본 연구의 목적은 부모역량 강화를 위한 비대면 부모코칭프로그램을 개발하고 유아기 부모를 대상으로 실시한 후 프로그램의 효과를 검증하는 것이다. 이를 위한 절차로 문헌고찰을 통하여 부모역량 강화 부모코칭프로그램 및 유아기 부모의 특성에 대한 정보를 수집 후, 유아기 부모 39명에게 반구조화 질문지를 통해 요구도 조사를 실시하였다. 이를 바탕으로 유아기 부모를 위한 부모역량 강화 비대면 부모코칭프로그램의 기초를 설계하였고, 전문가 타당도 검토를 통해 수정, 보완하여 최종 프로그램을 개발하였다. 최종 개발된 부모역량 강화를 위한 비대면 부모코칭프로그램은 유아기 부모의 역량을 강화하여 부모 자녀 간 관계와 부모역할에서의 어려움을 감소시키고, 부모가 주도적으로 이러한 어려움을 해결하기 위한 목적으로 ‘양육역량 강화’,‘자기관리역량 강화’,‘활용역량 강화’의 과정으로 구성되었다. 본 프로그램의 연구대상은 만 3세 이상 만 5세 이하의 초등학교 입학 전 유아기 자녀를 둔 부모이다. 프로그램 진행 기간 동안 부모코칭 및 부모교육을 진행하지 않는 것에 동의한 부모 10명으로 구성하였다. 유아기 부모에게 총 10회기, 주 1회, 한 회기당 1시간 30분 동안 부모역량 강화 비대면 부모코칭프로그램을 실시하였다. 본 프로그램에 대한 효과를 평가하기 위해 부모다중역량 척도, 해결중심 사고 척도, 부모통찰 척도, ...
본 연구의 목적은 부모역량 강화를 위한 비대면 부모코칭프로그램을 개발하고 유아기 부모를 대상으로 실시한 후 프로그램의 효과를 검증하는 것이다. 이를 위한 절차로 문헌고찰을 통하여 부모역량 강화 부모코칭프로그램 및 유아기 부모의 특성에 대한 정보를 수집 후, 유아기 부모 39명에게 반구조화 질문지를 통해 요구도 조사를 실시하였다. 이를 바탕으로 유아기 부모를 위한 부모역량 강화 비대면 부모코칭프로그램의 기초를 설계하였고, 전문가 타당도 검토를 통해 수정, 보완하여 최종 프로그램을 개발하였다. 최종 개발된 부모역량 강화를 위한 비대면 부모코칭프로그램은 유아기 부모의 역량을 강화하여 부모 자녀 간 관계와 부모역할에서의 어려움을 감소시키고, 부모가 주도적으로 이러한 어려움을 해결하기 위한 목적으로 ‘양육역량 강화’,‘자기관리역량 강화’,‘활용역량 강화’의 과정으로 구성되었다. 본 프로그램의 연구대상은 만 3세 이상 만 5세 이하의 초등학교 입학 전 유아기 자녀를 둔 부모이다. 프로그램 진행 기간 동안 부모코칭 및 부모교육을 진행하지 않는 것에 동의한 부모 10명으로 구성하였다. 유아기 부모에게 총 10회기, 주 1회, 한 회기당 1시간 30분 동안 부모역량 강화 비대면 부모코칭프로그램을 실시하였다. 본 프로그램에 대한 효과를 평가하기 위해 부모다중역량 척도, 해결중심 사고 척도, 부모통찰 척도, 양육 스트레스 척도를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS Statistics 21.0을 사용하였으며 분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 사용한 척도의 신뢰도 검정을 위해 Cronbach’s α계수로 분석하였다. 셋째, 집단 간 사전 동질성을 확인하기 위해 비모수 검증인 Mann-Whitney U 검증을 실시하였다. 넷째, 집단 간 사전·사후 변화량에 대한 차이를 확인하기 위해 비모수 검증인 Wilcoxon 부호 순위 검증을 실시하였다. 다섯째, 사전, 사후, 추후 변화량에 대한 차이를 확인하기 위해 비모수 검증인 Friedman 검증을 실시하였다. 본 연구의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 문헌고찰을 통해 부모역량의 요인을 추출하고, 부모코칭의 요구도 조사를 통한 내용들을 반영하여 부모역량 강화를 위한 비대면 부모코칭프로그램을 개발하였다. 둘째, 부모역량 강화 비대면 부모코칭프로그램은 유아기 부모의 다중역량에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 부모역량 강화 비대면 프로그램은 유아기 부모의 해결중심 사고에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 부모역량 강화 비대면 프로그램은 유아기 부모의 부모통찰에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 부모역량강화 비대면 프로그램은 유아기 부모의 양육 스트레스에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 유아기 부모를 대상으로 하여 부모역량을 양육역량, 자기관리역량, 활용역량으로 정의하고 이를 강화하기 위한 비대면 부모코칭프로그램을 개발했다는 점에서 의의가 있다. 둘째, 본 연구는 유아기 부모를 대상으로 부모역량 강화 비대면 부모코칭프로그램을 실시하여 관련 변인에 해당하는 척도(부모다중역량, 해결중심 사고, 부모통찰, 양육 스트레스)를 활용한 양적 분석을 통해 부모역량 강화의 효과를 입증하였다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 부모의 역량 강화에 대한 효과를 프로그램 사전 검사와 사후 검사로만 실시하여 살펴본 것이 아니라 3개월 뒤 추후 검사를 진행하여 부모역량에 대한 변화가 유지되고 있는지 확인하여 부모역량의 강화가 지속되고 있음을 확인하였다는데 의의가 있다. 넷째, 개별적인 비대면 코칭 프로그램을 진행하여 부모가 스스로 양육의 방법을 생각해보고, 선택하여 부모역할을 할 때 실제적으로 적용이 가능한 양육의 방법과 기술을 부모가 활용할 수 있도록 하였다. 다섯째, 비대면 프로그램을 시행하여 양육의 참여자를 어머니에 제한되지 않고 아버지도 참여할 수 있도록 하여 아버지의 양육에 대한 참여도를 높였다. 또한 다양한 부모의 참여를 위하여 시간과 장소의 제약 없이 편리하게 부모코칭을 비대면으로 진행한 점에 의의가 있다. 비대면 프로그램을 활용하여 앞으로도 많은 부모가 부모코칭 및 부모교육을 받을 수 있게 되기를 기대한다.
본 연구의 목적은 부모역량 강화를 위한 비대면 부모코칭프로그램을 개발하고 유아기 부모를 대상으로 실시한 후 프로그램의 효과를 검증하는 것이다. 이를 위한 절차로 문헌고찰을 통하여 부모역량 강화 부모코칭프로그램 및 유아기 부모의 특성에 대한 정보를 수집 후, 유아기 부모 39명에게 반구조화 질문지를 통해 요구도 조사를 실시하였다. 이를 바탕으로 유아기 부모를 위한 부모역량 강화 비대면 부모코칭프로그램의 기초를 설계하였고, 전문가 타당도 검토를 통해 수정, 보완하여 최종 프로그램을 개발하였다. 최종 개발된 부모역량 강화를 위한 비대면 부모코칭프로그램은 유아기 부모의 역량을 강화하여 부모 자녀 간 관계와 부모역할에서의 어려움을 감소시키고, 부모가 주도적으로 이러한 어려움을 해결하기 위한 목적으로 ‘양육역량 강화’,‘자기관리역량 강화’,‘활용역량 강화’의 과정으로 구성되었다. 본 프로그램의 연구대상은 만 3세 이상 만 5세 이하의 초등학교 입학 전 유아기 자녀를 둔 부모이다. 프로그램 진행 기간 동안 부모코칭 및 부모교육을 진행하지 않는 것에 동의한 부모 10명으로 구성하였다. 유아기 부모에게 총 10회기, 주 1회, 한 회기당 1시간 30분 동안 부모역량 강화 비대면 부모코칭프로그램을 실시하였다. 본 프로그램에 대한 효과를 평가하기 위해 부모다중역량 척도, 해결중심 사고 척도, 부모통찰 척도, 양육 스트레스 척도를 사용하였다. 본 연구에서 수집된 자료는 SPSS Statistics 21.0을 사용하였으며 분석 방법은 다음과 같다. 첫째, 연구 대상자의 일반적 특성을 알아보기 위해 빈도분석을 실시하였다. 둘째, 사용한 척도의 신뢰도 검정을 위해 Cronbach’s α계수로 분석하였다. 셋째, 집단 간 사전 동질성을 확인하기 위해 비모수 검증인 Mann-Whitney U 검증을 실시하였다. 넷째, 집단 간 사전·사후 변화량에 대한 차이를 확인하기 위해 비모수 검증인 Wilcoxon 부호 순위 검증을 실시하였다. 다섯째, 사전, 사후, 추후 변화량에 대한 차이를 확인하기 위해 비모수 검증인 Friedman 검증을 실시하였다. 본 연구의 연구 결과는 다음과 같다. 첫째, 문헌고찰을 통해 부모역량의 요인을 추출하고, 부모코칭의 요구도 조사를 통한 내용들을 반영하여 부모역량 강화를 위한 비대면 부모코칭프로그램을 개발하였다. 둘째, 부모역량 강화 비대면 부모코칭프로그램은 유아기 부모의 다중역량에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 셋째, 부모역량 강화 비대면 프로그램은 유아기 부모의 해결중심 사고에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 넷째, 부모역량 강화 비대면 프로그램은 유아기 부모의 부모통찰에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 다섯째, 부모역량강화 비대면 프로그램은 유아기 부모의 양육 스트레스에 긍정적인 효과가 있는 것으로 나타났다. 본 연구의 의의는 다음과 같다. 첫째, 본 연구는 유아기 부모를 대상으로 하여 부모역량을 양육역량, 자기관리역량, 활용역량으로 정의하고 이를 강화하기 위한 비대면 부모코칭프로그램을 개발했다는 점에서 의의가 있다. 둘째, 본 연구는 유아기 부모를 대상으로 부모역량 강화 비대면 부모코칭프로그램을 실시하여 관련 변인에 해당하는 척도(부모다중역량, 해결중심 사고, 부모통찰, 양육 스트레스)를 활용한 양적 분석을 통해 부모역량 강화의 효과를 입증하였다는 점에서 의의가 있다. 셋째, 부모의 역량 강화에 대한 효과를 프로그램 사전 검사와 사후 검사로만 실시하여 살펴본 것이 아니라 3개월 뒤 추후 검사를 진행하여 부모역량에 대한 변화가 유지되고 있는지 확인하여 부모역량의 강화가 지속되고 있음을 확인하였다는데 의의가 있다. 넷째, 개별적인 비대면 코칭 프로그램을 진행하여 부모가 스스로 양육의 방법을 생각해보고, 선택하여 부모역할을 할 때 실제적으로 적용이 가능한 양육의 방법과 기술을 부모가 활용할 수 있도록 하였다. 다섯째, 비대면 프로그램을 시행하여 양육의 참여자를 어머니에 제한되지 않고 아버지도 참여할 수 있도록 하여 아버지의 양육에 대한 참여도를 높였다. 또한 다양한 부모의 참여를 위하여 시간과 장소의 제약 없이 편리하게 부모코칭을 비대면으로 진행한 점에 의의가 있다. 비대면 프로그램을 활용하여 앞으로도 많은 부모가 부모코칭 및 부모교육을 받을 수 있게 되기를 기대한다.
The purpose of this study is to develop a non-face-to-face parent coaching program to strengthen parental competency, conduct it for early childhood parents, and verify the effectiveness of the program. As a procedure for this, after collecting information on parent coaching programs and charact...
The purpose of this study is to develop a non-face-to-face parent coaching program to strengthen parental competency, conduct it for early childhood parents, and verify the effectiveness of the program. As a procedure for this, after collecting information on parent coaching programs and characteristics of early childhood parents through literature review, a demand survey was conducted on 39 early childhood parents through semi-structured questionnaires. Based on this, the foundation for a non-face-to-face parent coaching program to strengthen parental competency for early childhood parents was designed, and the final program was developed by revising and supplementing through expert validity review. The finally developed non-face-to-face parent coaching program consisted of a process of strengthening parenting capabilities, strengthening self-management capabilities, and strengthening utilization capabilities to reduce difficulties between parents and children in infancy. The subjects of this program are parents with early childhood children before entering elementary school aged 3 to 5. It consisted of 10 parents who agreed not to conduct parental coaching and parental education during the program. A total of 10 sessions, once a week, and 1 hour and 30 minutes per session were conducted for parents in infancy, a non-face-to-face parent coaching program was conducted. In order to evaluate the effectiveness of this program, a parental multiple competency scale, a resolution-oriented thinking scale, a parental observation scale, and a parenting stress scale were used. SPSS Statistics 21.0 was used for the data collected in this study, and the analysis method is as follows. First, frequency analysis was conducted to find out the general characteristics of the study subjects. Second, it was analyzed with Cronbach's α coefficient to test the reliability of the scale used. Third, the Mann-Whitney U test, a nonparametric test, was conducted to confirm the prior homogeneity between groups. Fourth, Wilcoxon code ranking verification, a nonparametric verification, was conducted to confirm the difference in the amount of pre- and post-change between groups. Fifth, Friedman verification, a nonparametric verification, was conducted to confirm the difference in the amount of change in advance, afterwards, and afterwards. The research results of this study are as follows. First, a non-face-to-face parent coaching program was developed to strengthen parental competency by extracting the factors of parental competency through literature review and reflecting the contents through a parent coaching demand survey. Second, it was found that the non-face-to-face parent coaching program to strengthen parental competency had a positive effect on the multiple competencies of parents in infancy. Third, it was found that the non-face-to-face program to strengthen parental competency has a positive effect on parents' solution-oriented thinking in infancy. Fourth, it was found that the non-face-to-face program to strengthen parental competency had a positive effect on parental insight of early childhood parents. Fifth, it was found that the non-face-to-face program to strengthen parental competency has a positive effect on parenting stress of early childhood parents. The significance of this study is as follows. First, this study is meaningful in that it defined parental competency as parenting competency, self-management competency, and utilization competency for early childhood parents and developed a non-face-to-face parent coaching program to strengthen them. Second, this study is meaningful in that it demonstrated the effectiveness of strengthening parental competency through quantitative analysis using measures (parent multiple competencies, solution-oriented thinking, parental observation, parenting stress) corresponding to related variables. Third, it is meaningful to confirm that the strengthening of parental competency continues by checking whether the change in parental competency is maintained by conducting tests three months later, not only by conducting pre- and post-testing of the program. Fourth, individual non-face-to-face coaching programs were conducted so that parents could think of and select ways to nurture themselves so that parents could utilize the methods and techniques of parenting that were practically applicable when acting as parents. Fifth, by implementing a non-face-to-face program, participants in parenting were not limited to their mothers, and fathers were allowed to participate, thereby increasing their participation in raising their fathers. In addition, it is meaningful that parent coaching was conveniently conducted non-face-to-face without restrictions on time and place for various parents' participation. It is hoped that many parents will be able to receive parent coaching and parent education in the future by utilizing non-face-to-face programs.
The purpose of this study is to develop a non-face-to-face parent coaching program to strengthen parental competency, conduct it for early childhood parents, and verify the effectiveness of the program. As a procedure for this, after collecting information on parent coaching programs and characteristics of early childhood parents through literature review, a demand survey was conducted on 39 early childhood parents through semi-structured questionnaires. Based on this, the foundation for a non-face-to-face parent coaching program to strengthen parental competency for early childhood parents was designed, and the final program was developed by revising and supplementing through expert validity review. The finally developed non-face-to-face parent coaching program consisted of a process of strengthening parenting capabilities, strengthening self-management capabilities, and strengthening utilization capabilities to reduce difficulties between parents and children in infancy. The subjects of this program are parents with early childhood children before entering elementary school aged 3 to 5. It consisted of 10 parents who agreed not to conduct parental coaching and parental education during the program. A total of 10 sessions, once a week, and 1 hour and 30 minutes per session were conducted for parents in infancy, a non-face-to-face parent coaching program was conducted. In order to evaluate the effectiveness of this program, a parental multiple competency scale, a resolution-oriented thinking scale, a parental observation scale, and a parenting stress scale were used. SPSS Statistics 21.0 was used for the data collected in this study, and the analysis method is as follows. First, frequency analysis was conducted to find out the general characteristics of the study subjects. Second, it was analyzed with Cronbach's α coefficient to test the reliability of the scale used. Third, the Mann-Whitney U test, a nonparametric test, was conducted to confirm the prior homogeneity between groups. Fourth, Wilcoxon code ranking verification, a nonparametric verification, was conducted to confirm the difference in the amount of pre- and post-change between groups. Fifth, Friedman verification, a nonparametric verification, was conducted to confirm the difference in the amount of change in advance, afterwards, and afterwards. The research results of this study are as follows. First, a non-face-to-face parent coaching program was developed to strengthen parental competency by extracting the factors of parental competency through literature review and reflecting the contents through a parent coaching demand survey. Second, it was found that the non-face-to-face parent coaching program to strengthen parental competency had a positive effect on the multiple competencies of parents in infancy. Third, it was found that the non-face-to-face program to strengthen parental competency has a positive effect on parents' solution-oriented thinking in infancy. Fourth, it was found that the non-face-to-face program to strengthen parental competency had a positive effect on parental insight of early childhood parents. Fifth, it was found that the non-face-to-face program to strengthen parental competency has a positive effect on parenting stress of early childhood parents. The significance of this study is as follows. First, this study is meaningful in that it defined parental competency as parenting competency, self-management competency, and utilization competency for early childhood parents and developed a non-face-to-face parent coaching program to strengthen them. Second, this study is meaningful in that it demonstrated the effectiveness of strengthening parental competency through quantitative analysis using measures (parent multiple competencies, solution-oriented thinking, parental observation, parenting stress) corresponding to related variables. Third, it is meaningful to confirm that the strengthening of parental competency continues by checking whether the change in parental competency is maintained by conducting tests three months later, not only by conducting pre- and post-testing of the program. Fourth, individual non-face-to-face coaching programs were conducted so that parents could think of and select ways to nurture themselves so that parents could utilize the methods and techniques of parenting that were practically applicable when acting as parents. Fifth, by implementing a non-face-to-face program, participants in parenting were not limited to their mothers, and fathers were allowed to participate, thereby increasing their participation in raising their fathers. In addition, it is meaningful that parent coaching was conveniently conducted non-face-to-face without restrictions on time and place for various parents' participation. It is hoped that many parents will be able to receive parent coaching and parent education in the future by utilizing non-face-to-face programs.
※ AI-Helper는 부적절한 답변을 할 수 있습니다.