적 가치 모두 정(+)의 유의한 영향을 미쳤으며, 품질적 가치의 영향력이 가장 높은 것으로 나타났다. 따라서 가설 H2는 채택되었다. 셋째, 가설 H3 호텔 양식레스토랑 고객태도와 재방문 의도의 영향관계를 분석한 결과, 고객태도는 재방문 의도에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 H3는 채택되었다. 이러한 결과는 최근 중요하게 다루어지는 감각경험을 바탕으로 호텔 양식레스토랑의 영업 활성화를 위한 방안을 모색했다는 점에서 의의가 있다고 볼 수 있는데, 호텔 양식레스토랑에서 적용할 수 있는 감각경험을 활용한 마케팅 방법의 기초자료가 될 수 있을 것이다. 호텔 양식레스토랑에서의 오감의 경험은 우리가 생각 했던 것 보다 손쉽게 고객들에게 제공 할 수 있는 요소가 상당하다고 보인다. 감각경험은 기존의 마케팅들과는 다르게 인간의 감각을 제일 중요시하고 있다는 점에서 차별화 되고 있으며 인간은 무언가에 대해 확실히 파악하기 위해서 감각인 오감에 많이 의존하게 되고 감각은 기억과 연결시켜 바로 감정을 자극하게 된다. 그런 감정 자극을 긍정적으로 이끌어 내어 호텔 양식레스토랑의 활성화에 접목시킨다면 고객의 재방문 효과를 이끌어 낼 수 있을 것이다.
본 연구는 호텔 양식레스토랑의 감각경험이 지각된 가치, 고객태도 및 재방문의도에 미치는 영향관계를 파악하고자 하였다. 이를 위하여 감각경험과 지각된 가치, 고객태도 및 재방문의도에 대한 이론적 고찰을 실행하였고 기존의 참고문헌과 선행연구를 토대로 연구 모형, 가설을 설정하였고 호텔 양식레스토랑 방문고객 대상으로 설문 조사를 시행하였다. 감각경험은 시각, 미각, 청각, 후각, 촉각 5개의 요인으로 도출하였으며 지각된 가치는 품질적 가치, 경제적 가치, 사회적 가치 3가지 요인으로 도출되었고. 고객태도와 재방문의도는 단일요인으로 도출하였다. 설문조사는 예비조사를 포함한 450명의 고객들을 대상으로 실시하였으며, 그 중 불성실한 응답이나 이상점이 발견된 14개의 응답지를 제외한 총 436부의 유효표본을 실증분석에 이용하였다. 분석은 일반적으로 사용되고 있는 SPSS 24.0을 이용하여 기술통계분석 및 상관관계분석, 요인분석 및 신뢰도분석, 회귀분석을 실시하여 얻어진 결과는 다음과 같다. 첫째, 가설 H1 호텔 양식레스토랑 감각경험이 지각된 가치에 미치는 영향을 분석한 결과, 품질적 가치에는 후각경험을 제외한 나머지 시각경험과 청각경험, 미각경험 및 촉각경험이 모두 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 반면, 경제적 가치에는 시각경험을 제외한 나머지 청각, 후각, 미각, 촉각 경험이 정(+)의 유의한 영향을 미쳤으며, 사회적 가치에는 미각경험과 촉각경험의 2개 요인만 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타났다. 따라서 가설 H1은 부분채택되었다. 둘째, 가설 H2 호텔 양식레스토랑의 지각된 가치가 고객태도에 미치는 영향을 분석한 결과, 지각된 가치의 3개의 하위요인인 품질적 가치와 경제적 가치, 사회적 가치 모두 정(+)의 유의한 영향을 미쳤으며, 품질적 가치의 영향력이 가장 높은 것으로 나타났다. 따라서 가설 H2는 채택되었다. 셋째, 가설 H3 호텔 양식레스토랑 고객태도와 재방문 의도의 영향관계를 분석한 결과, 고객태도는 재방문 의도에 정(+)의 유의한 영향을 미치는 것으로 나타나 가설 H3는 채택되었다. 이러한 결과는 최근 중요하게 다루어지는 감각경험을 바탕으로 호텔 양식레스토랑의 영업 활성화를 위한 방안을 모색했다는 점에서 의의가 있다고 볼 수 있는데, 호텔 양식레스토랑에서 적용할 수 있는 감각경험을 활용한 마케팅 방법의 기초자료가 될 수 있을 것이다. 호텔 양식레스토랑에서의 오감의 경험은 우리가 생각 했던 것 보다 손쉽게 고객들에게 제공 할 수 있는 요소가 상당하다고 보인다. 감각경험은 기존의 마케팅들과는 다르게 인간의 감각을 제일 중요시하고 있다는 점에서 차별화 되고 있으며 인간은 무언가에 대해 확실히 파악하기 위해서 감각인 오감에 많이 의존하게 되고 감각은 기억과 연결시켜 바로 감정을 자극하게 된다. 그런 감정 자극을 긍정적으로 이끌어 내어 호텔 양식레스토랑의 활성화에 접목시킨다면 고객의 재방문 효과를 이끌어 낼 수 있을 것이다.
The purpose of this study was to investigate the effects of sensory experiences at a western cuisine restaurant in a hotel on perceived values, customer attitudes, and revisit intention. For this purpose, the study examined theories about sensory experiences, perceived values, customer a...
The purpose of this study was to investigate the effects of sensory experiences at a western cuisine restaurant in a hotel on perceived values, customer attitudes, and revisit intention. For this purpose, the study examined theories about sensory experiences, perceived values, customer attitudes, and revisit intention. Research models and hypotheses were set based on old references and previous studies and followed by a survey with customers at a western cuisine restaurant in a hotel. Five factors of sensory experiences were identified: visual, taste, auditory, olfactory, and tactile. Three factors of perceived values were identified: quality, economic, and social values. Customer attitude and revisit intention were identified as single factors. The survey including a preliminary research that targeted 450 customers. After 14 questionnaires were excluded for containing insincere responses or being outliers, a total of 436 were used in the empirical analysis as valid samples. With the commonly used SPSS 24.0 program, descriptive statistics, correlation, factor, reliability, and regression analysis was carried out. The findings are as follows: First, H1 analyzed the effects of sensory experiences at a western cuisine restaurant in a hotel on perceived values, and the analysis results show that visual, auditory, taste, and tactile experiences had significant positive (+) effects on quality values, so all except olfactory experiences. Auditory, olfactory, taste, and tactile experiences had significant positive (+) effects on economic value, all except for visual experiences. However, only taste and tactile experiences had significant positive (+) effects on social values. H1 was thus partially adopted. Secondly, H2 analyzed the impacts of perceived values at a western cuisine restaurant in a hotel on customer attitudes. The analysis results indicate that all three subfactors of perceived values, including quality, economic and social values, had significant positive (+) impacts on customer attitudes. Of them, quality had the greatest impact on them. H2 was thus adopted. Finally, H3 analyzed the influential relationship between customer attitudes and revisit intention at a western cuisine restaurant in a hotel. Customer attitudes had significant positive (+) influences on revisit intention. H3 was thus adopted. These findings are significant as they explored plans to vitalize business at a western cuisine restaurant in a hotel based on sensory experiences that were dealt with significantly in recent years. These findings may serve as basic data for marketing approaches based on sensory experiences applicable to a western cuisine restaurant in a hotel. The experience of five senses at a western cuisine restaurant in a hotel seem to offer considerable elements to customers that are much easier than expected. Unlike the old marketing approaches, sensory experiences are differentiated for their utmost importance on human senses. People rely a lot on their five senses to figure things out, and their senses are connected to their memories to stimulate their emotions. If such emotional stimuli are made to be positive and incorporated into the vitalization of a western cuisine restaurant in a hotel, they will generate the revisit effects of customers.
The purpose of this study was to investigate the effects of sensory experiences at a western cuisine restaurant in a hotel on perceived values, customer attitudes, and revisit intention. For this purpose, the study examined theories about sensory experiences, perceived values, customer attitudes, and revisit intention. Research models and hypotheses were set based on old references and previous studies and followed by a survey with customers at a western cuisine restaurant in a hotel. Five factors of sensory experiences were identified: visual, taste, auditory, olfactory, and tactile. Three factors of perceived values were identified: quality, economic, and social values. Customer attitude and revisit intention were identified as single factors. The survey including a preliminary research that targeted 450 customers. After 14 questionnaires were excluded for containing insincere responses or being outliers, a total of 436 were used in the empirical analysis as valid samples. With the commonly used SPSS 24.0 program, descriptive statistics, correlation, factor, reliability, and regression analysis was carried out. The findings are as follows: First, H1 analyzed the effects of sensory experiences at a western cuisine restaurant in a hotel on perceived values, and the analysis results show that visual, auditory, taste, and tactile experiences had significant positive (+) effects on quality values, so all except olfactory experiences. Auditory, olfactory, taste, and tactile experiences had significant positive (+) effects on economic value, all except for visual experiences. However, only taste and tactile experiences had significant positive (+) effects on social values. H1 was thus partially adopted. Secondly, H2 analyzed the impacts of perceived values at a western cuisine restaurant in a hotel on customer attitudes. The analysis results indicate that all three subfactors of perceived values, including quality, economic and social values, had significant positive (+) impacts on customer attitudes. Of them, quality had the greatest impact on them. H2 was thus adopted. Finally, H3 analyzed the influential relationship between customer attitudes and revisit intention at a western cuisine restaurant in a hotel. Customer attitudes had significant positive (+) influences on revisit intention. H3 was thus adopted. These findings are significant as they explored plans to vitalize business at a western cuisine restaurant in a hotel based on sensory experiences that were dealt with significantly in recent years. These findings may serve as basic data for marketing approaches based on sensory experiences applicable to a western cuisine restaurant in a hotel. The experience of five senses at a western cuisine restaurant in a hotel seem to offer considerable elements to customers that are much easier than expected. Unlike the old marketing approaches, sensory experiences are differentiated for their utmost importance on human senses. People rely a lot on their five senses to figure things out, and their senses are connected to their memories to stimulate their emotions. If such emotional stimuli are made to be positive and incorporated into the vitalization of a western cuisine restaurant in a hotel, they will generate the revisit effects of customers.
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